44 Omani zijn tole
rant en religieus
gematigd. Je ziet
geen gesluierde
vrouwen
WALCHEREN 31
trekken we de westerlingen zich te
rug in een kamertje. Daar hebben
de Omani dan ook geen probleem
mee."
Lammers is overigens niet de enige
Zeeuw bij het havenbedrijf. Op de
commerciële afdeling werkt Jacoba
Bolderheij uit Wemeldinge en tot
tot voor kort liep Zeeuws-Vlaming
Edwin van Espen er rond als tech
nisch directeur. „Hij is naar Brazilië
vertrokken om de haven Porto Cen
tral bij Sao Paulo te ontwikkelen.
Het is opmerkelijk hoeveel Nederlan
ders er over de hele wereld bij haven
bedrijven werken." Met een grijns:
„Net als Omani blijven we zeevaar
ders en handelaren. Daarom klikt
het tussen beide volken."
Met een op- en overslag van 50 mil
joen ton is Sohar inmiddels de main
port van Oman. De oude haven van
de hoofdstad Muscat wordt getrans
formeerd tot een aanlegplaats voor
cruiseschepen.
De haven van Sohar is 22 vierkante
kilometer groot. „Maar we gaan - op
zijn Nederlands -150 hectare zee in
dammen. Deels voor tankopslag en
deels voor chemiebedrijven die aan
het water moeten zitten."
Verder biedt Sohar een freezone van
45 vierkante kilometer. Daar kun
nen bedrijven zich fiscaal gunstig
vestigen. „De groeicijfers zijn goed.
Er is behoorlijk wat aan- en afvoer
van vloeibare bulk. We hebben een
flink petrochemie-cluster, omdat
Oman zowel olie als gas heeft. Ver
der worden er veel metalen en mine
ralen aan- en afgevoerd. Daar is veel
vraag naar in de regio. Er zit ook een
Indiase aluminiumsmelter. Vale,
een groot logistiek bedrijf, voert van
uit Brazilië ijzererts aan, omdat wij
de diepste haven in de regio zijn.
Verder neemt de containeraanvoer
een hoge vlucht. Je kunt containers
ook per vrachtwagen naar Dubai
brengen, zodat je de Straat van Hor-
moez niet door hoeft. Dat is goedko
per. Om die reden heeft Oman beslo
ten een spoorweg naar de Verenigde
Arabische Emiraten aan te leggen.
Vlakbij de haven is tevens een vlieg
veld in aanbouw."
Voor Nederland en zeker ook voor
Zeeland liggen er kansen in Sohar,
denkt Lammers. „Ik heb al een
groep Nederlandse ondernemers uit
het midden- en kleinbedrijf rondge
leid. Naast bulk en chemie ligt de fo
cus nu op cold storage van voedsel.
Voor een Zeeuws bedrijf als Kloos
terboer kan Oman interessant zijn,
want het land is afhankelijk van
voedselimport, maar heeft geen gro
te koelhuizen."
Nog twee jaar blijft Lammers haven
baron in Oman. Dan keert het gezin
terug naar Nederland. „Op verzoek
van mijn vrouw. Zij heeft haar baan,
die haar passie was, voor mij opgege
ven. Straks is het mijn beurt!"
VRIJDAG 19 JULI 2013
I Sohar is met een behandeling van
50 miljoen ton inmiddels de belang
rijkste haven van Oman. Edwin
Lammers verwacht dat de groei ge
staag doorgaat, foto Port of Sohar
Edwin Lammers
Vale is een belangrijke klant van de haven. Het bedrijf voert met name ijzererts aan. foto Port of Sohar