Lang wachten op
spoorovergang
Veel boekingen door zomerse weer
14 ZEELAND
FESTIVAL ONDERSTROOM
maandag
it jaar is mijn favorie
te leraar gestorven.
Ik had hem nog een
brief geschreven,
maar die heeft hij niet meer
kunnen lezen. Ik heb veel van
hem geleerd.
Hij was een optimistische,
ruimdenkende man, vol hu
mor. Hij zette ons aan tot na
denken, maakte ons nieuwsgie
rig naar van alles en nog wat.
Hij spoorde me aan bepaalde
boeken te lezen die echt iets
voor mij waren, moedigde me
aan verhalen te schrijven. Ik
heb nogal wat aan hem te dan
ken.
Ik denk dat het een groot goed
is als een leraar of docent zich
persoonlijk met zijn studenten
bemoeit. Ik heb er in ieder ge
val baat bij gehad en ik denk
graag aan deze leraar terug en
ook aan nog een aantal andere
docenten die een persoonlijke
aanpak hadden.
Nu zijn er in Nederland leraren
die van mening zijn dat zomaar
klakkeloos les geven, gevolgd
door opdrachten, de afstand
met de leerlingen te veel ver
groot. Daarom nemen ze nu
hun lessen eerst op en deze ver
filmde lessen worden vervol
gens aan de studenten gegeven.
Ze kunnen dan thuis of op hun
studieplek de filmpjes nauw
keurig bekijken en zo de leer
stof in zich opnemen. Daarna
krijgen ze opdrachten, die ze sa
men uitvoeren en waarbij de le
raar, indien nodig, meer per
soonlijke begeleiding kan ge
ven.
Als de studenten het goed
doen, zijn er op den duur mis
schien minder leraren nodig,
omdat er in feite geen les meer
hoeft te worden gegeven. Men
kan volstaan met een aantal
films. Of het allemaal goed gaat
werken, is afwachten. Men
doet dit niet alleen op middel
bare scholen, maar ook op de
Hogeschool Zeeland gaat men
die richting uit. Deze manier
van werken heeft een vreemde
term gekregen. Men noemt het
namelijk: flipping the
classroom. Ik heb gehoord dat
flipping een verbastering is van
fucking, maar zo is het waar
schijnlijk niet echt bedoeld.
De op- en overslagbedrijven Ver-
brugge Terminals en Supermariti-
me en staalconstructiebedrijf Ie-
mants zijn al die tijd slechts be
reikbaar via een omweg. Via de
Frankrijkweg kan het goederen-
spoor worden overgestoken. Daar
verzanden auto's en vrachtwa
gens in een anderhalf kilometer
lang onverhard, modderig pad.
Zware vrachtwagens hebben de
tijdelijke weg inmiddels kapotge-
reden. Het wegdek zit vol kuilen
en na een regenbui lijkt het wel
een safaritocht. Het is zwoegen
door de blubber.
Vestigingsdirecteur Martien Bur
ger van Supermaritime Vlissin-
gen kookt zo langzamerhand van
woede over wat hij 'de stroperig
heid en bureaucratie van railnet
beheerder Prorail' noemt.
„Het is te zot voor woorden", zegt
Burger. „Havenbedrijf Zeeland
Seaports, Verbrugge en wij probe
ren al anderhalf jaar door de
muur bij Prorail te breken. )e
wordt echter uitgespeeld tussen
de verschillende afdelingen. Je
krijgt iemand over de vloer die
van alles belooft en vervolgens
hoor je niets meer. Dan blijkt de
zaak te zijn doorgeschoven naar
een andere afdeling van Prorail.
Ook daar kom je niet verder. Ieder
een heeft daar zijn eigen procedu
re en als puntje bij paaltje komt is
er niemand eindverantwoorde
lijk."
De slechte bereikbaarheid van
drie bedrijven die aan het eind
van de tijdelijke weg liggen, kost
klanten, zegt Burger.
„Ik schat dat het de bedrijven sa
men 100.000 euro verlies heeft op
geleverd."
Volgens Burger is het een halve
dag werk om een spoorwegover
gang aan de Oostenrijkweg te ma
ken, nog geen vijftig meter van
het kantoor van Supermaritime.
„Het is een kwestie van het hek
openknippen en aan de slag. De
Oostenrijkweg loopt vlak langs
het hek, dus je hoeft bijna niks te
asfalteren."
Woordvoerder louke Schaafsma
van Prorail erkent dat het lang
duurt. „Los van het feit dat Prorail
geen fan is van extra spoorweg
overgangen, moeten regels en pro
cedures worden gevolgd. Dan
praat je over verkeersveiligheid en
risico's die met spoorverkeer ge
paard gaan."
Schaafsma zegt dat een tijdelijke
oplossing in zicht is. Aan de Oos
tenrijkweg wordt na de zomer
een tijdelijke overweg met beton
platen aangelegd.
Vanwege procedures zal een per
manente spoorwegovergang nog
minstens een half jaar op zich la
ten wachen.
Martien Burger wil eerst zien en
dan geloven. „Er is al zo vaak iets
beloofd."
VLISSINGEN - Stralend weer, mooie
acts en over vier dagen gerekend
zo'n 25.000 tot 30.000 bezoekers,
net zoveel als vorig jaar. Directeur
Onno Bakker van het Vlissingse
culturele festival Onderstroom,
dat zondag afsloot, is een tevre
den man.
Trots is hij vooral op Bot aan Wal,
een spectaculaire mix van Neder
landstalige liedjes en bizarre in
strumenten, gemaakt van onder
meer bowlingballen, betonmo
lens en kloofbijlen. Het mu
ziektheater van de groep Bot in
de Zware Plaatwerkerij bleek bui
tengewoon populair. „Alle voor
stellingen waren uitverkocht. Om
die reden hebben we één extra
voorstelling ingelast. Toen dat be
kend werd, waren alle kaarten na
anderhalf uur weg." Bot liet zich
inspireren door het ruwe, indus
triële karakter van de Zware Plaat
werkerij. „Het is een maakstuk ge
worden, gebaseerd op de omge
ving waar wordt gespeeld. Zelf is
Bot er zo tevreden over dat de
groep deze voorstelling ook elders
in het land wil gaan spelen. Ge
weldig toch!"
Het zomerse weer bleek geen han
dicap. Veel bezoekers bakten eerst
enkele uurtjes aan het strand, om
vervolgens naar de binnenstad te
kuieren. Daar vonden ze volgens
Bakker theater met een lach en
dan weer een traan. „We hebben
de ideale formule gevonden."
Onderstroom was dit jaar het fes
tival van de op afstand bestuurba
re vehikels. Zo tufte een knette
rende en rookgordijnen optrek
kende aquariummobiel rond (de
Scubabianchi).
Hilarisch was een rolstoel, die
midden op de rijbaan aan de
Nieuwendijk leek te zijn achterge
laten. Als je erin plaatsnam, kreeg
de rolstoel een eigen wil en werd
je heen en weer gereden. Dat leid
de zelfs tot een aantal opstoppin
gen, omdat de Nieuwendijk niet
was afgesloten voor autoverkeer.
Op het Bellamypark spoot een ro
botmobiel de contouren van bloe
men op het asfalt, waarna kinde
ren met gekleurd zand de blaad
jes mochten 'inkleuren'.
Verder bleef vooral de theater
show The Spurting Man hangen.
Wat op wat gekissebis tussen een
monarch en zijn lakei leek uit te
draaien, ontpopte zich tot een
lachkrampen veroorzakend water
ballet, waarbij de monarch uit al
le onderdelen van zijn lichaam en
zelfs ook uit zijn kroon water
spoot.
Dat zegt directeur Patrick Polie
van Promotie Zeeland Delta, de
koepel van de Zeeuwse VVV's.
„Het gaat momenteel hard met de
boekingen, maar dat werd ook
wel tijd na het koude voorjaar,
waarin de toeristische sector min
der bezetting had in dan in 2012.
Ondernemers moeten nu het geld
verdienen om het voorjaar goed
te maken." De weersvooruitzich
ten zijn voorlopig prima en dat is
met het oog op de vakantieperio
de die Midden-Nederland nu in
gaat, buitengewoon gunstig.
„Juist Midden-Nederland is be
langrijk voor ons. Veel mensen
uit die contreien vieren vakantie
in Zeeland, maar als het weer hier
minder is, pakken ze de auto en
rijden ze naar Frankrijk."
Vakantiegangers boeken tegen
woordig steeds later. Door het stij
gende aantal lastminuteboekin-
gen hebben de Zeeuwse toeris
tische bedrijven een goede zomer
nodig. De laatste drie zomers wa
ren immers niet al te best.
Het afgelopen weekeinde zaten ac
commodaties goed vol, zegt Polie.
Ook strandpaviljoens deden goe
de zaken. Daarnaast heeft Polie
de indruk dat ook festivals en eve
nementen goed zijn bezocht. „Ik
denk dat Zeeland een mooi week
einde heeft gedraaid."
Wim Hofman
Onderstroom heeft
door Frank Balkenende
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Frank Balkenende
NIEUWDORP - De bedrijven die nieu
we terminals hebben gebouwd aan
de Scaldiahaven in het Sloegebied
bij Nieuwdorp, wachten al ander
halfjaar op een spoorwegovergang
aan de Oostenrijkweg.
door Frank Balkenende
MIDDELBURG - Door het zomer
weer lopen de boekingen voor een
vakantie in Zeeland binnen.