Treinreis vrouwen op de Filipijnen die veel te weinig over veilige seks weten SPECTRUM 9 standplaats India Devi Boerema Het is alweer zeven jaar geleden dat ik voor het laatst op het station in Zuid-Mumbai stond om de nacht trein te pakken. Veel is er eigenlijk niet veranderd. Het Indiase spoor net loopt al decennia als een trein. Wel kijk ik op Victoria Station nu in de lange loop van een antiek geweer. Mijn koffers waren al zorgvuldig door een scanner gehaald. Dit is geen station meer. Het lijkt meer op een vliegveld waar ik een internationale vlucht ga maken. Mijn zorgeloze station van toen is veranderd in een fort sinds de aanslagen van 2008. Terroristen hielden toen drie dagen lang Mumbai in hun greep. Dat heeft littekens achtergelaten en de schrik zit er sindsdien goed in. Politiemannen met stokoude geweren waken over de reizigers. Hun be wapening mag niet baten. Mijn gevoel van veilig heid hier heeft een duik genomen, ondanks de controles en scans. Ik was net 21 toen ik voor het eerst in India woonde en de trein van Mum bai naar Delhi nam. Een zeventien uur durende reis over het spoor was niet alleen goedkoper, maar boven dien veel spannender dan het vlieg tuig, vond ik toen. Maar nu twijfel ik. Onrustig sta ik op het perron. Ik scan met mijn ogen de reizigers. Zoek naar mogelijke verkrachters. Alsof je die kunt herkennen in een menigte. Ondertussen hoop ik dat mijn coupé straks gevuld is met vrou wen en kinderen. Geen coupé vol met mannen. Als jeblieft geen groep mannen. De angst kruipt erin. In gedachten zie ik de foto's die hier bijna dagelijks in de krant staan. Portretten van daders. Het valt me op dat verkrachters bijna nooit op verkrachters lijken. Hoe zien criminelen er eigenlijk uit? Ik lees te veel slecht nieuws, bedenk ik me. Na een blik in de trein-wc besluit ik de ko mende tien uur mijn slaapbank niet te verlaten. Mijn gedachten dwalen af naar de Nederlandse vrouw die uit een trein werd geduwd. Ze kwam te rug van het toilet toen ze opgewacht werd door een overvaller. Hij had het voorzien op haar tas, maar in het handgemeen viel ze uit de trein. De Nederland se overleefde, maar wil nooit meer naar India toe. Terwijl ik me op mijn slaapbankje heb genesteld - inderdaad, omringd door Indiase mannen - en de dekens over mijn hoofd heb getrokken, denk ik aan mijn eerste artikel uit India dit jaar. Naar aanleiding van de verkrachting van een Zwitserse toeriste ver telde de eigenaresse van een reisbureau dat India nog niet gewend is aan vrouwen die alleen reizen. In mijn verhaal adviseerde ik de lezeressen vooral in groepen te reizen. En nu lig ik hier, alleen. Zon der bescherming van anderen. Maar ja, als corres pondent in India kun je moeilijk steeds in groeps verband achter de actualiteit aan. Je moet wel alleen reizen wil je verder komen dan je woonplaats. Tijdens de terugreis gaat het beter. Oké, ik sta op het verkeerde perron te wachten op mijn trein, maar medepassagiers zijn zo vriendelijk me daarop te wijzen. Een gezellige 'uncle' (oudere Indiase man) op het bankje naast me in de coupé vertelt me trots over zijn dochter die dit jaar gaat studeren. Terwijl het prachtige Indiase platteland aan me voorbijtrekt, besluit ik vaker de trein te nemen. moeder in gevaar is. Dat moet ook zo blijven, als het aan pater Castro ligt: „In die gevallen moet een arts altijd proberen beide levens te redden. Als moeder of kind desondanks sterft, is er in ieder geval geen zonde begaan. Een zwangerschap moet voldragen worden. Wat gebeurt, zal gewoon ge beuren." Verboden of niet, er hebben jaarlijks zo'n 500.000 illegale abortussen in het land plaats, volgens het Ameri kaanse Guttmacher instituut, een non-profitinstelling die onderzoek doet naar geboortebeperking. Illegale abortussen zijn echter niet zonder risi co. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 80 procent van de Filipijnse vrouwen gezondheidsproblemen krijgt na de verboden ingreep. junice Melgar van Likhaan vindt het jammer dat abortus zo'n prominente rol speelt in het publieke debat. „Voor ons gaan reproductieve rechten over zoveel meer dan abortus. Gezond heid, ontwikkeling en versterking van de positie van de vrouw", zegt ze met stemverheffing, om boven de loeien de airconditioning in haar kantoor uit te komen. Wat doet haar organisatie zelf eigenlijk als een tien weken zwan gere, radeloze vrouw zich bij een Lik- haan-kliniek meldt en een abortus wil? „Als zulke vrouwen bij ons ko men, geven we ze voorlichting. We wijzen ze op de risico's van een onvei lige abortus", legt Melgar uit. En wat zegt zij als een vrouw aan klopt die juist een veilige abortus zou willen ondergaan? „Het is altijd ille gaal hier op de Filipijnen, voor zowel de zwangere vrouw als voor de medi cus." Stuurt Likhaan vrouwen met die informatie weer naar huis? De zo open en uitgesproken dokter Melgar past nu op haar woorden. „Vrouwen die een veilige abortus willen, kun nen we in contact brengen met artsen die de ingreep veilig doen", geeft ze uiteindelijk toe. Een handjevol artsen in het land verricht de illegale, maar in ieder geval veilige abortussen. Lik haan biedt de ingreep zelf niet aan, be nadrukt Melgar. „Maar zelfs als we dat wél deden, zou ik het je niet vertel len", zegt ze. Duidelijk is dat we over dit onderwerp zijn uitgepraat. Liever spreekt ze over de nieuwe gene ratie vrouwen. Nu de economie van de Filipijnen snel groeit, hoopt en ver wacht Melgar dat talrijke jonge, zelfbe wuste vrouwen op zullen komen voor hun rechten en in opstand komen te gen de prominente rol van de kerk. „In Europa is de strijd over seksuele rechten en anticonceptie al lang ge streden, maar hier is die strijd nog in volle gang", zegt Melgar. „Net als in is lamitische landen zijn er op de Filipij nen religieuze leiders die het dage lijks leven proberen te beheersen." ZATERDAG 20 JULI 2013 reageren? v spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 65