PZC V I T A A L 66 Ze beheersen hun fiets en zitten er kletsend op alsof ze op een stadsfiets rijden 12 13 RUBRIEK OVERLEVEN 12 13 Op de valreep bikiniproof Met dertig kilometer door de bocht, kop over kop rijden, en de Amersfoortse Berg beklim men. Ook vrouwen maken ple zier én snelheid met wielren nen. Zet je blad iets zwaarder zodat je weerstand gaat voelen. 'Het mag best een beetje zeer doen', is de opdracht. Staand op de pedalen be dwingen de wielrensters, vrijwel allemaal met een van pijn vertrokken gezicht, het licht hellende parcours in de bossen van Maarsbergen. Ze volgen de instructies goed op. Het tweede deel van hun kennismaking met de onder vrouwen snel populair wordende wieler sport is gericht op krachtopbouw, oftewel het omgaan met pijn. „Ga door tot het zeer doet, en schakel dan terug. En vergeet niet lichte spanning te houden op buik en bil len", voegt Flip Mijzen (57) eraan toe. De ervaren amateurwielrenner van de Trim en Tourclub Leusden geeft zijn ken nis en ervaring door aan een aanstormen de groep belangstellende vrouwen, die graag op de pedalen willen trappen. En dat werkt aardig. De wielrensters kachelen tij dens de trainingsavond behoorlijk door; ze halen snelheden van gemiddeld dertig kilo meter per uur en leggen afstanden van tachtig kilometer af. „Dit is toch veel beter dan een training in de sportschool", roept Paulien Tebbens (35) enthousiast terwijl de groep even pau zeert voor nieuwe aanwijzingen. „Ons werd de eerste keer gevraagd de ach ter-rem te gebruiken. Waar die zat, dat wist ik toen nog niet", vertelt Janneke van Trigt (39). „En schakelen, hoe dat moest? Tijdens de rondjes die ik hiervoor zelf fiets te, reed ik namelijk altijd in dezelfde ver snelling." Mijzen beaamt dit: „Terwijl mannen direct willen weten hoe hun fiets schakelt en waar alle knoppen voor dienen, zijn vrou wen nauwelijks technisch ingesteld. Die blijven inderdaad gewoon in één versnel ling rijden totdat ze omvallen." Hij nam daarom het initiatief voor de cursus 'Wo man On Wheels!'; racefietsen voor uitslui- tend vrouwelijke beginners. De ervaren wielrenner zag op de sportschool dat veel vrouwen uitblonken op de spinningfiets. „Als ik hen dan vroeg 'waarom ga je niet buiten fietsen', dan zeiden zij 'ik zou niet weten met wie' en 'ik weet niet hoe een ra cefiets werkt'. Nu leert hij een aantal vrou wen 'spelenderwijs technieken zodat ook zij kunnen gaan vertrouwen op hun fiets'. Dat is volgens Mijzen van groot belang om dat je behoorlijke snelheden bereikt, vastge- klikt zit aan de pedalen en makkelijk kunt vallen als je de fiets niet beheerst. Al na een paar keer bereikten de cursus deelnemers grote vorderingen. „Tijdens de eerste training gaf ik opdracht zo dicht mo gelijk bij elkaar te fietsen. De onderlinge af stand bedroeg toen meters. Ze waren nog zo gefocust op het omgaan met hun race fiets. Al na zo'n tien ritten reden ze zo com pact als ze nu doen. Nu beheersen ze hun fiets en zitten er kletsend op alsof ze op een stadsfiets rijden." Veel vrouwen liften mee op het enthousias me voor wielrennen van hun echtgenoten en partners. Ook Mijzens echtgenote Jorike (58) liet zich op deze manier aansporen. „Mijn man racet zijn hele leven al en ik fietste wel mee op vakanties in de bergen, maar dan op een ander soort fiets, een hy bride uitvoering. Ik was altijd huiverig voor die smalle bandjes. Met hardlopen kreeg ik steeds terugkerende blessures. Toen besloot ik toch wat anders te doen om mijn conditie op peil te houden." De wielersport is inderdaad mede populair omdat ze dezelfde voordelen heeft als hard lopen - in de buitenlucht je conditie verbe teren - maar aanzienlijk minder blessurege- voelig blijkt. Pluspunt is volgens de cursis ten ook dat het een sport is die samen te beoefenen valt maar die je ook na een druk ke dag in je eentje kunt beoefenen en waar mee je in korte tijd tientallen kilometers kan afleggen. Zowel de Koninklijke Nederlandsche Wiel- ren Unie (KNWU) als de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU) melden een toenemen de belangstelling van vrouwen voor wiel rennen. Een goede racefiets kost zo'n 700 euro. Vrouwen hebben een andere fiets no dig dan mannen. Omdat hun bekken meer naar achteren gekanteld staat, zitten vrou wen rechter en ervaren een buiging vooro ver als onnatuurlijk. Het belangrijkste fiets onderdeel, het zadel, is breder en korter dan dat voor mannen, rekening houdend met zitbotten die wat verder uit elkaar staan. Het zadel heeft een gleuf in het mid den om de edele delen te ontzien. Profwiel- renster Marijn de Vries tipte twee jaar gele den in Vrouw en fiets, handboek voor de fiet sende vrouw dat ze samen met Nynke de long schreef, hoe je schaamlippen kunt ver zorgen met vaseline, uierzalf of speciaal broekenvet. Volgens Mijzen zijn vrouwen sociale wiel renners. „Zij hebben niet alleen lol in het fietsen maar ook in het fietsen met elkaar. Zij voeren gesprekken waar ik als man lek ker buiten blijf." Het heeft dan ook een functie juist een vrouwengroep te begelei den. „Zet je ze tussen mannen dan krijg je haantjesgedrag. Mannen willen toch altijd even laten zien dat zé sneller kunnen fiet sen." Hij voorspelt overigens dat 'zijn' da mes, als ze dat zouden willen, makkelijk kunnen meerijden met de verschillende ra- cegroepen die voornamelijk uit mannen be staan. Vrouwen draaien hun rondjes consciën- tieus. „Dat is bij mannen wel anders.. Daar hoor ik vaak 'ik heb te veel gegeten van daag' of'ik heb zo'n drukke dag gehad van daag', ze hebben altijd wel wat waarmee zij zich kunnen indekken tegen een slech te prestaties. Iets wat ik bij deze vrouwen helemaal niet hoor. Bij hen zie ik ijver en ze vliegen erop." Gezond Kletsend de berg op door Dora Rovers Flip Mijzen Wielrensters aan het 'doorkachelen' tijdens een trainingsavond. „Dit is toch veel beter dan een training in de sportschool." foto Werry Crone www.vrouwenfiets.nl www.vroUwenwielrennen.nl reageren? v gezondheid@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11