I
AUTO 15
KORTE RIJ-IMPRESSIES
HHHBHHBHHHIiiHm
RENAULT CLIO ESTATE
WÊÊËmÊÊÊÊÊKBÊÊÊÊÊm
WÊÊÊÊÊÊÊmmÊÊÊÊÊm
B-O.,--. I
Het aanbod compacte station
wagons is klein, terwijl de inte
resse ervoor groot is. Renault
lanceert van de nieuwe Clio
ook een ruimtelijke variant.
Wie wil er niet veel au
to voor zijn geld. De
meerprijs voor een
stationwagon blijkt
meestal bescheiden.
Niet vreemd dat me
nig particuliere en za
kelijke rijder graag iets dieper in de buidel
wil tasten voor meer gebruiksgemak.
De tweede en ook voorlopig laatste carros
serieversie van de nieuwe Renault Clio be
treft de Estate. Een auto waarbij behalve
functionaliteit ook uitstraling hoog op de
wensenlijst stond. Het is goed aan de ach
terkant te zien dat deze variant tegelijk
met de hatchback werd ontworpen.
De Clio Estate toont niet alleen groot,
maar is dat ook met een lengte van 4,27 me
ter. Daarmee kan dit model direct concurre
ren met middenklassers. Het bagagevolu
me groeit van 300 liter bij de gewone Clio
naar 443 liter bij de Estate. Dat volume kan
nog fors worden uitgebreid naar 1.380 liter
door het neerklappen van de achterbank.
Uit het gewicht van 1.020 kilogram blijkt
dat de Clio een auto is van deze tijd waarin
lichtgewicht de trend is. Daardoor kunnen
kleinere motoren worden toegepast. In dit
geval is dat een driecilinder met een in
houd van 0.9 liter. Door toevoeging van
een turbo levert de krachtbron 90 pk en
een koppel van 135 Nm. De prestaties zijn
keurig met een top van 185 kilometer per
uur en een 0-100-acceleratie in 12,2 secon
den. Bovendien voelt de kleine motor vol
doende bijterig aan en is vrijwel altijd di
rect bij de les. Zonder hem rumoerig te wil
len noemen, is de driepitter altijd wel hoor
baar. Ondanks dat de nieuwe Clio sportie
ver oogt dan zijn voorganger, blijkt ook het
onderstel uitstekend in balans met een vol
doende hoogstaand comfort.
Omdat Renault de Estate-versie met 0.9 li
ter krachtbron net niet binnen de grenzen
voor 14 procent bijtelling heeft kunnen krij
gen, blijft het start- en stopsysteem afwe
zig. Bij veelvuldig stadsgebruik levert de ge
bruiker daarmee aan voordeel in. Wie voor
al op de snelweg of in. het buitengebied
rijdt, zal in het eindresultaat daar weinig
van merken. Het testgemiddelde komt uit
op 1 liter per 15,1 kilometer.
De nieuwe Clio beschikt over een prima
zitpositie, met wat grotere stoelen dan
voorheen. Het dashboard is speels opgezet
en wie voor het optionele R-Link multime
diasysteem met TomTom gaat, raakt snel
overtuigd van de intuïtieve bediening er
van. Bovendien kan dit systeem met down
loads in de loop der tijd met nieuwe func
ties worden uitgebreid. Renault presen
teert het interieur net als de buitenkant
met allerhande kleurrijke opties, maar daar
voor moet wel de duurste versie worden ge
kocht.
De Clio Estate is er vanaf 14.990 euro en de
zeer complete en vooral kleurrijke Dynami-
que komt op 18.490 euro.
CLIO ESTATE EN CONCURRENTEN
VRIJDAG 5 JULI 2013
Toyota pakt na hybrides door
met ruime Auris Touring Sports
In een markt die onder druk staat,
weet Toyota prima te presteren.
Niet vreemd met zo'n groot aanbod
hybrides die alle voor 14 procent bij
telling in aanmerking komen. Het
merk heeft echter ook een nieuw ij
zer in het vuur: behalve de vijfdeurs
hatchback is er nu ook een royale
Touring Sports, een stationwagon
met meer dan serieuze afmetingen.
In dit segment waren louter diesel
stationwagons te verkrijgen die de
14 procentstatus behaalden. Door
nu een benzineauto met dezelfde
gunstige voorwaarden te lanceren,
slaat Toyota meerdere vliegen in
één klap. Natuurlijk is de zakelijke rij
der voor dit model te porren. Maar
Hybride met ruimte, foto toyota
dat geldt ook voor de particulier die
profiteert van de vrijstelling van
bpm. Bovendien moet voor vrijwel
alle auto's vanaf 1 januari aanstaan
de weer wegenbelasting betaald
worden. Dan is de berijder van een
benzineauto aanzienlijk goedkoper
uit dan die van een diesel. Met dit
soort voordelen lijken de daadwerke-
lijke eigenschappen van een auto
minder belangrijk. Maar ook op dat
vlak scoort de Auris goed. Samen
met de prima rijkwaliteiten - al be
kend van de hatchback - biedt de
Touring Sports vooral meer ruimte
met een bagagevolume variërend
van 530 tot 1.658 liter. De prijs van
19.580 euro geldt voor de 1.3 benzi
ne, de hybride kost 24.750 euro.
Tony Vos
Audi heeft met A3 Limousine
A4-concurrent in eigen huis
Nederland is geen sedanland, maar
Audi verwacht dat de nieuwe A3 Li
mousine (sedan) hier circa 20 pro
cent van de verkopen van de A3
A3 sedan: gedrongen, foto WdeV
voor zijn rekening neemt. De nieuw
komer heeft een gedrongen uiterlijk.
De coupéachtige daklijn verraadt zijn
sportieve aspiraties. Dat wordt extra
bekrachtigd door wielkasten die bre
der zijn dan die van de A3-hatchback
en Sportback. Net als alle carrosserie-
delen zijn de bumpers, grille en luch
tinlaten specifiek voor de sedan ont-
wikkeld. Volledige led-verlichting is
optioneel. De motoren zijn bekend.
De instapper is de 1 ut TFSI (125 pk,
28.500 euro), die evenals de 1.6 TDI
(105 pk) niet als eerste de dealer be
reikt. Die eer valt te beurt aan de
1.4 TFSI (140 pk, 29.300 euro) met
cilinderuitschakeling en de 1.8 TFSI
(180 pk, 34.190 euro). Beide benzi
nemotoren komen tegelijk met de
2.0 TDI diesel (150 pk, 32.300 euro).
De 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling
is niet alleen snel, maar ook zuinig.
Die versie komt net als de andere
1.4 TFSI-motor en de 2.0 TDI voor
20 procent bijtelling in aanmerking.
Al met al is de A3-sedan een prima
alternatief voor een A4-sedan.
Willem de Volder
Consumentenbond: Hyundai i10,
i20 en i30 laagste afschrijving
De Consumentenbond heeft een lan
delijk vergelijkingsonderzoek gehou
den naar maandelijkse autokosten.
Daaruit komen de Hyundai i10, i20
en i30 naar voren als auto's met de
laagste afschrijving. Dat betekent con
creet dat de verhouding tussen aan
schafprijs en restwaarde voor deze
Hyundai-modellen het best is. De
i10, i20 en i30 scoren ook nog hoge
cijfers met hun rijke standaarduitrus
ting en lage brandstofverbruik.
Mondiale lancering van nieuwe
Mazda3 met SkyActive-techniek
Mazda heeft afgelopen week op vijf
plaatsen in de wereld de kersverse '3'
gepresenteerd. De nieuweling heeft
een lengte van 4,46 meter, een lange
re wielbasis dan zijn voorganger en
een minimaal 350 liter grote bagage
ruimte. Mazda levert de '3' vanaf ok
tober met keuze uit een 1.5 (100 pk)
en 2.0 liter (120 en 165 pk) benzine
motor en een 2.2 liter (150 pk) die
sel. De '3' heeft volop moderne Sky
Active-techniek onder de leden.
Mazda3: geheel nieuw, foto Mazda
Renault lepelt kleinere en zuinige
1.2 turbomotor in Mégane-reeks
Renault levert de Mégane hatchback,
Estate en Coupé in het vervolg met
de nieuwe 1.2 I Energy TCe 130-mo-
tor, ter vervanging van de even krach
tige 1.4 liter. Net als de al bestaande
versie met 115 pk is deze voorzien
van een start- en stopsysteem. De
motor staat borg voor een gunstig
verbruik (5,4 liter per 100 kilometer)
en een C02-uitstoot van 124 gram
per kilometer (20 procent bijtelling).
Spanjaarden zijn chauvinistisch
in verkiezing beste auto 2013
Een jury van auto-experts van Unidad
Editorial (Spaanse media) heeft de
Seat Leon tot 'Beste auto van 2013'
uitgeroepen. Voor deze prestigieuze
verkiezing werden alle nieuwe model
len beoordeeld die afgelopen jaar in
Spanje zijn uitgebracht. Doorslagge
vende argumenten voor de jury om
de Leon tot winnaar uit te roepen,
zijn het design, de value-for-money
en de dynamische kwaliteiten.
8 De achterkant van de tweede serie van de Renault Clio Estate harmonieert aanzienlijk beter dan die van het vorige model, foto Automedia
Ruimte in harmonie
door Tony Vos
Renault Clio Estate
Bagageruimte 443-1.380 liter, gewicht
1.020 kg. Benzine 0.9 liter 90 pk. Vanaf
14.990 euro, Dynamique 18.490 euro.
Kia Venga
Bagageruimte 440-1.486 liter, gewicht
1.153 kg. Benzine 0.9 liter 90 pk. Vanaf
16.595 euro, Plus Pack 18.695 euro.
Seat Ibiza ST
Bagageruimte 430-1.164 liter, gewicht
1.050 kg. Benzine 1.2 liter 105 pk. Vanaf
13.990 euro, 1.2 TSI Style 18.760 euro.
Skoda Fabia Combi
Bagageruimte 505-1.485 liter, gewicht
1.036 kg. Beznine 1.2 liter 85 pk. Vanaf
10.990 euro, 1.2 TSI Elegance 18.890 euro.