I i I i i 4 t Or I t Aansluiting moet Betuwelijn uit het rood halen Topman Eneco: privatisering nutsbedrijven doorgeschoten 1 m J ECONOMIE 13 0,09% 0,71% -0,96% -0,49% vwdgroup: _L EP 1 DOW JONES 1 NASDAQ Idax 372 £1 15555,61 3605,19 6587,95 -0,17% 3956,02 BEURS VAN AMSTERDAM I AMX 1 VALUTA 2,06% 1,3289 +1,05% +0,56% F - ZWIJNDRECHT - Het mag gerust een doorbraak genoemd worden, de overeenkomst die woensdag in Duitsland ondertekend werd. Ne derland drong er al een jaar of twintig op aan. De strekking is dat de Betuweroute een derde spoorvak krijgt tussen Emmerich en Oberhausen. De verlenging moet leiden tot een volwaardige goederentreinverbinding tussen de Rotterdamse havens en het Duitse Ruhrgebied. De Duitse staat en de deelstaat Noordrijn-Westfalen mogen dan hun handtekening hebben gezet, dat wil niet zeggen dat volgende week de eerste bouwkranen rich ting de grens gaan. Met de deal wordt slechts de financiering - a 1,5 miljard - van het traject be klonken. Staatsecretaris Wilma Mansveld schetste onlangs in een brief aan de Tweede Kamer welke hobbels er nog liggen. De Duitse spoorbe- heerder DB Netz moet eerst het bouwrecht krijgen en de aanleg vervolgens Europees aanbesteden. In 2016 kunnen de bouwwerk zaamheden beginnen, verwacht Mansveld. Eerst geluidswanden, bruggen en de inpassing van over wegen (55 stuks), dan pas het daadwerkelijke spoor. Een voorzichtige gok: voor 2020 rijden er nog geen treinen over het nieuwe traject. De verwachting is dat het er in ie der geval meer worden dan nu. Het ontbreken van een afzonder lijk goederenspoor richting Ruhr gebied is een belangrijk knelpunt. Vanaf de grens gaat het vervoer immers veel minder soepel. Ook de crisis speelt de Betuwelijn parten. Momenteel rijden er 400 tot 450 treinen per week over het traject, dat is ongeveer 60 per dag. Dat aantal zal door de aanleg van het Duitse deel groeien naar 1.500 per week, denkt exploitant Key- rail. Ruim drie keer zoveel dus; omgerekend zijn het er ongeveer tien per uur. Om met het slechte nieuws te be ginnen: het geld dat Nederland kwijt is aan de aanleg van de lijn - 4,7 miljard euro, ruim vier keer zoveel als oorspronkelijk begroot - zien we niet meer terug. Sterker nog, zes jaar na de ope ning is de exploitatie nog steeds niet kostendekkend. De afgelopen vijf jaar heeft de overheid 63 mil joen beschikbaar gesteld om ex ploitatietekorten op te vangen. Daarmee zijn we er nog niet. Door de crisis zijn de tarieven die Keyrail aan gebruikers rekent la ger dan vooraf ingeschat. Daar voor ontvangt het een extra ver goeding van de staat. Hoe hoog dit bedrag is, kon het ministerie gisteren niet zeggen. Om een sluitende exploitatie te bereiken moeten er per week 625 treinen over het Betuwespoor, stelt Keyrail, eigendom van Pro- Rail en de havens van Rotterdam en Amsterdam. De vraag is wan neer dat aantal wordt bereikt. Keyline verwacht dat de opleve ring van de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam een belangrijke im puls vormt. De aanleg van het Duitse deel moet van de Betuwelijn definitief een 'succes' maken. BETUWEROUTE Laadpalen niet per se van benzinestations Het bedrijf Fastned mag laadpa len voor elektrische auto's langs de snelwegen, vlak ach ter benzinestations, exploite ren. Dat heeft de rechtbank in Den Haag gisteren bepaald in een kort geding dat 26 exploi tanten van benzinestations hadden aangespannen tegen de Nederlandse Staat. De recht bank zegt dat het 'exclusieve recht brandstoffen te verko pen' dat pomphouders zeggen te hebben alleen fossiele brand stoffen betreft. Bovendien weegt mee dat pomphouders in het verleden nooit snellaad- palen wilden plaatsen. De privatisering van de Neder landse nutsbedrijven is haar doel voorbijgeschoten. Dit zegt be stuursvoorzitter Jeroen de Haas van energiebedrijf Eneco in een interview met NRC Handelsblad. Volgens hem staan de problemen bij Nuon, die uit deze week gepu bliceerde halfjaarcijfers naar vo ren kwamen, niet op zichzelf. De Haas zegt dat energiebedrijven extra kwetsbaar zijn geworden door de gedwongen splitsing in private productiebedrijven en net werken die de overheid bezit. Eneco zeifis in tegenstelling tot Nuon (en Essent) nog niet ge splitst. Als het aan De Haas ligt blijft dat zo. Hij roept de overheid op om haar verantwoordelijkheid te nemen en te voorkomen dat Nederlandse elektriciteitsbedrij ven een 'speelbal worden van in vesteerders'. Nuon en Essent werden de afgelo pen jaren overgenomen door bui tenlandse partijen, respectievelijk Vattenfall en RWE. Beide bedrij ven kampen met grote proble men. De SP pleitte er gisteren voor om Nuon weer te nationali seren. 7,8 miljoen uit FRS De curatoren van Free Record Shop (FRS) hebben tot nu toe 7,8 miljoen euro uit de boedel van de failliete winkelketen kunnen halen. Dat staat in een nieuw faillissementsverslag dat de curatoren naar buiten hebben gebracht. Meer werk in Spanje De werkloosheid in Spanje daalde in het tweede kwartaal tot 26,3 procent van de beroeps bevolking, van 27,2 procent in het eerste kwartaal. Dat meld de donderdag het bureau voor de statistiek. Het is de eerste daling in Spanje in 2 jaar. r VRIJDAG 26 JULI 2013 |AEX INDEX 25 JUL 370,36 -1,60 (-0,43%) ^RSIE 12:00 16:00 375 325 mei Jun Jul opening: 15539,17 opening: 3589,46 8298,98 opening: 8349,52 opening: 6620,43 opening: 3962,11 Brill Cryo OCI TomTom Nutreco 6,83% 5,81% 4,48% 3,85% 3,24% Porceleyne Fles -18,80% ASMI -13,79% Lavide Holding NV -11,28% Nedsense -7,14% ROYAL IMTECH RIGHT4,57% EURONEXT Aegon Ahoid Air France-KLM Akzo Nobel ArcelorMittal ASMI Corio D.E Master Blenders 1753 DSM Fugro Gemalto Heineken ING KPN Philips Koninklijke PostNL Randstad Reed Elsevier Royal Dutch Shell A Imtech SBM Offshore TNT Express Unibail-Rodamco Unilever Cert. Wolters Kluwer 5,86 12,53 6,37 44,68 9,76 67,61 32,87 12,36 51,89 45.48 77,38 50,81 7,64 1,92 24,40 2,71 37,48 14,18 25,86 1,94 14,58 6.19 185,35 30,50 18,17 -0.00 4),16 0,14 -0,40 -0,02 0,25 0,01 -1.97 0,33 2,16 -1,07 -0,09 -0,03 0,02 1,14 0,48 -0,12 -0.04 -0,02 -0,01 -0,50 -0,46 0,08 24,63 28,41 -9,04 -7.97 -23,43 42,18 3.68 41,76 15,68 6,82 14,38 1,73 8,16 -14,78 27,17 -7,03 40.21 30,29 2.16 32,52 41,37 -26,20 6,30 7,54 22.22 slot ytd%| Aalberts 18,96 -0,02 23,23 AMG 6,43 0,05 -0.99 Aperam 9,27 0,02 18,78 Arcadis 20,32 0,18 16,37 ASMI 24,10 -3,86 4,85 BAM 4,23 0,01 35,10 Binck 6,84 -0,01 17,46 Boskalis 29,16 -0.04 -10,89 Brunei 35,60 -0,05 0,28 CSM >7,24 -0,06 15,11 Delta Uoyd 16,39 0,07 38,43 Eurocommercial Prop. 28,64 -0,24 -4,98 Heijmans 7,84 •0,06 15,21 Nieuwe Steen Inv. 5,46 0,00 -6,80 Nutreco 35,64 1,12 13,46 Pharming 0,14 0,00 -42,00 Ten Cale 17,99 -0,31 -6,88 TKH 19,88 -0,18 5.11 TomTom 4,21 0,16 10,90 Unit 4 25,03 -0,10 12,13 USG 5.58 0,03 -5.82 VASTNED 31,11 -0,49 -0,59 Vopak 43,06 -0,18 -17,54 Wereldhave 53,59 0,12 18,42 2IGG0 27,84 0,31 16,21 VALUTAMARKT verkoop aankoop 1 US dollar 1.22 1,45 Britse pond 0,79 0,94 Yen 116,03 144,55 Zwitserse frank 1,16 1.35 RENTE 10-jarige staatsobligatie +2,33% was 2,02% verhouding euro/dollar was 1,3198 GOUDPRIJS OLIE per troy ounce in US dollar actuele prijs vat Brentolie S 1.336,00 $107,65 Koersinformatie afkomstig van vwd group www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10 excellence in financial solutions AMSTERDAM - De Europese aandelenbeur- zen sloten gisteren lager na een dag die bol stond van positieve en negatieve kwartaalcij fers. Daarnaast maakten beleggers zich ook nog steeds zorgen over een afkoeling van de Chinese economie en was er sprake van winst nemingen. DSM (min 3,7 procent), dat zelf geen resultaten bekendmaakte, was de sterk ste daler. Het bedrijf had last van een koersver lies van 4,4 procent voor BASF. Het grootste chemieconcern ter wereld rapporteerde een operationele winst van 1,8 miljard euro, waar analisten rekenden op bijna 2 miljard euro. WALLSTREET NEW YORK - De aandelenbeurzen in New York kwamen gisteren nauwelijks in beweging. Op macrogebied bleek dat het aantal orders voor duurzame goederen in juni veel sterker is gestegen dan verwacht. Anderzijds was er vori ge week een toename van het aantal uitke ringsaanvragen. Facebook presenteerde woens dag na het slot op Wall Street tweedekwartaal- resultaten. Het bedrijf boekte een winst, ter wijl een jaar eerder nog een verlies in de boe ken werd gezet. Bovendien namen de inkom sten uit advertenties flink toe. Het aandeel schoot 29,6 procent omhoog tot 34,35 dollar. Op het Nederlandse deel van de Betuwelijn rijden nu tussen de 400 en 450 treinen per week. Door de aansluiting met het Ruhrgebied moeten dat er ruim drie keer zo veel worden, foto ANP door Sander van Mersbergen WANNEER RIJDT DE EERSTE TREIN? HOEVEEL TREINEN GAAN ER RIJDEN? WAT LEVEREN DIE TREINEN ONS OP? Aanleg Duits traject van de Betuwelijn gaat door. Haven Rotterdam Arnhem Zevenaar BETUWEROUTE Emmerich Oberhausen'' Duisburg infograpbic DPd DEN HAAG DEN HAAG ROTTERDAM MADRID

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13