AUTO 15
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Voor echte cabrioliefhebbers
zijn de elektrisch wegklapbare
hardtops bij zogenaamde
coupé-cabriolets een gruwel.
Maar Opel laat met de nieuwe
Cascada zien dat de softtop
weer helemaal terugkomt.
Natuurlijk volgde ook Opel
een aantal jaar geleden de
trend, met de Astra
TwinTop. Een ingewikkeld
en zwaar variodak zakte
bij dit model met één druk
op de knop in de te lomp
aangezette achtersteven. Dat is voorbij. De
Cascada, de nieuwe Astra Cabriolet, is er
met een waarzinnig mooie softtop. Opel
heeft de zaken daarmee goed op orde. Met
dichte kap bereikt de auto het geluidsni
veau van een model met stalen dak, terwijl
het openen en sluiten minder dan 20 secon
den in beslag neemt en zelfs tijdens het rij
den kan gebeuren (tot 50 km/u).
Niet alleen de softtop maakt de Cascada
tot een fraaie verschijning, de carrosserie
oogt ook veel slanker. De positie van de
kap is uiteraard wel van invloed op het ba
gagevolume. Dat varieert van 280 tot 380 li
ter. Autofabrikanten zullen in de nabije toe
komst weer meer softtops bij hun cabrio
lets toepassen, omdat zo'n constructie aan
zienlijk minder weegt. Daarmee levert het
een positieve bijdrage aan het verlagen van
het brandstofverbruik.
Nu lijkt dat verhaal bij de Opel Cascada
niet helemaal op te gaan. De auto weegt
een stevige 1.633 kg. De splinternieuwe 1,6
liter turbomotor komt niet verder dan te
gen de 1 op 12. Die motor is de eerste telg
uit de SIDl-motorenfamilie. Met 170 pk en
een koppel van 260 Nm maakt de motor op
papier indruk. Maar eenmaal op weg speelt
het gewicht een flinke rol. De krachtbron
toont zich voldoende soepel, maar mist ge
woon een beetje pit. Wat dat betreft, lijkt
de aanschaf van de bijna 3.000 euro goedko
pere 1.4 Turbo net zo verstandig.
Opel baseert de Cascada op het onderstel
van de Astra GTC. Dat betekent dat de Hy
per Strut voorwielophanging van het spor
tieve model is overgenomen. Die wijkt vol
ledig af van de Astra vijfdeurs en houdt op
timaal de wielen aan de grond. Dat gebeurt
ook als er vlot wordt gereden. Op het ge
bied van wegligging is er dan ook niets mis
met deze open Opel. Sterker, zelfs als er for
se 19 inch wielen zijn gemonteerd, blijkt
de auto prettig comfortabel. Open plezier
voor vier, want voor niet al te lange ritten
is het achterin behoorlijk toeven. Opel le
vert de Cascada louter in de zeer complete
Cosmo-uitvoering, vanaf 34-395 euro voor
de 1.4 Tiarbo. De 1.6 begint bij 37.295 euro.
OPEL CASCADA EN CONCURRENTIE
VRIJDAG 26 JULI 2013
door Tony Vos
Opel Cascada
Bagageruimte 280-380 liter, gewicht 1.633
kg. Benzine 1.6 liter, 170 pk. Vanaf 34.395
euro, 1.6 Turbo Cosmo 37.295 euro.
BMW 1-serie Cabriolet
Bagageruimte 260-305 liter, gewicht 1.395
kg. Benzine 2.0 liter, 143 pk. Vanaf 36.990
euro.
Renault Mégane CC
Bagageruimte 211-417 liter, gewicht 1.475
kg. Benzine 1.4 liter, 130 pk. Vanaf 33.990
euro, GT-Line 35.990 euro.
Volkswagen Golf Cabriolet
Bagageruimte 250 liter, gewicht 1.383 kg.
Benzine 1.4 liter 160 pk. Vanaf 29.250 euro,
1.4 TSI 160 pk 34.190 euro.
S 63 AMG: snel. foto Mercedes
Seat brengt Leon Ecomotive
in twee Limited Editions
Seat brengt de Leon Ecomotive in
twee Limited Editions. De meeruitrus-
ting van de I heeft onder meer een
multimediasysteem met 5,8 inch
kleurenscherm, zes speakers en au-
diostreaming. De II heeft onder meer
een lederen interieur, verwarmbare
sportstoelen vóór en volledige
led-verlichting. De prijzen: vanaf
22.950 euro voor Limited Edition I
en vanaf 25.550 euro voor de II.
Porsche houdt fotowedstrijd
voor eigenaren van een 911
Porsche Nederland start in het kader
van 'vijftig jaar 911' een fotowed
strijd waaraan alle eigenaren van een
911 kunnen meedoen. Doel is zoveel
mogelijk Nederlandse 911-modellen
in één onlinefotoalbum te krijgen. Ei
genaren kunnen uiterlijk 11 augustus
een foto van hun 911 via de speciale
site www.porsche.nl/50jaar911 uploa-
den. Er zijn zeven categorieën, de
deelnemers maken kans op een prijs.
OPEL CASCADA Ford levert de Transit
Connect vanaf 11.590 euro
Ford heeft de specificaties en de prij
zen van de nieuwe Ford Transit Con
nect inmiddels bekendgemaakt. In ja
nuari 2014 staat de besteller vanaf
11.590 euro bij de Ford-dealers. De
Transit Connect maakt deel uit van
reeks van vier Transits. Een laag ver
bruik (1.6 TDCi, 4,2 liter per 100 kilo
meter en 20 procent bijtelling) en
een groot laadvermogen gaan in de
Transit Connect samen met de ge
avanceerde techniek van Ford.
Mercedes S 63 AMG:
supersnel op eerste meters
Opgelucht ademhalen
Fiat 500L Living biedt
vooral bagageruimte
Fiat borduurt voort op de succesvol
le 500. Na de 500C en 500L komt
de 500L Living. Ook een stoerdere
500L Trekking en een SUV-achtige
zitten in de pijplijn. De verlengde
500L Living is een 5+2 ruimtewa
gen. De lengte van 4,35 meter zorgt
met een volwassen hoogte en breed
te voor veel ruimte. De twee extra
zitplaatsen achterin bieden alleen
aan kleine kinderen comfort. Fiat le
vert de auto in twee varianten: 5 of
5+2. In de 5-zits is de bagageruimte
minimaal 560 liter. De zitplaatsen
op de tweede rij zijn verschuifbaar
en neerklapbaar. Dat laatste betreft
ook de passagiersstoel, waardoor ob
jecten van 2,60 meter lang kunnen
500L Living: praktisch, foto WdeV
worden vervoerd. Het Cargo Magie
Space-systeem staat voor een laad
vloer op drie niveaus voor geschei
den vervoer van spullen. Het gemak
gaat nog een stap verder, met tasjes
en haken zodat voorwerpen veilig
en vast achterin liggen. De 500L Li
ving biedt keuze uit een benzinemo
tor (105 pk Twin Turbo) en twee tur
bodiesels (1.6 Multijet II, 105 pk en
1.3 Multijet II, 85 pk). De balans in
beide 105 pk machines is er niet in
de vormgeving. De neus heeft fami
liebanden met de fraaie icoon 500.
Waar de achterkant van de 'korte'
500L geen toppunt van fraai Itali
aans design is, schiet de verlengde
versie met z'n te zware achterkant
nog verder door. Vanaf 20.795 euro
Willem de Volder
Belastingvriendelijke
Volkswagen Golf BlueMotion
De Golf BlueMotion troeft de mees
te Volkswagen-broers in zuinigheid
af. Het fabrieksverbruik komt uit op
3,2 1/100 km. Dat komt overeen
met een C02-uitstoot van 85 g/km,
bezit 110 pk en is voorzien van een
soepel schakelende zesbak. Stan
daard zijn airco, boordcomputer,
elektrisch bediende ramen en spie
gels, centrale deurvergrendeling en
elektronisch sperdifferentieel voor
betere rijdynamiek. VW heeft het le
veringsprogramma iets aangepast.
De Trendline is het nieuwe basismo
del (24.290 euro), de Trendline Plus
(25.490 euro) volgt. We hebben het
dan over de driedeursversie. VW le
vert voor 500 euro een vijfdeurs. De
Golf Variant BlueMotion staat vanaf
november in de showroom, maar
die is met een C02-uitstoot van
87 g/km alleen dit jaar nog goed
voor 14 procent bijtelling.
Willem de Volder
Door de slanke vormen en de fraaie softtop doet de Opel Cascada voorganger Astra TwinTop snel vergeten, foto Automedia
De specificaties van de nieuwe Merce
des S 63 AMG duiden op comfort en
kracht. De AMG 5.5 liter V8-biturbo-
motor met 585 pk en 900 Nm kop
pel is het krachtigste lid van de Blue-
DIRECT motorenfamilie. In 4,0 secon
den wordt de 100 km/u bereikt. De
auto is tot 100 kilo lichter dan zijn
voorganger. Het brandstofverbruik is
10,3 1/100 km. Prijzen: S 63 AMG
(korte wielbasis) 176.950 euro, S 63
AMG 4MATIC (lang) 188.950 euro.
iM&ïjismtiifè
BlueMotion: zuinig, foto WdeV
goed voor 14 procent fiscale bijtel
ling bij zakelijk gebruik in 2013 en
2014. Met de Golf BlueMotion kan
sportief worden gereden, al lijdt het
verbruik daar wel onder. Een top
snelheid van 200 km/u ligt binnen
bereik, sprinten van 0 tot 100 km/u
duurt 10,5 seconden. De auto heeft
de 1.6 TDI-dieselmotor. De motor