AUTO 15' VKGK-70 De zakelijke koper wenst tegen woordig uitsluitend een model met lagere bijtelling. Daar weet BMW gunstig op in te spelen met de 3-serie. Een importeur is volledig afhan kelijk van wat de fabrikant aan technische mogelijkheden biedt. Met zijn EfïïcientDyna- mics-programma scoort het Duitse topmerk BMW al lange re tijd uitstekend als het gaat om de C02-uitstoot van vrijwel de volledi ge modellijn. Wat verkoopaantallen betreft, moet BMW het vooral van de 1- en de 3-serie hebben. Van de huidige generatie was tot voor kort alleen een sedan verkrijgbaar als 32od Effi- cientDynamics Edition (EDE), maar daar is nu een Touring bij gekomen. Die komt eveneens in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Prettige bijkomstigheid: de acht- traps automaat levert ook dit voordeel. Wat dit in euro's betekent, kan snel wor den uitgerekend. Wie een 32od Touring koopt met wat opties en pakweg 50.000 eu ro daarvoor uitgeeft, bespaart bij 20 in plaats van 25 procent bijtelling zomaar 2.500 euro per jaar (voor belastingen). Dat is dus een steekhoudend argument. Geluk kig maakt BMW bijtellingsvriendelijke au to's waarbij op geen enkel vlak concessies worden gedaan. De 32od heeft als EDE gewoon de bekende 2.0 liter diesel, die 163 pk levert in plaats van 184 pk. Bij het koppel is er al helemaal geen verschil: 380 Nm bij 1.750 toeren per minuut. De motor is een toonbeeld van souplesse en laat zich bovendien nauwe lijks horen. De versie met automaat topt op 222 kilometer per uur en de 0-100-accelera- tie vergt 8,2 seconden. De verschillen met de bestaande 32od zijn zó gering, dat er geen enkel argument overblijft om voor die versie te kiezen. De lage bijtelling is gekoppeld aan een C02-uitstoot van 112 gram per kilometer. Het opgegeven brandstofverbruik van 1 op 23,3 wordt in de praktijk niet gehaald, maar 1 op 19 is een keurig praktijkgemiddelde. Daarbij staat de auto dan wel hoofdzakelijk in de Eco Pro-modus. In dat geval reageert de motor wat minder direct op bewegin gen van het gaspedaal en vraagt ook de kli maatbeheersing wat minder energie door trager te reageren op veranderende omstan digheden. Daarvan is in de praktijk niets nadeligs te merken. BMW laat duidelijk zien dat zuinigheidsconcepten tegenwoor dig volwaardige auto's zijn. Wat het onderstel betreft, wijkt de 32od EDE niet af en biedt hetzelfde hoogwaardi ge weggedrag dat zo eigen is aan elke ande re auto van dit merk. De besturing werkt prettig direct en ondanks de sportieve mo gelijkheden wordt het comfort beslist niet uit het oog verloren. De zitpositie is rela tief laag, de ondersteuning van de stoelen uitstekend. De EDE versie van de 32od Touring kost ge middeld zo'n 1.500 euro minder dan de nor male 32od en is te koop vanaf 41.900 euro. VRIJDAG 19 JULI 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES Hoog praktisch nut van de Nissan Note Slim ruimtegebruik behoort tot de kwaliteiten van de Nissan Note, een model dat sinds 2006 bestaat. Aan de nieuwe oplage werden minimaal dezelfde eisen gesteld. Met succes! Via vele tussenstappen variëren ge bruikers het laadvolume van 325 tot liefst 2.030 liter! Aan de buitenkant is dat volume nauwelijks te zien. De auto is bijna niet gegroeid. Alles is in het werk gesteld om de flexibili teit zo groot mogelijk te maken. Zo heeft de Note een dubbele vloer in de bagageruimte, kan de achterbank over een flinke afstand worden ver schoven en wordt de rugleuning tot een vlakke vloer weggeklapt. Wat dat betreft, is aan het oorspronkelij- Slimme Nissan Note, foto AM ke concept niet gesleuteld. De vorm geving is wel nieuw. Nissan kiest niet voor een opvallende carrosse rie, maar een tijdloos design dat op functionaliteit is afgestemd. Moto risch gooit Nissan het over een ande re boeg. De 1.5 dCi is voor Neder land ondanks 20 procent bijtelling weinig interessant. Daarentegen kan Nissan met de driecilinder benzine motoren goed scoren. De 1.2 is er zonder en met supercharger (80 en 98 pk). De laatste reageert vlot, de ongeblazen versie moet in ons land ook voldoen. De nieuwe techniek gekoppeld aan een lager gewicht zorgt voor een lagere C02-uitstoot. Daarmee ook voor een vanafprijs die enkele duizenden euro's lager ligt dat voorheen: 13.495 euro. Tony Vos Honda CR-V binnenkort ook met 1.6 i-DTEC dieselmotor Na de Civic levert Honda ook de CR-V binnenkort met de nieuwe 1.6 i -DTEC dieselmotor. Die combi- CR-V: compacte diesel, foto WdeV natie is voorzien van tweewielaandrij- ving. Daarmee is het de eerste voor- wielaangedreven CR-V diesel. De mo tor levert een vermogen van 120 pk en een koppel van 300 Nm. Klein maar fijn; met 116 kilogram is de viercilinder lichter dan de 2.2 i-DTEC waarmee de CR-V eveneens wordt geleverd. Behalve de motor hebben ook andere aanpassingen een positie ve invloed op het verbruik. Dat komt volgens Honda uit op 4,5 liter per 100 kilometer in de ecostand. Het gebruik van de ecoknop levert een besparing van 15 procent op. Dat zorgt voor een C02-uitstoot van 119 gram per kilometer. Bij de ont- wikkeling van de krachtbron heeft rij plezier centraal gestaan. Dat is te merken tijdens het rijden. De motor is attent, reageert goed op bevelen met de voet en met het stuur. Het comfort en de kwaliteiten van de CR-V, die onlangs is vernieuwd, zijn genoegzaam bekend. Honda houdt zich nog stil, maar naar verwachting komt de prijs op zo'n 34 mille. Willem de Volder Sparen zonder afzien door Tony Vos BMW 320 EN ZIJN CONCURRENTEN BMW 320d Touring EDE Bagageruimte 495-1.500 liter, gewicht 1.470 kg. Diesel 2.0 liter 163 pk. Vanaf 41.900 euro, High Ex. aut 50.693 euro. Audi A4 Avant TDIe Bagageruimte 490-1.430 liter, gewicht 1.535 kg. Diesel 2.0 liter 136 pk. Vanaf 39.400 euro, Pro Line 42.450 euro. Mercedes C220 CDI Bagageruimte 485-1.500 liter, gewicht 1.555 kg. Diesel 2.1 liter 170 pk. Vanaf 41.650 euro. Volvo V70 D3 Bagageruimte 575-1.600 liter, gewicht 1.577 kg. Diesel 2.0 liter 136 pk. Vanaf 40.995 euro, Summum aut. 51.295 euro. Nissan maakt Juke 1.5 dCi zowel zuiniger als schoner Nissan heeft de dieselversie van de Juke (1.5 dCi) onder handen geno men, met als resultaat dat de motor variant zowel schoner (-15 gram per kilometer) als zuiniger (4,2 liter per 100 kilometer) is geworden. Daar door valt bij zakelijk gebruik de auto in het bijtellingstarief van 20 procent. De wijzigingen hebben ook zijn weer slag op de vanafprijs: 20.990 euro. De verbeteringen betreffen de eco- modus en het start- en stopsysteem. Snelste productie-Octavia te koop vanaf 35.900 euro «- Skoda heeft de prijzen van de nieuwe Octavia RS vrijgegeven. De snelste productie-Octavia ooit is er als diesel (2.0 TDI, 184 pk) vanaf 35.900 euro. De benzineversie (2.0 TSI, 220 pk) staat vanaf 37.280 euro bij de dealer. De Octavia Combi RS wordt lever baar vanaf 38.330 euro (benzine) en 36.950 euro (diesel). Zowel de benzi ne- als de dieselversie hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. Op de uitvoeringen is DSG optioneel. BMW 320D TOURING EDE De BMW 3-serie Touring EDE is perfect in balans qua uitstraling, onderstel, motor, brandstofverbruik en niet te vergeten bijtelling, foto Automedia Skoda Octavia RS: snel. foto Skoda Peugeot onthult op Festival of Speed extra krachtige RCZ R De Peugeot RCZ R heeft afgelopen weekend op het Festival of Speed in Goodwood zijn debuut gemaakt. De extra krachtige variant is voorzien van een 1.6 liter motor (270 pk) en een speciaal onderstel in combinatie met een Torsen-differentieel met be perkte slip. Dat staat garant voor een hoogwaardige rijervaring. De RCZ R is het krachtigste seriemodel uit de geschiedenis van het merk. Mazda3 sedan lichter en zuiniger dan hatchback Mazda start de levering van de '3' se dan met keuze uit drie benzinemoto ren en één diesel. De instapper is de SkyActiv-G 1.5 liter (100 pk). Die ver bruikt 5.0 liter per 100 kilometer en is 18 procent zuiniger dan de oude 1.6. Tevens levert Mazda de 3 sedan met de 2.0 SkyActiv (120 en 165 pk) en 2.2 SkyActiv-D (diesel). De 1.5, de 120 pk 2.0 en de 2.2 diesel zijn goed voor 20 procent bijtelling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15