Risicovol boeren ZWEDEN ZIJN ZUINIG I Kroonluchtig Hulpactie opvarenden Astrid 26 ZEELAND SCHIPBREUK Duikers onderzoeken de staat van het tall ship Astrid na de schipbreuk. De opvarenden keren snel terug naar huis. Zeeuwen halen bij Vierdaagse vaker eindstreep UW VOLVO V7 vrijdag Het was me een vor stelijk weekje. Ik heb genoten. Ja, ook van het weer, maar ik doel nu op het nieuws over de Europese koningshuizen. Het begon zondag al mooi in Brussel, waar Filip de scepter overnam van zijn vader Albert. Het leukste vind ik dat België nu drie koninginnen heeft - Fa- biola, Paola en Mathilde - die el kaar niet kunnen luchten en ie der in een eigen kasteel wonen. En Engeland heeft nu drie kroonprinsen - Charles, Wil liam en George. Ook zo'n bizar detail. 'Oh boy! One's a grandpa', kopte de Daily Mail. Dat kun je aan de Britse pers wel overla ten, om iets doodgewoons als Vrouw baart kind' op te blazen tot een gebeurtenis van onge kende proporties. Het dagblad The Sun heette voor één dag The Son, terwijl de overige kranten toepasselijk knipoog den naar de bijbel (A king is born), de popmuziek (It's a boy!) en de wereldliteratuur (Our litt le prince). Ook De Telegraaf ver wees met 'De kleine prins f naar het klassieke sprookje van An- toine de Saint-Exupéry. In geen enkele andere Nederlandse krant las ik ook het belangwek kende nieuws dat William zelf de eerste luier verschoonde. Wat een geslaagde pr-campag- ne! Als je midden in de kom kommertijd een BZN (baby zonder naam) baart terwijl je daar negen maanden over na hebt kunnen denken, blijf je da genlang in het nieuws en ben je ook nog eens de goklustige Britten ter wille. Gelukkig waren er ook media die de hype konden relativeren. Op de site van The Guardian zat een knop voor wie van ba- bynieuws verschoond wilde blijven en BBC-verslaggever Si mon McCoy meldde live voor het ziekenhuis voortdurend dat hij niks te melden had. Het Nederlandse royaltynieuw tje was dat de rechtbank in Den Haag alle portretten van Maxima liet weghalen. De ma gistraten willen niet dat zij over hun schouder meekijkt, omdat ze officieel geen staats hoofd is. Waarom snappen die rechters het niet, uitgerekend in een week als deze? Dat je een koningshuis helemaal niet serieus hoeft te nemen. an-Peter van de Putte plukt I een tarweaar en zegt: „Ik weet nu al dat mijn oogst I niet zo goed zal zijn als vorig jaar." Meer toppen zijn stro geel; er zit geen graankorrel in. „Dat komt door het te natte voor jaar. Dat is de natuur. Hier kan ik mee leven. Het is iets anders als door mijn eigen toedoen de oogst slechter zou zijn." Jan-Peter is een perfectionist. Toen hij en Sonja in 2005 op 't Hof in Serooskerke kwamen wo nen, pakten ze de zaken voortva rend aan. De minicamping breid de uit naar 25 plaatsen en het ak kerbouwbedrijf werd groter. Op het erf werd een loods bijge bouwd met bewaarmogelijkhe- den voor aardappelen en uien. De oogst werd immers groter, want de akkerbouwer had de kans aan gegrepen grond bij te kopen. De Van de Puttes hebben nu on der meer 75 hectaren in eigen dom en ze huren 38 hectaren. Jan-Peter houdt ervan om risi covol te boeren. „Ik speculeer met mijn gewassen, met mijn aardap pels en uien. Ik beslis zelf wan neer ik ze verkoop aan de frietfa- brieken. De prijzen fluctueren. Het gaat er hectischer aan toe dan op de beurs. Ik vind dit een mooi spel, mooier dan dat ik uien lever op contractbasis en een zekere prijs vooraf afspreek." In deze periode, elk jaar opnieuw van ongeveer mei tot juli, zindert het van de spanning bij de frietfa- brieken. „Er kan niet goed wor den ingeschat wanneer er nieuwe aardappelen komen die boven- De Boshoek KINSALE - Met de opvarenden van het tall ship Astrid gaat het een dag na de schipbreuk 'redelijk goed'. „We zijn heel goed opge vangen door de mensen hier in Kinsale", vertelt schipper Pieter de Kam vanuit Ierland. Bemanning en passagiers vorm den al een hecht team en de band is door hun ervaring alleen maar hechter geworden, merkt De Kam. „Het is een internationaal gezelschap, uit vijf landen. Ze heb ben zich perfect gedragen." De Astrid begon woensdag aan een kleine tocht van pakweg een uurtje van Oysterhaven Bay naar Kinsale. Toen het schip vanuit Oysterhaven Bay de zee opvoer, ging het mis, blikt De Kam terug. „We voeren een halve mijl uit de rotsige kust, dus bijna een kilome ter. De motor begon minder te draaien en toen viel ook de gene rator uit. Daardoor hadden we een brandstofprobleem. Dat kun je wel oplossen, maar dat duurt een kwartier en die tijd had ik niet." Het waaide op dat moment hard en de golven waren hoog. „Ik heb een noodsignaal uitgezonden en al snel kwamen er reddingsboten. Eén reddingsboot was te klein om het schip bij de kust weg te trekken, dus toen hebben we de reddingssloepen uitgezet en zijn we van boord gegaan. Iedereen had zich al verzameld op het ach terdek en in vijf minuten waren we van boord. Ik ben trots op hoe de groep gehandeld heeft." Aan boord waren vijf leden van de Koninklijke Nederlandse Red dingsmaatschappij (KNRM): twee opstappers en drie kinderen van opstappers, onder wie een meisje uit Veere. Volgens woordvoerster Janneke Stokroos van de KNRM gaat het naar omstandigheden goed met hen. „Alle opvarenden zijn opgevangen in gastgezinnen. dien voldoen aan de hoge kwali teitseisen van de frietaardappel. Ik heb een paar weken geleden een paar honderd ton weggedaan voor 33 cent per kilo. Nu is de prijs weer gezakt tot onder de 25 cent. Ik kan dus zeggen dat ik op een goed moment heb toegesla gen. Maar spannend is het." Hij denkt terug aan een jammerlij ke beslissing toen hij nog in de maatschap met zijn vader zat. Zij kregen in een zomer een aanbie ding van een handelaar om 800 ton aardappels van de hand te doen voor 32 cent per kilo. En de eventuele winst zou gedeeld wor den. „We hapten niet toe, maar binnen een maand was de prijs naar 9 cent gekelderd. We hebben ze toen maar verkocht, met een verschil van ruim 180.000 euro." „Je moet allebei stressbestendig zijn om dit leven te kunnen lei den. Want het levert thuis gega randeerd spanningen op als je voor een beslissing staat om wel of niet te verkopen." Jan-Peter is 37 jaar en wil op zijn 45e het be drijf zo efficiënt mogelijk leiden. Alles moet kloppen, de admini stratie, het bouwplan. Boer zijn is ook een vak. Je moet jezelf zolang je energiek bent elk jaar willen verbeteren en altijd willen leren van je fouten." (slot) VLISSINGEN - De Stichting Vlissin- ger Michiel heeft duizend euro ge schonken voor eerste hulp aan de eigenaren en de opvarenden van het tall ship Astrid. „Het is een aan zet. We hopen dat meer mensen de gedupeerden zullen steunen", ver telt Hilde Roos, secretaris en pen ningmeester. „Het schip heeft Vlis- NIJMEGEN - Zeeuwse Vierdaagselo- pers hebben dit jaar vaker de eind streep van het wandelevenement gehaald dan andere deelnemers. Van de 611 Zeeuwen finishte 94,4 procent (577 mensen) afgelopen vrijdag op de Via Gladiola in Nij megen, terwijl van alle deelne mers 92,7 procent de eindstreep haalde. De Zeeuwse mannen brachten het er iets beter van af dan de vrouwen: 321 van de 335 mannelij ke lopers volbrachten de Vierdaag se (95,8 procent). Van de 276 vrou welijke Zeeuwse deelnemers haal den er 256 de eindstreep. In totaal deden 42.493 wandelaars mee aan de Vierdaagse, die dit jaar voor de 97e keer gehouden werd. Er waren dit jaar iets meer uitvallers dan vorig jaar. De mees te wandelaars (964) vielen uit op de derde wandeldag. singen als thuishaven. Daarom moeten we vanuit Vlissingen iets doen. De schipper en zijn vrouw zijn alles kwijt. Duizend euro is niet veel, maar het is een begin. We zijn ook diverse keren met het schip mee geweest. We kennen de eigenaren goed. Het is diep triest wat hen is overkomen." Ze kregen zelfs zakgeld om bij voorbeeld een tandenborstel te ko pen. Ze hadden natuurlijk niks meer. Er wordt heel goed voor hen gezorgd. De opvang is op zijn Engels gezegd splendid." De opvarenden van de Astrid zijn donderdag naar Dublin gebracht. Daar krijgen ze noodpaspoorten, zodat ze in de komende dagen naar huis kunnen terugkeren. „Dat wordt mede geregeld door At Sea Sailtraining uit Amster dam, die doet dat super goed", zegt De Kam. „Er worden ook ge sprekken met ze gevoerd. Ze moe ten hiermee leren leven. Het is niet de bedoeling dat ze er een trauma aan overhouden." Hoe het met zijn schip gaat, weet de schipper nog niet precies. Dui kers hebben donderdag onder wa ter bekeken hoe ernstig de Astrid eraan toe is. „Het hangt op de rot sen en het is lek, maar het is niet gebroken. Dit schip is zo sterk, dat breekt niet. Het is de bedoe ling dat het lek wordt gedicht en dat het dan naar een droogdok in Cork gaat. Het schip is nu in han den van de verzekering. Die regelt de berging." Of de Astrid nog gerepareerd kan worden, is niet alleen een tech nisch verhaal. De Kam: „Het hangt er ook vanaf of het geld dat de verzekering uitkeert voldoen de is om de kosten te dekken. Is dat niet genoeg, dan is het schip total loss, net als bij een auto." Het tall ship is de broodwinning voor Pieter en zijn vrouw Ineke, die niet aan boord was maar was achtergebleven in Kamperland, waar zij hun rederij Horizon Sai ling hebben. „Ons bedrijf ligt nu stil, we hebben geen inkomen meer", zegt de schipper. Over de nabije toekomst heeft hij nog niet nagedacht. „Daarvoor is het nog te vers." E5Slil!ii4 OOK ALS AUTOMAAT Cappendijk Auto'sTerneuzen B.V. EP Ernst Jan Rozendaal 'Ze hebben zich perfect gedragen' door Maurits Sep Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Maurits Sep door Edith Ramakers Als de ander vakantie viert, werkt de campinghouder zich een slag in de rondte. We kijken binnen bij minicamping/akkerbouwbedrijf De Boshoek, in hartje Walcheren. www.tallshipastrid.nl VO LVO ieaokl mal uitgestrekte naaldbossen en duizenden meren. Zweden zijn zuinig op de natuur. Dit zil ook voiweven in hel DNA van Volvo. We doen alles aan de verlaging van COa-uitstoot, wat zorgt voor steeds zuiniger wordende motoren. Ook handig voor u omdat het resulteert in zeer aantrekkelijke bi|teilingstar.even; ook in automaat. Compromisloos rijplezier met een stukje positieve Zweedse zuinigheid. D2 /Gtomut M* butMtng 02 A. 2 Hundg—chafcftkl 07 Al It om u: □21 MAut - 02 D2A. I! 20% OiJteBtna BS32BB1 20%MfMM»B P2 Autom, 20% blading 20% Wjtoli.ng 20% btjtsJling Mr. F.J. Haarmanweg 49 Tel. 0115 697455 www.cappendijk.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 26