AUTO 15
WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ^mÊm
Het lijkt simpel om een auto
van een roldak te voorzien en
hem cabrio te noemen. Citroën
heeft met de DS3 cabrio echter
wel een lekker luchtig model.
Van oudsher geeft een cabrio
let het maximale gevoel van
vrijheid. Maar in het verleden
betekende het opzetten of af
breken van de cabriokap een
serieuze klus. Dat is met elek
trisch bediende daken inmid
dels verworden tot louter drukken op de
knop. Datzelfde gemak biedt Citroën nu
op haar tweede carrosserieversie van de
sportief getinte DS3, de cabrio.
Er mag hier beslist niet van een 'volcabrio-
let' worden gesproken; de complete zijkant
van de auto blijft namelijk intact. Het sta
len dak is vervangen door een stoffen exem
plaar, dat eenvoudig kan worden geopend.
Het rolt in korte tijd helemaal naar achte
ren. Wie dan nogmaals op de knop drukt,
ziet ook de achterruit verdwijnen. In dat ge
val gaat meteen de functie van de achteruit
kijkspiegel verloren. De samengevouwen
kap belemmert het zicht volledig.
Ook bij hogere snelheden is het prima rij
den in de cabriolet, zonder hinderlijke wer
velingen of het overmatig toenemen van
geruis. Dat wordt anders als de achterruit
weer in positie wordt gebracht. De wind
slaat dan onder het opgerolde dak, dat ver
volgens hinderlijk gaat vibreren.
Enige historische verantwoording lijkt bij
dit model op zijn plaats. De naam DS komt
uit Citroëns rijke verleden en roldaken ken
nen we natuurlijk van de beroemde 2CV.
De binnenruimte lijdt niet onder de afwij
kende dakconstructie, het bagagevolume
echter wel. Wie de bagageruimte bij volle
dig geopend dak wil bereiken, moet even
geduld hebben. Als de ontgrendelknop
wordt ingedrukt, gaat de achterruit met
kap eerst omhoog. Via een zeer bescheiden
toegang is 245 liter beschikbaar. Maar als
het nodig is, kan de achterbank uiteraard
worden neergeklapt voor meer ruimte.
Recent heeft Citroën het motorenaanbod
aan de onderkant van het programma uitge
breid met de nieuwe 1.2 liter driecilinder
benzine. Het is een krachtbron zonder tur
bo, die aan de bescheiden kant lijkt. Toch
weet de 82 pk sterke motor met een koppel
van 116 Nm al bij 2.750 toeren per minuut
behoorlijk te overtuigen. Zonder al te veel
rumoer pruttelt de driepitter in 12,5 secon
den naar de 100 kilometer per uur en zet
hij een top neer van 175 kilometer per uur.
Daar is niks mis mee. Dat geldt ook voor
het gemiddelde brandstofverbruik: in de
praktijk moet je rekenen op circa 1 op 16.
Het rijgedrag van de DS3 cabrio kan het
best als goedmoedig sportief worden omge
schreven. Voor Franse begrippen is de auto
relatief stug, maar overdrijft op dit vlak be
slist niet. Uitgaande van de basis Chic-va
riant, die voldoende compleet in de spul
len zit, vraagt Citroën een meerprijs van
3.000 euro voor het roldak. Hierdoor komt
de prijs op 19.490 euro uit.
VRIJDAG 12 JULI 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Volkswagen geeft Gólf Variant
een flinke portie groeimiddel
Volkswagen komt na de vakantie
met de Variant-versie van de Golf.
Generatie op generatie is die uitvoe
ring gegroeid. Steeds met praktisch
gemak en kwaliteit als leidraad. De
nieuweling meet 4,56 meter in leng
te. Uiteraard profiteert de Variant
van alle voordelen (lichtgewicht,
ruimte) die de Golf biedt. De extra
lengte van 30 centimeter vertaalt
zich in een kofferruimte van 603 li
ter; 100 liter meer dan voorheen.
Wat klapwerk met het meubilair
maakt de weg vrij voor 1.620 liter
(was 1.495 liter) aan spullen. De
laadvloer is vlak en de tildrempel is
verlaagd. Met de hoogte van de
vloer in de bagageruimte kan wor-
Golf Variant: ruimer, foto WdeV
den gevarieerd. Ook onderhuids
heeft Volkswagen stappen gezet. De
Golf Variant is standaard uitgerust
met een elektronisch differentieel,
wat voor een beter bochtengedrag
zorgt. Ook kan de Golf Variant wor
den besteld met een demping waar
bij het mogelijk is te kiezen voor
een passend rijprofiel. VW verwacht
dat de Variant in ons land een kwart
van de Golf-verkopen voor zijn reke
ning neemt. Bij de benzinemotoren
zal keuze zijn uit de 1.2 en 1.4 TSI-
krachtbronnen. Dieselen kan met
een 1.6 en 2.0 TDI. Van de1.6TDI
komt een BlueMotion-versie, goed
voor 14 procent bijtelling. De instap-
prijs bedraagt 21.450 euro (1.2 TSI)
Dieselen vanaf 26.550 euro (1.6).
Willem de Volder
Mazda is doordacht te werk
gegaan bij realisatie nieuwe '3'
Mazda voorziet de nieuwe '3' van
alle brandstofbesparende SkyActiv-
technologie. Maar de fabrikant voor
ziet de auto ook van innovatieve dis-
Mazda3: hoge standaard, foto PR
plays en bedieningselementen. Als
was het een wiskundeles, werd tij
dens de presentatie ingegaan op af
standen tussen bestuurder en bedie
ningselementen. De plaatsing van de
display bovenop de middênconsole
is daarvan een voorbeeld. Was de
kijkhoek voorheen 28 graden, in de
nieuwe is die gereduceerd tot 16 gra
den. Het stuurwiel is ten opzichte
van de vorige versie lager geplaatst.
Achter het stuur ervaren we een
comfortabele zit. Opmerkelijk is de
schouderruimte voor- en achterin.
De lagere carrosserie heeft geen na
delig effect op de hoofdruimte. Met
de bekende 2.0 benzinemotor en de
2.2 diesel acteert de '3' heel soepel.
De gloednieuwe 1.5 liter (100 pk)
benzine met energieregeneratie
(i-Eloop) wordt door de importeur
niet actief gevoerd, maar is wel te be
stellen. Mazda zet met zijn omzetma
ker '3' een prima rijdende auto in de
markt. Eind oktober staat de '3' ook
in versies met 20 procent bijtelling
in de showroom. Een sedan volgt.
Willem de Volder
CITROEN OS3 CABRIO
De naam cabrio doet meer vermoeden dan alleen een elektrisch bediend roldak, maar het concept past goed bij de Citroën DS3. foto Automedia
Lekker luchtig model
door Tony Vos
DS3 CABRIO EN CONCURRENTEN
Citroën DS3 Cabrio
Bagageruimte 245 liter, gewicht 1.007 kg.
Benzine 1.2 liter 82 pk. Vanaf 19.490 euro,
So Chic 21.440 euro.
Fiat 500C
Bagageruimte 185-610 liter, gewicht
945 kg. Benzine 0.9 liter 85 pk. Vanaf
16.095 euro, TwinAir 85 Rock 20.795 euro.
Mini cabrio
Bagageruimte 125-660 liter, gewicht
1.135 kg. Benzine 1.6 liter 98 pk. Vanaf
24.495 euro.
Smart Fortwo cabrio
Bagageruimte 220-340 liter, gewicht
790 kg. Benzine 1.0 liter 71 pk. Vanaf
14.695 euro, Passion 17.085 euro.
Aantal nieuwe auto's met start
en stop is 15 procent gestegen
Was in 2011 zo'n 35 procent van de
nieuwe auto's in Europa voorzien van
de brandstofbesparende technologie
start en stop, inmiddels is dat percen
tage gegroeid naar 50 procent. Ulrich
Kirschner, afdelingsvoorzitter van
Bosch, verwacht dat in 2017 ruim
70 procent van de nieuw verkochte
auto's in West-Europa met start en
stop is uitgerust. Start- en stopsyste
men verminderen het brandstofver
bruik en daarmee de C02-uitstoot.
Instapper verse BMW X5 kost
minder, maar biedt ook minder
BMW komt met een verse X5. De
derde generatie van het grote model
scoort volgens de fabrikant op com
fort en verbruikscijfers. BMW zegt
dat te vertalen in de prijzen, maar de
instapversie is 'slechts' een viercilin-
der zonder vierwielaandrijving. Die
kost, ondanks een C02-uitstoot van
149 gram per kilometer, 68.200 eu
ro. Dat is maar 1.000 euro minder
dan de vorige instapper, een zescilin
der diesel die vierwielaandrijving had.
BMW X5: zuiniger, foto BMW
Toyota levert Aygo en Yaris als
compleet uitgeruste Now-versie
Toyota gaat de Aygo en de Yaris rij
ker uitrusten en levert de modellen
voortaan in Now-uitvoering. Aircondi
tioning is standaard op de beide actie
modellen, evenals onder meer centra
le deurvergrendeling. De Aygo Now
is er als drie- en vijfdeursuitvoering,
leverbaar vanaf 9.290 euro. De Yaris
Now is gebaseerd op de vijfdeurs
Comfort en staat bij de dealer met
een vanafprijs van 13.515 euro.
GM en Honda zijn samen bezig
met ontwikkeling brandstofcel
Autofabrikanten General Motors en
Honda hebben besloten een langduri
ge samenwerking aan te gaan voor
de ontwikkeling van een nieuwe ge
neratie brandstofcelsystemen. Ook
werken beide merken aan nieuwe
technologieën voor de opslag van
waterstof. Het streven van de auto
producenten is om in 2020 deze
techniek gereed te hebben voor
productie in nieuwe automodellen.