Radioprogramma
Spijkers met Koppen
bestaat 2 5 jaar. Felix
Meurders, de éminen
ce grise van de publie
ke omroep, is er al ja
ren bij. „Mensen moe
ten weten wie er ach
ter de microfoon zit."
66 Ik verwachtte in
het begin geen
poot aan de grond
te krijgen in
Hilversum
12 VERDIEPING
FELIX MEURDERS
Aan de telefoon, als we een
afspraak voor een inter
view maken, spreekt Felix
Meurders (1946, Maas
tricht) enkele vloeiende
volzinnen dialect. De
woorden dansen over de
telefoonlijn.
Alsof hij nooit weg is geweest uit het zui
den. „Ach", relativeert hij later, „thuis in
Wijck spraken we Mestreechs. En jong ge
leerd, is oud gedaan." Wie zijn markante
stemgeluid op radio of tv hoort, zal echter
geen zachte G bespeuren.
In zijn eerste levensjaren leidt Felix Meur
ders een beschermd leventje in de wijk ach
ter het Maastrichts station. Vader werkt en
leert voor notaris-assistent, moeder zorgt
voor het huis en de kinderen. Eind jaren
'40 neemt de onzekerheid toe: er wordt tu
berculose vastgesteld.
Het gezinsleven staat plotsklaps op zijn
kop. Meurders: „Mijn vader heeft zeven
jaar nodig om in een tbc:sanatorium te her
stellen. Ik verhuis met mijn broer enkele ja
ren naar klooster Maria Auxiliatrix in Ven-
lo, een speciaal sanatorium voor kinderen.
Het is in de tijd dat ik leer praten. De Zus
ters van Onze Lieve Vrouw komen uit
Haarlem, of die omgeving. En ze leren me
accentloos Algemeen Beschaafd Neder
lands." Hij articuleert nadrukkelijk.
Het is de combinatie van accentloos Neder
lands en een fascinatie voor radio, die Felix
Meurders een decennium later op weg
helpt naar zijn eerste baan. „Ik luister in
die tijd naar Radio London en andere pira
ten voor de Engelse kust. Ik ben helemaal
weg van popradio. Dat hebben we nog niet
in Nederland. En ik zou en moest op de ra
dio komen."
Via enkele vingeroefeningen, onder meer
jeugdomroep Minjon van de AVRO en op
tredens in het Maastrichtse stadspark,
komt Meurders uiteindelijk bij Radio
Luxemburg terecht. De Maastrichtenaar
maakt in 1969 zijn debuut in Hilversum.
Daarvoor had hij al enkele malen zijn op
wachting gemaakt in het tv-programma
Doebiedoe, de voorloper van TopPop.
„Ik verwachtte geen poot aan de grond te
krijgen in Hilversum", zegt Meurders. „Ik
woonde nog in Maastricht, ver weg van de
kruiwagens in Hilversum. Zoveel Limbur
gers waren niet doorgedrongen tot de om
roep. Er zaten er een of twee bij de KRO."
Nadat Meurders zich in 1977 definitief in 't
Gooi vestigt, volgt een stormachtige car
rière bij de publieke omroep (NOS, VPRO
en VARA). Hij verzorgt pakweg dertig ra
dio- en'televisieprogramma's, waaronder
de Daverende Dertig, de Rock'n'Roll Methode
en Gesodemeurders. Onder de vlag van de
VARA ontwikkelt Meurders zich tot jour
nalist. „In de Rooie Haan is mijn journalis
tieke leerschool. Het gaat met vallen en op
staan. In die tijd krijg ik interesse voor alles
wat met politiek te maken heeft."
Het is in de jaren '70, '80 als Meurders ach
ter de microfoon van het typische VA-
RA-radioprogramma zit. „Het is politiek
een heel interessante tijd. Ik maak de op
komst én de ondergang van Joop den Uyl
mee. Ik zie ook Van Agt, Wiegel en Lub-
bers voorbijkomen. En vertrekken. Het is
een tijd van polarisatie, de grote volksbewe
gingen tegen kernwapens en kernenergie,
de meningen staan lijnrecht tegenover el
kaar."
Meurders doet bij In de Rooie
Haan zo ongeveer het licht
uit, om jaren later terug te
komen bij een light-versie
Spijkers met Koppen. Dit pro
gramma bestaat binnenkort een kwart
eeuw. De komende maanden wordt het ju
bileum gevierd.
Iedereen die iets betekent in Nederland, is
de afgelopen jaren wel voorbij gekomen in
het programma. De aanpak is, hoewel be
dacht door Jack Spijkerman, typisch Meur
ders: een combinatie van lichtere onder
werpen (en cabaret) en verstrooiing met se
rieuze items.
Als initiatiefnemer van consumentenpro
gramma Kassa! op televisie kiest de pro
grammamaker voor een magazine-formu
le. Zelf typeert hij de show als infotain
ment. Maar ook als journalistiek vakwerk.
„We hebben heel serieuze journalistiek be
dreven", zegt Meurders. „Dat moet ook
wel, want bij de geringste fout krijg je een
proces aan de broek." Kassa! maakt onder
scheidende televisie, oordeelt Meurders.
„Neem de reportage over een door ons on
klaar gemaakte wasmachine", zegt hij. „In
plaats van het vervangen van een onder
deel van pakweg vijf tientjes, komen mon
teurs met een reparatie van 600 tot 700 eu
ro. Dat is toch een eye-opener. Mooie tv."
Meurders straalt. Niet voor niets. De kijkcij
fers waren goed. „We hoefden alleen Het
Journaal voor te laten gaan." Hij stopte
twee jaar geleden met het programma.
Al in de tijd dat hij als diskjockey over de
radiogolven heerst, maakt hij van zijn hart
geen moordkuil. Over een nummer van Pa
tricia Paay zegt hij: 'De hoes is mooier dan
het nummer'. Publiekelijk laat hij zich ook
negatief uit over I Remember Elvis Presley
van Danny Mirror. In de Hitkrant noemt
hij dit 'lijkenpikkerij'. Bij het nummer Punt
je D'r In Puntje D'r Uit van De Slijpers geeft
hij tijdens De Nationale Hitparade het ad
vies om 3 minuten en 18 seconden de radio
uit te zetten. Ook in zijn latere (journalis
tieke) werk stelt de programmamaker zich
kritisch op. „Ik vind het belangrijk dat men
sen weten wie er achter de microfoon zit.
Het moet niet alleen een presentator, maar
ook een persoonlijkheid zijn." Hij neemt
een adempauze. „Kijk, ik houd me niet in.
Maar niet alle gesprekken geven aanleiding
tot een kritische houding. Het hangt af van
het onderwerp, van de persoon. Een kriti
sche houding moet wel functioneel zijn."
Tegenwoordig is Meurders te horen in het
dagelijkse deGids.Jm en het wekelijkse Spij
kers met Koppen. „Hoewel ik een pensioen
tje geregeld heb, denk ik niet aan stoppen.
Het is misschien een cliché, maar radio is
mijn hobby. Dat doe je toch zolang moge
lijk? En zolang ik nog goed van stem en hel
der van geest ben, ga ik door. Ja, als het
moet, wil ik wel in het harnas sterven."
door Hub Dohmen
Felix Meurders: „Een presentator moet ook een persoonlijkheid zijn." foto Werry Crone
Felix Meurders