VERDIEPING 9 ■RBntH De stad waar Amerika eens zo trots op was. De bakermat van de auto-industrie en het huis van Motown. Die stad is nu failliet. Detroit is de grootste plaats in Amerika die bezwijkt onder een schuldenlast. De stad is in verval na de snelle opkomst in de eerste vijftig jaar van de vorige eeuw. Vooral de op komst van de auto-industrie zorg de voor grote bloei. In de laatste tientallen jaren ging het verval net zo snel als de opkomst. The Motor City met zijn eenzijdi ge economie kon niet omgaan met het vertrek van een deel van zijn industrie naar lagelonenlan den en raakte zo werkgelegen heid kwijt. In 1950 werkten er cir ca 300.000 mensen in de auto-in dustrie, nu nog circa 27.000. In 1950 had Detroit dan ook 1,8 miljoen inwoners. Nu wonen nog maar 700.000 mensen in een stad met veel onverlichte straten. De uittocht heeft over grote op pervlaktes leegstand veroorzaakt die gemeentelijke dienstverle ning bemoeilijkt. Zeker 78.000 woningen of bedrijfsruimten staan leeg, zoals de Packard auto- fabriek, die geldt als de grootste leegstaande fabriek in de VS. De ontvolking verminderde de be lastinginkomsten van de stad drastisch, zonder dat de uitgaven omlaag gingen. Tenslotte gaf de gemeente honderden miljoenen dollars meer uit dan ze binnen kreeg. De stad heeft ongeveer 10.000 gemeenteambtenaren, tien keer zoveel schuldeisers en 21.000 gepensioneerden die hun pen sioen van Detroit krijgen. Detroit is nu dus bankroet en heeft een schuld van omgerekend 13 miljard euro. In maart had de gouverneur van de staat Michigan, Rick Snyder, een speciale bewindvoerder aan gesteld om de noodlijdende stad voor de totale ondergang te behoe den. Die bewindvoerder, Kevyn Orr, vroeg donderdag faillisse ment van de stad aan op grond van een wet waarop nog maar zel den een beroep is gedaan, en nog nooit voor zo'n grote gemeente. Het grootste gemeentelijke bank roet in de VS was tot dusverre in de staat Alabama, waar de ge meente Jefferson County omgere kend drie miljard euro aan schul den had. De bewindvoerder zei gisteren dat degenen bij wie de gemeente Detroit ongedekte schulden heeft uitstaan, hun claims tot 10 pro cent van de vermeende waarde zouden moeten beperken. Het gaat volgens Orr om in totaal 8,75 miljard euro, die de stad dringend voor andere zaken nodig heeft. De overige crediteuren die wel een onderpand hebben 'worden beter behandeld', aldus Orr, maar hij zei niet hoe. Het gaat daarbij om naar schatting 5,3 miljard euro. Orr wil ook af van regelingen waarbij de gemeente voor ziekte kosten en pensioenen van (ex-)werknemers betaalt. Hij heeft gisteren meer dan 150 verte genwoordigers ontvangen van banken, verzekeraars en andere schuldeisers van de stad om hen op de hoogte te stellen van de in grepen die hij voor ogen heeft. Het Witte Huis liet weten dat de federale regering de noodlijdende stad niet financieel te hulp schiet. Dat deed het enkele jaren geleden nog wel. De schuldeisers hebben relatief weinig in te brengen in de afwik keling van het faillissement van de stad. Orr ging over tot het ver zoek om bescherming tegen schuldeisers, toen onderhandelin gen over pensioenen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is, wa ren mislukt. Ier r— 1UP -i. A ZATERDAG 20 JULI 2013 O zie onze webdite, sectie cul tuur Kijk en luister naar muziek uit Detroit 1 Een veriaten fabriek waarin ooit auto's wer den geproduceerd. foto Cynthia Lindow/Getty Images 2 Het sjieke hoofdkwar tier van General Motors ligt niet ver van een verla ten bedrijfsgebouw. foto Bill Pugliano/AFP 3 Een makelaar adverteert met een groot spandoek dat er al woningen voor 1.500 dollar (1.141 euro) te koop zijn. foto Jeff Kowalsky/EPA 4 Leden van de non-profit organisatie Motor City Blight Busters ruimen in de wijk Brightmoor de overblijfselen van een woning op nadat die is gesloopt foto Rebecca Cook/Reuters 5 Ooit stond dit huis in een rijke buurt. Nu staat de woning model voor het verval van de stad. foto Rebecca Cook/Reuters een stad in verval Vr -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9