yiik
Nieuw
stadion is
niet beter
voetballen
Is stroom
óók een
brandstof
of niet?
scootmobiel 'redt mensenlevens'
Vaker ongelukken met scootmobiel
IN HET NIEUWS 3
J
het volk verliet hij de raadszaal.
Een supporter op leeftijd bood
hem een taart aan. Een tekst, in
chocoladeschrift op een stuk mar
sepein, gaf aan met welk doel de
vrouw in de hal stond. 'Red De
Kuip', stond erop.
De lach van Schneider stond in
schril contrast met het chagrijn
van Feyenoord-directeur Eric
Gudde. Anders dan de populist
kon die geen tel de ziel van de ach
terban raken. Gudde wekte achter
docht met zijn presentatie, waar
in het sentiment voor De Kuip
weinig plaats kreeg. De fans lie
ten zich niet paaien met beloftes
over sportieve groei. Met geld
koop je geen historie, zo redeneer
den ze. Liever verder in een afge
bladderd of opgeknapt stadion,
dan verhuizen naar een complex
zonder verleden. De geraamde
kosten vielen evenmin goed. In tij
den van financiële tegenspoed
past geen peperduur project.
Voor de argumentatie van Feye-
noord viel best veel te zeggen.
Gudde en zijn medestanders ver
gaten die echter te ondersteunen
met een pakkend verhaal. Waar
een aards betoog van een getapte
voetbalman gewenst was, kwam
Feyenoord niet verder dan een
gortdroge ingezonden briefin dag
blad Metro. De doorzichtige op
merking dat de begroting van 'die
club uit Amsterdam' (lees: Ajax)
zou worden achterhaald, trok nie
mand over de streep. Het zorgde
voor een curieuze situatie bij het
stadhuis. Feyenoord zag tot vreug
de van een deel van de aanhang
zijn plannen mislukken. De ver
oorzaker kreeg als dank een taart.
ROTTERDAM - Het is doorgaans het
voornaamste argument dat de
plannenmakers voor een nieuw
voetbalstadion hanteren: 'de club
heeft dit nieuwe stadion hard no
dig om de aansluiting met de rest
te behouden. Het geld dat we dan
meer kunnen verdienen, is het tic
ket voor de toekomst.' Meestal ge
volgd door: 'voetballen in de sub
top/kelder/eerste divisie, dat wilt
u als supporter toch ook niet?'
De gedachtegang is als volgt: in
een nieuw, groter stadion is ruim
te voor meer fans, sponsors, hospi
tality en catering, dat levert meer
geld op, dat geld gaat naar de
club, de club koopt betere spelers
en door betere spelers wint het
elftal vaker. Kat in 't bakkie.
De vraag is of dat zo is. Zo zette
weekblad De Groene Amsterdam
mer de prestaties van tien Neder
landse clubs, die tussen 1994 en
2000 een nieuw stadion betrok
ken, op een rijtje. Het keek naar
de prestaties in de competitie in
de tien jaar voor en de tien jaar na
de verhuizing. Wat blijkt: vijf
clubs (zoals Willem II en Heeren
veen) deden het inderdaad beter
in de nieuwbouw, maar vijf clubs
(waaronder Ajax) deden het slech
ter. Het bleek ook dat meer op
brengsten voor een stadion niet
automatisch meer geld voor een
club betekent.
Wie kijkt naar de top van Europa,
kan ook niet direct conclusies
trekken. Van de vier halve finalis
ten in de Champions League afge
lopen seizoen, spelen er drie al de
cennia in hun huidige (al dan niet
gerenoveerde) stadion: Borussia
Dortmund, Real Madrid en Barce
lona. Alleen winnaar Bayern Mün-
chen betrok een nieuw stadion.
Gisteren vond in Den Haag een
kort geding plaats, dat de Vereni
ging Particuliere Rijks weg vergun
ningen van Tankstations (VPR)
namens 26 pomphouders tegen
het Rijk had aangespannen. Ze
vrezen concurrentie op de snel
weg. De VPR schermt met de Ben-
zinewet, die pomphouders het al
leenrecht geeft om motorbrand
stof langs de snelweg te verkopen.
Rijkswaterstaat vroeg echter twee
jaar geleden aan het ministerie
van Financiën of elektriciteit mo
torbrandstof is. Het ministerie
antwoordde van niet. Dat gaf
RWS de ruimte de exploitatie
van laadstations aan te besteden.
Het bedrijf Fastned kreeg de rech
ten op het leeuwendeel van de lo
caties toegewezen: 201 van de 245.
„Wij hadden ook op alle stations
ingeschreven. Ons doel is om een
landelijk netwerk van oplaadsta-
tions op te zetten", zegt oprichter
Michiel Langezaal van Fastned.
Volgens hem hebben de pomp
houders 'achter het net gevist' en
proberen ze nu alsnog hun gelijk
te halen. „De pomphouders laad
den kunnen inschrijven op de
aanbesteding, maar dat hebben ze
niet gedaan."
De VPR is het niet eens met die
redenering. „Waarom zouden wij
inschrijven op een aanbesteding
als we het alleenrecht op de ver
koop langs de weg al hebben?",
stelt voorzitter Karin Kok. Vol
gens Kok is de VPR als belangheb
bende partij niet geconsulteerd
bij het besluit om vergunningen
te verlenen.
Fastned werkt intussen door aan
het netwerk. „Op vijf plekken heb
ben we alle vergunningen rond.
Daar beginnen we in september
te bouwen", zegt Langezaal.
AMSTERDAM - De meeste ongeluk
ken met scootmobielen gebeuren
doordat de voertuigen met hun
bestuurders erin omvallen. Dat ge
beurt onder meer doordat het
wegdek ongelijk is, door een aan
rijding of doordat de bestuurder
tegen een stoeprand botst.
Ook bedieningsfouten zorgen
vaak voor ongelukken. Dat blijkt
uit onderzoek in opdracht van het
ministerie van Infrastructuur en
Milieu. 250 mensen die met een
scootmobiel een ongeluk hebben
gehad, deden mee.
Zeven van de tien ondervraagden
zeggen te zijn omgevallen met
hun scootmobiel. Een deel van
hen kwam daardoor klem te zit
ten. Eén op de vijf van deze onfor
tuinlijke bestuurders had last van
steile hellingen, schuine stoepran
den, hobbels of kuilen. Besturings-
fouten zorgden voor 14 procent
van de ongelukken, bijvoorbeeld
doordat de berijder niet goed
stuurde of zich vergiste in gas- en
rempedaal. Ook kantelen in de
bocht kwam voor (7 procent), net
als vallen doordat de armleunin
gen omhoog staan (5 procent).
Bijna de helft (48 procent) geeft
aan een breuk te hebben opgelo
pen door het ongeval. De andere
helft (46 procent) liep oppervlak
kig letsel op. Oudere bestuurders
(85-pIussers) gaven vaker aan dat
hun eigen rijgedrag mede heeft
geleid tot het ongeval. Het aantal
opnames op de spoedeisende
hulp steeg tussen 2007 en 2011
van 1200 naar 2000.
Volgens onderzoeksbureau Veilig-
heidNl. zou het goed zijn om te
kijken of de gas- en remconstruc-
tie veiliger kan worden gemaakt.
Ook moeten gebruikers beter wor
den getraind.
VRIJDAG 12 JULI 2013
'Nieuwe Kuip' de kop
mm. 1
«V
foto Koen van Weel/ANP
door Lilian Dominicus
DEN HAAC - Is elektriciteit een mo
torbrandstof? Benzinepomphou
ders vinden van wel. Rijkswater
staat heeft daarom onterecht ver
gunningen verleend aan bedrijven
als Fastned, Greenflux en Mister-
Green om op 245 locaties langs de
Nederlandse snelwegen laadsta-
tions te bouwen voor elektrische
auto's, zeggen ze.
I Scootmobiels vliegen steeds vaker in brand, stelt de brandweer. Deze
scootmobiel in Apeldoorn vatte in 2008 vlam. foto Pim Velthuizen