Zo zonder kinderen was het toch wel érg stil in huis Toerisme is belangrijk voor CessAir ZOMERKRANT 3 AANSCHUIVEN BIJ Lcud^te kiiddaqtHod In deze rubriek schuiven we onverwachts aan bij mensen die bezig zijn met lunch of diner. Het is een vrolijk gezelschap: opa, oma, twee mama's en vier kinderen aan de lunch in strandpaviljoen De Banjaard in Kamperland. Vandaag is het 'ophaaldag': de kinderen hebben een week bij opa en oma op de RCN-camping de Schotsman geiogeerd, maar gaan nu weer met htin mama's mee terug naar Limburg. Weg rust. „Maar ik vind het wel fijn hoor," zegt moeder Selma. „Zonder de kinderen is het toch wel érg stil in huis." Het idee voor zo'n vakantie met kleinkinderen ontstond min of meer vanzelf, vertelt oma Ine Heidens. „We pas ten al regelmatig op de kleinkinderen, zoals dat gaat als je opa en oma bent. En ik houd erg van Zeeland, dus ik wilde de kleinkinderen daar graag mee naartoe nemen." Voorwaarde was wel dat de kinderen vijfjaar of ouder zijn. Kleine Hu- go mocht dit jaar voor het eerst mee. Hij glundert boven zijn bord frietjes. Hele dagen spelen op het strand en vissen met opa: Hugo heeft zich uitste kend vermaakt. En het eten viel ook in de smaak. Eén keer zijn ze met z'n allen uit eten geweest, de rest van de week hebben ze zelf gekookt op de camping. Of nou ja, gekookt. Het was vooral piz za's en pannekoeken wat de klok sloeg, geeft Ine toe. Opa en oma weten wel hoe ze de kleinkinde ren blij krijgen. Enno Belderok (48) richtte het bedrijf CessAir twaalf jaar geleden op. „Vliegen is zo leuk en fascinerend. Als je eenmaal begint, raak je ver slaafd." Toen Enno vroeger op school zat, vertelden ze hem dat hij geen pilotenopleiding kon doen omdat hij een bril droeg. „Ik vond dat verschrikkelijk jammer en ben toen maar bouwkunde gaan studeren." Toen hij zijn inte resse in vliegen later weer wilde oppakken, kwam hij erachter dat perfecte ogen geen vereiste zijn. „Gelukkig heb ik toen alsnog de pilotenopleiding kunnen doen. Na vele jaren modelvliegtuigjes bouwen, was dat geweldig natuur lijk." Omdat vliegen wel een hele dure hobby bleek te zijn, besloot Enno drie jaar later zijn eigen be drijfje op te zetten. Ondertussen heeft hij in totaal al 1500 vliegu ren gemaakt. CessAir is in bezit van vier vlieg tuigen, waarvan er twee gebruikt worden voor rondvluchten en twee voor privé- en lesvluchten. De piloten van het bedrijf zijn vaak net afgestudeerd. „Ik vind het belangrijk om deze jongens en meisjes de kans te geven erva ring op te doen. Tijdens hun oplei ding hebben ze nog niet te maken gehad met passagiers. Hoe ze daar mee moeten omgaan, is belang rijk om te leren." Een hoge prioriteit voor Enno is de veiligheid van de vluchten. „CessAir heeft als één van onge veer tien bedrijven in Nederland een Europese rondvluchtvergun ning, genaamd AOC. Dit betekent dat we aan alle eisen van de In spectie Verkeer en Waterstaat vol doen." Dit is dezelfde vergunning als bijvoorbeeld KLM heeft. „Het enige verschil is dat zij een ver gunning van punt A naar B heb ben en wij van A naar A, omdat we met rondvluchten op dezelfde plek weer eindigen." Enno werkt voor elke vlucht met een checklist. „Na een tijdje is het heel verleidelijk om deze lijst over te slaan omdat je alles toch wel weet, maar het is belangrijk om consequent en bewust bezig te blijven. 99 procent van de vlieg tuigongelukken gebeurt door menselijke fouten." Toerisme heeft een grote invloed op CessAir. „Het is een belangrij ke toegevoegde waarde voor ons." Door het slechte weer de afgelo pen tijd konden er niet veel rond vluchten gemaakt worden. „Ge lukkig is er voor mij geen grote za kelijke druk, omdat ik mijn brood hier niet mee verdien." Zijn voor naamste baan is in de bouw. ZATERDAG 6 JULI 2013 door Simone Maas Met de C172 de lucht in. „Veel mensen denken dat zo'n klein vliegtuigje verschrikkelijk veel turbulentie heeft, maar meestal gaat het allemaal heel soepel in de lucht", vertelt Enno Belderok van CessAir. foto's Lex de Meester Voorbereiden op de vlucht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 47