UIT 15 M _EliJ eigen identiteit verworven. Dat lukte steeds grotere groepen, vooral in het wes ten. De 19e eeuw met zijn nadruk op indivi duele emotie en verbondenheid met de na tuur speelde daarin een rol. Daaraan refe reert Marie Louise Elshout (1967). In haar werk doemen vrouwen op uit het duister. Ze ogen niet als slachtoffer, maar voeren hun eigen rituelen op, die hen lijken te la den met de kracht van de natuur. Van daaruit is de stap naar verfijnde knip selcollages van Lidy Jacobs (1959) niet groot. Daarin zie ik de contouren van vrou wen en mannen die zich overgeven aan ero tische extase. Jacobs is op zoek naar de au thentieke gelijkwaardige seksualiteit, een levensdrift die vanaf ieders geboorte aan wezig is en niet door buitenprikkels hoeft te worden overschreeuwd. Maar veel werk op Eva ontbloot maakt zicht baar dat daarvan vaak nog geen sprake is. Hinke Schreuders (1969) legt in borduur werk de innerlijke strijd bloot van een vrouw die niet zichzelf mag zijn. Martin C de Waal (1962) toont in een gruwelijke foto een uitgemergelde vrouwentorso met nep- borsten, als exponent van machteloos na streven van een vermeend schoonheidside aal. En Danielle Luinge (1972) vult de con touren van haar droevig kijkend naakt met beelden van een tedere liefde die blijkbaar alleen in haar dromen bestaat. Ook Elisa beth Stienstra's (1967) liggende beeld van een machteloze vrouw stemt niet vrolijk. Er zijn ook voorbeelden van een andere po sitie. Lotte van Lieshout (1978) maakt elke dag een kleine naakt van zichzelf. Expres-*' sief toont zij vreugde en kracht, ook in haar grotere schilderijen. Hester Scheurwa ter (1971) draait het beeld om. Zij gebruikt de taal van de pornografie om haar eigen seksuele bewustzijn en dito vrijheid neer te zetten. En Thom Puckey (1948) laat mij met zijn foto van een tenger naakt meisje met een geweer stilstaan bij de relatie tus sen geweld en kwetsbaarheid. Een sterk laatste beeld van een overtuigende tentoon-* stelling met kunst die ertoe doet. Pas in de renaissance deed het naakt fre quent zijn, of liever haar, intrede, want naast stoere krijgers rukten de schone Ve- nussen sterk op. Als objecten van schoon heid, liefde en lust. Met mythologie als eru diet excuus bevolkte het vrouwelijk vlees talloze doeken en kreeg het verleidelijk vorm in evenzovele beelden. Daarnaast ontwikkelde zich een meer ex pliciete pornografie, in tekening en grafiek. Visueel vermaak voor en door mannen. In de reclame wat onschuldiger gebruikt, maar wel beeldbepalend. Er uit (moeten) zien als die en die is voor veel vrouwen be langrijk in een nog steeds door mannen ge domineerde maatschappij. Dat is de context voor Eva ontbloot, waarin Bianca Runge werk toont van acht vrouwe lijke en twee mannelijke kunstenaars. Naakt speelt hier een andere rol. Nog vaak verbonden met seksualiteit en erotiek, maar niet of minder gestuurd door het ar tistiek gesublimeerde verlangen van man nen naar lustobjecten. In de tentoonstel ling zie ik juist het aanklagen van die een zijdige benadering. Inge Aanstoot (1987) verbeeldt dat verha lend en barok in een indrukwekkend schil derij. Feverpitch toont in een historisch ogend decor vrouwen die als slaaf worden gebruikt. Overtuigend geschilderd door het gebruik van transparante, licht druipen de verf, een mistroostig palet en het ontbre ken van sentiment. Vrouwen hebben getracht zich los te ma ken uit die afhankelijke positie en zich een - rl In de tentoonstelling Eva ont bloot, momenteel te zien in de- Willem3 in Vlissingen, staat het vrouwelijk naakt centraal. Het naakt is in de beeldende kunst een aparte categorie. In de Griekse oudheid figu reerden er meer mannen naakt dan vrouwen. Wat te danken was aan de sport. Die werd alleen door man nen beoefend. Die deden dat naakt en kre gen of bestelden als dank voor de overwin ning vaak een levensgroot standbeeld. Op lichamelijkheid rustte nauwelijks een ta boe. Dat was anders toen tijdens in het christendom de maagd Maria als boegbeeld van de vrouw werd gepresenteerd en Eva de rol van vileine verleidster kreeg opge legd. DONDERDAG 11 JULI 2013 Aram Tanis bevraagt herinneringen Tijdens zijn werkperiode op het IK-ei- land heeft Tanis zich erop bezonnen hoe verlangens, ervaringen en herin neringen in de loop der tijd van kleur en vorm veranderen. In poëtische sculpturen en intrigerende foto's werkt hij dat thema uit. Je denkt iets te herkennen, maar weet niet zeker of het echt is of niet.... T/m 14/7. Stichting IK, Vlissingse- straat 239 a, Oost-Souburg. Za. en zo. 12-17 uur. Victor Baltus schildert kern van visuele ervaring Wandelen door het landschap is de bron van de beelden die Victor Baltus verwerkt in objectachtige schil derijen. Vaak is een steen of andere bestaande drager de ondergrond voor een werk. Wat afleidt laat hij weg. Zo intensiveert hij zijn verwon dering over de schoonheid van wat is en niet meer wil zijn dan dat. T/m 20/7. Caesuur, Lange Noordstr 67, Middelburg. Vr.-za. 14-17 uur. Zondag 21/7,14.00 uur tafelgesprek. Hans Leijerzapf legt de menselijke natuur bloot En dan vooral die van mannen van middelbare leeftijd. Leijerzapf neemt je mee naar een heerlijk gepenseelde wereld met tableaux vivants van man nen in regenjassen. Ze zijn bezig met onduidelijke dingen, lijken het zelf al lemaal wel te snappen, maar wij zien het tegendeel. Eén van de exposan ten op cfe zomerexpositie van Het Moment. T/m 31/8. Galerie Het Moment, Post- str 28, Zierikzee. Wo.-za. 11-17 uur. Vijf voor twaalf voor 'Druppels' van Beerens Johnny Beerens beschilderde in 1995 de watertoren van Oostburg. Hij koos de wond van Christus als uit gangspunt en veranderde bloed in water. Toren en schildering vragen dringend om onderhoud. Als onder deel van reddingsactie zijn in de to ren monumentale voorstudies, foto's en een film te zien. T/m 28/9. Watertoren, Oostburg. Za. 14-17 uur. Za. 13/7 om 14.00 uur bij zonder evenement. Moderne meester van het subtiele stilleven l» Giorgio Morandi (1890-1964) woon de zijn hele leven in Bologna en schil derde vooral stillevens in een ingego ten kleurengamma. Met flessen, pot ten, schalen en vazen schiep hij sub tiel een persoonlijke wereld. Over zichtstentoonstelling met honderdtal schilderijen, tekeningen, etsen en aquarellen. -C- T/m 22/9. Paleis voor Schone Kun sten, Ravensteinstraat 23, Brussel. Di. t/m zo. 10-18 uur, do. tot 21 uur. Wie vond de zondeval uit? T/m 11/8. Kunstruimte deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00-17.00 uur. Ook met doorlopende projectie van 17 filmpjes. in beeld «I Bij Lotte van Lieshout is de vrouw in harmonie met haar lichaam. De vrouw als gebruiksobject is thema in de schilderkunst van Inge Aanstoot en de sculptuur van Elisabeth Stienstra. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 47