Spookboot steeds groter probleem Duizenden telefoons nieten fijnstof in de lucht 4 BINNENLAND PLEZIERVAART De markt voor tweedehands pleziervaartuigen is ingestort. Slopen is duur. Lager opgeleide vaker in ziekenhuis Hoe hoger iemand is opge leid, hoe kleiner de kans dat die in het ziekenhuis be landt, zo blijkt uit CBS-rij- fers. Ongeveer 1 op de 5 men sen met basisonderwijs als hoogste opleiding, belandde in 2012 in het ziekenhuis. Voor mensen met een we tenschappelijke opleiding was dat circa 1 op de 19. Verwarde man schept twee fietsers Een verwarde man heeft gisteren met zijn auto twee fietsers geschept in Den Haag. Een van hen werd frontaal geraakt en is met flinke verwondingen naar een ziekenhuis gebracht De bestuurder (39) is opgepakt en verhoord. Daarna is hij overgedragen aan de GGZ. Coalitie zakt naar nieuw dieptepunt De steun voor het kabinet zakt steeds verder weg. WD en PvdA krijgen sa men 35 zetels in de peiling die Maurice de Hond giste ren naar buiten heeft ge bracht. Dat is de laagste sco re sinds de verkiezingen van 12 september vorig jaar. In de Tweede Kamer heeft de coalitie nu 79 zetels. Week wachten op uitsluitsel over wolf Het gaat nog zeker een week duren voor duidelijk wordt of het dode dier dat is gevon den in Luttelgeest, een wolf is. Een autopsie heeft geen uitsluitsel opgeleverd. Dat moet nu komen van DNA- onderzoek. Uit de autopsie bleek wel dat het het dier, een teefje, onlangs een be ver heeft verorberd. Agent schiet man neer na bedreiging De politie heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag een 41-jarige man uit het Drent se Koekange in zijn been ge schoten nadat hij agenten herhaaldelijk met een vuur wapen had bedreigd. De po litie was gealarmeerd door een vrouw die meldde dat haar man haar bedreigde met een vuurwapen. Nu al willen tienduizenden eige naren van hun pleziervaartuigen af, maar kopers zijn nauwelijks te vinden of eigenaren moeten hun vraagprijs behoorlijk laten zak ken. Naar de sloop brengen kost echter veel geld, omdat moet wor den betaald voor de afvoer van on der meer teer en diesel dat van de boten af komt. Veel mensen wil len dat niet. Volgens een schatting van de NJI liggen in en rond de Nederlandse jachthavens zo'n 25.000 verwaar loosde pleziervaartuigen, die een enorm milieuprobleem kunnen worden. „Toegegeven, dat zijn geen weten schappelijk onderbouwde cijfers", erkent bestuurder Gerwin Kok. „Maar alweer drie jaar geleden is bij een telling door de Hiswa ge constateerd dat 15.000 boten in ons land niet worden gebruikt. Als je verder weet hoeveel jachtha vens er zijn en je experts laat be oordelen hoeveel spookboten daar nu gemiddeld liggen, dan kom je ongeveer wel op dit aan tal." Volgens Hiswa is het probleem niet zo ernstig dat ingrijpen no dig is, maar moet nu wel worden nagedacht over de nabije toe komst. REPORTAGE KERKDRIEL - 'Dan verkoop je toch gewoon de boot?' De zin uit een reclamefilmpje eind jaren '80 was lange tijd een gevleugelde uit drukking, als mensen zich druk maakten over hun inkomsten. Tijden veranderen. Een gebruikt plezierjacht raak je aan de straat stenen niet meer kwijt. „Hier ligt er een te koop. Vroegen ze drie jaar geleden nog 380.000 euro voor. Nu zijn ze gezakt tot 220.000 euro, maar ik denk dat als je er 180.000 voor biedt, je hem zó krijgt", zegt havenmeester Gerard Blankers van jachthaven Marina in Kerkdriel. Gehuld in slechts een korte spij kerbroek en stevige schoenen, overziet hij met tevreden blik de drukte op de bootjes langs de stei gers. Het water van de Maas glin stert door de zon. Eindelijk, éinde lijk is het mooi weer. „Dit is wat we nodig hebben", verzucht hij, terwijl hij met zijn gasten gevatte grapjes maakt. Alles hier gaat met een knipoog. „Serieus, daar houd ik niet zo van", zegt Blankers. Be halve dan als het om zijn jachtha ven gaat. Die moet er keurig bij liggen. Wie slecht voor zijn vaar tuig zorgt, krijgt een kleine aan sporing. De Kerkdrielenaar is ook niet te beroerd om een handje te helpen met schoonspuiten als de eigenaar niet meer naar de haven komt. „Als ze tenminste liggeld hebben betaald." Dat is echter de laatste jaren niet altijd het geval meer. In jachtha ven Marina liggen drie boten die niet worden onderhouden en waarvan de eigenaren spoorloos zijn. „Ik blijf ze maar incasso's stu- ren, maar je hebt er niets aan. Ver kopen kun je ze niet. Alleen al het liggeld dat ze me nog verschul digd zijn, is 4000 euro." Blankers' probleem staat niet op zichzelf. In en rond jachthavens in Nederland liggen volgens een schatting van de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) circa 25.000 niet gebruikte pleziervaar tuigen. Soms is de eigenaar niet meer te traceren en wordt geen geld meer gestoken in onder houd, verzekering of liggeld. Vaak blijft hij wel liggeld betalen, maar vaart de eigenaar niet meer; omdat het crisis is, omdat het weer niet meezit of omdat hij zijn hobby niet meer ziet zitten? Het is gissen naar een verklaring. De afgelopen jaren dankten veel watersporters de modellen af die eind jaren '70 zijn gekocht. Het ko mende decennium zullen deze po- lyesterboten nog veel massaler worden gedumpt, verwachten NJI en watersportorganisatie Hiswa. Technisch mogen de boten vaak nog helemaal in orde zijn, ze vol doen niet meer aan de eisen van deze tijd. Te koop zetten heeft niet zoveel Alle deelnemers aan het experi ment hebben in februari gerea geerd op een oproep van de Ne derlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA) in Leiden om mee te doen. De smart- phone-bezitters hebben een spe ciaal opzetstukje gekregen, dat ze over de camera van hun telefoon kunnen schuiven. „Voor de came ra worden een paar filtertjes ge plaatst, waarmee met behulp van de bijbehorende app een inschat ting wordt gemaakt van de hoe veelheid fijnstof in de lucht", ver telt Marieke Baan, onderzoekster bij NOVA. De uitkomsten leveren mogelijk een enorme schat aan informatie op voor mensen met longaandoe ningen, zoals astma en COPD. „We brengen voor het eerst op heel veel locaties in Nederland de fijnstofdichtheid in kaart", zegt Baan. „Mensen met longproble men kunnen op basis van die in formatie bijvoorbeeld besluiten om te verhuizen naar een ander deel van het land." Volgens Baan is de betrouwbaar heid van de meting met het opzet stukje op de smartphone nog niet wetenschappelijk aangetoond. „Omdat we dit experiment nu op zeer grote schaal uitvoeren, wordt het een belangrijke test. De meet resultaten worden naast de metingen van het KNMI en het RIVM gelegd. Als de uitkomsten met elkaar overeenkomen, zetten we een grote stap in het fijnstof- onderzoek." De onderzoekers hebben lang moeten wachten op een strakblau we hemel. Oorspronkelijk was het de bedoeling om het experi ment al in mei of juni te houden, maar door het slechte weer werd de meetdag steeds afgeblazen. Afgelopen vrijdag is besloten het experiment vandaag te houden. „Voor de wetenschappelijke waar de is boven heel Nederland een grotendeels blauwe lucht noodza kelijk", zegt Baan. „Een nadeel is wel dat veel mensen nu op vakan tie zijn en dat de meeste scholen gesloten zijn. Daardoor weten we niet zeker of alle tienduizend deel nemers vandaag ook echt hun smartphone in de lucht houden:" Om die reden wordt na de zomer vakantie waarschijnlijk nog een meetdag gehouden. In het najaar worden de uitkomsten van het ex periment bekend gemaakt. Vandaag zijn er twee meetmo menten: één in de ochtend (tus sen 8 en 10 uur) en één in de mid dag (tussen 16 en 18 uur). De indi viduele metingen worden direct centraal verwerkt. Op de website www.ispex.nl/kaart zijn de eerste resultaten te zien. DEN HAAG DEN HAAG U JTI Premier Mark Rutte foto ANP AMSTERDAM WAGENINGEN KOEKANGE door Lilian Dominicus NIEUWEGEIN - Het aantal ongebruik te boten, ook wel 'spookboten' ge noemd, zal het komende decen nium explosief toenemen. Brancheorganisatie Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) en de wa tersportorganisatie Hiswa zijn voor stander van een sloopfonds, dat booteigenaren moet stimuleren hun afgedankte vaartuigen te laten recyclen. Volgens de NJI liggen in en rond de Nederlandse jacht havens zo'n 25.000 verwaar loosde pleziervaartuigen Tweedehandsje Achterstallig onderhoud in de jachthaven van Kerkdriel. foto Cor de Koek door Peter Winterman LEIDEN - Zo'n tienduizend mensen meten vandaag met hun smart- phone hoeveel fijnstof er in de lucht zit. Van deze metingen wordt een landelijke 'fijnstofkaart' ge maakt. Die moet aangeven hoe vies de lucht in Nederland is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 4