UIT 15 I Thuis in uw situatie uw notaris voor wonen en familie Tijdens zijn werkperiode bij Stichting IK in Oost-Souburg onderzocht Aram Tanis hoe her inneringen in de loop der tijd kunnen veranderen. Ik wist het niet meer precies, maar twee maanden geleden schreef ik over herinneringen. Die stonden cen traal op een tentoonstelling die ik zag. Ik zocht het op, het ging om een expositie bij Van den Berge in Goes. Waarom? Omdat ook de tentoonstel ling Going Back to Where I Am Used to Stand van Aram Tanis (Seoul, 1978 - opgegroeid in Nederland) gaat over herinneringen. De kern van mijn verhaal was dat die verbon den zijn met momenten en samengaan met beleven en betekenis geven. Tanis voegt daar nadrukkelijk wat aan toe. Herin neringen veranderen. Zijn ze eigenlijk wel waar? Die vraagstelling is ingegeven door zijn ei gen geschiedenis. Hij reist regelmatig, voor al door Azië. Als fotograaf observeert hij wat daar te zien is en belicht hij vooral wat meestal verborgen blijft zoals d£ daklozen in Japanse steden. Maar wat weet hij nog van zijn vroegste jeugd? En hoe weet je of die herinneringen niet deels of helemaal van latere datum zijn? Of dat je de werke lijkheid hebt vermengd met je eigen fanta sie? Die vragen kwamen nog sterker op toen hij met zijn partner Jacolijn Verhoef een korte documentaire maakte over zijn vader die herinneringen ophaalt aan de Watersnoodramp van 1953 die hij als 8-ja- rig jongetje beleefde. Tijdens zijn werkperiode op het IK-eiland heeft Tanis zich erop bezonnen hoe verlan gens, ervaringen en herinneringen in de loop der tijd van kleur en vorm verande ren. Hij herinnert zich de volkstuin van zijn opa op Tholen en verbindt die gedach te met beelden uit Azië, waarbij ook recen te bezoeken aan bijvoorbeeld Japanse tui nen meespelen. Hij vond in de paddenstoel een natuurvorm die hem boeit en die hij als metafoor voor de tuinen gebruikt. In de afgebeelde poëtische assemblage com bineert hij echte, geconserveerde en be schilderde zwammen met zelfgemaakte. Je ziet geen verschil. Het is ook niet duidelijk of de stukken sinaasappel die ernaast lig gen echt zijn of niet. De lichtblauwe sokkel heeft iets van een kussen. Je kunt hem asso ciëren met een droom of een gedachte. Maar die is 'beschadigd': op enkele plaatsen is de - witte - binnenkant zichtbaar. Tanis toont meer intrigerende objecten. Een 'bloem' van een bol met een er uitste kend ijzeren kwastje. Ik hoorde dat je zo'n kwastje bij de Japanse theeceremonie ge bruikt. Een takje bloedkoraal op een sokkel tje van klei, dat weerspiegelt in een vier kant plaatje messing, is een subtiel monu mentje voor de schoonheid van de (exoti sche) natuur. Het kan ook een herinnering zijn aan de halssnoeren van bloedkoralen en de oorijzers van de Zeeuwse dracht. Een stapeling van baksteenachtige vormen van klei doet denken aan de kleuren van lucht en zee en combineert die met aarde als materiaal. Elke 'steen' is in principe een herinnering, maar er blijft ook ruimte tus sen hen in verborgen.... Ik zie ook twee grote ingelijste foto's. Ze staan op gipsen sokkels van Mona-toetjes. Die kreeg Tanis als kind vaak voorgescho teld. Op de linker foto ligt een bijna naakte man, zijn broek ovpr zijn enkels, deels ach ter een deur verborgen naast een ijskast op de vloer. Voor Tanis is het beeld verbonden met de dood van zijn opa die op de keuken vloer werd gevonden. Zonder die kennis is het een beeld van machteloosheid en ont luistering dat kan verwijzen naar de min der prettige herinneringen en gedachten die u en ik ook wel hebben. De foto ernaast is explicieter. In een meta len stellingkast, die ook op de andere foto figureert, liggen niet alleen kleren en boe ken, maar ook een naakte vrouw en een op blaaspop. Een verwijzing naar verlangen, onmacht en naar de mens als gebruiksob- ject. Dat past in de fotodocumentaires die Tanis maakt, maar kan ook te maken hebben met zijn eigen ervaringen. Ik lees op zijn websi te over de strenge regels waaraan zijn moe der hem onderwierpAl bij al een ten toonstelling die zich niet een-twee-drie blootgeeft. Maar als je de tijd neemt laat hij je stilstaan bij mooie en minder mooie her inneringen. En bij beelden die je niet snel vergeet. En is dat niet waar het uiteindelijk in kunst om moet gaan? DONDERDAG 4 JULI 2013 Liefde voor landschap krachtig verbeeld Adri Geelhoed is geboeid door de structuur en de ruimte van het Zeeuwse landschap. Hij bouwt zijn strak opgezette, vereenvoudigde composities op van donker naar licht en kiest voor heldere kleuren die hij vaak met paletmes opbrengt. In som mige werken is de voorstelling ver dwenen. 17e-eeuwse kerk van Burgh is mooi decor voor ode aan Zeeland. T/m 20/7. NH kerk, Burghsering 33, Burgh. Ma. t/m za. 13.30-16.30 uur. Beelden in boerenhof van Baarlandse galerie In het boerenhof van G achttien 88, met schapen, hagen, een boomgaard en een vijver, zijn 12 beelden te zien van evenzoveel kunstenaars. In uiteen lopende materialen - van koper tot kunststof- verbeelden zij het thema 'verbinding'. Een van de werken is het afgebeelde Blik op aarde van Hella Sluyters. Sfeervolle expositie. T/m 29/9. G achttien 88, Oude Polder dijk 2, Baarland. Za./zo. 12.00-17.00 uur én op afspraak 0113-639209 Keur aan beelden op de Scheldeboulevard Voor de 14e keer onthaalt Terneuzen bezoekers op een beeldenroute. Dit jaar met 37 sculpturen. Naast vooral figuratief klassieke modern beeld houwwerk van kunstenaars-collectief Joseph Pannecoucke, een fraai ensem ble monumentale sculptuur die de re latie aangaat met de omgeving. Werk van o.a. Arie Berkulin, Ton Kalle en Mari Shields. T/m 1 /9. Dagelijks, boulevard Terneu zen, tijdens kantooruren in stadhuis. Spannende sculptuur in Rozentuin Kats Onder de titel ca-YacZ is in de Zeeuwse Rozentuin ruimtelijk werk te zien van 15 jonge kunstenaars dat vaak sterk inspeelt op de natuurlijke omgeving. De deelnemers kregen alle ruimte voor een persoonlijk state ment. Alleen al de indrukwekkende installatie van Willemien Schaap (fo to) maakt bezoek de moeite waard. T/m 20/9. De Zeeuwse Rozentuin, Katse Groeneweg 3, Kats. Di. t/m za. 10.00-17.00 uur. NOTARISPRAKTIJK VAN DONGEN Dam 37, Middelburg 0118 629155 www.notaris-vandongen.nl *2 Aram Tanis vertaalt herinneringen in poëtische sculptuur. In zijn foto's etaleert Tanis intrigerende tegenstellingen. Zijn herinneringen wel waar? t Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. T/m 14/7. Stichting IK, Vlissingsestraat 239 a, Oost-Souburg. Zaterdag en zondag 12.00-17.00 uur. In hoekpaviljoen ingetogen door Aram Tanis samengestelde tentoonstelling met onder meer de documentaire over zijn vader.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 55