I
i
I
i
i
4
t
Or
I t
Aansluiting moet Betuwelijn uit het rood halen
Topman Eneco: privatisering
nutsbedrijven doorgeschoten
1
m
J
ECONOMIE 13
0,09%
0,71%
-0,96%
-0,49%
vwdgroup:
_L
EP
1 DOW JONES
1 NASDAQ
Idax
372 £1
15555,61
3605,19
6587,95
-0,17%
3956,02
BEURS VAN AMSTERDAM
I AMX
1 VALUTA
2,06%
1,3289
+1,05%
+0,56%
F
-
ZWIJNDRECHT - Het mag gerust
een doorbraak genoemd worden,
de overeenkomst die woensdag in
Duitsland ondertekend werd. Ne
derland drong er al een jaar of
twintig op aan. De strekking is
dat de Betuweroute een derde
spoorvak krijgt tussen Emmerich
en Oberhausen. De verlenging
moet leiden tot een volwaardige
goederentreinverbinding tussen
de Rotterdamse havens en het
Duitse Ruhrgebied.
De Duitse staat en de deelstaat
Noordrijn-Westfalen mogen dan
hun handtekening hebben gezet,
dat wil niet zeggen dat volgende
week de eerste bouwkranen rich
ting de grens gaan. Met de deal
wordt slechts de financiering - a
1,5 miljard - van het traject be
klonken.
Staatsecretaris Wilma Mansveld
schetste onlangs in een brief aan
de Tweede Kamer welke hobbels
er nog liggen. De Duitse spoorbe-
heerder DB Netz moet eerst het
bouwrecht krijgen en de aanleg
vervolgens Europees aanbesteden.
In 2016 kunnen de bouwwerk
zaamheden beginnen, verwacht
Mansveld. Eerst geluidswanden,
bruggen en de inpassing van over
wegen (55 stuks), dan pas het
daadwerkelijke spoor.
Een voorzichtige gok: voor 2020
rijden er nog geen treinen over
het nieuwe traject.
De verwachting is dat het er in ie
der geval meer worden dan nu.
Het ontbreken van een afzonder
lijk goederenspoor richting Ruhr
gebied is een belangrijk knelpunt.
Vanaf de grens gaat het vervoer
immers veel minder soepel.
Ook de crisis speelt de Betuwelijn
parten. Momenteel rijden er 400
tot 450 treinen per week over het
traject, dat is ongeveer 60 per dag.
Dat aantal zal door de aanleg van
het Duitse deel groeien naar 1.500
per week, denkt exploitant Key-
rail. Ruim drie keer zoveel dus;
omgerekend zijn het er ongeveer
tien per uur.
Om met het slechte nieuws te be
ginnen: het geld dat Nederland
kwijt is aan de aanleg van de lijn
- 4,7 miljard euro, ruim vier keer
zoveel als oorspronkelijk begroot
- zien we niet meer terug.
Sterker nog, zes jaar na de ope
ning is de exploitatie nog steeds
niet kostendekkend. De afgelopen
vijf jaar heeft de overheid 63 mil
joen beschikbaar gesteld om ex
ploitatietekorten op te vangen.
Daarmee zijn we er nog niet.
Door de crisis zijn de tarieven die
Keyrail aan gebruikers rekent la
ger dan vooraf ingeschat. Daar
voor ontvangt het een extra ver
goeding van de staat. Hoe hoog
dit bedrag is, kon het ministerie
gisteren niet zeggen.
Om een sluitende exploitatie te
bereiken moeten er per week 625
treinen over het Betuwespoor,
stelt Keyrail, eigendom van Pro-
Rail en de havens van Rotterdam
en Amsterdam. De vraag is wan
neer dat aantal wordt bereikt.
Keyline verwacht dat de opleve
ring van de Tweede Maasvlakte
bij Rotterdam een belangrijke im
puls vormt. De aanleg van het
Duitse deel moet van de
Betuwelijn definitief een 'succes'
maken.
BETUWEROUTE
Laadpalen niet per se
van benzinestations
Het bedrijf Fastned mag laadpa
len voor elektrische auto's
langs de snelwegen, vlak ach
ter benzinestations, exploite
ren. Dat heeft de rechtbank in
Den Haag gisteren bepaald in
een kort geding dat 26 exploi
tanten van benzinestations
hadden aangespannen tegen de
Nederlandse Staat. De recht
bank zegt dat het 'exclusieve
recht brandstoffen te verko
pen' dat pomphouders zeggen
te hebben alleen fossiele brand
stoffen betreft. Bovendien
weegt mee dat pomphouders
in het verleden nooit snellaad-
palen wilden plaatsen.
De privatisering van de Neder
landse nutsbedrijven is haar doel
voorbijgeschoten. Dit zegt be
stuursvoorzitter Jeroen de Haas
van energiebedrijf Eneco in een
interview met NRC Handelsblad.
Volgens hem staan de problemen
bij Nuon, die uit deze week gepu
bliceerde halfjaarcijfers naar vo
ren kwamen, niet op zichzelf. De
Haas zegt dat energiebedrijven
extra kwetsbaar zijn geworden
door de gedwongen splitsing in
private productiebedrijven en net
werken die de overheid bezit.
Eneco zeifis in tegenstelling tot
Nuon (en Essent) nog niet ge
splitst. Als het aan De Haas ligt
blijft dat zo. Hij roept de overheid
op om haar verantwoordelijkheid
te nemen en te voorkomen dat
Nederlandse elektriciteitsbedrij
ven een 'speelbal worden van in
vesteerders'.
Nuon en Essent werden de afgelo
pen jaren overgenomen door bui
tenlandse partijen, respectievelijk
Vattenfall en RWE. Beide bedrij
ven kampen met grote proble
men. De SP pleitte er gisteren
voor om Nuon weer te nationali
seren.
7,8 miljoen uit FRS
De curatoren van Free Record
Shop (FRS) hebben tot nu toe
7,8 miljoen euro uit de boedel
van de failliete winkelketen
kunnen halen. Dat staat in een
nieuw faillissementsverslag
dat de curatoren naar buiten
hebben gebracht.
Meer werk in Spanje
De werkloosheid in Spanje
daalde in het tweede kwartaal
tot 26,3 procent van de beroeps
bevolking, van 27,2 procent in
het eerste kwartaal. Dat meld
de donderdag het bureau voor
de statistiek. Het is de eerste
daling in Spanje in 2 jaar.
r
VRIJDAG 26 JULI 2013
|AEX INDEX 25 JUL
370,36 -1,60 (-0,43%)
^RSIE
12:00 16:00
375
325
mei Jun Jul
opening: 15539,17
opening: 3589,46
8298,98
opening: 8349,52
opening: 6620,43
opening: 3962,11
Brill
Cryo
OCI
TomTom
Nutreco
6,83%
5,81%
4,48%
3,85%
3,24%
Porceleyne Fles -18,80%
ASMI -13,79%
Lavide Holding NV -11,28%
Nedsense -7,14%
ROYAL IMTECH RIGHT4,57%
EURONEXT
Aegon
Ahoid
Air France-KLM
Akzo Nobel
ArcelorMittal
ASMI
Corio
D.E Master Blenders 1753
DSM
Fugro
Gemalto
Heineken
ING
KPN
Philips Koninklijke
PostNL
Randstad
Reed Elsevier
Royal Dutch Shell A
Imtech
SBM Offshore
TNT Express
Unibail-Rodamco
Unilever Cert.
Wolters Kluwer
5,86
12,53
6,37
44,68
9,76
67,61
32,87
12,36
51,89
45.48
77,38
50,81
7,64
1,92
24,40
2,71
37,48
14,18
25,86
1,94
14,58
6.19
185,35
30,50
18,17
-0.00
4),16
0,14
-0,40
-0,02
0,25
0,01
-1.97
0,33
2,16
-1,07
-0,09
-0,03
0,02
1,14
0,48
-0,12
-0.04
-0,02
-0,01
-0,50
-0,46
0,08
24,63
28,41
-9,04
-7.97
-23,43
42,18
3.68
41,76
15,68
6,82
14,38
1,73
8,16
-14,78
27,17
-7,03
40.21
30,29
2.16
32,52
41,37
-26,20
6,30
7,54
22.22
slot
ytd%|
Aalberts
18,96
-0,02
23,23
AMG
6,43
0,05
-0.99
Aperam
9,27
0,02
18,78
Arcadis
20,32
0,18
16,37
ASMI
24,10
-3,86
4,85
BAM
4,23
0,01
35,10
Binck
6,84
-0,01
17,46
Boskalis
29,16
-0.04
-10,89
Brunei
35,60
-0,05
0,28
CSM
>7,24
-0,06
15,11
Delta Uoyd
16,39
0,07
38,43
Eurocommercial Prop.
28,64
-0,24
-4,98
Heijmans
7,84
•0,06
15,21
Nieuwe Steen Inv.
5,46
0,00
-6,80
Nutreco
35,64
1,12
13,46
Pharming
0,14
0,00
-42,00
Ten Cale
17,99
-0,31
-6,88
TKH
19,88
-0,18
5.11
TomTom
4,21
0,16
10,90
Unit 4
25,03
-0,10
12,13
USG
5.58
0,03
-5.82
VASTNED
31,11
-0,49
-0,59
Vopak
43,06
-0,18
-17,54
Wereldhave
53,59
0,12
18,42
2IGG0
27,84
0,31
16,21
VALUTAMARKT
verkoop aankoop 1
US dollar
1.22
1,45
Britse pond
0,79
0,94
Yen
116,03
144,55
Zwitserse frank
1,16
1.35
RENTE
10-jarige staatsobligatie
+2,33%
was 2,02%
verhouding euro/dollar
was 1,3198
GOUDPRIJS OLIE
per troy ounce in US dollar actuele prijs vat Brentolie
S 1.336,00
$107,65
Koersinformatie afkomstig van vwd group
www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10
excellence in financial solutions
AMSTERDAM - De Europese aandelenbeur-
zen sloten gisteren lager na een dag die bol
stond van positieve en negatieve kwartaalcij
fers. Daarnaast maakten beleggers zich ook
nog steeds zorgen over een afkoeling van de
Chinese economie en was er sprake van winst
nemingen. DSM (min 3,7 procent), dat zelf
geen resultaten bekendmaakte, was de sterk
ste daler. Het bedrijf had last van een koersver
lies van 4,4 procent voor BASF. Het grootste
chemieconcern ter wereld rapporteerde een
operationele winst van 1,8 miljard euro, waar
analisten rekenden op bijna 2 miljard euro.
WALLSTREET
NEW YORK - De aandelenbeurzen in New
York kwamen gisteren nauwelijks in beweging.
Op macrogebied bleek dat het aantal orders
voor duurzame goederen in juni veel sterker is
gestegen dan verwacht. Anderzijds was er vori
ge week een toename van het aantal uitke
ringsaanvragen. Facebook presenteerde woens
dag na het slot op Wall Street tweedekwartaal-
resultaten. Het bedrijf boekte een winst, ter
wijl een jaar eerder nog een verlies in de boe
ken werd gezet. Bovendien namen de inkom
sten uit advertenties flink toe. Het aandeel
schoot 29,6 procent omhoog tot 34,35 dollar.
Op het Nederlandse deel van de Betuwelijn rijden nu tussen de 400 en 450 treinen per week. Door de aansluiting met het Ruhrgebied moeten dat er ruim
drie keer zo veel worden, foto ANP
door Sander van Mersbergen
WANNEER RIJDT
DE EERSTE TREIN?
HOEVEEL TREINEN
GAAN ER RIJDEN?
WAT LEVEREN DIE
TREINEN ONS OP?
Aanleg Duits traject van de
Betuwelijn gaat door.
Haven
Rotterdam
Arnhem
Zevenaar
BETUWEROUTE Emmerich
Oberhausen''
Duisburg
infograpbic DPd
DEN HAAG
DEN HAAG
ROTTERDAM
MADRID