AUTO 15'
VKGK-70
De zakelijke koper wenst tegen
woordig uitsluitend een model
met lagere bijtelling. Daar weet
BMW gunstig op in te spelen
met de 3-serie.
Een importeur is volledig afhan
kelijk van wat de fabrikant aan
technische mogelijkheden
biedt. Met zijn EfïïcientDyna-
mics-programma scoort het
Duitse topmerk BMW al lange
re tijd uitstekend als het gaat
om de C02-uitstoot van vrijwel de volledi
ge modellijn.
Wat verkoopaantallen betreft, moet BMW
het vooral van de 1- en de 3-serie hebben.
Van de huidige generatie was tot voor kort
alleen een sedan verkrijgbaar als 32od Effi-
cientDynamics Edition (EDE), maar daar is
nu een Touring bij gekomen. Die komt
eveneens in aanmerking voor 20 procent
bijtelling. Prettige bijkomstigheid: de acht-
traps automaat levert ook dit voordeel.
Wat dit in euro's betekent, kan snel wor
den uitgerekend. Wie een 32od Touring
koopt met wat opties en pakweg 50.000 eu
ro daarvoor uitgeeft, bespaart bij 20 in
plaats van 25 procent bijtelling zomaar
2.500 euro per jaar (voor belastingen). Dat
is dus een steekhoudend argument. Geluk
kig maakt BMW bijtellingsvriendelijke au
to's waarbij op geen enkel vlak concessies
worden gedaan.
De 32od heeft als EDE gewoon de bekende
2.0 liter diesel, die 163 pk levert in plaats
van 184 pk. Bij het koppel is er al helemaal
geen verschil: 380 Nm bij 1.750 toeren per
minuut. De motor is een toonbeeld van
souplesse en laat zich bovendien nauwe
lijks horen. De versie met automaat topt op
222 kilometer per uur en de 0-100-accelera-
tie vergt 8,2 seconden. De verschillen met
de bestaande 32od zijn zó gering, dat er
geen enkel argument overblijft om voor
die versie te kiezen.
De lage bijtelling is gekoppeld aan een
C02-uitstoot van 112 gram per kilometer.
Het opgegeven brandstofverbruik van 1 op
23,3 wordt in de praktijk niet gehaald, maar
1 op 19 is een keurig praktijkgemiddelde.
Daarbij staat de auto dan wel hoofdzakelijk
in de Eco Pro-modus. In dat geval reageert
de motor wat minder direct op bewegin
gen van het gaspedaal en vraagt ook de kli
maatbeheersing wat minder energie door
trager te reageren op veranderende omstan
digheden. Daarvan is in de praktijk niets
nadeligs te merken. BMW laat duidelijk
zien dat zuinigheidsconcepten tegenwoor
dig volwaardige auto's zijn.
Wat het onderstel betreft, wijkt de 32od
EDE niet af en biedt hetzelfde hoogwaardi
ge weggedrag dat zo eigen is aan elke ande
re auto van dit merk. De besturing werkt
prettig direct en ondanks de sportieve mo
gelijkheden wordt het comfort beslist niet
uit het oog verloren. De zitpositie is rela
tief laag, de ondersteuning van de stoelen
uitstekend.
De EDE versie van de 32od Touring kost ge
middeld zo'n 1.500 euro minder dan de nor
male 32od en is te koop vanaf 41.900 euro.
VRIJDAG 19 JULI 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Hoog praktisch nut
van de Nissan Note
Slim ruimtegebruik behoort tot de
kwaliteiten van de Nissan Note, een
model dat sinds 2006 bestaat. Aan
de nieuwe oplage werden minimaal
dezelfde eisen gesteld. Met succes!
Via vele tussenstappen variëren ge
bruikers het laadvolume van 325 tot
liefst 2.030 liter! Aan de buitenkant
is dat volume nauwelijks te zien. De
auto is bijna niet gegroeid. Alles is
in het werk gesteld om de flexibili
teit zo groot mogelijk te maken. Zo
heeft de Note een dubbele vloer in
de bagageruimte, kan de achterbank
over een flinke afstand worden ver
schoven en wordt de rugleuning tot
een vlakke vloer weggeklapt. Wat
dat betreft, is aan het oorspronkelij-
Slimme Nissan Note, foto AM
ke concept niet gesleuteld. De vorm
geving is wel nieuw. Nissan kiest
niet voor een opvallende carrosse
rie, maar een tijdloos design dat op
functionaliteit is afgestemd. Moto
risch gooit Nissan het over een ande
re boeg. De 1.5 dCi is voor Neder
land ondanks 20 procent bijtelling
weinig interessant. Daarentegen kan
Nissan met de driecilinder benzine
motoren goed scoren. De 1.2 is er
zonder en met supercharger (80 en
98 pk). De laatste reageert vlot, de
ongeblazen versie moet in ons land
ook voldoen. De nieuwe techniek
gekoppeld aan een lager gewicht
zorgt voor een lagere C02-uitstoot.
Daarmee ook voor een vanafprijs
die enkele duizenden euro's lager
ligt dat voorheen: 13.495 euro.
Tony Vos
Honda CR-V binnenkort ook
met 1.6 i-DTEC dieselmotor
Na de Civic levert Honda ook de
CR-V binnenkort met de nieuwe
1.6 i -DTEC dieselmotor. Die combi-
CR-V: compacte diesel, foto WdeV
natie is voorzien van tweewielaandrij-
ving. Daarmee is het de eerste voor-
wielaangedreven CR-V diesel. De mo
tor levert een vermogen van 120 pk
en een koppel van 300 Nm. Klein
maar fijn; met 116 kilogram is de
viercilinder lichter dan de 2.2 i-DTEC
waarmee de CR-V eveneens wordt
geleverd. Behalve de motor hebben
ook andere aanpassingen een positie
ve invloed op het verbruik. Dat komt
volgens Honda uit op 4,5 liter per
100 kilometer in de ecostand. Het
gebruik van de ecoknop levert een
besparing van 15 procent op. Dat
zorgt voor een C02-uitstoot van
119 gram per kilometer. Bij de ont-
wikkeling van de krachtbron heeft rij
plezier centraal gestaan. Dat is te
merken tijdens het rijden. De motor
is attent, reageert goed op bevelen
met de voet en met het stuur. Het
comfort en de kwaliteiten van de
CR-V, die onlangs is vernieuwd, zijn
genoegzaam bekend. Honda houdt
zich nog stil, maar naar verwachting
komt de prijs op zo'n 34 mille.
Willem de Volder
Sparen zonder afzien
door Tony Vos
BMW 320 EN ZIJN CONCURRENTEN
BMW 320d Touring EDE
Bagageruimte 495-1.500 liter, gewicht
1.470 kg. Diesel 2.0 liter 163 pk. Vanaf
41.900 euro, High Ex. aut 50.693 euro.
Audi A4 Avant TDIe
Bagageruimte 490-1.430 liter, gewicht
1.535 kg. Diesel 2.0 liter 136 pk. Vanaf
39.400 euro, Pro Line 42.450 euro.
Mercedes C220 CDI
Bagageruimte 485-1.500 liter, gewicht
1.555 kg. Diesel 2.1 liter 170 pk. Vanaf
41.650 euro.
Volvo V70 D3
Bagageruimte 575-1.600 liter, gewicht
1.577 kg. Diesel 2.0 liter 136 pk. Vanaf
40.995 euro, Summum aut. 51.295 euro.
Nissan maakt Juke 1.5 dCi
zowel zuiniger als schoner
Nissan heeft de dieselversie van de
Juke (1.5 dCi) onder handen geno
men, met als resultaat dat de motor
variant zowel schoner (-15 gram per
kilometer) als zuiniger (4,2 liter per
100 kilometer) is geworden. Daar
door valt bij zakelijk gebruik de auto
in het bijtellingstarief van 20 procent.
De wijzigingen hebben ook zijn weer
slag op de vanafprijs: 20.990 euro.
De verbeteringen betreffen de eco-
modus en het start- en stopsysteem.
Snelste productie-Octavia
te koop vanaf 35.900 euro
«-
Skoda heeft de prijzen van de nieuwe
Octavia RS vrijgegeven. De snelste
productie-Octavia ooit is er als diesel
(2.0 TDI, 184 pk) vanaf 35.900 euro.
De benzineversie (2.0 TSI, 220 pk)
staat vanaf 37.280 euro bij de dealer.
De Octavia Combi RS wordt lever
baar vanaf 38.330 euro (benzine) en
36.950 euro (diesel). Zowel de benzi
ne- als de dieselversie hebben een
handgeschakelde zesversnellingsbak.
Op de uitvoeringen is DSG optioneel.
BMW 320D TOURING EDE
De BMW 3-serie Touring EDE is perfect in balans qua uitstraling, onderstel, motor, brandstofverbruik en niet te vergeten bijtelling, foto Automedia
Skoda Octavia RS: snel. foto Skoda
Peugeot onthult op Festival of
Speed extra krachtige RCZ R
De Peugeot RCZ R heeft afgelopen
weekend op het Festival of Speed in
Goodwood zijn debuut gemaakt. De
extra krachtige variant is voorzien
van een 1.6 liter motor (270 pk) en
een speciaal onderstel in combinatie
met een Torsen-differentieel met be
perkte slip. Dat staat garant voor een
hoogwaardige rijervaring. De RCZ R
is het krachtigste seriemodel uit de
geschiedenis van het merk.
Mazda3 sedan lichter en
zuiniger dan hatchback
Mazda start de levering van de '3' se
dan met keuze uit drie benzinemoto
ren en één diesel. De instapper is de
SkyActiv-G 1.5 liter (100 pk). Die ver
bruikt 5.0 liter per 100 kilometer en
is 18 procent zuiniger dan de oude
1.6. Tevens levert Mazda de 3 sedan
met de 2.0 SkyActiv (120 en 165 pk)
en 2.2 SkyActiv-D (diesel). De 1.5, de
120 pk 2.0 en de 2.2 diesel zijn goed
voor 20 procent bijtelling.