AUTO 15 KORTE RIJ-IMPRESSIES Voor echte cabrioliefhebbers zijn de elektrisch wegklapbare hardtops bij zogenaamde coupé-cabriolets een gruwel. Maar Opel laat met de nieuwe Cascada zien dat de softtop weer helemaal terugkomt. Natuurlijk volgde ook Opel een aantal jaar geleden de trend, met de Astra TwinTop. Een ingewikkeld en zwaar variodak zakte bij dit model met één druk op de knop in de te lomp aangezette achtersteven. Dat is voorbij. De Cascada, de nieuwe Astra Cabriolet, is er met een waarzinnig mooie softtop. Opel heeft de zaken daarmee goed op orde. Met dichte kap bereikt de auto het geluidsni veau van een model met stalen dak, terwijl het openen en sluiten minder dan 20 secon den in beslag neemt en zelfs tijdens het rij den kan gebeuren (tot 50 km/u). Niet alleen de softtop maakt de Cascada tot een fraaie verschijning, de carrosserie oogt ook veel slanker. De positie van de kap is uiteraard wel van invloed op het ba gagevolume. Dat varieert van 280 tot 380 li ter. Autofabrikanten zullen in de nabije toe komst weer meer softtops bij hun cabrio lets toepassen, omdat zo'n constructie aan zienlijk minder weegt. Daarmee levert het een positieve bijdrage aan het verlagen van het brandstofverbruik. Nu lijkt dat verhaal bij de Opel Cascada niet helemaal op te gaan. De auto weegt een stevige 1.633 kg. De splinternieuwe 1,6 liter turbomotor komt niet verder dan te gen de 1 op 12. Die motor is de eerste telg uit de SIDl-motorenfamilie. Met 170 pk en een koppel van 260 Nm maakt de motor op papier indruk. Maar eenmaal op weg speelt het gewicht een flinke rol. De krachtbron toont zich voldoende soepel, maar mist ge woon een beetje pit. Wat dat betreft, lijkt de aanschaf van de bijna 3.000 euro goedko pere 1.4 Turbo net zo verstandig. Opel baseert de Cascada op het onderstel van de Astra GTC. Dat betekent dat de Hy per Strut voorwielophanging van het spor tieve model is overgenomen. Die wijkt vol ledig af van de Astra vijfdeurs en houdt op timaal de wielen aan de grond. Dat gebeurt ook als er vlot wordt gereden. Op het ge bied van wegligging is er dan ook niets mis met deze open Opel. Sterker, zelfs als er for se 19 inch wielen zijn gemonteerd, blijkt de auto prettig comfortabel. Open plezier voor vier, want voor niet al te lange ritten is het achterin behoorlijk toeven. Opel le vert de Cascada louter in de zeer complete Cosmo-uitvoering, vanaf 34-395 euro voor de 1.4 Tiarbo. De 1.6 begint bij 37.295 euro. OPEL CASCADA EN CONCURRENTIE VRIJDAG 26 JULI 2013 door Tony Vos Opel Cascada Bagageruimte 280-380 liter, gewicht 1.633 kg. Benzine 1.6 liter, 170 pk. Vanaf 34.395 euro, 1.6 Turbo Cosmo 37.295 euro. BMW 1-serie Cabriolet Bagageruimte 260-305 liter, gewicht 1.395 kg. Benzine 2.0 liter, 143 pk. Vanaf 36.990 euro. Renault Mégane CC Bagageruimte 211-417 liter, gewicht 1.475 kg. Benzine 1.4 liter, 130 pk. Vanaf 33.990 euro, GT-Line 35.990 euro. Volkswagen Golf Cabriolet Bagageruimte 250 liter, gewicht 1.383 kg. Benzine 1.4 liter 160 pk. Vanaf 29.250 euro, 1.4 TSI 160 pk 34.190 euro. S 63 AMG: snel. foto Mercedes Seat brengt Leon Ecomotive in twee Limited Editions Seat brengt de Leon Ecomotive in twee Limited Editions. De meeruitrus- ting van de I heeft onder meer een multimediasysteem met 5,8 inch kleurenscherm, zes speakers en au- diostreaming. De II heeft onder meer een lederen interieur, verwarmbare sportstoelen vóór en volledige led-verlichting. De prijzen: vanaf 22.950 euro voor Limited Edition I en vanaf 25.550 euro voor de II. Porsche houdt fotowedstrijd voor eigenaren van een 911 Porsche Nederland start in het kader van 'vijftig jaar 911' een fotowed strijd waaraan alle eigenaren van een 911 kunnen meedoen. Doel is zoveel mogelijk Nederlandse 911-modellen in één onlinefotoalbum te krijgen. Ei genaren kunnen uiterlijk 11 augustus een foto van hun 911 via de speciale site www.porsche.nl/50jaar911 uploa- den. Er zijn zeven categorieën, de deelnemers maken kans op een prijs. OPEL CASCADA Ford levert de Transit Connect vanaf 11.590 euro Ford heeft de specificaties en de prij zen van de nieuwe Ford Transit Con nect inmiddels bekendgemaakt. In ja nuari 2014 staat de besteller vanaf 11.590 euro bij de Ford-dealers. De Transit Connect maakt deel uit van reeks van vier Transits. Een laag ver bruik (1.6 TDCi, 4,2 liter per 100 kilo meter en 20 procent bijtelling) en een groot laadvermogen gaan in de Transit Connect samen met de ge avanceerde techniek van Ford. Mercedes S 63 AMG: supersnel op eerste meters Opgelucht ademhalen Fiat 500L Living biedt vooral bagageruimte Fiat borduurt voort op de succesvol le 500. Na de 500C en 500L komt de 500L Living. Ook een stoerdere 500L Trekking en een SUV-achtige zitten in de pijplijn. De verlengde 500L Living is een 5+2 ruimtewa gen. De lengte van 4,35 meter zorgt met een volwassen hoogte en breed te voor veel ruimte. De twee extra zitplaatsen achterin bieden alleen aan kleine kinderen comfort. Fiat le vert de auto in twee varianten: 5 of 5+2. In de 5-zits is de bagageruimte minimaal 560 liter. De zitplaatsen op de tweede rij zijn verschuifbaar en neerklapbaar. Dat laatste betreft ook de passagiersstoel, waardoor ob jecten van 2,60 meter lang kunnen 500L Living: praktisch, foto WdeV worden vervoerd. Het Cargo Magie Space-systeem staat voor een laad vloer op drie niveaus voor geschei den vervoer van spullen. Het gemak gaat nog een stap verder, met tasjes en haken zodat voorwerpen veilig en vast achterin liggen. De 500L Li ving biedt keuze uit een benzinemo tor (105 pk Twin Turbo) en twee tur bodiesels (1.6 Multijet II, 105 pk en 1.3 Multijet II, 85 pk). De balans in beide 105 pk machines is er niet in de vormgeving. De neus heeft fami liebanden met de fraaie icoon 500. Waar de achterkant van de 'korte' 500L geen toppunt van fraai Itali aans design is, schiet de verlengde versie met z'n te zware achterkant nog verder door. Vanaf 20.795 euro Willem de Volder Belastingvriendelijke Volkswagen Golf BlueMotion De Golf BlueMotion troeft de mees te Volkswagen-broers in zuinigheid af. Het fabrieksverbruik komt uit op 3,2 1/100 km. Dat komt overeen met een C02-uitstoot van 85 g/km, bezit 110 pk en is voorzien van een soepel schakelende zesbak. Stan daard zijn airco, boordcomputer, elektrisch bediende ramen en spie gels, centrale deurvergrendeling en elektronisch sperdifferentieel voor betere rijdynamiek. VW heeft het le veringsprogramma iets aangepast. De Trendline is het nieuwe basismo del (24.290 euro), de Trendline Plus (25.490 euro) volgt. We hebben het dan over de driedeursversie. VW le vert voor 500 euro een vijfdeurs. De Golf Variant BlueMotion staat vanaf november in de showroom, maar die is met een C02-uitstoot van 87 g/km alleen dit jaar nog goed voor 14 procent bijtelling. Willem de Volder Door de slanke vormen en de fraaie softtop doet de Opel Cascada voorganger Astra TwinTop snel vergeten, foto Automedia De specificaties van de nieuwe Merce des S 63 AMG duiden op comfort en kracht. De AMG 5.5 liter V8-biturbo- motor met 585 pk en 900 Nm kop pel is het krachtigste lid van de Blue- DIRECT motorenfamilie. In 4,0 secon den wordt de 100 km/u bereikt. De auto is tot 100 kilo lichter dan zijn voorganger. Het brandstofverbruik is 10,3 1/100 km. Prijzen: S 63 AMG (korte wielbasis) 176.950 euro, S 63 AMG 4MATIC (lang) 188.950 euro. iM&ïjismtiifè BlueMotion: zuinig, foto WdeV goed voor 14 procent fiscale bijtel ling bij zakelijk gebruik in 2013 en 2014. Met de Golf BlueMotion kan sportief worden gereden, al lijdt het verbruik daar wel onder. Een top snelheid van 200 km/u ligt binnen bereik, sprinten van 0 tot 100 km/u duurt 10,5 seconden. De auto heeft de 1.6 TDI-dieselmotor. De motor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15