i
I
I
Duitsers naar
het oosten,
Japanners
naar Afrika
1
1
i.
7
Pas als een auto weer wordt ingeleverd, ziet
de leasemaatschappij hem voor het eerst.
Eventjes, want de verkoop verloopt vlotjes.
10 VERDIEPING
OCCASIONS
fF
Hoe raak je 30.000 auto's
per jaar kwijt? Het lijkt
een vreemde vraag,
maar voor leasemaat
schappijen is het de da
gelijkse realiteit. Aan
het einde van de lease
periode gaan auto's in de verkoop. Hoe ho
ger de opbrengst, hoe lager het leasetarief
voor de klant. En dus worden er dag in dag
uit ruim honderd ex-leasewagens uit heel
Nederland afgeleverd bij een loods in de
Amsterdamse haven. Allemaal auto's die
tot voor kort door Nederlands grootste lea
semaatschappij LeasePlan werden ge
bruikt. Auto's waarvan het leasecontract is
afgelopen. Maar liefst 30.000 exemplaren
per jaar. Een kwart van het eigen wagen
park, want het gemiddelde leasecontract
loopt vier jaar. „We zijn eigenlijk de groot
ste tweedehands autoverkoper van Neder
land. Er komen hier auto's met een paar
duizend kilometer op de teller binnen die
nog geen jaar oud zijn, maar er zijn er ook
bij van vijfjaar oud die meer dan 200.000
kilometer hebben gereden", vertelt Ferry
Weijers, manager occasions van LeasePlan.
Opvallende overeenkomst tussen al die au
to's: dit moment van inleveren is de eerste
keer dat de leasemaatschappij de wagens
écht ziet. Tot dat moment is het de lokale
dealer of garage die de auto levert en onder
houdt.
Wat er na het inleveren gebeurt heeft alles
weg van een geoliede machine. Vanuit het
hele land worden de auto's naar Amster
dam gebracht. Ruim honderd per dag. Ze
staan netjes in de rij voor een van de drie
'innamestraten'. Tijd om weg te roesten,
krijgen ze niet. Onder het motto 'wie het
eerst komt, wie het eerst maalt' gaan de au
to's in groepjes van zeven naar binnen.
Door een wasserette, even drogen en dan
achter elkaar in een met tl-buizen verlichte
'straat'. Eventuele belettering is dan al ver
wijderd; een dagtaak voor vijf mensen. Me
dewerkers van een onafhankelijk expertise
bureau lichten een auto in twintig minu
ten door. De tl-verlichting zorgt dat ieder
krasje of deukje zichtbaar wordt.
Dat niet iedereen even zuinig met zijn au
to omgaat, wordt hier duidelijk. De ex-be
stuurder van een BMW-stationwagon was
zo te zien liefhebber van vruchtenkoekjes.
De kruimels liggen rond de hele bestuur
dersplaats, een complete koek ligt bij de pe
dalen. De Volkswagen Polo daarachter lijkt
daarentegen net uit de showroom te ko
men.
Schade opnemen, gegevens invoeren en fo
to's knippen. Allemaal nodig om de vaste
groep afnemers te informeren. Handelaren
die meestal via internet auto's uitzoeken
voor hun zaak of hun klant. Weijers: „Het
overgrote deel van de handelaren koopt au
to's zonder ze werkelijk te zien." Hande
laren die de auto's wel willen bekijken,
kunnen dat in Amsterdam doen.
Vaste klanten hebben een pasje waarmee
ze zelf het terrein op kunnen. Zonder ver
koper kunnen ze de auto's bekijken die
met de sleutels in het contact staan gepar
keerd. Rijden mag niet op het afgesloten
en streng bewaakte terrein. In een rek
wordt iedere dag een overzicht met het aan
bod neergelegd. „Dit is de enige manier
om écht goed te kunnen kiezen", zegt een
van de aanwezige handelaren. Hij heeft
een zaak in de buurt van Amsterdam. Vo
rig jaar nam hij vijfhonderd auto's af bij
LeasePlan. Zijn collega, inkoper van een
landelijke occasion-keten, kocht er vorig
jaar bijna achthonderd.
Dat ter plaatse kijken gebeurt nog, maar is
steeds minder van deze tijd, stelt Weijers.
Sowieso verdwijnt ongeveer de helft van
de auto's naar het buitenland. Die kopers
van over de grens komen ook niet kijken.
Ze vertrouwen op de informatie die ze krij
gen. „Je kunt wel een deuk verzwijgen,
maar daar heb je op de lange termijn jezelf
mee. Handelaren gaan minder bieden als
ze je informatie niet vertrouwen."
Van de ruim honderd auto's die dagelijks
in Amsterdam worden aangevoerd, blijft er
geen enkele onverkocht. Voor ieder model
of type is uiteindelijk een koper te vinden.
Een deel van de aanvoer krijgt een speciale
behandeling. LeasePlan verkoopt, net als
veel andere leasemaatschappijen, ook au
to's rechtstreeks aan consumenten. In Veg-
hel en Breukelen is een showroom inge
richt. „Daar zetten we de juweeltjes neer",
aldus Weijers. Iedere dag gaat een vracht
wagen met nieuwe voorraad naar de
showrooms. Afdingen is niet mogelijk. Au
to's die zes weken in de showroom staan,
worden weer weggehaald en terug de han
del ingestuurd. „Nee, die zien we hier in
Amsterdam niet meer terug", verzekert
Weijers. Een keer door de geoliede machi
ne halen is genoeg.
Welke ex-leaseauto's naar het bui
tenland gaan? In ieder geval niet
de stationcars. Die zijn in Neder
land meer waard dan een 'gewo
ne' sedan, terwijl ze in de meeste
buitenlanden juist minder waard
zijn. In Duitsland wordt de 'sta
tion' toch vooral gezien als een
werkpaard, legt Ferry Weijers
van LeasePlan uit. Dieseltjes
doen het ook goed in het buiten
land. In Nederland vinden parti
culieren ze vaak minder interes
sant vanwege de hoge wegenbe
lasting. Veel Aziatische merken
vinden een nieuw leven in Afri
ka. Soms zijn er opvallende pie
ken te zien. De hybride auto's
zijn in Nederland erg populair
vanwege de belastingvoordelen
die er aan kleven. Toen de lease
maatschappij grote aantallen
Toyota Priussen inkocht, was de
vraag hoe die auto's na afloop
van de leasetermijn verkocht zou
den worden. Wat blijkt: veel hy
bride auto's verdwenen richting
Moskou. „Ze rijden er nu als
taxi", weet Weijers. Polen was in
de eerste zes maanden van dit
jaar het populairste exportland,
gevolgd door Libië en Litouwen.
Dat blijkt uit cijfers van VWE,
marktleider op het gebied van ex
portafhandeling. Het gaat daarbij
niet alleen om leasewagens maar
om alle auto's die de grens over
verdwijnen. Volkswagen is het
populairste merk bij de Polen,
Opel bij de Litouwers en Libiërs.
rP
30-JFP
In een loods in de Amsterdamse haven maakt LeasePlan jaarlijks 30.000 van haar overtollige leaseauto's klaar voor doorverkoop aan particulieren en handelaren, foto Jean-Pierre Jans
Overtollige leaseauto krijgt
geen tijd weg te roesten
door Paul Bots