Eigen bank en dorp
De echte
kracht van Sjostakovitsj
18 ZEELAND
zeeland
in de
vorige
eeuw
Een nieuwe opgave uit de collectie van ansichtkaartenverzame
laar Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar zijn deze foto's geno
men? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdo
tes of verhalen over deze plek.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief
naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van
goede antwoorden ontvangen een waardebon.
Vele tientallen men
sen hadden er geen
moeite mee om in de
raadkaart Lewedorp
te herkennen.
Ad Beenhakker uit Middelburg
maakte werk van zijn inzending:
„We zien hier de Burgemeester
Lewebank in de Burgemeester Le-
westraat in Lewedorp. De burge
meester is hier dus driemaal ver
noemd. Bovendien werd het dorp
naar hem genoemd. In 1932 werd
aan jonkheer Unico Evert Lewe
van Nijenstein de bank aangebo
den bij zijn veertigjarig ambtsju
bileum als burgemeester van
's Heer Arendskerke. Er is toen
een foto gemaakt waarop hij op
zijn eigen bank in zijn eigen dorp
zit. Lewedorp is het jongste dorp
van Zuid-Beveland. Het ontstond
pas toen hier in 1924 een katholie
ke school werd geopend. De kerk
dateert van 1937. Aanvankelijk
werd het dorp Noord-Kraaijert ge
noemd, maar het naburige sta
tionnetje, maar dat was een onlo
gische naam, omdat het dorp in
de West-Kraaijertpolder ligt."
„In 1932 stelden de inwoners voor
om het dorp naar de burgemees
ter te noemen. Dat werd toege
staan. Lewe was trots op zijn
dorp. De grond voor het pleintje
schonk hij aan de gemeente^Hij
controleerde de plannen voor elk
nieuw huis en als hij het te een
voudig vond, stelde hij voor de ge
vel mooier te maken. De extra
kosten paste hij zo nodig zelfbij",
zo besluit Beenhakker zijn relaas.
FJ. de Kok schrijf: „De weg voor
het bankje is de Postweg. Vroeger
stonden hier 's zomers altijd files
(toerisme van/naar het strand)
totdat de A58 de verbinding werd
tussen Middelburg en Goes."
Vaste inzender Kees Stevense
meldt dat het voormalig NS-sta-
tion in 1915 verrees. Hij wijst ook
op de sinds lang bestaand horeca
gelegenheden 'De Goede Ver
wachting' en 'De Tol'. En: „Tij
dens het carnaval stort het dorp
zich onder de naam 'Het Kraaie-
nist' in het feestgewoel. De carna
valsvereniging heet dan ook 'De
Kraaiepikkers'. Beide namen zijn
afgeleid van de oorspronkelijke
naam van het dorp."
Sjostakovitsj heeft het on
der het regime van Stalin
niet gemakkelijk gehad.
Zijn symfonieën zijn hier
dé getuigen van. Het recital in
Veere zette de schijnwerper vol
op zijn kamermuziek. Dit was ver
frissend en spannend. De echte
kracht van de deze componist ligt
toch echt in zijn kamermuziek.
De drie Fantastische dansen
schreef Sjostakovitsj toen hij 16
jaar was. Jeugdwerken met als rit
mes en sfeer die van een mars,
een wals en een polka. Soms hu
moristisch en pittig van ritme.
Pianiste Shuann Chai maakte er
kleine kunststukjes van met stevi
ge dynamische effecten en mooie
nuanceringen.
Bach schreef 24 Preludes en Fu
ga's, elk in een andere toonaard.
Sjostakovitsj herhaalde dit huza
renstukje en componeerde ook 24
preludes en fuga's. Chai vertolkte
nr. 4 in e. De Prelude speelde zij
melancholisch als een intieme ver
telling. De Fuga, de meest inge-
wikkelde van de 24, werd knap
vertolkt, maar miste wat span
ning.
Het Matangi Quartet, bestaande
uit Maria-Paula Majoor (viool),
Daniel Torrico Menacho (viool),
Karsten Kleijer (altviool) en Arno
van der Vuurst (cello), vertolkte
daarna het achtste strijkkwartet
van Sjostakovitsj. Deze was diep
geschokt door de verwoestingen
die bombardementen in Dresden
hadden aangericht. Hij noemde
het zelf een autobiografisch kwar
tet. Het Largo werd monotoon en
weinig expressief gespeeld, maar
het blinde geweld in het allegro
met sfozati en snijdende tonen
werd emotioneel sterk gebracht
en ook het Joodse thema kwam
goed uit de verf. Het Scherzo ma
cabre met de warme cellosolo en
de treurzang in het Largo, waarin
ook een flard Dies Irae verwerkt
is, kregen een spannende invul
ling en het slot was indrukwek
kend morendo.
Na de pauze stond het kwintet
voor piano en strijkkwartet in A
van Dvorak op de lessenaars. Dvo
rak verwerkte in dit werk knap en
op een natuurlijke wijze de Tsje
chische muziek. In het eerste deel
klonk de eerste viool vrij scherp.
Chai bewees dat zij een geweldige
inspirerende pianiste is. De dum-
ka was verschillende keren te her
kennen, ritmisch krachtig en
dansant. Het is een vrij lang werk
met eindeloze herhalingen, maar
het werd goed vertolkt en met
een sterke fugato passage en een
en energieke coda afgesloten.
Muziekpodium Zeeland
Werken van Sjostakovitsj en Dvorak.
Door Matangi Quartet en Shuann
Chai (piano). Gehoord op zondag
juli in de Grote Kerk in Veere.
VEERE - Het is maar hoe je telt. Za
terdag is op de rede van Veere de
20ste of 21ste Van Loon Hardzeil-
dag voor plat- en rondbodems ge
houden. Wie de eerste meere
kent, in 1928 voor Arnemuidse vis
sers georganiseerd door de Ameri
kaanse Nederlander Hendrik Wil
lem van Loon, komt aan 21. De or
ganiserende Stichting Behoud
Hoogaars telt terug tot 1994 en
komt zo tot een rond getal.
De Hardzeildag is een traditie. En
een niet te missen reünie voor ei
genaars van hoogaarzen, heng
sten, bollen en schokkers. Een tra
ditie met een competitie element,
want voor veel eigenaars van va-
rend erfgoed is winnen toch min
stens zo belangrijk als meedoen.
Van Loon stelde destijds veertig
zilveren rijksdaalders beschikbaar
voor de winnaar en voor alle deel
nemers een fles jenever.
De prijs voor de snelste hoogaars
of hengst was voor Danker Rijk
met zijn Swarte Paerei. Bij de ove-
RHHMHHR
Prijswinnaars Fam. Franse, Lewedorp;
Ad Beenhakker, Middelburg en F. J. de
Kok, Middelburg.
Een fles jenever voor
Hoogaarzen in actie. Op de voorgrond de latere winnaar Swarte Paerei van Danker Rijk uit 's-Heer Arendskerde.
RECENSIE
door Jeanette Vergouwen
Shuann Chai