Risicovol
boeren
ZWEDEN ZIJN ZUINIG
I
Kroonluchtig
Hulpactie opvarenden Astrid
26 ZEELAND
SCHIPBREUK
Duikers onderzoeken de staat van het tall
ship Astrid na de schipbreuk. De
opvarenden keren snel terug naar huis.
Zeeuwen halen
bij Vierdaagse
vaker eindstreep
UW VOLVO V7
vrijdag
Het was me een vor
stelijk weekje. Ik
heb genoten. Ja, ook
van het weer, maar
ik doel nu op het nieuws over
de Europese koningshuizen.
Het begon zondag al mooi in
Brussel, waar Filip de scepter
overnam van zijn vader Albert.
Het leukste vind ik dat België
nu drie koninginnen heeft - Fa-
biola, Paola en Mathilde - die el
kaar niet kunnen luchten en ie
der in een eigen kasteel wonen.
En Engeland heeft nu drie
kroonprinsen - Charles, Wil
liam en George. Ook zo'n bizar
detail. 'Oh boy! One's a grandpa',
kopte de Daily Mail. Dat kun je
aan de Britse pers wel overla
ten, om iets doodgewoons als
Vrouw baart kind' op te blazen
tot een gebeurtenis van onge
kende proporties. Het dagblad
The Sun heette voor één dag
The Son, terwijl de overige
kranten toepasselijk knipoog
den naar de bijbel (A king is
born), de popmuziek (It's a boy!)
en de wereldliteratuur (Our litt
le prince). Ook De Telegraaf ver
wees met 'De kleine prins f naar
het klassieke sprookje van An-
toine de Saint-Exupéry. In geen
enkele andere Nederlandse
krant las ik ook het belangwek
kende nieuws dat William zelf
de eerste luier verschoonde.
Wat een geslaagde pr-campag-
ne! Als je midden in de kom
kommertijd een BZN (baby
zonder naam) baart terwijl je
daar negen maanden over na
hebt kunnen denken, blijf je da
genlang in het nieuws en ben
je ook nog eens de goklustige
Britten ter wille.
Gelukkig waren er ook media
die de hype konden relativeren.
Op de site van The Guardian
zat een knop voor wie van ba-
bynieuws verschoond wilde
blijven en BBC-verslaggever Si
mon McCoy meldde live voor
het ziekenhuis voortdurend dat
hij niks te melden had.
Het Nederlandse royaltynieuw
tje was dat de rechtbank in
Den Haag alle portretten van
Maxima liet weghalen. De ma
gistraten willen niet dat zij
over hun schouder meekijkt,
omdat ze officieel geen staats
hoofd is. Waarom snappen die
rechters het niet, uitgerekend
in een week als deze? Dat je
een koningshuis helemaal niet
serieus hoeft te nemen.
an-Peter van de Putte plukt
I een tarweaar en zegt: „Ik
weet nu al dat mijn oogst
I niet zo goed zal zijn als vorig
jaar." Meer toppen zijn stro
geel; er zit geen graankorrel in.
„Dat komt door het te natte voor
jaar. Dat is de natuur. Hier kan ik
mee leven. Het is iets anders als
door mijn eigen toedoen de oogst
slechter zou zijn."
Jan-Peter is een perfectionist.
Toen hij en Sonja in 2005 op 't
Hof in Serooskerke kwamen wo
nen, pakten ze de zaken voortva
rend aan. De minicamping breid
de uit naar 25 plaatsen en het ak
kerbouwbedrijf werd groter. Op
het erf werd een loods bijge
bouwd met bewaarmogelijkhe-
den voor aardappelen en uien. De
oogst werd immers groter, want
de akkerbouwer had de kans aan
gegrepen grond bij te kopen.
De Van de Puttes hebben nu on
der meer 75 hectaren in eigen
dom en ze huren 38 hectaren.
Jan-Peter houdt ervan om risi
covol te boeren. „Ik speculeer met
mijn gewassen, met mijn aardap
pels en uien. Ik beslis zelf wan
neer ik ze verkoop aan de frietfa-
brieken. De prijzen fluctueren.
Het gaat er hectischer aan toe dan
op de beurs. Ik vind dit een mooi
spel, mooier dan dat ik uien lever
op contractbasis en een zekere
prijs vooraf afspreek."
In deze periode, elk jaar opnieuw
van ongeveer mei tot juli, zindert
het van de spanning bij de frietfa-
brieken. „Er kan niet goed wor
den ingeschat wanneer er nieuwe
aardappelen komen die boven-
De Boshoek
KINSALE - Met de opvarenden van
het tall ship Astrid gaat het een
dag na de schipbreuk 'redelijk
goed'. „We zijn heel goed opge
vangen door de mensen hier in
Kinsale", vertelt schipper Pieter
de Kam vanuit Ierland.
Bemanning en passagiers vorm
den al een hecht team en de band
is door hun ervaring alleen maar
hechter geworden, merkt De
Kam. „Het is een internationaal
gezelschap, uit vijf landen. Ze heb
ben zich perfect gedragen."
De Astrid begon woensdag aan
een kleine tocht van pakweg een
uurtje van Oysterhaven Bay naar
Kinsale. Toen het schip vanuit
Oysterhaven Bay de zee opvoer,
ging het mis, blikt De Kam terug.
„We voeren een halve mijl uit de
rotsige kust, dus bijna een kilome
ter. De motor begon minder te
draaien en toen viel ook de gene
rator uit. Daardoor hadden we
een brandstofprobleem. Dat kun
je wel oplossen, maar dat duurt
een kwartier en die tijd had ik
niet."
Het waaide op dat moment hard
en de golven waren hoog. „Ik heb
een noodsignaal uitgezonden en
al snel kwamen er reddingsboten.
Eén reddingsboot was te klein
om het schip bij de kust weg te
trekken, dus toen hebben we de
reddingssloepen uitgezet en zijn
we van boord gegaan. Iedereen
had zich al verzameld op het ach
terdek en in vijf minuten waren
we van boord. Ik ben trots op hoe
de groep gehandeld heeft."
Aan boord waren vijf leden van
de Koninklijke Nederlandse Red
dingsmaatschappij (KNRM): twee
opstappers en drie kinderen van
opstappers, onder wie een meisje
uit Veere. Volgens woordvoerster
Janneke Stokroos van de KNRM
gaat het naar omstandigheden
goed met hen. „Alle opvarenden
zijn opgevangen in gastgezinnen.
dien voldoen aan de hoge kwali
teitseisen van de frietaardappel.
Ik heb een paar weken geleden
een paar honderd ton weggedaan
voor 33 cent per kilo. Nu is de
prijs weer gezakt tot onder de 25
cent. Ik kan dus zeggen dat ik op
een goed moment heb toegesla
gen. Maar spannend is het."
Hij denkt terug aan een jammerlij
ke beslissing toen hij nog in de
maatschap met zijn vader zat. Zij
kregen in een zomer een aanbie
ding van een handelaar om 800
ton aardappels van de hand te
doen voor 32 cent per kilo. En de
eventuele winst zou gedeeld wor
den. „We hapten niet toe, maar
binnen een maand was de prijs
naar 9 cent gekelderd. We hebben
ze toen maar verkocht, met een
verschil van ruim 180.000 euro."
„Je moet allebei stressbestendig
zijn om dit leven te kunnen lei
den. Want het levert thuis gega
randeerd spanningen op als je
voor een beslissing staat om wel
of niet te verkopen." Jan-Peter is
37 jaar en wil op zijn 45e het be
drijf zo efficiënt mogelijk leiden.
Alles moet kloppen, de admini
stratie, het bouwplan. Boer zijn is
ook een vak. Je moet jezelf zolang
je energiek bent elk jaar willen
verbeteren en altijd willen leren
van je fouten." (slot)
VLISSINGEN - De Stichting Vlissin-
ger Michiel heeft duizend euro ge
schonken voor eerste hulp aan de
eigenaren en de opvarenden van
het tall ship Astrid. „Het is een aan
zet. We hopen dat meer mensen de
gedupeerden zullen steunen", ver
telt Hilde Roos, secretaris en pen
ningmeester. „Het schip heeft Vlis-
NIJMEGEN - Zeeuwse Vierdaagselo-
pers hebben dit jaar vaker de eind
streep van het wandelevenement
gehaald dan andere deelnemers.
Van de 611 Zeeuwen finishte 94,4
procent (577 mensen) afgelopen
vrijdag op de Via Gladiola in Nij
megen, terwijl van alle deelne
mers 92,7 procent de eindstreep
haalde.
De Zeeuwse mannen brachten
het er iets beter van af dan de
vrouwen: 321 van de 335 mannelij
ke lopers volbrachten de Vierdaag
se (95,8 procent). Van de 276 vrou
welijke Zeeuwse deelnemers haal
den er 256 de eindstreep.
In totaal deden 42.493 wandelaars
mee aan de Vierdaagse, die dit
jaar voor de 97e keer gehouden
werd. Er waren dit jaar iets meer
uitvallers dan vorig jaar. De mees
te wandelaars (964) vielen uit op
de derde wandeldag.
singen als thuishaven. Daarom
moeten we vanuit Vlissingen iets
doen. De schipper en zijn vrouw
zijn alles kwijt. Duizend euro is
niet veel, maar het is een begin.
We zijn ook diverse keren met het
schip mee geweest. We kennen de
eigenaren goed. Het is diep triest
wat hen is overkomen."
Ze kregen zelfs zakgeld om bij
voorbeeld een tandenborstel te ko
pen. Ze hadden natuurlijk niks
meer. Er wordt heel goed voor
hen gezorgd. De opvang is op zijn
Engels gezegd splendid."
De opvarenden van de Astrid zijn
donderdag naar Dublin gebracht.
Daar krijgen ze noodpaspoorten,
zodat ze in de komende dagen
naar huis kunnen terugkeren.
„Dat wordt mede geregeld door
At Sea Sailtraining uit Amster
dam, die doet dat super goed",
zegt De Kam. „Er worden ook ge
sprekken met ze gevoerd. Ze moe
ten hiermee leren leven. Het is
niet de bedoeling dat ze er een
trauma aan overhouden."
Hoe het met zijn schip gaat, weet
de schipper nog niet precies. Dui
kers hebben donderdag onder wa
ter bekeken hoe ernstig de Astrid
eraan toe is. „Het hangt op de rot
sen en het is lek, maar het is niet
gebroken. Dit schip is zo sterk,
dat breekt niet. Het is de bedoe
ling dat het lek wordt gedicht en
dat het dan naar een droogdok in
Cork gaat. Het schip is nu in han
den van de verzekering. Die regelt
de berging."
Of de Astrid nog gerepareerd kan
worden, is niet alleen een tech
nisch verhaal. De Kam: „Het
hangt er ook vanaf of het geld dat
de verzekering uitkeert voldoen
de is om de kosten te dekken. Is
dat niet genoeg, dan is het schip
total loss, net als bij een auto."
Het tall ship is de broodwinning
voor Pieter en zijn vrouw Ineke,
die niet aan boord was maar was
achtergebleven in Kamperland,
waar zij hun rederij Horizon Sai
ling hebben. „Ons bedrijf ligt nu
stil, we hebben geen inkomen
meer", zegt de schipper. Over de
nabije toekomst heeft hij nog niet
nagedacht. „Daarvoor is het nog
te vers."
E5Slil!ii4
OOK ALS AUTOMAAT
Cappendijk Auto'sTerneuzen B.V.
EP
Ernst Jan Rozendaal
'Ze hebben zich
perfect gedragen'
door Maurits Sep
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Maurits Sep
door Edith Ramakers
Als de ander vakantie viert, werkt
de campinghouder zich een slag in
de rondte. We kijken binnen bij
minicamping/akkerbouwbedrijf
De Boshoek, in hartje Walcheren.
www.tallshipastrid.nl
VO LVO
ieaokl mal uitgestrekte naaldbossen en
duizenden meren. Zweden zijn zuinig op de natuur.
Dit zil ook voiweven in hel DNA van Volvo. We doen alles aan
de verlaging van COa-uitstoot, wat zorgt voor steeds zuiniger
wordende motoren. Ook handig voor u omdat het resulteert in zeer
aantrekkelijke bi|teilingstar.even; ook in automaat. Compromisloos
rijplezier met een stukje positieve Zweedse zuinigheid.
D2 /Gtomut
M* butMtng
02 A.
2 Hundg—chafcftkl
07 Al It om u:
□21
MAut -
02
D2A. I!
20% OiJteBtna
BS32BB1
20%MfMM»B P2 Autom,
20% blading
20% Wjtoli.ng
20% btjtsJling
Mr. F.J. Haarmanweg 49 Tel. 0115 697455 www.cappendijk.nl