De komende maanden besluiten de hoogste rechters van de Filipijnen of pil en condoom voortaan vrij verkrijgbaar mogen zijn. De machtige Rooms- Katholieke Kerk van het eilandenrijk is daar fel op tegen. 8 SPECTRUM buitenland 66 ello mister! Want a good time to night?" Als de avond valt in Ma nilla komen de jonge dames in hun strakke jurk jes naar buiten. Uit alle macht probe ren ze zeelui, toeristen en andere man nelijke passanten naar de clubs van de Filipijnse hoofdstad te lokken. Toch is juist in het zo op het oog goddeloze Manilla de Rooms-Katholieke Kerk op permachtig, zeker als het om seks gaat. Wie na een wilde zaterdagnacht vroeg uit de veren is, kan de promi nente rol van de kerk met eigen ogen aanschouwen. Elke zondagochtend tussen zes en tien uur draaien de ka tholieke kerken aan de lopende band missen af. Gelovigen staan tot op straat naar de priester te luisteren die in de verte nét zichtbaar is. Geen won der dat de kerken hier nog wel bom vol zitten; meer dan 80 procent van de 100 miljoen Filipino's noemt zich zelf rooms-katholiek. Junice Melgar, arts en oprichtster van de Filipijnse vrouwenrechtenorganisa tie Likhaan, ziet diezelfde populaire kerk als haar belangrijkste tegenstan der. Haar hele werkzame leven al strijdt ze voor toegang van vrouwen tot anticonceptiemiddelen. De conser vatieve katholieke geestelijkheid in het land komt daartegen in het ge weer. „Tien jaar lang, van 1998 tot 2008 was het in Manilla officieel ver boden voorbehoedsmiddelen te verko pen. In die jaren hadden we een strenggelovige burgemeester in de hoofdstad", vertelt Melgar. Ondanks het verbod gaf zij met Likhaan voor lichting aan vrouwen over geboortebe perking en verspreidde ze voorbe hoedsmiddelen in klinieken door het hele land. Die strakke regels in Manilla - een stad van sjieke torenflats en uitgestrek te sloppenwijken - zijn inmiddels ge schrapt. Bij iedere buurtsuper liggen condooms in de schappen. En politici zetten vorig jaar nog een forse stap om vrijere toegang tot voorbehoed smiddelen mogelijk te maken. On danks tegenstand van de kerk, namen zij een baanbrekende wet aan die re gelt dat de overheid 'alle natuurlijke en moderne vormen van gezinsplan ning' moet stimuleren. Voor de vrou wen van Likhaan komt de nieuwe wet geen seconde te vroeg. Voor hen is de behoefte aan geboortebeperking op de Filipijnen overduidelijk. „Vooral arme vrouwen weten te weinig van veilige seks. Voor hen is het ook lastig aan voorbehoedsmiddelen te komen", aldus Melgar. Bij een eenvoudige kli niek in een buitenwijk van Manilla heeft ze een klein kantoortje van waaruit ze de organisatie runt. Mid den op de dag bieden een paar palm bomen wat schaduw in de tropische zon. Slechts een derde van de Filipijnse Jongeren krijgen het idee dat zwanger schap een last is. Morele grenzen vervagen vrouwen tussen de 15 en 49 jaar ge bruikt moderne methoden van anti conceptie, weet Melgar. In Thailand, dat een vergelijkbaar ontwikkelingsni veau heeft, gebruikt 80 procent van de vrouwen voorbehoedsmiddelen. De gevolgen laten zich raden. Op een bevolking van 100 miljoen Filipino's worden jaarlijks 2 miljoen kinderen geboren. Een groot deel komt ter we reld in arme gezinnen op het platte land. In de armste sociale klasse wor den per vrouw gemiddeld bijna zes kinderen geboren, in de rijkste groep zijn dat er maar twee. VN-vertegenwoordigers waarschuw den eerder dat het juist voor de vele arme gezinnen door die grote aantal len kinderen extra moeilijk is aan ar moede te ontsnappen. Ouders hebben al weinig geld om hun kinderen goed onderwijs en goede voeding te geven. Daardoor blijven ook volgende genera ties in armoede steken. De Filipijnse vrouwenbeweging ziet de nieuwe wet als een grote overwin ning, maar ze weet ook dat haar strijd nog niet gestreden is. Kerkelijk geïn spireerde groepen stapten naar het hooggerechtshof. Hun eis aan de rech ter: schrap de nieuwe reproductieve gezondheidswet. „We willen niet dat de regering belastinggeld gebruikt om voorbehoedsmiddelen te versprei den", zegt pater Meivin Castro. Behal ve zijn werk als priester is hij secreta ris van de commissie voor 'familie en leven' van de Filipijnse Bisschoppen conferentie. Namens de rooms-katho- lieke geestelijken voert deze commis sie de strijd tegen de nieuwe wet aan. De kerkleiders hebben zich intussen stevig in het debat gemengd. In tv-programma's legden ze uit wat in hun ogen mis is met de wet. Ook zochten de geestelijken rechtstreeks contact met de politiek. „Een voor een hebben we met alle congresleden ge sproken om ze te laten weten hoe we over deze wet denken", zegt Castro. De bisschoppen dreigden op een gege ven moment zelfs president Aquino, groot voorstander van de wet, uit de kerk te zetten. Wat is het bezwaar van de kerk pre cies tegen de verspreiding van voorbe hoedsmiddelen? Pater Castro: „Onder jongeren zal het idee groeien dat zwangerschap maar een last is. Morele grenzen zullen vervagen. Uiteindelijk zal de wet daarom leiden tot de legali sering van abortus." Het woord abor tus hangt als een grauwsluier over het debat. Het Filipijnse strafrecht is im mers duidelijk: het afbreken van zwangerschappen is altijd verboden. Mede daarom is ook onder de nieuwe wet de morning-afterpil niet toege staan. De logica is simpel: zelfs een embryo van een paar cellen is mense lijk leven en de morning-afterpil kan dat beëindigen. Deze vorm van anti conceptie is voor de Filipijnen daarom nog een brug te ver. Anders dan in veel andere landen met strenge anti-abortuswetgevings zwan gerschapsafbreking op de Filipijnen al tijd illegaal. Ook als het leven van de Filipijnse vrouw wil de pil Tijdens de mis proberen katholieke geestelijken de gelovigen ervan te overtuigen dat de wet die geboortebeperking regelt, strijdig is met het geloof, foto AFP door Wouter van Cleef H Pater Meivin Castro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 64