tmce
ZEELAND
Terug van
weggeweest
Wielertaal
Nu ook streep
vrachtautovignet
almanak
Twee weken zomerweer beginnen de
Zeeuwse akkerbouw parten te spelen. Veel
boeren hopen stiekem op een buitje.
PEILBOOTJE
De Hardzeildag is een
traditie; en een
niet te missen reünie
Het dancefestival
City of Dance heeft
een vaste plaats
MIDDELBURC - In een brede strook
langs de Zeeuwse kust begint de
droogte van de afgelopen twee we
ken zorgen. Oorzaak: de vele neer
slag in het vorige najaar in dit
deel van de provincie. Die heeft
geleid tot een ongunstige bodem
structuur.
Het gebied met de droogteproble
men loopt van West-Zeeuws-
Vlaanderen via Walcheren naar
Schouwen-Duiveland. De over
vloedige neerslag heeft daar een
verslemping van de klei veroor
zaakt, die nu in een harde korst is
veranderd. Gevolg: te weinig pori
ën in de bodem waaruit vocht uit
de diepere ondergrond tot bij de
planten omhoog kan komen. En
de wortels van die planten kun
nen niet door de korst heen om
het vocht in de bodem te berei
ken.
De situatie is nog verslechterd
doordat, eveneens in de kust
strook, aan het begin van het hui
dige groeiseizoen zware regenbui
ten zijn langsgetrokken. De slagre
gens hebben de beworteling van
de jonge planten beschadigd,
waardoor die extra moeite heb
ben het toch al spaarzame water
in de bodem te bereiken.
Volgens lohan Sanderse, akker-
bouwwoordvoerder van de land
bouworganisatie ZLTO, beginnen
op percelen waar niet kan worden
beregend, de eerste sporen van
droogte al zichtbaar te worden in
zaaiuien, aardappelen, cichorei en
bieten. Sanderse: Ja, wanneer je
naar de weersvooruitzichten
kijkt, blijft het nog wel even
droog zomerweer. Dat is mooi,
maar veel boeren hopen toch stie
kem op een buitje."
Sanderse wil bepaald niet de kla
gende boer uithangen. „Uiteinde
lijk rekenen we volgend jaar pas
af. In financieel opzicht hoeft dit
nog helemaal niet desastreus te
zijn. Het aanbod bepaalt voor een
belangrijk gedeelte de prijs. Maar
je streeft als boer natuurlijk naar
zo hoog mogelijke opbrengsten.
Da's je vak."
Op een beperkt aantal akkerbouw
percelen is het water in de sloot
zo zoet dat het voor beregening
van gewassen geschikt is. Of an
ders zijn er misschien zoetwater
bellen in de bodem. Sanderse
meent dat de boeren die in derge
lijke omstandigheden verkeren,
niet regelrecht als geluksvogels
zijn beschouwen. „Beregenen is
duur. Om jeen pomp aan te drij
ven heb je nu eenmaal dieselolie
nodig en daarvan is de accijns om
hoog gegaan. Je moet dus voortdu
rend de afweging maken of de
kosten van beregenen wel tegen
de opbrengsten opwegen. En ver
geet niet: zo'n beregeningsinstalla-
tie moet regelmatig worden ver
plaatst. Dat kost je gewoon je
nachtrust."
MIDDELBURG - Nu de invoering
van een wegenvignet voor perso
nenauto's in België van de baan
is, wil Statenlid Johan Robesin
(PvZ) ook een streep door de kilo-
meterheffing voor vrachtwagens
op de Belgische wegen.
Daardoor worden volgens hem
vervoersbedrijven in Zeeuws-
Vlaanderen ernstig getroffen. Die
hebben immers ook met de tol
voor de Westerscheldetunnel te
kampen. Robesin roept het dage
lijks provinciebestuur op tegen de
Belgische heffing voor vrachtwa
gens in het geweer te komen.
Het groepje zat genoeglijk aan de
terrastafel de Tour de France te be
spreken. Over wielertaal ging het:
de meet, linkeballen, chasse-patat
en dergelijke.
Een wat oudere, maar nog opval
lend scherpe tafelgenote gaf te ken
nen dat de Tour wat haar betreft
heeft afgedaan. Op de vraag waar
om dat zo was, antwoordde ze dat
veel van de renners wel hun best de
den, maar een opvallend groot aan
tal het zich veel te gemakkelijk
maakte. „Ik hoor bijna elke dag wel
van renners die in de bus zitten. En
het is nog stiekem gedoe ook hoor,
want die bus zie je nooit, maar de
volgende dag staan die mannen wel
weer gewoon aan de start!"
b*. - Sa
ZEELAND
ZEELAND
Droogte bedreigt gewassen
door Ben Jansen
VEERE - Trots presenteerde de stichting Behoud Hoogaars
zaterdag op de Hendrik Willem van Loon Hardzeildag
voor plat- en rondbodems een van zijn nieuwste vaartui
gen: de peilboot Luctor en Emergo. Het in 1902 voor het
waterschap Schouwen-Duiveland gebouwde scheepje
heeft dienst gedaan tot 1947. Daarna kwam het in particu
liere handen. Het belandde in Canada, waar het verkom
merde. Met financiële steun van waterschap Scheldestro-
men, is de peilboot naar Zeeland teruggebracht en van
tuigage voorzien. Er valt nog wel het een en ander aan te
restaureren, foto Lex de Meester
pagina 18/19:
Voor ieder een fles jenever
Tip? redactie@>pzc.nl
MAANDAG 22 juli 2013