Schone sport maakt wielrennen veel leuker SPORT 25 BAGNÈRES-DE-BIGORRE - Zesen twintig minuten en twintig se conden na ritwinnaar Daniel Mar tin komt in Bagnères-de-Bigorre de 'bus' over de finish. Onder aan voering van Niki Terpstra en met aan boord ook nog de Nederlan ders Boy en Danny van Poppel, Lieuwe Westra, Tom Leezer, Koen de Kort en Tom Veelers. „Ruim op tijd", grijnst De Kort. „We hadden nog tien minuten over." De lach die De Kort op zijn gezicht heeft - 'Ik was in het be gin van de Tour ziek, maar voel me nu elke dag beter worden' - ontbreekt bij Argos-ploeggenoot Veelers. „Man, wat was het zwaar. Ja, ik heb wel een paar keer naar voor geroepen of het wat zachter kon. PfïF', aldus de rodelantaarn drager van deze ronde. De bus blijft een bijzonder feno meen in bergetappes. Zodra er vooraan gas gegeven wordt, verza melen de niet-klimmers, waarbij heel veel topsprinters met hun ploeggenoten, zich in een grote groep met maar een doel voor ogen: voor het verstrijken van de tijdslimiet de finish halen. Wijlen Gerrie Knetemann gold in de jaren zeventig en tachtig als een van de chauffeurs van de bus. Hij bepaalde hoe hard er gereden moest worden om tijdig de eind streep te bereiken. „In mijn tijd als renner speelden Stuart O'Gra- dy en Eros Poli die rol", vertelt ploegleider Aart Vierhouten van Vacansoleil-DCM. En wie is tegenwoordig de chauf feur van de bus? „Niemand", zegt Alben Timmer (Argos-Shimano). „We worden allemaal via onze oortjes op de hoogte gehouden over de tijd die we nog hebben om binnen te komen. En dan zijn het vaak de ploeggenoten van de sprinters die op hun commando het tempo aangeven in de bus." De fameuze sprinterstrein van Ar- gos is in de bergritten meer een sprintersbus. Timmer: „Wij heb ben Tom Dumoulin, Simon Ge- schke en Johannes Frohlinger die redelijk kunnen klimmen. Die zit ten vaak een paar groepjes naar voren. De rest verzamelt zich meestal in de bus bij Marcel Kit tel en John Degenkolb.". Tegenwoordig krijgen de renners via hun oortjes te horen hoeveel tijd ze nog hebben om op tijd bin nen te komen. Vroeger moesten ze dat zelf uitrekenen. Gar- min-ploegleider Andreas Klier: „Ik was daar altijd van tevoren mee bezig." Zo niet Servais Kna- ven. „Nee, ik rekende dat ter plek ke uit als ik wist hoe hard er voor aan gereden werd", verraadt de ploegleider van Team Sky de aan wezigheid van een rekenknobbel. Hoe zorgt de bus dat ze op tijd binnenkomt? Vierhouten: „Door in de afdalingen heel hard te rij den. Daar gaan we vaak sneller dan de klassementsrenners voor aan." „In de rit van zaterdag won de bus in de afdaling van de voor laatste col twee minuten terug op de kopgroep", aldus Timmer. Bergaf mag het dan hard gaan, bergop moet er in de bus wel de gelijk rekening gehouden worden met de niet-klimmers. „Er wordt regelmatig geroepen dat het zach ter moet. Wie er dan meestal roept? „Mark Cavendish. Die weet wel hoe hij zich moet laten ho ren." „Zo moet wielrennen zijn", was een vaak gehoorde opmerking. Het gevoel van 'eindelijk' hing in de lucht. Want volgens velen is een open koers de 'bijvangst' van het feit dat de strijd tegen doping zijn vruchten begint af te wer pen. „Vijf jaar geleden was ik met deze zelfde benen 22e in de Tour. Nu sta ik vierde", illustreerde Lau rens ten Dam hoe hij het verschil tussen heden en verleden ervaart. „Wat ik vandaag gezien heb, stelt me gerust", laat Vacansoleil-ploeg- leider Aart Vierhouten weten over met name de zwakke dag van Team Sky. Zwakke dagen horen bij het koer sen zonder doping. Producten als epo waren er ook voor om ren ners probleemloos te laten herstel len tussen de zware ritten door. Nu is het voor de meesten iedere dag maar afwachten hoe de vlag er bij hangt. Wie nog wel uit de verboden pot durft te snoepen wordt doorgaans snel in de kraag gegrepen. De enige, echt constante factor tot dusverre in deze Tour is leider Chris Froome. Waar in een nog niet zo ver verleden door de ken ners van zaken als getrapte watta ges en zuurstofopname grote vraagtekens werden geplaatst bij enkele indrukwekkende presta ties, staan diezelfde expert nu in de rij-om de Keniaanse Brit vrij te pleiten van mogelijk dopingge- bruik. „Wat ik zie is menselijk", zeggen zij over de klimcijfertjes van Froome. Dat Froome zich desondanks in de top drie van de gereden tijden op Ax-3-Domaines heeft genes teld moet gezocht worden in een sterk verbeterde trainingsaanpak en de stappen die sport gemaakt heeft op technologisch gebied. De laatste jaren is er veel meer oog voor zaken als aërodynamica, voe ding (pas sinds kort gaan er eigen koks mee naar de koersen) en ma teriaal. Niemand die het hardop wil bevestigen, maar vanuit de oude dopingcultuur ontbrak het de sport jarenlang aan de prikkel om te innoveren. Gewoon de spuit er in was net zo gemakke lijk. Het loont weer de moeite om al leen maar keihard te werken. 'Op een andere manier zou ik het niet willen', spreekt Froome de eerde re woorden van Marianne Vos na. Maar de grote opwinding betrof dit weekeinde toch het feit dat blijkt dat schoon koersen veel leu ker is om naar te kijken. De sport raakt langzaam verlost van het kwaad dat alles en iedereen zo lang in een verlammende greep hield. MAANDAG 8 JULI 2013 Bus heeft geen chauffeur meer door Jan Martens Johnny Hoogerland wordt fel aangemoedigd op de Col de Pailheres. De renner uit Langeweegje eindigde in de eerste Pyreneeënrit op 17.47 minuten van de Britse etappewinnaar Chris«Froome op de 65e plaats, foto Bas Czerwinski door Ad Pertijs BAGNERES DE BIGORRE - De opwin ding was groot, het afgelopen weekeinde in de Tour. De twee bergritten door de Pyreneeën lie ten een koers zien zoals die in de Ronde van Frankrijk zelden is ver toond in de bergen. Vol onvoorspel bare ontwikkelingen en een totaal gebrek aan controle.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 25