Spookboot
steeds
groter
probleem
Duizenden telefoons nieten fijnstof in de lucht
4 BINNENLAND
PLEZIERVAART
De markt voor
tweedehands
pleziervaartuigen
is ingestort.
Slopen is duur.
Lager opgeleide
vaker in ziekenhuis
Hoe hoger iemand is opge
leid, hoe kleiner de kans dat
die in het ziekenhuis be
landt, zo blijkt uit CBS-rij-
fers. Ongeveer 1 op de 5 men
sen met basisonderwijs als
hoogste opleiding, belandde
in 2012 in het ziekenhuis.
Voor mensen met een we
tenschappelijke opleiding
was dat circa 1 op de 19.
Verwarde man
schept twee fietsers
Een verwarde man heeft
gisteren met zijn auto twee
fietsers geschept in Den
Haag. Een van hen werd
frontaal geraakt en is met
flinke verwondingen naar
een ziekenhuis gebracht De
bestuurder (39) is opgepakt
en verhoord.
Daarna is hij overgedragen
aan de GGZ.
Coalitie zakt naar
nieuw dieptepunt
De steun voor het kabinet
zakt steeds verder weg.
WD en PvdA krijgen sa
men 35 zetels in de peiling
die Maurice de Hond giste
ren naar buiten heeft ge
bracht. Dat is de laagste sco
re sinds de verkiezingen van
12 september vorig jaar. In
de Tweede Kamer heeft de
coalitie nu 79 zetels.
Week wachten op
uitsluitsel over wolf
Het gaat nog zeker een week
duren voor duidelijk wordt
of het dode dier dat is gevon
den in Luttelgeest, een wolf
is. Een autopsie heeft geen
uitsluitsel opgeleverd. Dat
moet nu komen van DNA-
onderzoek. Uit de autopsie
bleek wel dat het het dier,
een teefje, onlangs een be
ver heeft verorberd.
Agent schiet man
neer na bedreiging
De politie heeft in de nacht
van vrijdag op zaterdag een
41-jarige man uit het Drent
se Koekange in zijn been ge
schoten nadat hij agenten
herhaaldelijk met een vuur
wapen had bedreigd. De po
litie was gealarmeerd door
een vrouw die meldde dat
haar man haar bedreigde
met een vuurwapen.
Nu al willen tienduizenden eige
naren van hun pleziervaartuigen
af, maar kopers zijn nauwelijks te
vinden of eigenaren moeten hun
vraagprijs behoorlijk laten zak
ken. Naar de sloop brengen kost
echter veel geld, omdat moet wor
den betaald voor de afvoer van on
der meer teer en diesel dat van de
boten af komt. Veel mensen wil
len dat niet.
Volgens een schatting van de NJI
liggen in en rond de Nederlandse
jachthavens zo'n 25.000 verwaar
loosde pleziervaartuigen, die een
enorm milieuprobleem kunnen
worden.
„Toegegeven, dat zijn geen weten
schappelijk onderbouwde cijfers",
erkent bestuurder Gerwin Kok.
„Maar alweer drie jaar geleden is
bij een telling door de Hiswa ge
constateerd dat 15.000 boten in
ons land niet worden gebruikt.
Als je verder weet hoeveel jachtha
vens er zijn en je experts laat be
oordelen hoeveel spookboten
daar nu gemiddeld liggen, dan
kom je ongeveer wel op dit aan
tal."
Volgens Hiswa is het probleem
niet zo ernstig dat ingrijpen no
dig is, maar moet nu wel worden
nagedacht over de nabije toe
komst.
REPORTAGE
KERKDRIEL - 'Dan verkoop je toch
gewoon de boot?' De zin uit een
reclamefilmpje eind jaren '80 was
lange tijd een gevleugelde uit
drukking, als mensen zich druk
maakten over hun inkomsten.
Tijden veranderen. Een gebruikt
plezierjacht raak je aan de straat
stenen niet meer kwijt. „Hier ligt
er een te koop. Vroegen ze drie
jaar geleden nog 380.000 euro
voor. Nu zijn ze gezakt tot
220.000 euro, maar ik denk dat als
je er 180.000 voor biedt, je hem
zó krijgt", zegt havenmeester
Gerard Blankers van jachthaven
Marina in Kerkdriel.
Gehuld in slechts een korte spij
kerbroek en stevige schoenen,
overziet hij met tevreden blik de
drukte op de bootjes langs de stei
gers. Het water van de Maas glin
stert door de zon. Eindelijk, éinde
lijk is het mooi weer. „Dit is wat
we nodig hebben", verzucht hij,
terwijl hij met zijn gasten gevatte
grapjes maakt. Alles hier gaat met
een knipoog. „Serieus, daar houd
ik niet zo van", zegt Blankers. Be
halve dan als het om zijn jachtha
ven gaat. Die moet er keurig bij
liggen. Wie slecht voor zijn vaar
tuig zorgt, krijgt een kleine aan
sporing. De Kerkdrielenaar is ook
niet te beroerd om een handje te
helpen met schoonspuiten als de
eigenaar niet meer naar de haven
komt. „Als ze tenminste liggeld
hebben betaald."
Dat is echter de laatste jaren niet
altijd het geval meer. In jachtha
ven Marina liggen drie boten die
niet worden onderhouden en
waarvan de eigenaren spoorloos
zijn. „Ik blijf ze maar incasso's stu-
ren, maar je hebt er niets aan. Ver
kopen kun je ze niet. Alleen al het
liggeld dat ze me nog verschul
digd zijn, is 4000 euro."
Blankers' probleem staat niet op
zichzelf. In en rond jachthavens
in Nederland liggen volgens een
schatting van de Nederlandse
Jachtbouw Industrie (NJI) circa
25.000 niet gebruikte pleziervaar
tuigen. Soms is de eigenaar niet
meer te traceren en wordt geen
geld meer gestoken in onder
houd, verzekering of liggeld.
Vaak blijft hij wel liggeld betalen,
maar vaart de eigenaar niet meer;
omdat het crisis is, omdat het
weer niet meezit of omdat hij zijn
hobby niet meer ziet zitten? Het
is gissen naar een verklaring.
De afgelopen jaren dankten veel
watersporters de modellen af die
eind jaren '70 zijn gekocht. Het ko
mende decennium zullen deze po-
lyesterboten nog veel massaler
worden gedumpt, verwachten NJI
en watersportorganisatie Hiswa.
Technisch mogen de boten vaak
nog helemaal in orde zijn, ze vol
doen niet meer aan de eisen van
deze tijd.
Te koop zetten heeft niet zoveel
Alle deelnemers aan het experi
ment hebben in februari gerea
geerd op een oproep van de Ne
derlandse Onderzoekschool voor
Astronomie (NOVA) in Leiden
om mee te doen. De smart-
phone-bezitters hebben een spe
ciaal opzetstukje gekregen, dat ze
over de camera van hun telefoon
kunnen schuiven. „Voor de came
ra worden een paar filtertjes ge
plaatst, waarmee met behulp van
de bijbehorende app een inschat
ting wordt gemaakt van de hoe
veelheid fijnstof in de lucht", ver
telt Marieke Baan, onderzoekster
bij NOVA.
De uitkomsten leveren mogelijk
een enorme schat aan informatie
op voor mensen met longaandoe
ningen, zoals astma en COPD.
„We brengen voor het eerst op
heel veel locaties in Nederland de
fijnstofdichtheid in kaart", zegt
Baan. „Mensen met longproble
men kunnen op basis van die in
formatie bijvoorbeeld besluiten
om te verhuizen naar een ander
deel van het land."
Volgens Baan is de betrouwbaar
heid van de meting met het opzet
stukje op de smartphone nog niet
wetenschappelijk aangetoond.
„Omdat we dit experiment nu op
zeer grote schaal uitvoeren, wordt
het een belangrijke test. De meet
resultaten worden naast de
metingen van het KNMI en het
RIVM gelegd. Als de uitkomsten
met elkaar overeenkomen, zetten
we een grote stap in het fijnstof-
onderzoek."
De onderzoekers hebben lang
moeten wachten op een strakblau
we hemel. Oorspronkelijk was
het de bedoeling om het experi
ment al in mei of juni te houden,
maar door het slechte weer werd
de meetdag steeds afgeblazen.
Afgelopen vrijdag is besloten het
experiment vandaag te houden.
„Voor de wetenschappelijke waar
de is boven heel Nederland een
grotendeels blauwe lucht noodza
kelijk", zegt Baan. „Een nadeel is
wel dat veel mensen nu op vakan
tie zijn en dat de meeste scholen
gesloten zijn. Daardoor weten we
niet zeker of alle tienduizend deel
nemers vandaag ook echt hun
smartphone in de lucht houden:"
Om die reden wordt na de zomer
vakantie waarschijnlijk nog een
meetdag gehouden. In het najaar
worden de uitkomsten van het ex
periment bekend gemaakt.
Vandaag zijn er twee meetmo
menten: één in de ochtend (tus
sen 8 en 10 uur) en één in de mid
dag (tussen 16 en 18 uur). De indi
viduele metingen worden direct
centraal verwerkt. Op de website
www.ispex.nl/kaart zijn de eerste
resultaten te zien.
DEN HAAG
DEN HAAG
U JTI
Premier Mark Rutte foto ANP
AMSTERDAM
WAGENINGEN
KOEKANGE
door Lilian Dominicus
NIEUWEGEIN - Het aantal ongebruik
te boten, ook wel 'spookboten' ge
noemd, zal het komende decen
nium explosief toenemen.
Brancheorganisatie Nederlandse
Jachtbouw Industrie (NJI) en de wa
tersportorganisatie Hiswa zijn voor
stander van een sloopfonds, dat
booteigenaren moet stimuleren
hun afgedankte vaartuigen te laten
recyclen.
Volgens de NJI liggen in en
rond de Nederlandse jacht
havens zo'n 25.000 verwaar
loosde pleziervaartuigen
Tweedehandsje
Achterstallig onderhoud in de jachthaven van Kerkdriel. foto Cor de Koek
door Peter Winterman
LEIDEN - Zo'n tienduizend mensen
meten vandaag met hun smart-
phone hoeveel fijnstof er in de
lucht zit. Van deze metingen wordt
een landelijke 'fijnstofkaart' ge
maakt. Die moet aangeven hoe
vies de lucht in Nederland is.