VERDIEPING 9
■RBntH
De stad waar Amerika eens zo
trots op was. De bakermat van de
auto-industrie en het huis van
Motown. Die stad is nu failliet.
Detroit is de grootste plaats in
Amerika die bezwijkt onder een
schuldenlast.
De stad is in verval na de snelle
opkomst in de eerste vijftig jaar
van de vorige eeuw. Vooral de op
komst van de auto-industrie zorg
de voor grote bloei. In de laatste
tientallen jaren ging het verval
net zo snel als de opkomst.
The Motor City met zijn eenzijdi
ge economie kon niet omgaan
met het vertrek van een deel van
zijn industrie naar lagelonenlan
den en raakte zo werkgelegen
heid kwijt. In 1950 werkten er cir
ca 300.000 mensen in de auto-in
dustrie, nu nog circa 27.000.
In 1950 had Detroit dan ook 1,8
miljoen inwoners. Nu wonen nog
maar 700.000 mensen in een stad
met veel onverlichte straten.
De uittocht heeft over grote op
pervlaktes leegstand veroorzaakt
die gemeentelijke dienstverle
ning bemoeilijkt. Zeker 78.000
woningen of bedrijfsruimten
staan leeg, zoals de Packard auto-
fabriek, die geldt als de grootste
leegstaande fabriek in de VS.
De ontvolking verminderde de be
lastinginkomsten van de stad
drastisch, zonder dat de uitgaven
omlaag gingen. Tenslotte gaf de
gemeente honderden miljoenen
dollars meer uit dan ze binnen
kreeg. De stad heeft ongeveer
10.000 gemeenteambtenaren, tien
keer zoveel schuldeisers en 21.000
gepensioneerden die hun pen
sioen van Detroit krijgen. Detroit
is nu dus bankroet en heeft een
schuld van omgerekend 13 miljard
euro.
In maart had de gouverneur van
de staat Michigan, Rick Snyder,
een speciale bewindvoerder aan
gesteld om de noodlijdende stad
voor de totale ondergang te behoe
den. Die bewindvoerder, Kevyn
Orr, vroeg donderdag faillisse
ment van de stad aan op grond
van een wet waarop nog maar zel
den een beroep is gedaan, en nog
nooit voor zo'n grote gemeente.
Het grootste gemeentelijke bank
roet in de VS was tot dusverre in
de staat Alabama, waar de ge
meente Jefferson County omgere
kend drie miljard euro aan schul
den had.
De bewindvoerder zei gisteren
dat degenen bij wie de gemeente
Detroit ongedekte schulden heeft
uitstaan, hun claims tot 10 pro
cent van de vermeende waarde
zouden moeten beperken. Het
gaat volgens Orr om in totaal 8,75
miljard euro, die de stad dringend
voor andere zaken nodig heeft.
De overige crediteuren die wel
een onderpand hebben 'worden
beter behandeld', aldus Orr, maar
hij zei niet hoe. Het gaat daarbij
om naar schatting 5,3 miljard
euro.
Orr wil ook af van regelingen
waarbij de gemeente voor ziekte
kosten en pensioenen van
(ex-)werknemers betaalt. Hij
heeft gisteren meer dan 150 verte
genwoordigers ontvangen van
banken, verzekeraars en andere
schuldeisers van de stad om hen
op de hoogte te stellen van de in
grepen die hij voor ogen heeft.
Het Witte Huis liet weten dat de
federale regering de noodlijdende
stad niet financieel te hulp schiet.
Dat deed het enkele jaren geleden
nog wel.
De schuldeisers hebben relatief
weinig in te brengen in de afwik
keling van het faillissement van
de stad. Orr ging over tot het ver
zoek om bescherming tegen
schuldeisers, toen onderhandelin
gen over pensioenen waarvoor de
gemeente verantwoordelijk is, wa
ren mislukt.
Ier
r—
1UP -i. A
ZATERDAG 20 JULI 2013
O zie onze webdite, sectie cul
tuur
Kijk en luister naar muziek uit
Detroit
1 Een veriaten fabriek
waarin ooit auto's wer
den geproduceerd.
foto Cynthia Lindow/Getty
Images
2 Het sjieke hoofdkwar
tier van General Motors
ligt niet ver van een verla
ten bedrijfsgebouw.
foto Bill Pugliano/AFP
3 Een makelaar
adverteert met een groot
spandoek dat er al
woningen voor 1.500
dollar (1.141 euro) te
koop zijn.
foto Jeff Kowalsky/EPA
4 Leden van de
non-profit organisatie
Motor City Blight Busters
ruimen in de wijk
Brightmoor de
overblijfselen van een
woning op nadat die is
gesloopt
foto Rebecca Cook/Reuters
5 Ooit stond dit huis in
een rijke buurt. Nu staat
de woning model voor
het verval van de stad.
foto Rebecca Cook/Reuters
een stad in verval
Vr -