PZC
V I T A A L
66 Ze beheersen hun
fiets en zitten er
kletsend op alsof
ze op een
stadsfiets rijden
12 13 RUBRIEK OVERLEVEN
12 13 Op de valreep bikiniproof
Met dertig kilometer door de
bocht, kop over kop rijden, en
de Amersfoortse Berg beklim
men. Ook vrouwen maken ple
zier én snelheid met wielren
nen.
Zet je blad iets zwaarder zodat
je weerstand gaat voelen.
'Het mag best een beetje
zeer doen', is de opdracht.
Staand op de pedalen be
dwingen de wielrensters,
vrijwel allemaal met een van
pijn vertrokken gezicht, het licht hellende
parcours in de bossen van Maarsbergen. Ze
volgen de instructies goed op. Het tweede
deel van hun kennismaking met de onder
vrouwen snel populair wordende wieler
sport is gericht op krachtopbouw, oftewel
het omgaan met pijn. „Ga door tot het zeer
doet, en schakel dan terug. En vergeet niet
lichte spanning te houden op buik en bil
len", voegt Flip Mijzen (57) eraan toe.
De ervaren amateurwielrenner van de
Trim en Tourclub Leusden geeft zijn ken
nis en ervaring door aan een aanstormen
de groep belangstellende vrouwen, die
graag op de pedalen willen trappen. En dat
werkt aardig. De wielrensters kachelen tij
dens de trainingsavond behoorlijk door; ze
halen snelheden van gemiddeld dertig kilo
meter per uur en leggen afstanden van
tachtig kilometer af.
„Dit is toch veel beter dan een training in
de sportschool", roept Paulien Tebbens
(35) enthousiast terwijl de groep even pau
zeert voor nieuwe aanwijzingen. „Ons
werd de eerste keer gevraagd de ach
ter-rem te gebruiken. Waar die zat, dat
wist ik toen nog niet", vertelt Janneke van
Trigt (39). „En schakelen, hoe dat moest?
Tijdens de rondjes die ik hiervoor zelf fiets
te, reed ik namelijk altijd in dezelfde ver
snelling."
Mijzen beaamt dit: „Terwijl mannen direct
willen weten hoe hun fiets schakelt en
waar alle knoppen voor dienen, zijn vrou
wen nauwelijks technisch ingesteld. Die
blijven inderdaad gewoon in één versnel
ling rijden totdat ze omvallen." Hij nam
daarom het initiatief voor de cursus 'Wo
man On Wheels!'; racefietsen voor uitslui-
tend vrouwelijke beginners. De ervaren
wielrenner zag op de sportschool dat veel
vrouwen uitblonken op de spinningfiets.
„Als ik hen dan vroeg 'waarom ga je niet
buiten fietsen', dan zeiden zij 'ik zou niet
weten met wie' en 'ik weet niet hoe een ra
cefiets werkt'. Nu leert hij een aantal vrou
wen 'spelenderwijs technieken zodat ook
zij kunnen gaan vertrouwen op hun fiets'.
Dat is volgens Mijzen van groot belang om
dat je behoorlijke snelheden bereikt, vastge-
klikt zit aan de pedalen en makkelijk kunt
vallen als je de fiets niet beheerst.
Al na een paar keer bereikten de cursus
deelnemers grote vorderingen. „Tijdens de
eerste training gaf ik opdracht zo dicht mo
gelijk bij elkaar te fietsen. De onderlinge af
stand bedroeg toen meters. Ze waren nog
zo gefocust op het omgaan met hun race
fiets. Al na zo'n tien ritten reden ze zo com
pact als ze nu doen. Nu beheersen ze hun
fiets en zitten er kletsend op alsof ze op
een stadsfiets rijden."
Veel vrouwen liften mee op het enthousias
me voor wielrennen van hun echtgenoten
en partners. Ook Mijzens echtgenote Jorike
(58) liet zich op deze manier aansporen.
„Mijn man racet zijn hele leven al en ik
fietste wel mee op vakanties in de bergen,
maar dan op een ander soort fiets, een hy
bride uitvoering. Ik was altijd huiverig
voor die smalle bandjes. Met hardlopen
kreeg ik steeds terugkerende blessures.
Toen besloot ik toch wat anders te doen
om mijn conditie op peil te houden."
De wielersport is inderdaad mede populair
omdat ze dezelfde voordelen heeft als hard
lopen - in de buitenlucht je conditie verbe
teren - maar aanzienlijk minder blessurege-
voelig blijkt. Pluspunt is volgens de cursis
ten ook dat het een sport is die samen te
beoefenen valt maar die je ook na een druk
ke dag in je eentje kunt beoefenen en waar
mee je in korte tijd tientallen kilometers
kan afleggen.
Zowel de Koninklijke Nederlandsche Wiel-
ren Unie (KNWU) als de Nederlandse Toer
Fiets Unie (NTFU) melden een toenemen
de belangstelling van vrouwen voor wiel
rennen. Een goede racefiets kost zo'n 700
euro. Vrouwen hebben een andere fiets no
dig dan mannen. Omdat hun bekken meer
naar achteren gekanteld staat, zitten vrou
wen rechter en ervaren een buiging vooro
ver als onnatuurlijk. Het belangrijkste fiets
onderdeel, het zadel, is breder en korter
dan dat voor mannen, rekening houdend
met zitbotten die wat verder uit elkaar
staan. Het zadel heeft een gleuf in het mid
den om de edele delen te ontzien. Profwiel-
renster Marijn de Vries tipte twee jaar gele
den in Vrouw en fiets, handboek voor de fiet
sende vrouw dat ze samen met Nynke de
long schreef, hoe je schaamlippen kunt ver
zorgen met vaseline, uierzalf of speciaal
broekenvet.
Volgens Mijzen zijn vrouwen sociale wiel
renners. „Zij hebben niet alleen lol in het
fietsen maar ook in het fietsen met elkaar.
Zij voeren gesprekken waar ik als man lek
ker buiten blijf." Het heeft dan ook een
functie juist een vrouwengroep te begelei
den. „Zet je ze tussen mannen dan krijg je
haantjesgedrag. Mannen willen toch altijd
even laten zien dat zé sneller kunnen fiet
sen." Hij voorspelt overigens dat 'zijn' da
mes, als ze dat zouden willen, makkelijk
kunnen meerijden met de verschillende ra-
cegroepen die voornamelijk uit mannen be
staan.
Vrouwen draaien hun rondjes consciën-
tieus. „Dat is bij mannen wel anders.. Daar
hoor ik vaak 'ik heb te veel gegeten van
daag' of'ik heb zo'n drukke dag gehad van
daag', ze hebben altijd wel wat waarmee
zij zich kunnen indekken tegen een slech
te prestaties. Iets wat ik bij deze vrouwen
helemaal niet hoor. Bij hen zie ik ijver en
ze vliegen erop."
Gezond
Kletsend de berg op
door Dora Rovers
Flip Mijzen
Wielrensters aan het 'doorkachelen' tijdens een trainingsavond. „Dit is toch veel beter dan een training in de sportschool." foto Werry Crone
www.vrouwenfiets.nl
www.vroUwenwielrennen.nl
reageren?
v gezondheid@depersdienst.nl