Prijzen van schol en tong onderuit De gele boten van Johan Jacobs Ook goeiemorgen beste kerkganger SERVICE 33 rjonni ken werk 25000 20000 15000 10000 5000 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Vorig jaar waren de prijzen van met name de kleinste soort schol al niet denderend, volgens Loker se. In de loop van dit jaar zijn die nog eens met twintig tot vijfen twintig procent gedaald. Bij 82 eu rocent per kilo wordt de schol doorgedraaid. „In IJmuiden is al doordraai geweest", weet Lokerse. De schol wordt uit de markt geno men om de prijs nog een beetje in stand te houden. Om doordraai te voorkomen en vanwege de vakantiesluiting van veel verwerkingsbedrijven is in Urk een opmerkelijke oproep ge daan. Vissers zijn gevraagd de scholaanvoer te beperken, door per week niet meer dan vierdui zend kilo schol aan te voeren of twee weken niet uit te varen. Meer dan negentig procent van de Urker vloot werkt mee. In Vlissingen en Breskens varen de meeste vissers gewoon nog uit. „Schol is hier ook maar bijvangst, het draait voor Zeeuwse vissers om tong", verklaart Lokerse. Met de kleinste soort tong is het wat betreft prijs inmiddels net zo ge steld als met schol. Een kilo bracht in 2012 gemiddeld 6,40 eu ro op; nu 4,70 euro. Lokerse: „Gro tere soorten zijn wel aanmerkelijk duurder, hoor." De oorzaak is heel simpel: vraag en aanbod. Spanje, Italië en Frank rijk zijn dé afnemers van de klei ne tongetjes en scholfilets. Die landen hebben nog meer last van de economische crisis dan Neder land. Lokerse: „Mensen kopen er minder vis." De concurrentie van goedkope kweekvis uit zuidoost- Azië - zoals pangasius en tilapia - komt er nog bij. Nederlandse visliefhebbers zullen niet al te veel merken van de lage visprijzen, want, laat lohn van Schaik van John's Zeevishandel in Colijnsplaat weten, 'in Nederland verkoop je die kleinere soorten niet'. „De grotere soorten zijn nog stervensduur." Dat de kleine soor ten zo weinig opbrengen, ligt vol gens Van Schaik ook aan de grote aanvoer door vissers met een elek trisch vistuig. „Zij vangen meer kleinere soorten." Van Schaik maakt zich met Lokerse zorgen over vissers die (nog) geen elek trisch vistuig hebben. Ze hebben hogere brandstofkosten en besom men minder. Lokerse: „Als er niet snel extra ontheffingen komen voor elektrische vistuigen, dreigt een aantal definitief achter het net te vissen." Het wachten is op de Europese Unie en daar draaien de molens traag. Lokerse voorziet dat de ontheffingen pas begin 2014 afkomen. „En dat kan voor een aantal vissers met deze vis prijzen te laat zijn." middelburg - Geen man met zit vlees. Johan Jacobs, sinds 1 april di recteur van Rijkswaterstaat Zee en Delta, heeft een indrukwek kende carrière achter de rug in dienst van het Rijk. Financiën, spoor, water. Specialiteit: verande ren. Daar is hij nu ook mee bezig. In naam zijn de directies Zeeland en Noordzee al samengevoegd, maar in de praktijk valt er nog heel wat te doen. Veranderen is het tref woord van Jacobs' loopbaan. Niet alleen omdat hij een stuk of tien functies heeft bekleed, maar voor al omdat hij als ambtenaar betrok ken is geweest bij belangrijke ver nieuwingen. Voorbeelden: hij was financieel directeur bij de aanleg van de hogesnelheidslijn en directeur spoorvervoer toen de beslissing werd genomen de Ne derlandse Spoorwegen te splitsen in het reizigersbedrijf NS en de spoorwegnetbeheerder Prorail. Intussen deed Jacobs (56) ook mee aan projecten om burgers en belanghebbende partijen meer bij besluitvormingsprocessen te be trekken en aan de reorganisatie van Rijkswaterstaat. Deze dienst bestond eerst uit directies die elk voor zich op een min of meer ei gen manier werkten. Jacobs: „Dat is niet erg duidelijk naar buiten toe. Er is nu sprake van meer een duidigheid en meer stroomlij ning. En dat allemaal onder het devies: Samen met anderen, één Rijkswaterstaat, elke dag beter!" Jacobs was sinds 2010 hoofd van de directie Noordzee van Rijkswa terstaat. Bij die functie hoort ook de verantwoordelijkheid voor de Rijksrederij die alle vaartuigen van Rijkswaterstaat beheert: de bekende gele boten. De bunde ling van de directies Zeeland en Noordzee acht hij een logische. Bovendien een die wat hem be treft prachtig aansluit bij het mot to van de provincie Zeeland: Land in Zee. Aan het samengaan van beide diensten wordt nog hard ge werkt. Eén ding staat vast: Jacobs blijft de baas over de 119 gele bo ten van Rijkswaterstaat. en versus aantal zeeschepen naar Antwerpen 2006-2012 Hoe moeilijk is het om iemand te groeten? Je doet je mond open en roept 'goeiemorgen' of zoiets. In sommige kerken blijkt dat er niet af te kunnen. Ik kom hierop naar aanleiding van onderzoek naar gastvrijheid in kerk, uitgevoerd door enkele studenten van de Christelijke Ho geschool Ede. De resultaten wa ren niet overal positief. De onder zoekers werden in sommige ker ken geheel genegeerd. Misschien omdat ze een afwijkende huid kleur hadden. Gelukkig staaan er in veel kerken mensen die gasten welkom heten en uitleg geven. In de kerk uit mijn jeugd was dat an ders. Bij de deur stond de koster, die gasten duidelijk maakte dat ze niet zomaar ergens konden gaan zitten, daar de plaatsen waren ver huurd. Zij moesten achterin wach ten tot enkele minuten voor aan vang van de dienst. Dan ging een lampje branden en konden de le ge plekken worden bezet. Overi gens blijken deze praktijken nog steeds te bestaan, vooral in bevin delijke kerken. Daar is het nog steeds wachten. In vroeger eeuwen werden de bes te plekken verhuurd aan de rijk ste leden. Wie niets had restte de armenbank achterin. Tegenwoordig zijn in de meeste kerken de plaatsen vrij'. In veel bedehuizen zijn er door de secula risatie meer lege plaatsen dan ge vulde. Je zou dus verwachten dat passanten naar binnen worden ge sleurd, maar dat is niet zo, zo merkte ik onlangs nog tijdens va kantie in Friesland. Als een verregende verzopen kat bij de kerk aankomen en vervol gens niemand die het woord tot je richt! Meer hierover in het verhaal In Mijn huis is uw plaats vrij op het blog monnikenwerk. Daar be schrijf ik ook de wijze van ont vangst, ergens in Zeeuws-Vlaan- deren. In de ene kerk ontbrak ie dere vorm van aandacht, terwijl ik in de andere met open armen werd ontvangen. Op het weblog ook columns, kerkenpad (welke bedehuizen kun je bezichtigen), een kerkagenda en nieuws uit ker ken. Leuny de Kam (predikant Doopsgezinde gemeenten in Goes, Middelburg en Vlissingen) schreef de column van deze week onder de titel 'Nachtelijke ont moeting'. Wat doe je wanneer in dringers je pad kruisen? Lees het op: www.pzc.nl/monnikenwerk ZATERDAG 20 JULI 2013 gemiddeld tonnage aantal zeeschepen Infographic Felix Binicewicz j bron: Rijkswaterstaat Zee en Delta Maritieme Dienstverlening Kust Kotters bij de Zeeuwse Visveiiing in Vlissingen. foto Lex de Meester door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Over de vangsten heb ben vissers niet te klagen, integen deel. „Die zijn hartstikke goed", zegt directeur Foort Lokerse van de Zeeuwse Visveilingen in Vlissin gen en Breskens. Met de visprijzen - vooral van de kleinste soorten schol en tong - is het heel anders gesteld. /oor vier de verdieping" foto Lex de Meester door Willem Staat Leuny de Kam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 33