i I I Duitsers naar het oosten, Japanners naar Afrika 1 1 i. 7 Pas als een auto weer wordt ingeleverd, ziet de leasemaatschappij hem voor het eerst. Eventjes, want de verkoop verloopt vlotjes. 10 VERDIEPING OCCASIONS fF Hoe raak je 30.000 auto's per jaar kwijt? Het lijkt een vreemde vraag, maar voor leasemaat schappijen is het de da gelijkse realiteit. Aan het einde van de lease periode gaan auto's in de verkoop. Hoe ho ger de opbrengst, hoe lager het leasetarief voor de klant. En dus worden er dag in dag uit ruim honderd ex-leasewagens uit heel Nederland afgeleverd bij een loods in de Amsterdamse haven. Allemaal auto's die tot voor kort door Nederlands grootste lea semaatschappij LeasePlan werden ge bruikt. Auto's waarvan het leasecontract is afgelopen. Maar liefst 30.000 exemplaren per jaar. Een kwart van het eigen wagen park, want het gemiddelde leasecontract loopt vier jaar. „We zijn eigenlijk de groot ste tweedehands autoverkoper van Neder land. Er komen hier auto's met een paar duizend kilometer op de teller binnen die nog geen jaar oud zijn, maar er zijn er ook bij van vijfjaar oud die meer dan 200.000 kilometer hebben gereden", vertelt Ferry Weijers, manager occasions van LeasePlan. Opvallende overeenkomst tussen al die au to's: dit moment van inleveren is de eerste keer dat de leasemaatschappij de wagens écht ziet. Tot dat moment is het de lokale dealer of garage die de auto levert en onder houdt. Wat er na het inleveren gebeurt heeft alles weg van een geoliede machine. Vanuit het hele land worden de auto's naar Amster dam gebracht. Ruim honderd per dag. Ze staan netjes in de rij voor een van de drie 'innamestraten'. Tijd om weg te roesten, krijgen ze niet. Onder het motto 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' gaan de au to's in groepjes van zeven naar binnen. Door een wasserette, even drogen en dan achter elkaar in een met tl-buizen verlichte 'straat'. Eventuele belettering is dan al ver wijderd; een dagtaak voor vijf mensen. Me dewerkers van een onafhankelijk expertise bureau lichten een auto in twintig minu ten door. De tl-verlichting zorgt dat ieder krasje of deukje zichtbaar wordt. Dat niet iedereen even zuinig met zijn au to omgaat, wordt hier duidelijk. De ex-be stuurder van een BMW-stationwagon was zo te zien liefhebber van vruchtenkoekjes. De kruimels liggen rond de hele bestuur dersplaats, een complete koek ligt bij de pe dalen. De Volkswagen Polo daarachter lijkt daarentegen net uit de showroom te ko men. Schade opnemen, gegevens invoeren en fo to's knippen. Allemaal nodig om de vaste groep afnemers te informeren. Handelaren die meestal via internet auto's uitzoeken voor hun zaak of hun klant. Weijers: „Het overgrote deel van de handelaren koopt au to's zonder ze werkelijk te zien." Hande laren die de auto's wel willen bekijken, kunnen dat in Amsterdam doen. Vaste klanten hebben een pasje waarmee ze zelf het terrein op kunnen. Zonder ver koper kunnen ze de auto's bekijken die met de sleutels in het contact staan gepar keerd. Rijden mag niet op het afgesloten en streng bewaakte terrein. In een rek wordt iedere dag een overzicht met het aan bod neergelegd. „Dit is de enige manier om écht goed te kunnen kiezen", zegt een van de aanwezige handelaren. Hij heeft een zaak in de buurt van Amsterdam. Vo rig jaar nam hij vijfhonderd auto's af bij LeasePlan. Zijn collega, inkoper van een landelijke occasion-keten, kocht er vorig jaar bijna achthonderd. Dat ter plaatse kijken gebeurt nog, maar is steeds minder van deze tijd, stelt Weijers. Sowieso verdwijnt ongeveer de helft van de auto's naar het buitenland. Die kopers van over de grens komen ook niet kijken. Ze vertrouwen op de informatie die ze krij gen. „Je kunt wel een deuk verzwijgen, maar daar heb je op de lange termijn jezelf mee. Handelaren gaan minder bieden als ze je informatie niet vertrouwen." Van de ruim honderd auto's die dagelijks in Amsterdam worden aangevoerd, blijft er geen enkele onverkocht. Voor ieder model of type is uiteindelijk een koper te vinden. Een deel van de aanvoer krijgt een speciale behandeling. LeasePlan verkoopt, net als veel andere leasemaatschappijen, ook au to's rechtstreeks aan consumenten. In Veg- hel en Breukelen is een showroom inge richt. „Daar zetten we de juweeltjes neer", aldus Weijers. Iedere dag gaat een vracht wagen met nieuwe voorraad naar de showrooms. Afdingen is niet mogelijk. Au to's die zes weken in de showroom staan, worden weer weggehaald en terug de han del ingestuurd. „Nee, die zien we hier in Amsterdam niet meer terug", verzekert Weijers. Een keer door de geoliede machi ne halen is genoeg. Welke ex-leaseauto's naar het bui tenland gaan? In ieder geval niet de stationcars. Die zijn in Neder land meer waard dan een 'gewo ne' sedan, terwijl ze in de meeste buitenlanden juist minder waard zijn. In Duitsland wordt de 'sta tion' toch vooral gezien als een werkpaard, legt Ferry Weijers van LeasePlan uit. Dieseltjes doen het ook goed in het buiten land. In Nederland vinden parti culieren ze vaak minder interes sant vanwege de hoge wegenbe lasting. Veel Aziatische merken vinden een nieuw leven in Afri ka. Soms zijn er opvallende pie ken te zien. De hybride auto's zijn in Nederland erg populair vanwege de belastingvoordelen die er aan kleven. Toen de lease maatschappij grote aantallen Toyota Priussen inkocht, was de vraag hoe die auto's na afloop van de leasetermijn verkocht zou den worden. Wat blijkt: veel hy bride auto's verdwenen richting Moskou. „Ze rijden er nu als taxi", weet Weijers. Polen was in de eerste zes maanden van dit jaar het populairste exportland, gevolgd door Libië en Litouwen. Dat blijkt uit cijfers van VWE, marktleider op het gebied van ex portafhandeling. Het gaat daarbij niet alleen om leasewagens maar om alle auto's die de grens over verdwijnen. Volkswagen is het populairste merk bij de Polen, Opel bij de Litouwers en Libiërs. rP 30-JFP In een loods in de Amsterdamse haven maakt LeasePlan jaarlijks 30.000 van haar overtollige leaseauto's klaar voor doorverkoop aan particulieren en handelaren, foto Jean-Pierre Jans Overtollige leaseauto krijgt geen tijd weg te roesten door Paul Bots

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10