Is Egypte sinds de val van Mubarak de weg naar democratie ingeslagen of is die door de i staatsgreep van 3 juli juist weer afgesneden? De politieke cultuur waarin macht alleen de eigen groep bevoordeelt, moet worden doorbroken. SPECTRUM 11 (6 De islamisten en de seculieren weten dat ze een modus vivendi moeten vinden opinie ijdens en na de opstan den in de Arabische wereld in 2011 is aan de betrokken landen vaak het Turkse model van democratie als voorbeeld gesteld. Het Westen, de VS voorop, zag veel in een seculier staatsmodel, waaraan islamiti sche partijen gewoon zouden kunnen deelnemen. Hoewel het Westen tot het laatst goe de zaken had gedaan met de meeste dictaturen, werd de op handen lijken de democratie toegejuicht. De VS had den vooral belang bij stabiliteit en het veiligstellen van de westerse belangen (olie en Israël). Dat in Egypte, een be langrijke bondgenoot van de VS, voortaan de Moslim Broederschap een politieke hoofdrol zou spelen, leek onvermijdelijk. Washington hoopte dat de Broederschap (net als de islamitische AK partij in Tlirkije) in de praktijk noodgedwongen (IMF-leningen, Iran als gemeenschap pelijke vijand) eieren voor zijn geld zou kiezen en de Amerikaanse belan gen niet zou schaden. Maar gerust was het Westen er niet op. Mogelijk was die bezorgdheid terecht, want in een jaar tijd heeft ex-presi dent Mohamed Mursi maximale ver deeldheid gezaaid tussen zijn Moslim Broeders en de rest van het volk, dat een nieuwe dictatuur vreesde. Dat de generaals begin juli na grootschalige protesten intervenieerden om orde en rust te herstellen (of de revolutie te redden) kon binnen en buiten Egypte op veel begrip rekenen. Een militaire ingreep tegen een democratisch geko zen regering is moeilijk te verdedigen. Maar de westerse landen gaven de ge neraals het voordeel van de twijfel. Mede omdat het leger bereid was de macht weer snel aan een gekozen bur gerregering over te dragen. Niettemin zal de legertop als macht op de achter grond willen blijven. Zo kan zij de sta biliteit beschermen en ook de eigen privileges. Een vergelijking dringt zich op met de rol die het leger in Hir- kije tientallen jaren lang heeft ge speeld als hoeder van de nationale eenheid, de erfenis van Atatürk. Als burgerregeringen daar te veel afwe ken van het seculiere staatsmodel of als er chaos dreigde, pleegden de gene raals steevast een coup. Dat leidde, zo als na de staatsgreep van 1980, tot grootschalige schending van de men senrechten. Terecht stelde de EU als een van de toetredingseisen aan TUr- kije dat de politieke macht van de ge neraals gebroken moest worden. De is lamitische premier Erdogan is dat in middels goeddeels gelukt. Maar in Egypte, waar het leger al sinds 1952 de dominante factor is, is de militaire macht achter de scher men voorlopig nog niet weg te den ken. De nieuwe machthebbers staan met de legertop voor de uiterst moei lijke opgave alle geledingen van de ge polariseerde samenleving te betrek ken bij een nieuwe constitutie. Dat zal moeilijk zijn voor de Moslim Broederschap, van wie de macht nu is afgepakt. Maar de massaorganisatie is geen monolithisch blok. Ze heeft ge toond compromissen te kunnen slui ten met de machthebbers. Voor een overeenkomst moeten de partijen een voor allen aanvaardbare machtsdeling bereiken. Maar een goede grondwet is niet voldoende. Democratie gaat niet alleen over de juiste procedures en de regel dat de meerderheid beslist. Veel belangrijker (en dat is waar de volks protesten vooral over gingen) zijn de rechten van de burgers: vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsui ting, de waardigheid van de mens, so ciale rechtvaardigheid. Dit soort indi viduele rechten dreigen vaak verloren te gaan in een samenleving waarin groepsbelangen de toon aangeven. De nieuwe leiders zullen niet alleen voor de eigen religieuze gemeenschap of partij moeten opkomen, maar de hele Egyptische natie moeten vertegen woordigen. Dat wordt wel lastig. Een seculiere staat lijkt onvermijdelijk, terwijl er een onoverbrugbare kloof lijkt te be staan tussen de islamisten, die een is lamitische staat willen, en de seculie ren, die een strikte scheiding van godsdienst en staat voorstaan. Maar in werkelijkheid zijn beide blokken geen hechte eenheden en weten ze dat ze een modus vivendi moeten vin den voor alle Egyptenaren. Een bestel waarin iedere Egyptenaar zich vertegenwoordigd voelt, vereist vooral een verandering van de Egypti sche politieke cultuur, waarin macht nog te veel wordt gezien als iets waar jij en de groep waartoe je behoort, kunnen profiteren. Het nieuwe Egyp te dat betogers op Tahrir-plein voor ogen stond, moet juist gebaseerd zijn op een zo groot mogelijke consensus. Het is nog zeer de vraag of de leger top en de door haar geïnstalleerde re gering dit zullen kunnen realiseren. Een van de grootste verworvenheden van de zogenoemde Arabische Lente is dat de angst voor de overheid ver dwenen is. De burgers hebben de vrij- heid genomen de politiek ter verant woording te roepen. En ze zullen zich die vrijheid niet makkelijk meer laten afnemen. Het is te hopen dat de leger top de rechten en vrijheden van alle burgers zal respecteren en alle politie ke stromingen (ook de Moslim Broe derschap) bij het politieke proces zal weten te betrekken. De rol van het Westen dient bescheiden te zijn. Maar het kan (bijvoorbeeld finan cieel) wel degelijk druk uitoefenen op de Egyptische militaire top om burger lijke vrijheden te respecteren. Zo zou Egypte misschien stappen kunnen zetten op het moeizame pad naar democratie. Voorlopig zal het de mocratisch gehalte nog ernstig blij ven tekortschieten. Maar op het ge bied van fundamentele vrijheden voor de Egyptenaren kan er wellicht wel wat gewonnen worden. ZATERDAG 20 JULI 2013 Egypte en democratie door Ruud Hoff illustratie Censuur Ruud HofF is po liticoloog, histo ricus en Mid- den-Oosten-des- kundige. Hij do ceert aan de School voor journalistiek in Utrecht en Insti tuut Clingen- dael. reageren? opinie@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 67