De publieke omroep gaat de markt op. Minimaal 45 miljoen euro inkomsten is nodig om de laat ste bezuiniging op te vangen. 4 8 VERDIEPING PUBLIEKE OMROEP c W we znn e zijn geen com merciële zender", bezweert Henk Hagoort, voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep. Die kant lijkt het echter steeds meer op te gaan. De publieke omroep is op zoek naar miljoe nen, 45 om precies te zijn. Men graaft en graaft om te ontdekken waar de gouden schat aan eigen inkomsten te vinden is. Het kabinet-Rutte II kort immers, boven op de eerdere 200 miljoen euro, nog eens 100 miljoen op de mediabegroting. Om dat te verzachten, mag de omroep de markt op. Het liefst haalt ze daar minstens 45 mil joen euro op; het bedrag dat gekort wordt op het programmabudget, wat de kwaliteit van de uitzendingen verlaagt. Een 'kabeltaks' opgebracht door kabel- en telecombedrijven; meer inkomsten uit re clame; evenementen organiseren; bladen uitgeven; online diensten exploiteren; een contributieverhoging. Veel opties zijn al de revue gepasseerd. De kijker en luisteraar moeten er zo min mogelijk van gaan mer ken. Maar een rekening van 45 miljoen eu ro gaat iemand voelen. Het is haast onvermijdelijk dat de publieke omroepen zich steeds meer in het vaarwa ter van commerciële partijen zullen bege ven. „Dat doen ze nu al", zegt Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universi teit van Amsterdam. „Zodra je.inkomsten genereert uit reclame, ben je commercieel. Je moet dus experimenteren met financie- ringsvormen waar commerciëlen geen aan spraak op maken." Deuze trekt de vergelijking met Amerika, waar de publieke PBS gefinancierd wordt met donaties en subsidies van publieke in stellingen. „Die betalen om programma's te maken waarvoor je niet terecht kunt bij commerciële zenders. Want dat is de func tie van de publieke omroep: niet maken wat de markt wil, maar wat de markt nó dig heeft." Het Amerikaanse model is niet een-op-een te kopiëren naar Nederland. „Amerika kent een cultuur waarin het normaal is om geld te geven. Nederlanders wijzen al snel naar de overheid." De PBS kan zichzelf bedruipen, maar kan niet opboksen tegen de populariteit van commerciële Amerikaanse zenders. Deuze: „Commercieel is daar de basis van het om roepbestel. In Nederland is dat andersom: daar begon het met de publieke omroep." Met enige jaloezie kijkt de politiek ook naar de zuiderburen. In België weet de VRT veel meer eigen inkomsten te genere ren dan haar Nederlandse evenknie. Slechts twee derde van het budget krijgt de VRT van de overheid. De rest door pro gramma's die kijkers hebben gemist online tegen betaling aan te bieden. Via NetGe- mist zijn programma's van de afgelopen week terug te zien, voor 5,95 euro per Het is juist ons bestaansrecht dat we anders zijn dan de commerciële zenders maand. OoitGemist kost een euro per half uur en is bedoeld voor programma's die langer geleden zijn uitgezonden. De NPO zit op dat gebied ook niet stil. In 2014 begint ze met het proefdraaien van een betaalde versie van Uitzendingge- mist.nl voor Nederlandse dramaseries en buitenlandse programma's, waarvoor de NPO nu de rechten niet kan betalen, voor een on demand-uitzending. De STER stelt daarnaast voor, programma's zeven of tien dagen beschikbaar te houden voor ieder een, waarna ze achter een betaalmuur ver dwijnen. Op het gebied van reclame valt nog een slag te maken, zegt STER-directrice Arian Buurman. „We benutten nu 7 procent van de totale zendtijd voor reclame, terwijl de wet 10 procent toestaat. Maar als program ma's langer dan een uur duren, zitten we met het wettelijk maximum van 12 minu ten reclame per uur." Een extra lang reclameblok na zo'n lang programma ziet ze niet zitten. Dan liever programma-onderbrekende reclame. „Je moet daarbij wel onderscheidend blijven van de commerciële omroepen. Dus niet drie tot vier keer onderbreken plus pro mo's, maar één keer een 'powerblok' van 3 tot 4 minuten." Het is Henk Hagoort een gruwel. „Het pu bliek zit niet te wachten op programma-on derbrekende reclame. Het is juist ons be staansrecht dat we anders zijn dan de com merciële zenders." Die laatste mogen 15 procent zendtijd inruimen voor reclame. In het najaar komt staatssecretaris Dekker met een lijst opties, opgesteld samen met de NPO, de STER en andere deskundigen. Hij is zelfs bereid wet- en regelgeving aan te passen, mocht die in de weg staan. Nu al neemt iedereen daar een voorschot op. Van D66 en WD mag welke optie dan ook niet marktverstorend of lastenverzwarend zijn. De PvdA wil per se geen blikje cola bij Omroepen jagen op miljoenen door Freke Remmers illustratie Mark Reijntjens w Henk Hagoort, NPO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8