A WONEN 19 HEBBEN Beeldpoef viteit van de Fransman blijkt moeilijk te evenaren. Zelfs nadat Starck in 2008 zijn eigen afscheid aankondigde met de woorden Design is dead én Everything I did was absolute ly useless bleef hij machtig. Van dat afscheid kwam ook al weinig terecht. Tót dit jaar. Op de Salone del Mobile in Mil aan, waar iedereen die iets met ontwerp te maken heeft zich jaarlijks laat zien, was Starck als vanouds één van de sterren. Op de stand van het Italiaanse Kartell werd hij be geleid door zeven bodyguards, gevolgd door een horde in- stagrammende, voornamelijk vrouwelijke, bloggers. Maar écht dominant was hij niet meer. Die eer was voor het sterk oprukkende merk Nendo, een in 2002 opgerichte Japanse designstudio, die onder strakke leiding staat van de in 1977 in Canada geboren Oki Sato. Net als Starck beperkt Nendo zich niet tot één vakgebied. Zo heeft Sato behalve een uitgebreide collectie meubelen ook inrichtingen en andere producten als horloges op zijn naam staan. Maar daar houdt de vergelijking wel op. Sato kiest zonder uitzondering altijd voor een zo mini maal mogelijke vormgeving. Zo minimaal zelfs, dat soms niet meer overblijft dan een lijn die met één pennenstreek gezet zou kunnen zijn. Zoals de Thin Black Vases, die Sato ontwierp voor het Zweedse David Design. Ook stoelen gaf hij op deze wijze vorm. Het merk Nendo wordt dan ook gezien als grondlegger van de grafische trend die in de meubelindustrie heerst. Die werkwijze leverde Sato vorig jaar de Wallpaper Designer of the Year Award op. Het gevolg laat zich raden. Niemand kon dit jaar in Milaan om Nendo heen. Van presentaties bij de grote meubelmer- ken - zoals met de High Heel chair voor Moroso - tot aan exposities in exclusieve galerieën, zoals het glaswerk voor de Domus Galeria in Milaan: Nendo leek overal aanwezig. Of Oki Sato na Philippe Starck ook werkelijk de onge kroonde (interieur)designkoning zal zijn, is natuurlijk nog afwachten. Zo is het Nendo vooralsnog niet gelukt ook bui ten die wereld bekend te worden. Marcel Wanders denkt dat Nendo vooral profiteert van de behoudendheid waar merken door de aanhoudende crisis last van hebben: „Je ziet dat veel merken terugkeren naar wat ze kennen en waar ze zich goed bij voelen. In het ge val van Europa is dat modernisme en minimalisme." Mocht blijken dat Nendo inderdaad toonaangevend wordt in de designwereld, dan wordt die wereld ook direct een stuk minder vrolijk. De sympathieke en bescheiden ont werper Oki Sato concentreert zich in zijn werk voorname lijk op de essentie van dingen. En wie op zoek gaat naar de essentie, heeft vaak geen ruimte voor een grap die de we reld een beetje ontwricht. Wat dat betreft, zou je Starck nu al een beetje gaan missen. VRIJDAG 12 JULI 2013 Een hoeker (zo heet een poef in meubelland) is een handig item in je huiskamer. Je legt er, net als vroeger, lekker even je voeten op tijdens het middagdutje. Je kunt er onverwachts bezoek op parkeren tijdens een ver jaardagsfeestje. Je kunt er even op gaan staan als je iets moet pakken van dat net te hoge schapje. Of je schuift er een naast de bank en zet er een dienblad met drankjes op. Als extra salontafel. Hoe konden we ooit zonder de hoeker? De nieuwste versie van dit 'ouder wetse' meubel is de béeldpoef: een hippe hoeker van Hollandse makelij. Deze hoekers, gemaakt van makke lijk te reinigen kunstleer, worden be drukt met foto's of illustraties. De beeldpoef is er in negen verschil lende uitvoeringen. Er is er een met een schaakbord bovenop en boeken aan de zijkant. Er is een retro-exem- plaar met een afbeelding van een oude platenspeler erop. Dat zal ge heid vragen oproepen bij de jongere generatie, die niet meer weet van het bestaan van langspeelplaten. In diezelfde categorie is er ook een oude beeldbuis en oude hutkoffer. Ben je meer een buitenmens, kies dan een beeldpoef met klaprozen. Of met boerderijdieren als schapen, varkens, hanen, koeien en pony's. Ook leuk is een kistje gevuld met blozende, rode appels. Heb je liever iets persoonlijks, dan kan dat ook. Denk aan een logo, een datum of een naam. Een origineel cadeau! De beeldpoef is een perfecte kubus en meet 42 bij 42 bij 42 centime ter. Hij is compact, licht en gemak kelijk verplaatsbaar. De poef kost 149 euro en is te bestel len via de webwinkel. www.beeldpoef.nl AIRLOUNGE - In deze ru briek stond vorige week de Airlounge. In dat arti kel is per abuis gemeld dat Pro Idee de fabrikant is van deze opblaasbare loungebank. Dat moet Beach7 zijn. Meer info: http://bit.ly/10Kx6W De beeldpoef in drie uitvoeringen, foto PR Welkom Nendo - Stoel Heel. www.starck.comwww.nendo.jp reageren? wonen@depersdienst.nl Nendo-vazen. endo-stoe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 19