Ooit was het Havenziekenhuis de plek waar zeelieden met tropische aandoeningen hulp zochten. Nu geeft 'de Travel Clinic' duizen den reizigers vaccinaties, adviezen en zorg. 8 VERDIEPING Ze bouwen kleine, tijdelijke medische units in verre lan den. Ze geven zeven dagen per week, 24 uur per dag, via de telefoon of per e-mail medische informatie aan rei zigers in nood. Ze adviseren grote bedrijven die met honderden perso neelsleden werken uitvoeren in verre lan den. De medewerkers van de Travel Clinic Ha venziekenhuis in Rotterdam doen meer dan het geven van reizigersvaccinaties. Ze zijn er voor mensen die een romantische vakantie boeken naar een exotisch eiland in de Stille Oceaan. Maar ook de avonturier die Oost-Turkije wil verkennen, of de za kenreiziger die in een afgelegen deel van Kroatië moet zijn, doet er goed aan even te informeren naar de noodzaak van medi sche voorzorgsmaatregelen. Ooit was het Havenziekenhuis de plek waar zeelieden in de stad met - toen nog - de grootste haven ter wereld met allerlei tropische aandoeningen terecht konden. Ex-patiënten keerden terug als ze weer op reis gingen en een vaccinatie nodig had- den. „We hadden een vaccinatiepost onder de trap in de hal van het ziekenhuis", ver telt David Overbosch, een van de bestuur ders van de Travel Clinic. Nu is het een gespecialiseerde kliniek die onder meer 25.000 vaccinaties per jaar ver zorgt. David Overbosch is al jarenlang be stuurder. De 65-jarige internist heeft de kli niek zien groeien. „We geven tropenadvies, medische infor matie over reizen all over the world. Soms sturen we mensen naar een lokale specia list met wie we contacten hebben. En als het moet, gaan we erheen, assisteren we bij de evacuatie van patiënten in noodsitua ties of bouwen we een kleine kliniek ter grootte van een container, met geneesmid delen en een arts of een verpleegkundige." Hij geeft nog meer voorbeelden: „In Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten is een consortium van internationale bedrijven bezig geweest met een reeks gro te werken. Daar hebben we een kliniek in gericht, waar we per jaar 15.000 patiënten zagen, ook met grote letsels. Vanuit Abu Dhabi kwam toen een melding van water pokken. We hebben een speurtocht op touw gezet om blaasjes te ontdekken op de lichamen van alle medewerkers. En een kist met vijfhonderd vaccinaties achtergela ten ter bescherming van de overige wer kers." In Dubai werd een Nederlands bedrijf ge confronteerd met asbest. Overbosch: „Ik ben erheen gevlogen, heb een voordracht gehouden over risico's en hoe te handelen en we houden de blootgestelden langdurig in de gaten." Inmiddels maken 250 bedrij ven gebruik van de internationale diensten van de Travel Clinic, die ook voorzien in keuringen vooraf en nazorg na terugkeer. En in een uitgebreide informatievoorzie ning over gezondheidsgevaren. „Het risico op soms dodelijke aandoenin gen als ebola, lassakoorts en het marburgvi rus moet worden voorkomen, daartoe heb ben we een uitgebreid systeem van riskma- nagement." Globetrotters die van de gebaande paden af wijken in landen als India en China, waar een kwart van de honden hondsdolheid heeft, krijgen een rabiës-spuit. Wie naar La ke Malawi reist - volgens Overbosch 'het mooiste meer ter wereld waar iedereen in gezwommen wil hebben' - moet uitkijken voor bilharzia. „Na die unieke zwemerva- ring kun jij bij ons een pil krijgen om nare gevolgen uit te sluiten." Travel Clinic Havenziekenhuis is niet enig in zijn soort. Ook bij de KLM is zo'n kli niek die op het gebied van reizigersadvies nauw samenwerkt met de Rotterdamse evenknie. Daarnaast zijn er voor reizigers tientallen prima vaccinatie- en informatie klinieken in het land, maar die beperken zich in veel gevallen tot standaardreisadvie- z C d t z s d d s< k g L fi n V d e C n b d k g a! n Gezond op reis én weer i door Paulus Smits illustratie Nourdin Kouch 0 1 V ti Zl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8