AUTO 15 WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ^mÊm Het lijkt simpel om een auto van een roldak te voorzien en hem cabrio te noemen. Citroën heeft met de DS3 cabrio echter wel een lekker luchtig model. Van oudsher geeft een cabrio let het maximale gevoel van vrijheid. Maar in het verleden betekende het opzetten of af breken van de cabriokap een serieuze klus. Dat is met elek trisch bediende daken inmid dels verworden tot louter drukken op de knop. Datzelfde gemak biedt Citroën nu op haar tweede carrosserieversie van de sportief getinte DS3, de cabrio. Er mag hier beslist niet van een 'volcabrio- let' worden gesproken; de complete zijkant van de auto blijft namelijk intact. Het sta len dak is vervangen door een stoffen exem plaar, dat eenvoudig kan worden geopend. Het rolt in korte tijd helemaal naar achte ren. Wie dan nogmaals op de knop drukt, ziet ook de achterruit verdwijnen. In dat ge val gaat meteen de functie van de achteruit kijkspiegel verloren. De samengevouwen kap belemmert het zicht volledig. Ook bij hogere snelheden is het prima rij den in de cabriolet, zonder hinderlijke wer velingen of het overmatig toenemen van geruis. Dat wordt anders als de achterruit weer in positie wordt gebracht. De wind slaat dan onder het opgerolde dak, dat ver volgens hinderlijk gaat vibreren. Enige historische verantwoording lijkt bij dit model op zijn plaats. De naam DS komt uit Citroëns rijke verleden en roldaken ken nen we natuurlijk van de beroemde 2CV. De binnenruimte lijdt niet onder de afwij kende dakconstructie, het bagagevolume echter wel. Wie de bagageruimte bij volle dig geopend dak wil bereiken, moet even geduld hebben. Als de ontgrendelknop wordt ingedrukt, gaat de achterruit met kap eerst omhoog. Via een zeer bescheiden toegang is 245 liter beschikbaar. Maar als het nodig is, kan de achterbank uiteraard worden neergeklapt voor meer ruimte. Recent heeft Citroën het motorenaanbod aan de onderkant van het programma uitge breid met de nieuwe 1.2 liter driecilinder benzine. Het is een krachtbron zonder tur bo, die aan de bescheiden kant lijkt. Toch weet de 82 pk sterke motor met een koppel van 116 Nm al bij 2.750 toeren per minuut behoorlijk te overtuigen. Zonder al te veel rumoer pruttelt de driepitter in 12,5 secon den naar de 100 kilometer per uur en zet hij een top neer van 175 kilometer per uur. Daar is niks mis mee. Dat geldt ook voor het gemiddelde brandstofverbruik: in de praktijk moet je rekenen op circa 1 op 16. Het rijgedrag van de DS3 cabrio kan het best als goedmoedig sportief worden omge schreven. Voor Franse begrippen is de auto relatief stug, maar overdrijft op dit vlak be slist niet. Uitgaande van de basis Chic-va riant, die voldoende compleet in de spul len zit, vraagt Citroën een meerprijs van 3.000 euro voor het roldak. Hierdoor komt de prijs op 19.490 euro uit. VRIJDAG 12 JULI 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES Volkswagen geeft Gólf Variant een flinke portie groeimiddel Volkswagen komt na de vakantie met de Variant-versie van de Golf. Generatie op generatie is die uitvoe ring gegroeid. Steeds met praktisch gemak en kwaliteit als leidraad. De nieuweling meet 4,56 meter in leng te. Uiteraard profiteert de Variant van alle voordelen (lichtgewicht, ruimte) die de Golf biedt. De extra lengte van 30 centimeter vertaalt zich in een kofferruimte van 603 li ter; 100 liter meer dan voorheen. Wat klapwerk met het meubilair maakt de weg vrij voor 1.620 liter (was 1.495 liter) aan spullen. De laadvloer is vlak en de tildrempel is verlaagd. Met de hoogte van de vloer in de bagageruimte kan wor- Golf Variant: ruimer, foto WdeV den gevarieerd. Ook onderhuids heeft Volkswagen stappen gezet. De Golf Variant is standaard uitgerust met een elektronisch differentieel, wat voor een beter bochtengedrag zorgt. Ook kan de Golf Variant wor den besteld met een demping waar bij het mogelijk is te kiezen voor een passend rijprofiel. VW verwacht dat de Variant in ons land een kwart van de Golf-verkopen voor zijn reke ning neemt. Bij de benzinemotoren zal keuze zijn uit de 1.2 en 1.4 TSI- krachtbronnen. Dieselen kan met een 1.6 en 2.0 TDI. Van de1.6TDI komt een BlueMotion-versie, goed voor 14 procent bijtelling. De instap- prijs bedraagt 21.450 euro (1.2 TSI) Dieselen vanaf 26.550 euro (1.6). Willem de Volder Mazda is doordacht te werk gegaan bij realisatie nieuwe '3' Mazda voorziet de nieuwe '3' van alle brandstofbesparende SkyActiv- technologie. Maar de fabrikant voor ziet de auto ook van innovatieve dis- Mazda3: hoge standaard, foto PR plays en bedieningselementen. Als was het een wiskundeles, werd tij dens de presentatie ingegaan op af standen tussen bestuurder en bedie ningselementen. De plaatsing van de display bovenop de middênconsole is daarvan een voorbeeld. Was de kijkhoek voorheen 28 graden, in de nieuwe is die gereduceerd tot 16 gra den. Het stuurwiel is ten opzichte van de vorige versie lager geplaatst. Achter het stuur ervaren we een comfortabele zit. Opmerkelijk is de schouderruimte voor- en achterin. De lagere carrosserie heeft geen na delig effect op de hoofdruimte. Met de bekende 2.0 benzinemotor en de 2.2 diesel acteert de '3' heel soepel. De gloednieuwe 1.5 liter (100 pk) benzine met energieregeneratie (i-Eloop) wordt door de importeur niet actief gevoerd, maar is wel te be stellen. Mazda zet met zijn omzetma ker '3' een prima rijdende auto in de markt. Eind oktober staat de '3' ook in versies met 20 procent bijtelling in de showroom. Een sedan volgt. Willem de Volder CITROEN OS3 CABRIO De naam cabrio doet meer vermoeden dan alleen een elektrisch bediend roldak, maar het concept past goed bij de Citroën DS3. foto Automedia Lekker luchtig model door Tony Vos DS3 CABRIO EN CONCURRENTEN Citroën DS3 Cabrio Bagageruimte 245 liter, gewicht 1.007 kg. Benzine 1.2 liter 82 pk. Vanaf 19.490 euro, So Chic 21.440 euro. Fiat 500C Bagageruimte 185-610 liter, gewicht 945 kg. Benzine 0.9 liter 85 pk. Vanaf 16.095 euro, TwinAir 85 Rock 20.795 euro. Mini cabrio Bagageruimte 125-660 liter, gewicht 1.135 kg. Benzine 1.6 liter 98 pk. Vanaf 24.495 euro. Smart Fortwo cabrio Bagageruimte 220-340 liter, gewicht 790 kg. Benzine 1.0 liter 71 pk. Vanaf 14.695 euro, Passion 17.085 euro. Aantal nieuwe auto's met start en stop is 15 procent gestegen Was in 2011 zo'n 35 procent van de nieuwe auto's in Europa voorzien van de brandstofbesparende technologie start en stop, inmiddels is dat percen tage gegroeid naar 50 procent. Ulrich Kirschner, afdelingsvoorzitter van Bosch, verwacht dat in 2017 ruim 70 procent van de nieuw verkochte auto's in West-Europa met start en stop is uitgerust. Start- en stopsyste men verminderen het brandstofver bruik en daarmee de C02-uitstoot. Instapper verse BMW X5 kost minder, maar biedt ook minder BMW komt met een verse X5. De derde generatie van het grote model scoort volgens de fabrikant op com fort en verbruikscijfers. BMW zegt dat te vertalen in de prijzen, maar de instapversie is 'slechts' een viercilin- der zonder vierwielaandrijving. Die kost, ondanks een C02-uitstoot van 149 gram per kilometer, 68.200 eu ro. Dat is maar 1.000 euro minder dan de vorige instapper, een zescilin der diesel die vierwielaandrijving had. BMW X5: zuiniger, foto BMW Toyota levert Aygo en Yaris als compleet uitgeruste Now-versie Toyota gaat de Aygo en de Yaris rij ker uitrusten en levert de modellen voortaan in Now-uitvoering. Aircondi tioning is standaard op de beide actie modellen, evenals onder meer centra le deurvergrendeling. De Aygo Now is er als drie- en vijfdeursuitvoering, leverbaar vanaf 9.290 euro. De Yaris Now is gebaseerd op de vijfdeurs Comfort en staat bij de dealer met een vanafprijs van 13.515 euro. GM en Honda zijn samen bezig met ontwikkeling brandstofcel Autofabrikanten General Motors en Honda hebben besloten een langduri ge samenwerking aan te gaan voor de ontwikkeling van een nieuwe ge neratie brandstofcelsystemen. Ook werken beide merken aan nieuwe technologieën voor de opslag van waterstof. Het streven van de auto producenten is om in 2020 deze techniek gereed te hebben voor productie in nieuwe automodellen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15