SCHOUWEN-DUIVELAND 31 iic2-, bk! -• Omani zijn tole rant en religieus gematigd. Je ziet geen gesluierde vrouwen trekken we de westerlingen zich te rug in een kamertje. Daar hebben de Omani dan ook geen probleem mee." Lammers is overigens niet de enige Zeeuw bij het havenbedrijf. Op de commerciële afdeling werkt Jacoba Bolderheij uit Wemeldinge en tot tot voor kort liep Zeeuws-Vlaming Edwin van Espen er rond als tech nisch directeur. „Hij is naar Brazilië vertrokken om de haven Porto Cen tral bij Sao Paulo te ontwikkelen. Het is opmerkelijk hoeveel Nederlan ders er over de hele wereld bij haven bedrijven werken." Met een grijns: „Net als Omani blijven we zeevaar ders en handelaren. Daarom klikt het tussen beide volken." Met een op- en overslag van 50 mil joen ton is Sohar inmiddels de main port van Oman. De oude haven van de hoofdstad Muscat wordt getrans formeerd tot een aanlegplaats voor cruiseschepen. De haven van Sohar is 22 vierkante kilometer groot. „Maar we gaan - op zijn Nederlands -150 hectare zee in dammen. Deels voor tankopslag en deels voor chemiebedrijven die aan het water moeten zitten." Verder biedt Sohar een freezone van 45 vierkante kilometer. Daar kun nen bedrijven zich fiscaal gunstig vestigen. „De groeicijfers zijn goed. Er is behoorlijk wat aan- en afvoer van vloeibare bulk. We hebben een flink petrochemie-cluster, omdat Oman zowel olie als gas heeft. Ver der worden er veel metalen en mine ralen aan- en afgevoerd. Daar is veel vraag naar in de regio. Er zit ook een Indiase aluminiumsmelter. Vale, een groot logistiek bedrijf, voert van uit Brazilië ijzererts aan, omdat wij de diepste haven in de regio zijn. Verder neemt de containeraanvoer een hoge vlucht. Je kunt containers ook per vrachtwagen naar Dubai brengen, zodat je de Straat van Hor- moez niet door hoeft. Dat is goedko per. Om die reden heeft Oman beslo ten een spoorweg naar de Verenigde Arabische Emiraten aan te leggen. Vlakbij de haven is tevens een vlieg veld in aanbouw." Voor Nederland en zeker ook voor Zeeland liggen er kansen in Sohar, denkt Lammers. „Ik heb al een groep Nederlandse ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf rondge leid. Naast bulk en chemie ligt de fo cus nu op cold storage van voedsel. Voor een Zeeuws bedrijf als Kloos terboer kan Oman interessant zijn, want het land is afhankelijk van voedselimport, maar heeft geen gro te koelhuizen." Nog twee jaar blijft Lammers haven baron in Oman. Dan keert het gezin terug naar Nederland. „Op verzoek van mijn vrouw. Zij heeft haar baan, die haar passie was, voor mij opgege ven. Straks is het mijn beurt!" VRIJDAG 19 JULI 2013 I Sohar is met een behandeling van 50 miljoen ton inmiddels de belang rijkste haven van Oman. Edwin Lammers verwacht dat de groei ge staag doorgaat, foto Port of Sohar Edwin Lammers Vale is een belangrijke klant van de haven. Het bedrijf voert met name ijzererts aan. foto Port of Sohar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 57