I AUTO 15 KORTE RIJ-IMPRESSIES HHHBHHBHHHIiiHm RENAULT CLIO ESTATE WÊÊËmÊÊÊÊÊKBÊÊÊÊÊm WÊÊÊÊÊÊÊmmÊÊÊÊÊm B-O.,--. I Het aanbod compacte station wagons is klein, terwijl de inte resse ervoor groot is. Renault lanceert van de nieuwe Clio ook een ruimtelijke variant. Wie wil er niet veel au to voor zijn geld. De meerprijs voor een stationwagon blijkt meestal bescheiden. Niet vreemd dat me nig particuliere en za kelijke rijder graag iets dieper in de buidel wil tasten voor meer gebruiksgemak. De tweede en ook voorlopig laatste carros serieversie van de nieuwe Renault Clio be treft de Estate. Een auto waarbij behalve functionaliteit ook uitstraling hoog op de wensenlijst stond. Het is goed aan de ach terkant te zien dat deze variant tegelijk met de hatchback werd ontworpen. De Clio Estate toont niet alleen groot, maar is dat ook met een lengte van 4,27 me ter. Daarmee kan dit model direct concurre ren met middenklassers. Het bagagevolu me groeit van 300 liter bij de gewone Clio naar 443 liter bij de Estate. Dat volume kan nog fors worden uitgebreid naar 1.380 liter door het neerklappen van de achterbank. Uit het gewicht van 1.020 kilogram blijkt dat de Clio een auto is van deze tijd waarin lichtgewicht de trend is. Daardoor kunnen kleinere motoren worden toegepast. In dit geval is dat een driecilinder met een in houd van 0.9 liter. Door toevoeging van een turbo levert de krachtbron 90 pk en een koppel van 135 Nm. De prestaties zijn keurig met een top van 185 kilometer per uur en een 0-100-acceleratie in 12,2 secon den. Bovendien voelt de kleine motor vol doende bijterig aan en is vrijwel altijd di rect bij de les. Zonder hem rumoerig te wil len noemen, is de driepitter altijd wel hoor baar. Ondanks dat de nieuwe Clio sportie ver oogt dan zijn voorganger, blijkt ook het onderstel uitstekend in balans met een vol doende hoogstaand comfort. Omdat Renault de Estate-versie met 0.9 li ter krachtbron net niet binnen de grenzen voor 14 procent bijtelling heeft kunnen krij gen, blijft het start- en stopsysteem afwe zig. Bij veelvuldig stadsgebruik levert de ge bruiker daarmee aan voordeel in. Wie voor al op de snelweg of in. het buitengebied rijdt, zal in het eindresultaat daar weinig van merken. Het testgemiddelde komt uit op 1 liter per 15,1 kilometer. De nieuwe Clio beschikt over een prima zitpositie, met wat grotere stoelen dan voorheen. Het dashboard is speels opgezet en wie voor het optionele R-Link multime diasysteem met TomTom gaat, raakt snel overtuigd van de intuïtieve bediening er van. Bovendien kan dit systeem met down loads in de loop der tijd met nieuwe func ties worden uitgebreid. Renault presen teert het interieur net als de buitenkant met allerhande kleurrijke opties, maar daar voor moet wel de duurste versie worden ge kocht. De Clio Estate is er vanaf 14.990 euro en de zeer complete en vooral kleurrijke Dynami- que komt op 18.490 euro. CLIO ESTATE EN CONCURRENTEN VRIJDAG 5 JULI 2013 Toyota pakt na hybrides door met ruime Auris Touring Sports In een markt die onder druk staat, weet Toyota prima te presteren. Niet vreemd met zo'n groot aanbod hybrides die alle voor 14 procent bij telling in aanmerking komen. Het merk heeft echter ook een nieuw ij zer in het vuur: behalve de vijfdeurs hatchback is er nu ook een royale Touring Sports, een stationwagon met meer dan serieuze afmetingen. In dit segment waren louter diesel stationwagons te verkrijgen die de 14 procentstatus behaalden. Door nu een benzineauto met dezelfde gunstige voorwaarden te lanceren, slaat Toyota meerdere vliegen in één klap. Natuurlijk is de zakelijke rij der voor dit model te porren. Maar Hybride met ruimte, foto toyota dat geldt ook voor de particulier die profiteert van de vrijstelling van bpm. Bovendien moet voor vrijwel alle auto's vanaf 1 januari aanstaan de weer wegenbelasting betaald worden. Dan is de berijder van een benzineauto aanzienlijk goedkoper uit dan die van een diesel. Met dit soort voordelen lijken de daadwerke- lijke eigenschappen van een auto minder belangrijk. Maar ook op dat vlak scoort de Auris goed. Samen met de prima rijkwaliteiten - al be kend van de hatchback - biedt de Touring Sports vooral meer ruimte met een bagagevolume variërend van 530 tot 1.658 liter. De prijs van 19.580 euro geldt voor de 1.3 benzi ne, de hybride kost 24.750 euro. Tony Vos Audi heeft met A3 Limousine A4-concurrent in eigen huis Nederland is geen sedanland, maar Audi verwacht dat de nieuwe A3 Li mousine (sedan) hier circa 20 pro cent van de verkopen van de A3 A3 sedan: gedrongen, foto WdeV voor zijn rekening neemt. De nieuw komer heeft een gedrongen uiterlijk. De coupéachtige daklijn verraadt zijn sportieve aspiraties. Dat wordt extra bekrachtigd door wielkasten die bre der zijn dan die van de A3-hatchback en Sportback. Net als alle carrosserie- delen zijn de bumpers, grille en luch tinlaten specifiek voor de sedan ont- wikkeld. Volledige led-verlichting is optioneel. De motoren zijn bekend. De instapper is de 1 ut TFSI (125 pk, 28.500 euro), die evenals de 1.6 TDI (105 pk) niet als eerste de dealer be reikt. Die eer valt te beurt aan de 1.4 TFSI (140 pk, 29.300 euro) met cilinderuitschakeling en de 1.8 TFSI (180 pk, 34.190 euro). Beide benzi nemotoren komen tegelijk met de 2.0 TDI diesel (150 pk, 32.300 euro). De 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling is niet alleen snel, maar ook zuinig. Die versie komt net als de andere 1.4 TFSI-motor en de 2.0 TDI voor 20 procent bijtelling in aanmerking. Al met al is de A3-sedan een prima alternatief voor een A4-sedan. Willem de Volder Consumentenbond: Hyundai i10, i20 en i30 laagste afschrijving De Consumentenbond heeft een lan delijk vergelijkingsonderzoek gehou den naar maandelijkse autokosten. Daaruit komen de Hyundai i10, i20 en i30 naar voren als auto's met de laagste afschrijving. Dat betekent con creet dat de verhouding tussen aan schafprijs en restwaarde voor deze Hyundai-modellen het best is. De i10, i20 en i30 scoren ook nog hoge cijfers met hun rijke standaarduitrus ting en lage brandstofverbruik. Mondiale lancering van nieuwe Mazda3 met SkyActive-techniek Mazda heeft afgelopen week op vijf plaatsen in de wereld de kersverse '3' gepresenteerd. De nieuweling heeft een lengte van 4,46 meter, een lange re wielbasis dan zijn voorganger en een minimaal 350 liter grote bagage ruimte. Mazda levert de '3' vanaf ok tober met keuze uit een 1.5 (100 pk) en 2.0 liter (120 en 165 pk) benzine motor en een 2.2 liter (150 pk) die sel. De '3' heeft volop moderne Sky Active-techniek onder de leden. Mazda3: geheel nieuw, foto Mazda Renault lepelt kleinere en zuinige 1.2 turbomotor in Mégane-reeks Renault levert de Mégane hatchback, Estate en Coupé in het vervolg met de nieuwe 1.2 I Energy TCe 130-mo- tor, ter vervanging van de even krach tige 1.4 liter. Net als de al bestaande versie met 115 pk is deze voorzien van een start- en stopsysteem. De motor staat borg voor een gunstig verbruik (5,4 liter per 100 kilometer) en een C02-uitstoot van 124 gram per kilometer (20 procent bijtelling). Spanjaarden zijn chauvinistisch in verkiezing beste auto 2013 Een jury van auto-experts van Unidad Editorial (Spaanse media) heeft de Seat Leon tot 'Beste auto van 2013' uitgeroepen. Voor deze prestigieuze verkiezing werden alle nieuwe model len beoordeeld die afgelopen jaar in Spanje zijn uitgebracht. Doorslagge vende argumenten voor de jury om de Leon tot winnaar uit te roepen, zijn het design, de value-for-money en de dynamische kwaliteiten. 8 De achterkant van de tweede serie van de Renault Clio Estate harmonieert aanzienlijk beter dan die van het vorige model, foto Automedia Ruimte in harmonie door Tony Vos Renault Clio Estate Bagageruimte 443-1.380 liter, gewicht 1.020 kg. Benzine 0.9 liter 90 pk. Vanaf 14.990 euro, Dynamique 18.490 euro. Kia Venga Bagageruimte 440-1.486 liter, gewicht 1.153 kg. Benzine 0.9 liter 90 pk. Vanaf 16.595 euro, Plus Pack 18.695 euro. Seat Ibiza ST Bagageruimte 430-1.164 liter, gewicht 1.050 kg. Benzine 1.2 liter 105 pk. Vanaf 13.990 euro, 1.2 TSI Style 18.760 euro. Skoda Fabia Combi Bagageruimte 505-1.485 liter, gewicht 1.036 kg. Beznine 1.2 liter 85 pk. Vanaf 10.990 euro, 1.2 TSI Elegance 18.890 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15