'Vertrekpremie vreemdeling leidt tot koehandel' VERDIEPING 11 Dit is het tweede verhaal in een twee luik over het Nederlandse uitzetbe leid. De eerste aflevering stond zater dag 29 juni in de krant en is terug te lezen via de iPad-app van uw krant. landse overheid. In hun sub sidieverordening staat pre cies welke bedragen (in cash of natura) een vertrek ker maximaal mee mag krij gen. Daar moeten de organi saties zich aan houden. Maar een vreemdeling kan ook via DT&V, het Rijk dus, geld mee krijgen. Die dienst kan zelf besluiten tot een extra bijdrage en kan daarover vrij onderhande len met de vreemdeling. De onafhankelijke terugkeeror- ganisaties balen van de extra 'vertrekpremie', die al vaker onder vuur lag, en de onderhandelingen daar over. „Het werkt koopmans gedrag in de hand. Ik zie het als koehandel met een kwetsbare groep vreemde lingen", stelt Lenie van Goor van Maatwerk bij Te rugkeer. Projectleider Ed Pe ters van Wereldtools op Maat noemt het wrang dat zijn organisatie 'op elk dub beltje wordt afgerekend, ter wijl DT&V veel meer speel ruimte heeft'. De organisa ties merken dat vreemdelin gen denken dat er ook bij hen te onderhandelen valt. Volgens DT&V is het haar taak zelfstandig vertrek te stimuleren. Een extra finan ciële bijdrage kan daarbij helpen. De dienst zegt in 2012 695 vreemdelingen een bijdrage van (gemid deld 360 euro) te hebben ge geven voor hun vertrek. Het hoogst uitgekeerde be drag was 7.000 euro. Het geld gaat naar. uiteenlopen de zaken. „Om ervoor te zor gen dat het instrument van een musicus vervoerd kon worden naar zijn thuisland. Voor een ander hebben we een mooi kostuum vergoed, omdat hem dat meer status zou opleveren." ding bieden. De andere organisatie maakt er juist extra werk van de vluchteling goed voorbereid op pad te sturen. Zo regelt Bridge to Better nog in Nederland stages voor vertrekkers die eenmaal terug een ei gen nering willen starten en stuurt Wereld tools met diezelfde gedachte een gereed schapskist van een kubieke meter mee. Er is keuze te over, maar ook reden tot zorg. De Commissie Integraal Toezicht Te rugkeer (CITT), die de uitzetting van vreemdelingen toetst, signaleert in haar re cent verschenen jaarverslag dat de diversi teit en overlap aan terugkeermogelijkhe- den voor onduidelijkheid kunnen zorgen bij de vreemdeling. „Er is een industrie rond de vreemdeling aan het ontstaan", licht CITT-woordvoerder Ed van Lingen het jaarverslag toe. Dat heeft mogelijk ook ongewenste gevolgen. „Organisaties wor den afgerekend op resultaten. We moeten niet willen dat straks vreemdelingen om de verkeerde redenen gepaaid worden voor terugkeerprogramma's", zegt hij, doelend op de subsidie-afhankelijkheid van de te- rugkeerorganisaties. Anderen vrezen voor 'een bazaar'. Hoe gretig de overheid ook op vertrek inzet, dat betekent echt niet dat. 'wij met een vangnetje over straat gaan om onze cijfers te halen', bezweert directeur Lenie van Goor van Maatwerk bij Terug keer (dat jaarlijks zo'n 250 vrijwillige ver trekkers ondersteunt). „Het is fijn dat de overheid ons financiert, maar het draait om de cliënt. Het gaat om zijn duurzame terugkeer, niet om het afvinken van num mertjes op Schiphol." IOM-projectmanagers Pieter Maas en Lau ra Carpier noemen het logisch 'dat we op resultaten worden afgerekend'. „Het heeft natuurlijk geen zin een hele terugkeerorga- nisatie op te tuigen als er geen mensen te rugkeren. Maar we zijn niet in dienst van de overheid. De beslissing over terugkeer is aan de cliënt." De vraag is of dat laatste wel zo is. Weten schapper Leerkes vindt de lijn tussen ge dwongen en vrijwillige terugkeer bijna een virtuele. „Hoe je het ook wendt of keert, in beide gevallen is sprake van verplichte te rugkeer. Het alternatief voor vrijwillige te rugkeer is een verblijf in de illegaliteit of een gedwongen uitzetting. Echt vrijwillig is het pas als je hier legaal mag blijven en tóch kiest om terug te gaan." Martin Wyss, directeur van IOM in Neder land, is het ermee eens dat er een dunne lijn loopt tussen vrijwillige en gedwongen terugkeer. „Maar als sommige landen geen gedwongen terugkeerders willen opne men, kan de consequentie niet zijn dat Ne derland dan verantwoordelijk is voor hun levensonderhoud." „Als migranten er niet in slagen een nieuw leven op te bouwen in het land waar ze naartoe zijn gegaan, kunnen ze zelf beslis sen om verder te reizen of terug naar huis te gaan. Dat is normaal, het overkomt veel mensen die in een ander land op zoek gaan naar werk." Het bedrag dat een vertrekken de vreemdeling mee kan krijgen, staat vast; behalve als de Dienst Terugkeer Vertrek (DT&V) zich ermee be moeit. Dan is opeens veel méér mogelijk en kan er wel onderhandeld worden. Die kritiek uiten non-gou vernementele organisaties die zich bezighouden met vrijwillige terugkeerprojec ten voor vreemdelingen. De organisaties worden ge subsidieerd door de Neder- IOM ondersteunt een apotheek voor dier- neesmiddelen in Kenia. Terugkeerder Mu- werkt er als laborant, foto IOM Een teruggekeerd Chanees echtpaar dat met behulp van de IOM in Ghana een klein be drijf is begonnen, foto IOM VRIJDAG 5 JULI 2013 Een teruggekeerde asielzoeker aan het werk in Burundi. Hij wordt daar ondersteund door Maatwerk bij Terugkeer en haar lokale part nerorganisatie. foto Maatwerk bij Terugkeer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11