tmce ZEELAND Terug van weggeweest Wielertaal Nu ook streep vrachtautovignet almanak Twee weken zomerweer beginnen de Zeeuwse akkerbouw parten te spelen. Veel boeren hopen stiekem op een buitje. PEILBOOTJE De Hardzeildag is een traditie; en een niet te missen reünie Het dancefestival City of Dance heeft een vaste plaats MIDDELBURC - In een brede strook langs de Zeeuwse kust begint de droogte van de afgelopen twee we ken zorgen. Oorzaak: de vele neer slag in het vorige najaar in dit deel van de provincie. Die heeft geleid tot een ongunstige bodem structuur. Het gebied met de droogteproble men loopt van West-Zeeuws- Vlaanderen via Walcheren naar Schouwen-Duiveland. De over vloedige neerslag heeft daar een verslemping van de klei veroor zaakt, die nu in een harde korst is veranderd. Gevolg: te weinig pori ën in de bodem waaruit vocht uit de diepere ondergrond tot bij de planten omhoog kan komen. En de wortels van die planten kun nen niet door de korst heen om het vocht in de bodem te berei ken. De situatie is nog verslechterd doordat, eveneens in de kust strook, aan het begin van het hui dige groeiseizoen zware regenbui ten zijn langsgetrokken. De slagre gens hebben de beworteling van de jonge planten beschadigd, waardoor die extra moeite heb ben het toch al spaarzame water in de bodem te bereiken. Volgens lohan Sanderse, akker- bouwwoordvoerder van de land bouworganisatie ZLTO, beginnen op percelen waar niet kan worden beregend, de eerste sporen van droogte al zichtbaar te worden in zaaiuien, aardappelen, cichorei en bieten. Sanderse: Ja, wanneer je naar de weersvooruitzichten kijkt, blijft het nog wel even droog zomerweer. Dat is mooi, maar veel boeren hopen toch stie kem op een buitje." Sanderse wil bepaald niet de kla gende boer uithangen. „Uiteinde lijk rekenen we volgend jaar pas af. In financieel opzicht hoeft dit nog helemaal niet desastreus te zijn. Het aanbod bepaalt voor een belangrijk gedeelte de prijs. Maar je streeft als boer natuurlijk naar zo hoog mogelijke opbrengsten. Da's je vak." Op een beperkt aantal akkerbouw percelen is het water in de sloot zo zoet dat het voor beregening van gewassen geschikt is. Of an ders zijn er misschien zoetwater bellen in de bodem. Sanderse meent dat de boeren die in derge lijke omstandigheden verkeren, niet regelrecht als geluksvogels zijn beschouwen. „Beregenen is duur. Om jeen pomp aan te drij ven heb je nu eenmaal dieselolie nodig en daarvan is de accijns om hoog gegaan. Je moet dus voortdu rend de afweging maken of de kosten van beregenen wel tegen de opbrengsten opwegen. En ver geet niet: zo'n beregeningsinstalla- tie moet regelmatig worden ver plaatst. Dat kost je gewoon je nachtrust." MIDDELBURG - Nu de invoering van een wegenvignet voor perso nenauto's in België van de baan is, wil Statenlid Johan Robesin (PvZ) ook een streep door de kilo- meterheffing voor vrachtwagens op de Belgische wegen. Daardoor worden volgens hem vervoersbedrijven in Zeeuws- Vlaanderen ernstig getroffen. Die hebben immers ook met de tol voor de Westerscheldetunnel te kampen. Robesin roept het dage lijks provinciebestuur op tegen de Belgische heffing voor vrachtwa gens in het geweer te komen. Het groepje zat genoeglijk aan de terrastafel de Tour de France te be spreken. Over wielertaal ging het: de meet, linkeballen, chasse-patat en dergelijke. Een wat oudere, maar nog opval lend scherpe tafelgenote gaf te ken nen dat de Tour wat haar betreft heeft afgedaan. Op de vraag waar om dat zo was, antwoordde ze dat veel van de renners wel hun best de den, maar een opvallend groot aan tal het zich veel te gemakkelijk maakte. „Ik hoor bijna elke dag wel van renners die in de bus zitten. En het is nog stiekem gedoe ook hoor, want die bus zie je nooit, maar de volgende dag staan die mannen wel weer gewoon aan de start!" b*. - Sa ZEELAND ZEELAND Droogte bedreigt gewassen door Ben Jansen VEERE - Trots presenteerde de stichting Behoud Hoogaars zaterdag op de Hendrik Willem van Loon Hardzeildag voor plat- en rondbodems een van zijn nieuwste vaartui gen: de peilboot Luctor en Emergo. Het in 1902 voor het waterschap Schouwen-Duiveland gebouwde scheepje heeft dienst gedaan tot 1947. Daarna kwam het in particu liere handen. Het belandde in Canada, waar het verkom merde. Met financiële steun van waterschap Scheldestro- men, is de peilboot naar Zeeland teruggebracht en van tuigage voorzien. Er valt nog wel het een en ander aan te restaureren, foto Lex de Meester pagina 18/19: Voor ieder een fles jenever Tip? redactie@>pzc.nl MAANDAG 22 juli 2013

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13