UIT 15
I
Thuis in uw situatie
uw notaris voor
wonen en familie
Tijdens zijn werkperiode bij
Stichting IK in Oost-Souburg
onderzocht Aram Tanis hoe her
inneringen in de loop der tijd
kunnen veranderen.
Ik wist het niet meer precies, maar
twee maanden geleden schreef ik
over herinneringen. Die stonden cen
traal op een tentoonstelling die ik
zag. Ik zocht het op, het ging om een
expositie bij Van den Berge in Goes.
Waarom? Omdat ook de tentoonstel
ling Going Back to Where I Am Used to Stand
van Aram Tanis (Seoul, 1978 - opgegroeid
in Nederland) gaat over herinneringen. De
kern van mijn verhaal was dat die verbon
den zijn met momenten en samengaan
met beleven en betekenis geven. Tanis
voegt daar nadrukkelijk wat aan toe. Herin
neringen veranderen. Zijn ze eigenlijk wel
waar?
Die vraagstelling is ingegeven door zijn ei
gen geschiedenis. Hij reist regelmatig, voor
al door Azië. Als fotograaf observeert hij
wat daar te zien is en belicht hij vooral wat
meestal verborgen blijft zoals d£ daklozen
in Japanse steden. Maar wat weet hij nog
van zijn vroegste jeugd? En hoe weet je of
die herinneringen niet deels of helemaal
van latere datum zijn? Of dat je de werke
lijkheid hebt vermengd met je eigen fanta
sie? Die vragen kwamen nog sterker op
toen hij met zijn partner Jacolijn Verhoef
een korte documentaire maakte over zijn
vader die herinneringen ophaalt aan de
Watersnoodramp van 1953 die hij als 8-ja-
rig jongetje beleefde.
Tijdens zijn werkperiode op het IK-eiland
heeft Tanis zich erop bezonnen hoe verlan
gens, ervaringen en herinneringen in de
loop der tijd van kleur en vorm verande
ren. Hij herinnert zich de volkstuin van
zijn opa op Tholen en verbindt die gedach
te met beelden uit Azië, waarbij ook recen
te bezoeken aan bijvoorbeeld Japanse tui
nen meespelen. Hij vond in de paddenstoel
een natuurvorm die hem boeit en die hij
als metafoor voor de tuinen gebruikt.
In de afgebeelde poëtische assemblage com
bineert hij echte, geconserveerde en be
schilderde zwammen met zelfgemaakte. Je
ziet geen verschil. Het is ook niet duidelijk
of de stukken sinaasappel die ernaast lig
gen echt zijn of niet. De lichtblauwe sokkel
heeft iets van een kussen. Je kunt hem asso
ciëren met een droom of een gedachte.
Maar die is 'beschadigd': op enkele plaatsen
is de - witte - binnenkant zichtbaar.
Tanis toont meer intrigerende objecten.
Een 'bloem' van een bol met een er uitste
kend ijzeren kwastje. Ik hoorde dat je zo'n
kwastje bij de Japanse theeceremonie ge
bruikt. Een takje bloedkoraal op een sokkel
tje van klei, dat weerspiegelt in een vier
kant plaatje messing, is een subtiel monu
mentje voor de schoonheid van de (exoti
sche) natuur. Het kan ook een herinnering
zijn aan de halssnoeren van bloedkoralen
en de oorijzers van de Zeeuwse dracht.
Een stapeling van baksteenachtige vormen
van klei doet denken aan de kleuren van
lucht en zee en combineert die met aarde
als materiaal. Elke 'steen' is in principe een
herinnering, maar er blijft ook ruimte tus
sen hen in verborgen....
Ik zie ook twee grote ingelijste foto's. Ze
staan op gipsen sokkels van Mona-toetjes.
Die kreeg Tanis als kind vaak voorgescho
teld. Op de linker foto ligt een bijna naakte
man, zijn broek ovpr zijn enkels, deels ach
ter een deur verborgen naast een ijskast op
de vloer. Voor Tanis is het beeld verbonden
met de dood van zijn opa die op de keuken
vloer werd gevonden. Zonder die kennis is
het een beeld van machteloosheid en ont
luistering dat kan verwijzen naar de min
der prettige herinneringen en gedachten
die u en ik ook wel hebben.
De foto ernaast is explicieter. In een meta
len stellingkast, die ook op de andere foto
figureert, liggen niet alleen kleren en boe
ken, maar ook een naakte vrouw en een op
blaaspop. Een verwijzing naar verlangen,
onmacht en naar de mens als gebruiksob-
ject.
Dat past in de fotodocumentaires die Tanis
maakt, maar kan ook te maken hebben met
zijn eigen ervaringen. Ik lees op zijn websi
te over de strenge regels waaraan zijn moe
der hem onderwierpAl bij al een ten
toonstelling die zich niet een-twee-drie
blootgeeft. Maar als je de tijd neemt laat hij
je stilstaan bij mooie en minder mooie her
inneringen. En bij beelden die je niet snel
vergeet. En is dat niet waar het uiteindelijk
in kunst om moet gaan?
DONDERDAG 4 JULI 2013
Liefde voor landschap krachtig
verbeeld
Adri Geelhoed is geboeid door de
structuur en de ruimte van het
Zeeuwse landschap. Hij bouwt zijn
strak opgezette, vereenvoudigde
composities op van donker naar licht
en kiest voor heldere kleuren die hij
vaak met paletmes opbrengt. In som
mige werken is de voorstelling ver
dwenen. 17e-eeuwse kerk van Burgh
is mooi decor voor ode aan Zeeland.
T/m 20/7. NH kerk, Burghsering 33,
Burgh. Ma. t/m za. 13.30-16.30 uur.
Beelden in boerenhof van
Baarlandse galerie
In het boerenhof van G achttien 88,
met schapen, hagen, een boomgaard
en een vijver, zijn 12 beelden te zien
van evenzoveel kunstenaars. In uiteen
lopende materialen - van koper tot
kunststof- verbeelden zij het thema
'verbinding'. Een van de werken is het
afgebeelde Blik op aarde van Hella
Sluyters. Sfeervolle expositie.
T/m 29/9. G achttien 88, Oude Polder
dijk 2, Baarland. Za./zo. 12.00-17.00
uur én op afspraak 0113-639209
Keur aan beelden op de
Scheldeboulevard
Voor de 14e keer onthaalt Terneuzen
bezoekers op een beeldenroute. Dit
jaar met 37 sculpturen. Naast vooral
figuratief klassieke modern beeld
houwwerk van kunstenaars-collectief
Joseph Pannecoucke, een fraai ensem
ble monumentale sculptuur die de re
latie aangaat met de omgeving. Werk
van o.a. Arie Berkulin, Ton Kalle en
Mari Shields.
T/m 1 /9. Dagelijks, boulevard Terneu
zen, tijdens kantooruren in stadhuis.
Spannende sculptuur in
Rozentuin Kats
Onder de titel ca-YacZ is in de
Zeeuwse Rozentuin ruimtelijk werk
te zien van 15 jonge kunstenaars dat
vaak sterk inspeelt op de natuurlijke
omgeving. De deelnemers kregen alle
ruimte voor een persoonlijk state
ment. Alleen al de indrukwekkende
installatie van Willemien Schaap (fo
to) maakt bezoek de moeite waard.
T/m 20/9. De Zeeuwse Rozentuin,
Katse Groeneweg 3, Kats. Di. t/m za.
10.00-17.00 uur.
NOTARISPRAKTIJK
VAN DONGEN
Dam 37, Middelburg 0118 629155
www.notaris-vandongen.nl
*2
Aram Tanis vertaalt herinneringen in poëtische sculptuur.
In zijn foto's etaleert Tanis intrigerende tegenstellingen.
Zijn herinneringen wel waar?
t
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
T/m 14/7. Stichting IK, Vlissingsestraat 239 a,
Oost-Souburg. Zaterdag en zondag 12.00-17.00
uur. In hoekpaviljoen ingetogen door Aram Tanis
samengestelde tentoonstelling met onder meer
de documentaire over zijn vader.