yiik Nieuw stadion is niet beter voetballen Is stroom óók een brandstof of niet? scootmobiel 'redt mensenlevens' Vaker ongelukken met scootmobiel IN HET NIEUWS 3 J het volk verliet hij de raadszaal. Een supporter op leeftijd bood hem een taart aan. Een tekst, in chocoladeschrift op een stuk mar sepein, gaf aan met welk doel de vrouw in de hal stond. 'Red De Kuip', stond erop. De lach van Schneider stond in schril contrast met het chagrijn van Feyenoord-directeur Eric Gudde. Anders dan de populist kon die geen tel de ziel van de ach terban raken. Gudde wekte achter docht met zijn presentatie, waar in het sentiment voor De Kuip weinig plaats kreeg. De fans lie ten zich niet paaien met beloftes over sportieve groei. Met geld koop je geen historie, zo redeneer den ze. Liever verder in een afge bladderd of opgeknapt stadion, dan verhuizen naar een complex zonder verleden. De geraamde kosten vielen evenmin goed. In tij den van financiële tegenspoed past geen peperduur project. Voor de argumentatie van Feye- noord viel best veel te zeggen. Gudde en zijn medestanders ver gaten die echter te ondersteunen met een pakkend verhaal. Waar een aards betoog van een getapte voetbalman gewenst was, kwam Feyenoord niet verder dan een gortdroge ingezonden briefin dag blad Metro. De doorzichtige op merking dat de begroting van 'die club uit Amsterdam' (lees: Ajax) zou worden achterhaald, trok nie mand over de streep. Het zorgde voor een curieuze situatie bij het stadhuis. Feyenoord zag tot vreug de van een deel van de aanhang zijn plannen mislukken. De ver oorzaker kreeg als dank een taart. ROTTERDAM - Het is doorgaans het voornaamste argument dat de plannenmakers voor een nieuw voetbalstadion hanteren: 'de club heeft dit nieuwe stadion hard no dig om de aansluiting met de rest te behouden. Het geld dat we dan meer kunnen verdienen, is het tic ket voor de toekomst.' Meestal ge volgd door: 'voetballen in de sub top/kelder/eerste divisie, dat wilt u als supporter toch ook niet?' De gedachtegang is als volgt: in een nieuw, groter stadion is ruim te voor meer fans, sponsors, hospi tality en catering, dat levert meer geld op, dat geld gaat naar de club, de club koopt betere spelers en door betere spelers wint het elftal vaker. Kat in 't bakkie. De vraag is of dat zo is. Zo zette weekblad De Groene Amsterdam mer de prestaties van tien Neder landse clubs, die tussen 1994 en 2000 een nieuw stadion betrok ken, op een rijtje. Het keek naar de prestaties in de competitie in de tien jaar voor en de tien jaar na de verhuizing. Wat blijkt: vijf clubs (zoals Willem II en Heeren veen) deden het inderdaad beter in de nieuwbouw, maar vijf clubs (waaronder Ajax) deden het slech ter. Het bleek ook dat meer op brengsten voor een stadion niet automatisch meer geld voor een club betekent. Wie kijkt naar de top van Europa, kan ook niet direct conclusies trekken. Van de vier halve finalis ten in de Champions League afge lopen seizoen, spelen er drie al de cennia in hun huidige (al dan niet gerenoveerde) stadion: Borussia Dortmund, Real Madrid en Barce lona. Alleen winnaar Bayern Mün- chen betrok een nieuw stadion. Gisteren vond in Den Haag een kort geding plaats, dat de Vereni ging Particuliere Rijks weg vergun ningen van Tankstations (VPR) namens 26 pomphouders tegen het Rijk had aangespannen. Ze vrezen concurrentie op de snel weg. De VPR schermt met de Ben- zinewet, die pomphouders het al leenrecht geeft om motorbrand stof langs de snelweg te verkopen. Rijkswaterstaat vroeg echter twee jaar geleden aan het ministerie van Financiën of elektriciteit mo torbrandstof is. Het ministerie antwoordde van niet. Dat gaf RWS de ruimte de exploitatie van laadstations aan te besteden. Het bedrijf Fastned kreeg de rech ten op het leeuwendeel van de lo caties toegewezen: 201 van de 245. „Wij hadden ook op alle stations ingeschreven. Ons doel is om een landelijk netwerk van oplaadsta- tions op te zetten", zegt oprichter Michiel Langezaal van Fastned. Volgens hem hebben de pomp houders 'achter het net gevist' en proberen ze nu alsnog hun gelijk te halen. „De pomphouders laad den kunnen inschrijven op de aanbesteding, maar dat hebben ze niet gedaan." De VPR is het niet eens met die redenering. „Waarom zouden wij inschrijven op een aanbesteding als we het alleenrecht op de ver koop langs de weg al hebben?", stelt voorzitter Karin Kok. Vol gens Kok is de VPR als belangheb bende partij niet geconsulteerd bij het besluit om vergunningen te verlenen. Fastned werkt intussen door aan het netwerk. „Op vijf plekken heb ben we alle vergunningen rond. Daar beginnen we in september te bouwen", zegt Langezaal. AMSTERDAM - De meeste ongeluk ken met scootmobielen gebeuren doordat de voertuigen met hun bestuurders erin omvallen. Dat ge beurt onder meer doordat het wegdek ongelijk is, door een aan rijding of doordat de bestuurder tegen een stoeprand botst. Ook bedieningsfouten zorgen vaak voor ongelukken. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. 250 mensen die met een scootmobiel een ongeluk hebben gehad, deden mee. Zeven van de tien ondervraagden zeggen te zijn omgevallen met hun scootmobiel. Een deel van hen kwam daardoor klem te zit ten. Eén op de vijf van deze onfor tuinlijke bestuurders had last van steile hellingen, schuine stoepran den, hobbels of kuilen. Besturings- fouten zorgden voor 14 procent van de ongelukken, bijvoorbeeld doordat de berijder niet goed stuurde of zich vergiste in gas- en rempedaal. Ook kantelen in de bocht kwam voor (7 procent), net als vallen doordat de armleunin gen omhoog staan (5 procent). Bijna de helft (48 procent) geeft aan een breuk te hebben opgelo pen door het ongeval. De andere helft (46 procent) liep oppervlak kig letsel op. Oudere bestuurders (85-pIussers) gaven vaker aan dat hun eigen rijgedrag mede heeft geleid tot het ongeval. Het aantal opnames op de spoedeisende hulp steeg tussen 2007 en 2011 van 1200 naar 2000. Volgens onderzoeksbureau Veilig- heidNl. zou het goed zijn om te kijken of de gas- en remconstruc- tie veiliger kan worden gemaakt. Ook moeten gebruikers beter wor den getraind. VRIJDAG 12 JULI 2013 'Nieuwe Kuip' de kop mm. 1 «V foto Koen van Weel/ANP door Lilian Dominicus DEN HAAC - Is elektriciteit een mo torbrandstof? Benzinepomphou ders vinden van wel. Rijkswater staat heeft daarom onterecht ver gunningen verleend aan bedrijven als Fastned, Greenflux en Mister- Green om op 245 locaties langs de Nederlandse snelwegen laadsta- tions te bouwen voor elektrische auto's, zeggen ze. I Scootmobiels vliegen steeds vaker in brand, stelt de brandweer. Deze scootmobiel in Apeldoorn vatte in 2008 vlam. foto Pim Velthuizen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 3