Onderzoek Kamp naar schaliegas gekraakt Altijd goedkoop zakelijk mobiel, óók buiten uw bundel. ECONOMIE 15 Geen doorstart Free Record Shop Bestel nu op hollands hollandsnieuwe.nl/pzczakelijk nieuwe. Banken kunnen doen wat ze willen: de klant wordt steeds negatiever over de bank en stapt liever over. Vast laag tarief van 2,8 cent voor ondernemers BUSSUM - Procures, een van de kandidaten om Free Record Shop over te nemen, heeft geen interes se meer. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend. Procures heeft zich ook teruggetrokken uit Free Record Shop België, waar ook ga- mewinkelketen Game Mania on der valt. Maurits Regenboog van ProCures: „We wilden Free Re cord Shop graag redden, maar nu is het voor ons genoeg geweest." UW CRUISE BOEKT U BIJ CRUISEWINKEL.NL Fjorden, Schotland Ierland I Oostelijke Middellandse Zee ms Rotterdam Costa Fascinosa Voor maar per maand Amstelveen - Banken slagen er niet in het vertrouwen van hun klanten terug te winnen. Integen deel: wat ze ook proberen, klan ten zijn alleen maar negatiever gaan denken over banken. In 2008 had 56 procent van de Nederlan ders nog vertrouwen in de bank; dat is gedaald naar 31 procent. Op elke tien mensen zijn er maar twee die hun bank bij een ander zouden aanbevelen. Dat blijkt uit periodiek onderzoek van accountants- en adviesorgani satie KPMG. Bijna de helft van de klanten vindt dat de bank zich niet in zijn belang verdiept of han delt, niet aangeeft dat een pro duct of dienst eventueel onge schikt is en ook niet uit eigener beweging een advies geeft als dat in het belang van de klant is. Het liefst zou één op de vier klan ten overstappen naar een andere bank. Vaak gebeurt dat al voor be- leggings- en spaarproducten. Voor een betaalrekening of hypo theek is de neiging over te stap pen een stuk kleiner. „Men stapt toch niet over, omdat er geen beter alternatief is en men opziet tegen het gedoe. Want als je overstapt, verandert ook je rekeningnummer", zegt Mark Straub, directeur Financial Services van KPMG dat twee keer per jaar rapporteert over het ver trouwen dat klanten in hun bank hebben. Het laatste onderzoek on der vijfhonderd representatieve klanten werd begin mei afgeno men. Ook terugkerende storingen bij in- ternetbankieren, de lage rente op spaartegoeden, onduidelijke com municatie als rente en tarieven wijzigen, dragen bij aan het nega tieve oordeel van de klant. Berichten in de media over bonus sen van bankbestuurders en de voortslepende woekerpoliskwes- tie dragen evenmin bij aan het vertrouwen van de klant. Die wil simpele producten, lagere bonus sen voor de top en vindt dat de bank terug moet naar de kernacti viteiten. KPMG denkt dat banken in zich zelf gekeerd zijn door de zich op^ eenstapelende regels waar ze zich aan moeten houden. Dat wordt versterkt door de omvangrijke re organisaties waardoor banken duizenden mensen moeten ont slaan. De Nederlandse Vereniging van 0 Producten aansluiten op behoeften O Betere risicobeheersing BONUSSEN OMLAAG Banken (NVB) zegt, bij monde van Bart van Leeuwen, 'niet ver rast te zijn' door het afnemende vertrouwen. „Dat is al sinds de kredietcrisis het geval." Volgens de NVB is er al veel veran derd, 'maar is het grote publiek daar kennelijk nog niet van op de hoogte'. De sector-wil door ge sprekken met consumenten, be- drijfsleven en overheid 'beter' gaan luisteren. ABN Amro zegt zelf een 'licht her stel' van het vertrouwen bij klan ten te signaleren. Ook SNS signa leert een stijgende lijn van de klanttevredenheid. SNS vindt dat klanten bij over stappen hun bankrekeningnum mer mee moeten kunnen nemen. Die commissie brengt in op dracht van de minister advies uit over de studie, die uitgevoerd wordt door onderzoeksbureau Witteveen Bos. Omdat het rap port ondanks eerdere beloften nog niet beschikbaar is, baseren de commissieleden hun oordeel op de opzet van het onderzoek. Een oordeel over het rapport zelf volgt na de zomer. Een van de beperkingen van het onderzoek, volgens de mer-com- missie, is dat de onderzoekers niet kijken naar het effect dat schaliegaswinning heeft op mens, natuur en milieu. De commissie wijst onder meer op mogelijke geluidsoverlast en trillingen die het gevolg kunnen zijn. Ook noemt de commissie de aantasting van de lucht- en drink waterkwaliteit als risicofactoren die niet onderzocht worden. Alleen aspecten waarvoor in de Mijnbouwwet normen zijn vastge legd, komen aan bod. En dat zijn er volgens de commissie te wei nig. CRUISEWINKEL.NL www.cruisewlnkel.nl Bel 020 421 11 15 DINSDAG 2 JULI 2013 Rotterdam. Zeebrugge, Dublin. Belfast Greenock, Kirkwall, Bergen, Stavanger, Kristiansand. Oslo. Kopenhagen, Rotterdam Venetië. Bari, Katakolon, Athene. Izmir, Istanbul. Dubrovnik. Venetië Vertrek: 17 augustus Vertrek: 7,16 25 juli Incl. vlucht, drankenpakket en fooien Samsung Galaxy Sill Consument baalt steeds meer van zijn bank door Chris van Alem TOP 5 VERBETERPUNTEN KLANTVERTROUWEN De vijf meestgenoemde verbeterpunten, waarmee banken het consu mentenvertrouwen kunnen herstellen*. O Lagere bonussen 0 Teruggaan naar de kern 20% 0 Vaker persoonlijk contact opnemen 12% ("Meerdereantwoorden mogelijk) infograph* DPd I bron KPMG 62 procent van de ondervraagden vindt de bonussen te hoog. 38.procent van de consumenten zou zijn bank afraden. 50 procent is negatief over de inte griteit van het bankbestuur. 60 procent vindt dat de bank ver antwoordelijkheid neemt voor fou ten uit het verleden. 40 procent vindt niet dat de bank open en transparant communi ceert. De helft van de klanten zegt dat de bank niet zijn verwachtingen overtreft Het vertrouwen bij mensen met lage inkomens is groter dan bij mensen met hoge inkomens. door Sander van Mersbergen UTRECHT - Het onderzoek dat mi nister Henk Kamp (Economische Zaken) laat uitvoeren naar schalie gaswinning in Nederland, ontbeert een aantal cruciale aspecten. Het kan in de huidige vorm niet dienen als basis voor een goede discussie over schaliegas. Dat stelt de Com missie milieueffectrapportage (mer).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15