Prijzen van schol
en tong onderuit
De gele
boten van
Johan
Jacobs
Ook goeiemorgen beste kerkganger
SERVICE 33
rjonni ken werk
25000
20000
15000
10000
5000
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Vorig jaar waren de prijzen van
met name de kleinste soort schol
al niet denderend, volgens Loker
se. In de loop van dit jaar zijn die
nog eens met twintig tot vijfen
twintig procent gedaald. Bij 82 eu
rocent per kilo wordt de schol
doorgedraaid. „In IJmuiden is al
doordraai geweest", weet Lokerse.
De schol wordt uit de markt geno
men om de prijs nog een beetje
in stand te houden.
Om doordraai te voorkomen en
vanwege de vakantiesluiting van
veel verwerkingsbedrijven is in
Urk een opmerkelijke oproep ge
daan. Vissers zijn gevraagd de
scholaanvoer te beperken, door
per week niet meer dan vierdui
zend kilo schol aan te voeren of
twee weken niet uit te varen.
Meer dan negentig procent van
de Urker vloot werkt mee.
In Vlissingen en Breskens varen
de meeste vissers gewoon nog uit.
„Schol is hier ook maar bijvangst,
het draait voor Zeeuwse vissers
om tong", verklaart Lokerse. Met
de kleinste soort tong is het wat
betreft prijs inmiddels net zo ge
steld als met schol. Een kilo
bracht in 2012 gemiddeld 6,40 eu
ro op; nu 4,70 euro. Lokerse: „Gro
tere soorten zijn wel aanmerkelijk
duurder, hoor."
De oorzaak is heel simpel: vraag
en aanbod. Spanje, Italië en Frank
rijk zijn dé afnemers van de klei
ne tongetjes en scholfilets. Die
landen hebben nog meer last van
de economische crisis dan Neder
land. Lokerse: „Mensen kopen er
minder vis." De concurrentie van
goedkope kweekvis uit zuidoost-
Azië - zoals pangasius en tilapia -
komt er nog bij.
Nederlandse visliefhebbers zullen
niet al te veel merken van de lage
visprijzen, want, laat lohn van
Schaik van John's Zeevishandel in
Colijnsplaat weten, 'in Nederland
verkoop je die kleinere soorten
niet'. „De grotere soorten zijn nog
stervensduur." Dat de kleine soor
ten zo weinig opbrengen, ligt vol
gens Van Schaik ook aan de grote
aanvoer door vissers met een elek
trisch vistuig. „Zij vangen meer
kleinere soorten." Van Schaik
maakt zich met Lokerse zorgen
over vissers die (nog) geen elek
trisch vistuig hebben. Ze hebben
hogere brandstofkosten en besom
men minder. Lokerse: „Als er niet
snel extra ontheffingen komen
voor elektrische vistuigen, dreigt
een aantal definitief achter het
net te vissen." Het wachten is op
de Europese Unie en daar draaien
de molens traag. Lokerse voorziet
dat de ontheffingen pas begin
2014 afkomen. „En dat kan voor
een aantal vissers met deze vis
prijzen te laat zijn."
middelburg - Geen man met zit
vlees. Johan Jacobs, sinds 1 april di
recteur van Rijkswaterstaat Zee
en Delta, heeft een indrukwek
kende carrière achter de rug in
dienst van het Rijk. Financiën,
spoor, water. Specialiteit: verande
ren.
Daar is hij nu ook mee bezig. In
naam zijn de directies Zeeland en
Noordzee al samengevoegd, maar
in de praktijk valt er nog heel wat
te doen. Veranderen is het tref
woord van Jacobs' loopbaan. Niet
alleen omdat hij een stuk of tien
functies heeft bekleed, maar voor
al omdat hij als ambtenaar betrok
ken is geweest bij belangrijke ver
nieuwingen. Voorbeelden: hij
was financieel directeur bij de
aanleg van de hogesnelheidslijn
en directeur spoorvervoer toen de
beslissing werd genomen de Ne
derlandse Spoorwegen te splitsen
in het reizigersbedrijf NS en de
spoorwegnetbeheerder Prorail.
Intussen deed Jacobs (56) ook
mee aan projecten om burgers en
belanghebbende partijen meer bij
besluitvormingsprocessen te be
trekken en aan de reorganisatie
van Rijkswaterstaat. Deze dienst
bestond eerst uit directies die elk
voor zich op een min of meer ei
gen manier werkten. Jacobs: „Dat
is niet erg duidelijk naar buiten
toe. Er is nu sprake van meer een
duidigheid en meer stroomlij
ning. En dat allemaal onder het
devies: Samen met anderen, één
Rijkswaterstaat, elke dag beter!"
Jacobs was sinds 2010 hoofd van
de directie Noordzee van Rijkswa
terstaat. Bij die functie hoort ook
de verantwoordelijkheid voor de
Rijksrederij die alle vaartuigen
van Rijkswaterstaat beheert: de
bekende gele boten. De bunde
ling van de directies Zeeland en
Noordzee acht hij een logische.
Bovendien een die wat hem be
treft prachtig aansluit bij het mot
to van de provincie Zeeland: Land
in Zee. Aan het samengaan van
beide diensten wordt nog hard ge
werkt. Eén ding staat vast: Jacobs
blijft de baas over de 119 gele bo
ten van Rijkswaterstaat.
en versus aantal zeeschepen naar Antwerpen 2006-2012
Hoe moeilijk is het om
iemand te groeten? Je
doet je mond open en
roept 'goeiemorgen' of
zoiets. In sommige kerken blijkt
dat er niet af te kunnen.
Ik kom hierop naar aanleiding
van onderzoek naar gastvrijheid
in kerk, uitgevoerd door enkele
studenten van de Christelijke Ho
geschool Ede. De resultaten wa
ren niet overal positief. De onder
zoekers werden in sommige ker
ken geheel genegeerd. Misschien
omdat ze een afwijkende huid
kleur hadden. Gelukkig staaan er
in veel kerken mensen die gasten
welkom heten en uitleg geven. In
de kerk uit mijn jeugd was dat an
ders. Bij de deur stond de koster,
die gasten duidelijk maakte dat ze
niet zomaar ergens konden gaan
zitten, daar de plaatsen waren ver
huurd. Zij moesten achterin wach
ten tot enkele minuten voor aan
vang van de dienst. Dan ging een
lampje branden en konden de le
ge plekken worden bezet. Overi
gens blijken deze praktijken nog
steeds te bestaan, vooral in bevin
delijke kerken. Daar is het nog
steeds wachten.
In vroeger eeuwen werden de bes
te plekken verhuurd aan de rijk
ste leden. Wie niets had restte de
armenbank achterin.
Tegenwoordig zijn in de meeste
kerken de plaatsen vrij'. In veel
bedehuizen zijn er door de secula
risatie meer lege plaatsen dan ge
vulde. Je zou dus verwachten dat
passanten naar binnen worden ge
sleurd, maar dat is niet zo, zo
merkte ik onlangs nog tijdens va
kantie in Friesland.
Als een verregende verzopen kat
bij de kerk aankomen en vervol
gens niemand die het woord tot
je richt!
Meer hierover in het verhaal In
Mijn huis is uw plaats vrij op het
blog monnikenwerk. Daar be
schrijf ik ook de wijze van ont
vangst, ergens in Zeeuws-Vlaan-
deren. In de ene kerk ontbrak ie
dere vorm van aandacht, terwijl
ik in de andere met open armen
werd ontvangen. Op het weblog
ook columns, kerkenpad (welke
bedehuizen kun je bezichtigen),
een kerkagenda en nieuws uit ker
ken. Leuny de Kam (predikant
Doopsgezinde gemeenten in
Goes, Middelburg en Vlissingen)
schreef de column van deze week
onder de titel 'Nachtelijke ont
moeting'. Wat doe je wanneer in
dringers je pad kruisen? Lees het
op: www.pzc.nl/monnikenwerk
ZATERDAG 20 JULI 2013
gemiddeld tonnage
aantal zeeschepen
Infographic Felix Binicewicz j bron: Rijkswaterstaat Zee en Delta Maritieme Dienstverlening Kust
Kotters bij de Zeeuwse Visveiiing in Vlissingen. foto Lex de Meester
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Over de vangsten heb
ben vissers niet te klagen, integen
deel. „Die zijn hartstikke goed",
zegt directeur Foort Lokerse van
de Zeeuwse Visveilingen in Vlissin
gen en Breskens. Met de visprijzen
- vooral van de kleinste soorten
schol en tong - is het heel anders
gesteld.
/oor vier de verdieping" foto Lex de Meester
door Willem Staat
Leuny de Kam