4 26 WALCHEREN HUISARTSENPOST ZEELAND De centrale huisartsenpost in Zeeland bestaat tien jaar. De organisatie is naar eigen zeggen in hoog tempo volwassen geworden en groeit nog steeds door. door Marcel Modde De directiepost zit ver scholen in één van de mooiste bosjes van Heinkenszand, een be schermd natuurgebied aan de rand van de Eendvogelstraat. Sinds september 2011 zwaait Ruud Münstermann vanuit het idyllische witte pand de scepter over de centra le huisartsenposten boven de Wester- schelde. Bij clementie van de mene ren en mevrouwen doktoren zelf wel teverstaan, want de huisartsen leve ren het bestuur en bepalen het reilen en zeilen op de HAP. De Stichting Huisartsenpost Zeeland (SHZ) bestaat tien jaar. „We zijn in korte tijd volwassen geworden", zegt Münstermann. Rond de eeuwwisse ling maakte Nederland kennis met de nieuwe structuur. Wie voordien na vijf uur 's middags of in het weekein de een dokter nodig had, moest veelal uitwijken naar de dienstdoende waar nemer, wiens telefoonnummer en adres op een automatisch antwoord- bandje was ingesproken. Münstermann: „De HAP was aanvan kelijk alleen een organisatorische con structie om de avond-, nacht- en weekeinddiensten te regelen. Dat nam wat van de werkdruk weg. Maar we doen nu veel meer. We bewaken samen de kwaliteit van de dienstverle ning en faciliteren de huisartsen waar we kunnen. Je ziet dat die professiona lisering doorgaat." Hij verwacht dat de samenwerking de komende jaren verder wordt verdiept. „De huisartsen krijgen te maken met steeds meer re gelgeving. Terwijl zij zich hoofdzake lijk moeten kunnen bezighouden met patiëntenzorg. Ik denk dat het heel goed is, wanneer je uiteindelijk één organisatie krijgt in Zeeland, die faciliterend kan zijn voor alle huisart sen en die ook voor andere instellin gen zoals de ziekenhuizen als cen traal aanspreekpunt kan fungeren op dit gebied." De SHZ bestuurt de HAP's in Zierik- zee (18 huisartsen), Goes (40) en Vlis- singen (45). Zeeuws-Vlaanderen heeft met Nucleus een eigen organisa tie. De centrale posten boven de Wes- terschelde krijgen jaarlijks meer dan 55.000 oproepen te verwerken. Dat aantal stabiliseert sinds 2010, aldus Münstermann. „Dat is ook de landelij ke trend. Het lijkt er op dat de HAP's zo ongeveer het maximum van de zorgvraag hebben bereikt. Al ver wacht ik voor onze regio dat het aan tal nog iets zal stijgen." Er zijn plan nen voor aansluiting van de twee nog zelfstandige groepen huisartsen in Goes (6) en Veere (6) bij de Huisart senpost Zeeland. Tot dusver regelen zij de diensten in hun praktijk nog on derling. In heel Nederland is nu 90 procent van de huisartsen bij een HAP aangesloten. De beginjaren van de HAP's boven de Westerschelde gingen niet geruisloos voorbij. Patiënten klaagden veelvul dig over de wijze van afhandeling. Die stroom is inmiddels flink inge damd, zegt Münstermann. „Op die 55.000 calls krijgen we nu 45 tot 50 klachten per jaar. En de meeste pro blemen kunnen worden opgelost door de huisarts te laten terugbellen en uitleggen hoe een bepaalde beslis sing tot stand is gekomen. Waarom ie mand bijvoorbeeld te horen heeft ge kregen dat hij het maar even moet aanzien met een paracetamolletje en maandag naar de eigen huisarts moet gaan." De directeur wijst daarbij op de rol van de specifiek opgeleide dok tersassistente, die steeds belangrijker is geworden. Deze zogeheten triagiste vormt het (telefonisch) contact tus sen de patiënt en de dienstdoende huisarts en probeert aan de hand van gerichte vragen over de aard van de HULPVRAGEN BIJ DOKTERSPOSTEN 11.190 25.459 5259(9%) klacht in te schatten hoe ernstig het is. Van de 55-750 oproepen vorig jaar, volstond in 13.431 gevallen een 'zelf zorgadvies' via de assistente, waren 5259 patiënten geholpen met een tele fonisch consult door de huisarts, moesten 30185 mensen daadwerkelijk even 'worden gezien' op de HAP en legde de huisarts in 6875 gevallen een visite aan huis af. Wie denkt dat binnen de cen trale post alle patiëntenge gevens door iedere huis arts zijn in te zien, heeft het mis. Ook hier geldt dat de patiënt eerst toestem ming moet geven om het dossier te le zen, benadrukt de directeur. En dan nog is de toegang tot de soms noodza kelijke medische achtergrond nog niet verzekerd, want lang niet alle art sen werken met het zelfde computer systeem. „Technisch zijn we dit jaar wel zo ver dat we die systemen zou den kunnen koppelen. Maar dan moe ten ook de huisartsen dat ook nog wel willen. Sommigen vinden het ab soluut onnodig en zeggen dat ze door even te praten met een patiënt net zo snel aan de weet komen wat hun ach tergrond is. Alleen wordt dat een beet je lastig wanneer iemand bewuste loos raakt. Stel dat die patiënt een an ti-stollingsmiddel tegen trombose ge- bru dat Het te v ook ren. Hui gen pral ze r ken ma; tact moi Dat zon lanc stril sen een noo Müi opr< reet rukl nen tea; ce e doo als j take Kijk heti DC De HAP stabiele factor In 2012 kregen de huisartsenposten boven de Westerschelde 55.750 hulpvragen. Vrijwel hetzelfde als de jaren ervoor. Vervolgacties op hulpvragen in 2012 Consult Aantal hulpvragen in 2012 Zierikzee 30.185(54%) 19.101 Vlissingen Advies doktersassistent en herhaalrecept Visite Telefonisch consult huisarts 13.431 (24%) 6875(12%) Totaal telt wegens afrondingsverschillen niet op tot 100% infographic Rolant Quist bron Stichting Huisartsenpost Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 26