Eigen bank en dorp De echte kracht van Sjostakovitsj 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw Een nieuwe opgave uit de collectie van ansichtkaartenverzame laar Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar zijn deze foto's geno men? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdo tes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. Vele tientallen men sen hadden er geen moeite mee om in de raadkaart Lewedorp te herkennen. Ad Beenhakker uit Middelburg maakte werk van zijn inzending: „We zien hier de Burgemeester Lewebank in de Burgemeester Le- westraat in Lewedorp. De burge meester is hier dus driemaal ver noemd. Bovendien werd het dorp naar hem genoemd. In 1932 werd aan jonkheer Unico Evert Lewe van Nijenstein de bank aangebo den bij zijn veertigjarig ambtsju bileum als burgemeester van 's Heer Arendskerke. Er is toen een foto gemaakt waarop hij op zijn eigen bank in zijn eigen dorp zit. Lewedorp is het jongste dorp van Zuid-Beveland. Het ontstond pas toen hier in 1924 een katholie ke school werd geopend. De kerk dateert van 1937. Aanvankelijk werd het dorp Noord-Kraaijert ge noemd, maar het naburige sta tionnetje, maar dat was een onlo gische naam, omdat het dorp in de West-Kraaijertpolder ligt." „In 1932 stelden de inwoners voor om het dorp naar de burgemees ter te noemen. Dat werd toege staan. Lewe was trots op zijn dorp. De grond voor het pleintje schonk hij aan de gemeente^Hij controleerde de plannen voor elk nieuw huis en als hij het te een voudig vond, stelde hij voor de ge vel mooier te maken. De extra kosten paste hij zo nodig zelfbij", zo besluit Beenhakker zijn relaas. FJ. de Kok schrijf: „De weg voor het bankje is de Postweg. Vroeger stonden hier 's zomers altijd files (toerisme van/naar het strand) totdat de A58 de verbinding werd tussen Middelburg en Goes." Vaste inzender Kees Stevense meldt dat het voormalig NS-sta- tion in 1915 verrees. Hij wijst ook op de sinds lang bestaand horeca gelegenheden 'De Goede Ver wachting' en 'De Tol'. En: „Tij dens het carnaval stort het dorp zich onder de naam 'Het Kraaie- nist' in het feestgewoel. De carna valsvereniging heet dan ook 'De Kraaiepikkers'. Beide namen zijn afgeleid van de oorspronkelijke naam van het dorp." Sjostakovitsj heeft het on der het regime van Stalin niet gemakkelijk gehad. Zijn symfonieën zijn hier dé getuigen van. Het recital in Veere zette de schijnwerper vol op zijn kamermuziek. Dit was ver frissend en spannend. De echte kracht van de deze componist ligt toch echt in zijn kamermuziek. De drie Fantastische dansen schreef Sjostakovitsj toen hij 16 jaar was. Jeugdwerken met als rit mes en sfeer die van een mars, een wals en een polka. Soms hu moristisch en pittig van ritme. Pianiste Shuann Chai maakte er kleine kunststukjes van met stevi ge dynamische effecten en mooie nuanceringen. Bach schreef 24 Preludes en Fu ga's, elk in een andere toonaard. Sjostakovitsj herhaalde dit huza renstukje en componeerde ook 24 preludes en fuga's. Chai vertolkte nr. 4 in e. De Prelude speelde zij melancholisch als een intieme ver telling. De Fuga, de meest inge- wikkelde van de 24, werd knap vertolkt, maar miste wat span ning. Het Matangi Quartet, bestaande uit Maria-Paula Majoor (viool), Daniel Torrico Menacho (viool), Karsten Kleijer (altviool) en Arno van der Vuurst (cello), vertolkte daarna het achtste strijkkwartet van Sjostakovitsj. Deze was diep geschokt door de verwoestingen die bombardementen in Dresden hadden aangericht. Hij noemde het zelf een autobiografisch kwar tet. Het Largo werd monotoon en weinig expressief gespeeld, maar het blinde geweld in het allegro met sfozati en snijdende tonen werd emotioneel sterk gebracht en ook het Joodse thema kwam goed uit de verf. Het Scherzo ma cabre met de warme cellosolo en de treurzang in het Largo, waarin ook een flard Dies Irae verwerkt is, kregen een spannende invul ling en het slot was indrukwek kend morendo. Na de pauze stond het kwintet voor piano en strijkkwartet in A van Dvorak op de lessenaars. Dvo rak verwerkte in dit werk knap en op een natuurlijke wijze de Tsje chische muziek. In het eerste deel klonk de eerste viool vrij scherp. Chai bewees dat zij een geweldige inspirerende pianiste is. De dum- ka was verschillende keren te her kennen, ritmisch krachtig en dansant. Het is een vrij lang werk met eindeloze herhalingen, maar het werd goed vertolkt en met een sterke fugato passage en een en energieke coda afgesloten. Muziekpodium Zeeland Werken van Sjostakovitsj en Dvorak. Door Matangi Quartet en Shuann Chai (piano). Gehoord op zondag juli in de Grote Kerk in Veere. VEERE - Het is maar hoe je telt. Za terdag is op de rede van Veere de 20ste of 21ste Van Loon Hardzeil- dag voor plat- en rondbodems ge houden. Wie de eerste meere kent, in 1928 voor Arnemuidse vis sers georganiseerd door de Ameri kaanse Nederlander Hendrik Wil lem van Loon, komt aan 21. De or ganiserende Stichting Behoud Hoogaars telt terug tot 1994 en komt zo tot een rond getal. De Hardzeildag is een traditie. En een niet te missen reünie voor ei genaars van hoogaarzen, heng sten, bollen en schokkers. Een tra ditie met een competitie element, want voor veel eigenaars van va- rend erfgoed is winnen toch min stens zo belangrijk als meedoen. Van Loon stelde destijds veertig zilveren rijksdaalders beschikbaar voor de winnaar en voor alle deel nemers een fles jenever. De prijs voor de snelste hoogaars of hengst was voor Danker Rijk met zijn Swarte Paerei. Bij de ove- RHHMHHR Prijswinnaars Fam. Franse, Lewedorp; Ad Beenhakker, Middelburg en F. J. de Kok, Middelburg. Een fles jenever voor Hoogaarzen in actie. Op de voorgrond de latere winnaar Swarte Paerei van Danker Rijk uit 's-Heer Arendskerde. RECENSIE door Jeanette Vergouwen Shuann Chai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 52