Radioprogramma Spijkers met Koppen bestaat 2 5 jaar. Felix Meurders, de éminen ce grise van de publie ke omroep, is er al ja ren bij. „Mensen moe ten weten wie er ach ter de microfoon zit." 66 Ik verwachtte in het begin geen poot aan de grond te krijgen in Hilversum 12 VERDIEPING FELIX MEURDERS Aan de telefoon, als we een afspraak voor een inter view maken, spreekt Felix Meurders (1946, Maas tricht) enkele vloeiende volzinnen dialect. De woorden dansen over de telefoonlijn. Alsof hij nooit weg is geweest uit het zui den. „Ach", relativeert hij later, „thuis in Wijck spraken we Mestreechs. En jong ge leerd, is oud gedaan." Wie zijn markante stemgeluid op radio of tv hoort, zal echter geen zachte G bespeuren. In zijn eerste levensjaren leidt Felix Meur ders een beschermd leventje in de wijk ach ter het Maastrichts station. Vader werkt en leert voor notaris-assistent, moeder zorgt voor het huis en de kinderen. Eind jaren '40 neemt de onzekerheid toe: er wordt tu berculose vastgesteld. Het gezinsleven staat plotsklaps op zijn kop. Meurders: „Mijn vader heeft zeven jaar nodig om in een tbc:sanatorium te her stellen. Ik verhuis met mijn broer enkele ja ren naar klooster Maria Auxiliatrix in Ven- lo, een speciaal sanatorium voor kinderen. Het is in de tijd dat ik leer praten. De Zus ters van Onze Lieve Vrouw komen uit Haarlem, of die omgeving. En ze leren me accentloos Algemeen Beschaafd Neder lands." Hij articuleert nadrukkelijk. Het is de combinatie van accentloos Neder lands en een fascinatie voor radio, die Felix Meurders een decennium later op weg helpt naar zijn eerste baan. „Ik luister in die tijd naar Radio London en andere pira ten voor de Engelse kust. Ik ben helemaal weg van popradio. Dat hebben we nog niet in Nederland. En ik zou en moest op de ra dio komen." Via enkele vingeroefeningen, onder meer jeugdomroep Minjon van de AVRO en op tredens in het Maastrichtse stadspark, komt Meurders uiteindelijk bij Radio Luxemburg terecht. De Maastrichtenaar maakt in 1969 zijn debuut in Hilversum. Daarvoor had hij al enkele malen zijn op wachting gemaakt in het tv-programma Doebiedoe, de voorloper van TopPop. „Ik verwachtte geen poot aan de grond te krijgen in Hilversum", zegt Meurders. „Ik woonde nog in Maastricht, ver weg van de kruiwagens in Hilversum. Zoveel Limbur gers waren niet doorgedrongen tot de om roep. Er zaten er een of twee bij de KRO." Nadat Meurders zich in 1977 definitief in 't Gooi vestigt, volgt een stormachtige car rière bij de publieke omroep (NOS, VPRO en VARA). Hij verzorgt pakweg dertig ra dio- en'televisieprogramma's, waaronder de Daverende Dertig, de Rock'n'Roll Methode en Gesodemeurders. Onder de vlag van de VARA ontwikkelt Meurders zich tot jour nalist. „In de Rooie Haan is mijn journalis tieke leerschool. Het gaat met vallen en op staan. In die tijd krijg ik interesse voor alles wat met politiek te maken heeft." Het is in de jaren '70, '80 als Meurders ach ter de microfoon van het typische VA- RA-radioprogramma zit. „Het is politiek een heel interessante tijd. Ik maak de op komst én de ondergang van Joop den Uyl mee. Ik zie ook Van Agt, Wiegel en Lub- bers voorbijkomen. En vertrekken. Het is een tijd van polarisatie, de grote volksbewe gingen tegen kernwapens en kernenergie, de meningen staan lijnrecht tegenover el kaar." Meurders doet bij In de Rooie Haan zo ongeveer het licht uit, om jaren later terug te komen bij een light-versie Spijkers met Koppen. Dit pro gramma bestaat binnenkort een kwart eeuw. De komende maanden wordt het ju bileum gevierd. Iedereen die iets betekent in Nederland, is de afgelopen jaren wel voorbij gekomen in het programma. De aanpak is, hoewel be dacht door Jack Spijkerman, typisch Meur ders: een combinatie van lichtere onder werpen (en cabaret) en verstrooiing met se rieuze items. Als initiatiefnemer van consumentenpro gramma Kassa! op televisie kiest de pro grammamaker voor een magazine-formu le. Zelf typeert hij de show als infotain ment. Maar ook als journalistiek vakwerk. „We hebben heel serieuze journalistiek be dreven", zegt Meurders. „Dat moet ook wel, want bij de geringste fout krijg je een proces aan de broek." Kassa! maakt onder scheidende televisie, oordeelt Meurders. „Neem de reportage over een door ons on klaar gemaakte wasmachine", zegt hij. „In plaats van het vervangen van een onder deel van pakweg vijf tientjes, komen mon teurs met een reparatie van 600 tot 700 eu ro. Dat is toch een eye-opener. Mooie tv." Meurders straalt. Niet voor niets. De kijkcij fers waren goed. „We hoefden alleen Het Journaal voor te laten gaan." Hij stopte twee jaar geleden met het programma. Al in de tijd dat hij als diskjockey over de radiogolven heerst, maakt hij van zijn hart geen moordkuil. Over een nummer van Pa tricia Paay zegt hij: 'De hoes is mooier dan het nummer'. Publiekelijk laat hij zich ook negatief uit over I Remember Elvis Presley van Danny Mirror. In de Hitkrant noemt hij dit 'lijkenpikkerij'. Bij het nummer Punt je D'r In Puntje D'r Uit van De Slijpers geeft hij tijdens De Nationale Hitparade het ad vies om 3 minuten en 18 seconden de radio uit te zetten. Ook in zijn latere (journalis tieke) werk stelt de programmamaker zich kritisch op. „Ik vind het belangrijk dat men sen weten wie er achter de microfoon zit. Het moet niet alleen een presentator, maar ook een persoonlijkheid zijn." Hij neemt een adempauze. „Kijk, ik houd me niet in. Maar niet alle gesprekken geven aanleiding tot een kritische houding. Het hangt af van het onderwerp, van de persoon. Een kriti sche houding moet wel functioneel zijn." Tegenwoordig is Meurders te horen in het dagelijkse deGids.Jm en het wekelijkse Spij kers met Koppen. „Hoewel ik een pensioen tje geregeld heb, denk ik niet aan stoppen. Het is misschien een cliché, maar radio is mijn hobby. Dat doe je toch zolang moge lijk? En zolang ik nog goed van stem en hel der van geest ben, ga ik door. Ja, als het moet, wil ik wel in het harnas sterven." door Hub Dohmen Felix Meurders: „Een presentator moet ook een persoonlijkheid zijn." foto Werry Crone Felix Meurders

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 12