Optie 1de kabeltaks Optie 2: meer reclame Optie 3: contributieverhoging Optie 4: nevenactiviteiten m v^r VERDIEPING 9 Ui_ Pauw en Witteman op tafel ('productplaat sing') maar legt de bal bij de kabel- en tele- combedrijven via een kabeltaks. De WD wil snoeien in het aantal websites van de omroep. De SP zit niet te wachten op een publieke variant op de Libelle Zomerweek, als de omroepen nevenactiviteiten mogen ontplooien. Van de PW mag de 'staatsom roep' helemaal afgeschaft worden. In de herfst mag de Tweede Kamer het uit vechten. Dan gaat het om een veel fundamentelere vraag: wat voor publieke omroep willen we eigenlijk? De PvdA weet waar het geld te halen valt: bij de distributeurs. Kabel- en te- lecombedrijven zoals Ziggo, UPC en KPN moeten maar meer betalen voor de doorgifte van programma's van de Nederlandse Publieke Omroep waar ze grof geld aan verdienen. „Het is nogal wrang om te zien dat Ziggo zo ongelooflijk veel geld heeft verdiend dat de topman vorig jaar met 15 miljoen euro naar huis ging en de bestbetaalde bestuurder van Nederland was. Als je zo veel winst maakt, kun je best wel wat meer be talen aan de organisaties waarvan je de producten verkoopt", betoogt Ka merlid Martijn van Dam. De NPO sluit zich daar graag bij aan. „We be talen 20 miljoen euro aan auteurs rechten voor muziek. Wat we verko pen is inclusief beeld, maar we krij gen er maar 10 miljoen euro voor. Dat is alsof je 17 miljoen euro voor de wielen betaalt en de auto's voor 10 miljoen euro verkoopt. Dan heb je toch iets verkeerds gedaan", verge lijkt Henk Hagoort. Distributeurs staan niet te trappelen om meer geld neer te tellen. „Het klopt niet dat onze CEO 15 miljoen euro heeft verdiend. Zijn salaris was 650.000, de rest was winst uit pri- vé-aandelen. 650.000 is ook niet mis selijk, maar al heel anders dan 15 mil joen euro en heel normaal in de sec tor", reageert een woordvoerder van Ziggo. „Het is wel voor de hand lig gend een prijsverhoging door te reke nen aan de abonnees. Het zou handi ger zijn als Jeroen Pauw en Matthijs van Nieuwkerk minder zouden ver dienen." Een hoger bedrag vragen is boven dien niet zo simpel als het lijkt. Wat als de onderhandelingen daarover mislukken? Gaan dan de publieke zenders bij een deel van Nederland op zwart? Een van de belangrijkste eigenschap pen van de publieke omroep is het ge brek aan programma-onderbrekende reclame en productplaatsing. De STER wil daar een eind aan maken door alle wettelijk toegestane recla metijd (10 procent) optimaal te be nutten. „Je zou eraan kunnen denken om pro gramma's die langer dan 40 minuten duren, te onderbreken met een 'po- werblok' van 3 tot 4 minuten", stelt STER-directrice Arian Buurman voor. Henk Hagoort trekt daar een lijn. „We zitten al aardig dicht op de grens. Je kan de publieke zenders niet volstop pen met reclame." De PvdA heeft grote moeite met pro ductplaatsing (het, tegen vergoeding, in beeld brengen van een merk, een product of een dienst). Dat zou de on afhankelijkheid van de publieke om roep aan gaan tasten. Online valt er nog wel wat te halen, aldus STER, via STER-reclame bij Uitzendingge- mist.nl. Reclame op de publieke omroep was al eens politiek explosief. In 1965 viel het kabinet-Marijnen over de nieuwe Omroepwet. De ministers konden het niet eens worden over de vraag of er überhaupt commercie toegestaan moest worden op Nederland 1 en 2. Het lidmaatschap voor de omroepver enigingen is net zo duur als een pakje sigaretten, vergeleek staatssecretaris Dekker (Media). Het wettelijk mini mumbedrag voor een lidmaatschap van een omroepvereniging bedraagt 5,72 euro, een bedrag dat nog is omge rekend vanuit de gulden. „Als je con stateert dat dit bedrag de afgelopen vijftien jaar niet eens met de inflatie is toegenomen, kun je de vraag stel len of dat nog een reëel bedrag is", vindt Dekker. Hij wil het minimumbedrag daarom in een keer verhogen naar 15 euro (7,50 euro voor jongeren). Een ver drievoudiging op het bord van ruim drie miljoen omroepleden. De PvdA en het CDA is het een beetje te veel van het goede, 'dat de staatssecretaris zelfs verplichte lastenverzwaringen van 200 procent niet uitsluit". „Als een omroepvereniging zegt dat ze een ho ge contributie wil, moet ze dat zelf we ten", vindt ook Norbert Klein van 5oPlus. Waar het kan, is de contributie al verhoogd, zegt Henk Hagoort (NPO). „Maar de achterban van Om roep Max of BNN, een AOW'er of jongere, kan niet meer betalen. Uitein delijk verlies je bij een verhoging leden en verdien je dus geen extra in komsten." Vanavond wordt er gestemd over een amendement hierover van de PvdA en het CDA. Dekker ziet de bui al han gen: „Ik ga hiervan geen halszaak ma ken. Ik kan ook tellen. Ik zie hoe de Kamer hier in zit" Geld verdienen met het organiseren van evenementen of het uitgeven van een eigen blad is een andere op tie. Maar, geeft Henk Hagoort gelijk aan: „Daarmee zit je al snel in het vaarwater van de traditionele uitge vers en zij hebben het ook moeilijk in de huidige tijd. Ik denk dan ook niet dat het veel oplevert." De VVD wil het aantal nevenactivi teiten juist tot een minimum beper ken. „De publieke omroep moet zich richten op haar kerntaak", aldus Mat thijs Huizing, die dat omschrijft als het maken van programma's voor een breed publiek, met een hoge kwaliteit en een toegevoegde maatschappelijk waarde. Het aantal websites van de omroepen moet daarom zo snel moge lijk omlaag. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: „Dit komt neer op het organiseren van de Libelle Zomerweek. De VARA moet zomerkampen gaan organiseren. De VARA moet een concert organiseren waarvoor je dan moet betalen. Dit heeft niets met programma's van de publieke omroep te maken." Wel zouden omroepverenigingen meer kunnen verdienen aan de ver koop van dvd's, als ze daarbij meer gaan samenwerken, stelt staatssecreta ris Dekker zich voor. m** DINSDAC 2 JULI 2013 >si«

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9