Ik ga de finish halen, al moet ik kruipen Zorgstroom bemiddelt bij vinden thuishulp Wijl 26 ZEELAND VERMISSING Keurmerk klantgericht werken bij ZLM De Schotse, Noorse pers en die van de Faeroër- en Orkney eilanden zijn weer benaderd om Peter van Liere te vinden. vrijdag Als we de camping aan het Gardameer af rij den, komen we langs een hokje waar een groot, ouderwets telefoontoe stel hangt. Zo een waarin nog munten kunnen worden ge gooid. Telefono, staat er in gro te letters. Ik heb er nog nie mand gebruik van zien maken. Door de mobiele telefoon is het apparaat overbodig geworden. „Kijk, zo belden we vroeger naar huis", zeg ik tegen mijn zoons. Ze kijken me schaapach tig aan. Als ik ook nog begin over de girobetaalkaarten waar mee we nog niet zo lang gele den in het buitenland ons geld haalden in postkantoortjes die nooit op zaterdag open waren, verliezen ze helemaal hun inte resse. Opa vertelt, zie ik ze den ken. Over de noodberichten van de ANWB in de Telegraaf, de enige manier die het thuis front had om te melden dat zich in Nederland iets desas treus had voltrokken, begin ik maar helemaal niet Geld trek je tegenwoordig uit el ke muur en de smartphone doet afstanden verdwijnen. In Italië kijk je net zo makkelijk op Google als in Nederland en via Facebook en WhatsApp ver tel je iedereen in no time wat je doet. Mits de wifi werkt natuurlijk, want het moet wel gratis. Dat spreekt op onze camping niet vanzelf. Bij de receptie, bij het winkeltje, bij het zwembad en bij het washok zou je verbin ding moeten hebben, maar of dat lukt is onvoorspelbaar. Dat leidt tot leuke taferelen. Het zijn vooral mannen die geër gerd op die plekken ronddrente len, nijdig klikkend op de toet sen van hun telefoon. Ze zien een nieuw e-mailbericht, maar waarom krijgen ze dat kreng verdorie niet geopend. De mooiste vakantiefoto heb ik niet durven nemen. Die was van een man in een nog natte zwembroek, op het weggetje naast het washok, laptop in zijn ene hand, zijn andere op het toetsenbord. Ik stel me voor dat ik met mijn smartphone via internet met een een foto van hem deel die hij binnen enkele seconden op zijn eigen computer kan zien. Mits de wifi zou werken, na tuurlijk. Net als de eerste twee dagen zijn Annelies en haar tweelingzus Ria, die veertig kilometer per dag lo pen, rond 13.00 uur al bij de fi nish. Ze rusten uit en drinken een paar biertjes. „Het ging lek ker", zegt Annelies. „Het was hele maal niet zwaar. Alleen als je naar beneden liep vanaf die heuvels, dan voelde je je spieren een beet je. Ik had een dipje op de lange weg naar Groesbeek, maar op de Zevenheuvelenweg stonden heel veel mensen. Iedereen deelt snoepjes uit." De zussen kletsen onderweg veel met andere wande laars. „We dragen elke dag shirts met Tina Tlirner erop. We zijn al drie of vier keer naar een concert van haar geweest. Mensen herken nen ons en roepen: 'hee, daar heb je de Tina's weer!'" De twaalfjarige Jamie Blommaert had ook geen problemen met de heuvels, al begon ze vermoeid aan de derde wandeldag. „Dat komt omdat we al drie dagen om kwart over vijf zijn opgestaan. De heu vels vielen heel erg mee. Ik dacht dat het er zeven waren, maar het waren er maar vier", laat ze we ten. „Andere mensen vonden het wel zwaar. Toen heb ik tegen ze gezegd dat de eerste het steilste is. Ik wilde ze aanmoedigen, want dat konden ze wel gebruiken." Peptalks had Rosalie Meijer (35) uit Krabbendijke niet nodig. „Het ging boven verwachting", vertelt ze na de wandeling. Ze had zich goed gewapend tegen de warmte. „We hebben een extra rustpauze ingelast, want om acht uur stond het zonnetje al hoog aan de he mel. We hebben veel gedronken, goed gekoeld. Dat hielp, want ik had nergens last van." De 82-jarige Jan Melse uit Vlissin- gen werd de Zevenheuvelenweg over 'gedragen' door alle suppor ters die langs de weg stonden. „Het ging super vandaag. Opeens stonden we boven op die heuvel. We hadden het niet eens in de ga ten door al die mensen. Wat een feest!" Nu de derde dag volbracht is, kan het felbegeerde vierdaagse- kruisje bijna niet meer aan de neus van de Zeeuwse wandelaars voorbij gaan. Jamie: „Oudere men sen die al vaker meegelopen heb ben, zeggen dat je de laatste dag gedragen wordt. Dus dat gaat wel lukken." Annelies gaat de finish halen, hóe dat maakt niet uit. „Al moet ik kruipen!" MIDDELBURG - Monique van Liere herhaalt dat geen nieuws ook geen slecht nieuws is. Die gedach te geeft houvast en steun. Zij is de zus van Peter en houdt hoop dat de bemanning van de Warnow Experience ergens op een deso laat eiland zit „We weten hele maal niets. Helemaal niets over waar Peter is en hoe het met hem is. Dat is verschrikkelijk, maar te gelijkertijd kun je dan ook hoop hebben dat hij eens terugkeert." Middelburger Peter van Liere ver trok met kapitein Arnoud Brink man en zijn vriendin Tirza Smit, beiden afkomstig uit Schiedam, op 17 april van Schotland naar Noorwegen. Het schip de War now Experience was opgelapt na in een stevige storm op de Noord zee terecht te zijn gekomen. De drie vrienden zetten hun reis voort, op zoek naar het Noorder licht. Sinds dat moment heeft nie mand meer iets van hen gehoord. Monique van Liere begrijpt dat het voor veel mensen onbegrijpe lijk is dat ze hoop houdt hem le- GOES - ZLM Verzekeringen is als eerste verzekeraar in Nederland beoordeeld op basis van de aange scherpte keurmerknormen die gelden vanaf 2013. Uitkomst van deze beoordeling is dat het Keur merk Klantgericht Verzekeren is verlengd. Directeur van de Stich ting toetsing verzekeraars Ron van Kesteren heeft het nieuwe cer tificaat persoonlijk overhandigd aan Bram de Jonge, algemeen di recteur van ZLM. De Jonge: „Klantgerichtheid heeft prioriteit bij ZLM. Wij zijn trots op wat er in het beoordelingsrap port staat over onze klantgericht heid. Dit wordt uitgedragen door onze medewerkers." Het Keur merk Klantgericht Verzekeren be staat sinds 2010. De onafhankelij ke toetsingsinstantie Stichting toetsing verzekeraars geeft het keurmerk uit. vend terug te zien. „Die zeggen dan dat het schip vast is omgesla gen en gezonken en dat hij ver dronken is. Maar op Discovery Channel zie je ook soms mooie herenigingen en echt, Peter heeft altijd een heleboel beschermengel- tjes gehad; waarom zou dat in eens over zijn?" Het voelt in elk geval helemaal verkeerd om nu alle hoop op te ge ven of te rouwen. „Peter zei toen hij vertrok dat de boot onzink- baar is. We weten allemaal na de Titanic wel beter. Maar robuust is de Warnow wel." Peter is in januari jarig, andere verjaardagen komen eraan en straks ook kerst. „Dan zit er een tje minder aan tafel." De familie heeft onderling veel aan elkaar, juist in deze tijd. „Als of het contact intenser is gewor den. Mijn andere broer, Erik, woont in Den Haag. Jammer dat het niet om de hoek is. Ik zou hem juist nu vaker willen zien. Mijn zus Anida woont gelukkig in Middelburg. En trouwens, als ik een huilbui heb of er niet meer in geloof en verdrietig ben, is mijn man er altijd voor mij." Ze hebben eigenlijk nooit gedacht dat Peter onverantwoorde of rare dingen zou doen. „Want dat zou hij zijn vader en moeder niet aan willen doen. Hij geeft zoveel om hen." De wereld houdt niet op te be staan, zegt ze. „We gaan ook door met de dagelijkse dingen. Hoe moeilijk soms ook." Deze dagen doet ze een hernieuw de oproep op de Facebookpagina FindingPeterNow. VERMISTE PERSONEN Voor deze dienstverlening hoe ven Zeeuwen niet ziek, gehandi capt of oud te zijn. Iedereen kan gebruikmaken van 'Zeeuws Schoon'. Steeds meer mensen zullen hun huishoudelijke hulp zelf moeten zoeken, vinden en betalen. Tot een paar jaar geleden werd voor zieken, gehandicapten en oude ren deze hulp geheel of gedeelte lijk betaald uit de AWBZ en sinds enkele jaren door de gemeenten uit de WMO. Het beleid van de Nederlandse overheid is er op gericht om men sen meer zelf te laten doen of hun familie of buren in te schake len. In elk geval wordt de vergoe ding voor huishoudelijke hulp sterk beperkt en nog maar voor een kleine groep beschikbaar ge steld. Het is niet voor iedereen even ge makkelijk om goede en betrouw bare thuishulp te vinden. Zorg stroom gaat onder de naam 'Zeeuws Schoon' bemiddeling aanbieden bij het vinden van een passende particuliere huishoude lijke hulp. Op dit moment wordt een web site ontwikkeld waar vraag en aanbod elkaar kunnen ontmoe ten. Als mensen niet kunnen wachten tot die website klaar is, kunnen ze zich al aanmelden. Dit geldt zowel voor mensen die huis houdelijke hulp nodig hebben als voor mensen die als huishoudelij ke hulp willen werken. Ernst jan Rozendaal Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Cornelleke Blok NIJMEGEN - Op de derde dag van de Vierdaagse moeten de wande laars enkele heuvels trotseren. „Prachtig!", vindt Annelies Steyart- De Wever (60) uit Hoofdplaat. „Op de top heb je heel mooi zicht op de stroom van wandelaars." We zijn nog niet toe aan afscheid door Edith Ramakers Peter van Liere, nog altijd vermist. Als na een vermissing een bepaal de periode verstreken is en de te rugkeer van de vermiste persoon hoogst onzeker is, kunnen familieleden bij de rechtbank of aan de officier van justitie een zo geheten 'verklaring van vermoede lijk overlijden' aanvragen. De periode die verlopen moet zijn om zo'n verklaring van vermoede lijk overlijden te krijgen, is in de regel vijf jaar. Als de vermiste persoon geduren de één jaar wordt vermist én zijn dood door de omstandigheden waarschijnlijk is, dan is die termijn één jaar. Bron: Rijksoverheid MIDDELBURG - Zorgstroom heeft als een van de grootste aanbieders van huishoudelijke zorg in Zeeland het initiatief genomen om te be middelen bij het vinden van een huishoudelijke hulp.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 26