Zo zonder kinderen was het toch wel érg stil in huis
Toerisme is belangrijk voor CessAir
ZOMERKRANT
3
AANSCHUIVEN BIJ
Lcud^te kiiddaqtHod
In deze rubriek schuiven we onverwachts aan bij
mensen die bezig zijn met lunch of diner.
Het is een vrolijk gezelschap: opa, oma,
twee mama's en vier kinderen aan de
lunch in strandpaviljoen De Banjaard in
Kamperland. Vandaag is het 'ophaaldag':
de kinderen hebben een week bij opa en oma op
de RCN-camping de Schotsman geiogeerd, maar
gaan nu weer met htin mama's mee terug naar
Limburg. Weg rust. „Maar ik vind het wel fijn
hoor," zegt moeder Selma. „Zonder de kinderen
is het toch wel érg stil in huis." Het idee voor
zo'n vakantie met kleinkinderen ontstond min of
meer vanzelf, vertelt oma Ine Heidens. „We pas
ten al regelmatig op de kleinkinderen, zoals dat
gaat als je opa en oma bent. En ik houd erg van
Zeeland, dus ik wilde de kleinkinderen daar
graag mee naartoe nemen." Voorwaarde was wel
dat de kinderen vijfjaar of ouder zijn. Kleine Hu-
go mocht dit jaar voor het eerst mee. Hij glundert
boven zijn bord frietjes. Hele dagen spelen op het
strand en vissen met opa: Hugo heeft zich uitste
kend vermaakt. En het eten viel ook in de smaak.
Eén keer zijn ze met z'n allen uit eten geweest, de
rest van de week hebben ze zelf gekookt op de
camping. Of nou ja, gekookt. Het was vooral piz
za's en pannekoeken wat de klok sloeg, geeft Ine
toe. Opa en oma weten wel hoe ze de kleinkinde
ren blij krijgen.
Enno Belderok (48) richtte
het bedrijf CessAir twaalf
jaar geleden op. „Vliegen is
zo leuk en fascinerend. Als
je eenmaal begint, raak je ver
slaafd." Toen Enno vroeger op
school zat, vertelden ze hem dat
hij geen pilotenopleiding kon
doen omdat hij een bril droeg. „Ik
vond dat verschrikkelijk jammer
en ben toen maar bouwkunde
gaan studeren." Toen hij zijn inte
resse in vliegen later weer wilde
oppakken, kwam hij erachter dat
perfecte ogen geen vereiste zijn.
„Gelukkig heb ik toen alsnog de
pilotenopleiding kunnen doen.
Na vele jaren modelvliegtuigjes
bouwen, was dat geweldig natuur
lijk." Omdat vliegen wel een hele
dure hobby bleek te zijn, besloot
Enno drie jaar later zijn eigen be
drijfje op te zetten. Ondertussen
heeft hij in totaal al 1500 vliegu
ren gemaakt.
CessAir is in bezit van vier vlieg
tuigen, waarvan er twee gebruikt
worden voor rondvluchten en
twee voor privé- en lesvluchten.
De piloten van het bedrijf zijn
vaak net afgestudeerd. „Ik vind
het belangrijk om deze jongens
en meisjes de kans te geven erva
ring op te doen. Tijdens hun oplei
ding hebben ze nog niet te maken
gehad met passagiers. Hoe ze daar
mee moeten omgaan, is belang
rijk om te leren."
Een hoge prioriteit voor Enno is
de veiligheid van de vluchten.
„CessAir heeft als één van onge
veer tien bedrijven in Nederland
een Europese rondvluchtvergun
ning, genaamd AOC. Dit betekent
dat we aan alle eisen van de In
spectie Verkeer en Waterstaat vol
doen." Dit is dezelfde vergunning
als bijvoorbeeld KLM heeft. „Het
enige verschil is dat zij een ver
gunning van punt A naar B heb
ben en wij van A naar A, omdat
we met rondvluchten op dezelfde
plek weer eindigen."
Enno werkt voor elke vlucht met
een checklist. „Na een tijdje is het
heel verleidelijk om deze lijst
over te slaan omdat je alles toch
wel weet, maar het is belangrijk
om consequent en bewust bezig
te blijven. 99 procent van de vlieg
tuigongelukken gebeurt door
menselijke fouten."
Toerisme heeft een grote invloed
op CessAir. „Het is een belangrij
ke toegevoegde waarde voor ons."
Door het slechte weer de afgelo
pen tijd konden er niet veel rond
vluchten gemaakt worden. „Ge
lukkig is er voor mij geen grote za
kelijke druk, omdat ik mijn brood
hier niet mee verdien." Zijn voor
naamste baan is in de bouw.
ZATERDAG 6 JULI 2013
door Simone Maas
Met de C172 de lucht in. „Veel mensen denken dat zo'n klein vliegtuigje verschrikkelijk veel turbulentie heeft, maar meestal gaat het allemaal heel soepel in de lucht", vertelt Enno Belderok van
CessAir. foto's Lex de Meester
Voorbereiden op de vlucht.