Russisch roulette door zwakke band
SPORT 26
pC£STQr>t
Wild wint rit Giro,
roze voor Vos
Marianne Vos heeft in de
eerste etappe van de Giro
Rosa direct de roze leiders
trui gegrepen. De titelverde
digster in de Ronde van Ita
lië voor vrouwen eindigde
in de ruim 117 kilometer lan
ge rit als tweede, achter
haar landgenote Kirsten
Wild. Door onderweg bonifi
catieseconden te pakken,
nam Vos wel de leiding.
Oranje dichtbij
finale World League
Met een stijgend zelfvertrou
wen hebben de Nederland
se volleyballers hun kopposi
tie in groep C van de World
League verdedigd. In Cheo-
nan werd Zuid-Korea twee
keer met 3-1 verslagen. Met
die zeges, en een punt voor
sprong op Canada, vliegt de
ploeg van bondscoach
Edwin Benne morgen recht
streeks vanuit Azië door
naar Finland voor het laatste
en beslissende weekend.
Drie keer goud bij
EK inlineskaten
Irene Schouten heeft zon
dag de derde gouden medail
le voor Nederland veroverd
tijden de Europese kam
pioenschappen inlineskaten
in Almere. De 21-jarige An-
dijkse was de beste op de 10
kilometer punten-/ afval-
koers. Eerder behaalden Ma-
non Kamminga en Michel
Mulder een gouden plak.
Voetbalsters Oranje
verslaan Australië
Het Nederlands vrouwen-
voetbalelftal heeft een knap
pe oefenzege geboekt op Au
stralië. De ploeg van bonds
coach Roger Reijners ver
sloeg de nummer tien van
de wereld met 3-1. Oranje is
in voorbereiding op het Eu
ropees kampioenschap in
Zweden, dat 10 juli begint
Luiten verspeelt
eindzege Iers Open
Golfer Joost Luiten heeft
zijn leidende positie op het
Iers Open niet kunnen ver
zilveren. De Bleiswijker had
zelf een matige slotdag op
het toernooi uit de Europese
Tour en zag daardoor de En
gelsman Paul Casey passe
ren.
Italië derde op
Confederations Cup
Italië is derde geworden op
de Confederations Cup. Het
team van bondscoach Ces-
are Prandelli versloeg Uru
guay in de strafschoppen-
reeks (3-2), nadat de wed
strijd na 120 minuten in 2-2
was geëindigd. Beide
coaches hadden niet hun
beste spelers het veld in ge
stuurd.
Pirelli is al vrijwel het hele jaar on
derwerp van discussie. De Italia
nen hebben keurig geluisterd
naar Bernie Ecclestone, die de
tv-kijker wil boeien met spannen
de races. Om dat te bewerkstelli
gen kreeg Pirelli de opdracht snel
slijtende banden te maken. Ge
volg: meer pitstops en een min
der voorspelbaar raceverloop. Dat
ging een poos goed, totdat in
Spanje begin mei gemiddeld vier
pitstops per coureur nodig waren
om de eindstreep te halen. Een
golf van kritiek barstte los, waar
na Pirelli besloot met Mercedes
een geheime driedaagse test te
doen. Dat was niet slim, want de
andere teams voelden zich uiter
aard benadeeld.
Mercedes, dat de uitnodiging niet
had mogen aanvaarden, kwam er
met een vermaning van af, maar
de daden van Pirelli liggen sinds
dien onder een vergrootglas. Om
dan vervolgens in één race met
vier klapbanden, allemaal links
achter, op de proppen te komen,
zal in de directiekamer niet met
gejuich ontvangen worden. Paul
Hembery, de Formule t-baas van
Pirelli, probeerde de schuld bij de
rijders te leggen door te verkondi
gen dat de schade werd veroor
zaakt door sneeën in het rubber
als gevolg van het rijden over
kerbstones, maar dat was een
flauw excuus.
In Silverstone liep het allemaal
goed af, zonder noemenswaardige
kleerscheuren, maar de invloed
op het raceverloop was gigan
tisch.
Lewis Hamilton, vertrokken van
pole-position, leek op weg naar
een gemakkelijke thuiszege toen
na een kwartier de hel losbarstte.
Binnen een tiental minuten gin
gen de linkerachterbanden van
eerst de Brit, vervolgens Felipe
Massa en tot slot Jean-Eric Vergne
eraan. Wonder boven wonder wis
ten alle drie de pits te bereiken en
de race voort te zetten. Op het as
falt lag inmiddels zoveel puin
hoop dat de raceleiding besloot
de safety-car van stal te halen.
Sebastian Vettel lachte in zijn
vuistje. De WK-leider leek na het
wegvallen van Hamilton op weg
naar een onbedreigde zege. Na
ruim driekwart race ging de ver
snellingsbak van de Duitser ech
ter kaduuk.
Vettel parkeerde zijn Red Bull-bo-
lide op een ongelukkige plek,
waardoor de raceleiding zich ge
noodzaakt zag opnieuw de safe-
ty-car op te roepen. De slimme
jongetjes van de klas - Rosberg,
Webber en Alonso - maakten van
de chaos gebruik door een pitstop
te maken en nieuwe banden te
monteren.
Dat leverde het trio Zoveel extra
snelheid op dat de een (Rosberg)
niet meer in te halen was en de
anderen (Webber en Alonso) van
af de vijfde en achtste plaats nog
richting podium reden.
JASPER IWEMA VALT EN MOET JONG TALENT BRYAN SCHOUTEN VOOR LATEN GAAN
Na 993 dagen, sinds de tiende ok
tober 2010, won The Doctor weer
eens. Het betekende ook grote
steun voor Yamaha's fabrieks-
team waar kampioenspretendent
en teamgenoot Lorenzo niet te
veel schade mocht oplopen door
een Honda-zege.
Maar nu negenvoudig wereldkam
pioen Rossi (34) in Assen zijn
draai op de Mi heeft gevonden,
wil hij meer. „Het rijden voelde
weer aan als vroeger. Vanaf nu
kan ik iedere race voor de over
winning gaan."
MARGHERITA Dl SAVOIA
CHEONAN
ALMERE
VELSEN
MAYNOOTH
SALVADOR
door Ivo Op den Camp
SILVERSTONE - Marketingdeskundi
gen in de Formule 1 hanteren de
stelregel dat publiciteit goed is,
ook al is die negatief. Of de markt-
strategen van bandenfabrikant Pi
relli daar na zondag ook nog zo
over denken, is twijfelachtig. Wie
het rubber bij de GP van Engeland
na diverse klapbanden in het rond
zag vliegen, zal zich vandaag nog
wel eens achter de oren krabben
vooraleer Pirelli-banden onder de
auto te laten monteren. De race in
Silverstone stond van meet af aan
in het teken van de klapbanden. Ni
co Rosberg won het Russisch rou
lette.
Valentino Rossi viert zijn zege uitbundig op het podium, foto Catrinus van der Veen/ANP
De sfeer in de motorhomes kon za
terdag niet méér verschillen dan
in die van Jasper Iwema en Bryan
Schouten. Bij Iwema (23) stonden
de gezichten na de teleurstellende
thuisrace, de Asser TT, bedrukt
Bij Schouten (18) heerste een ju
belstemming.
De enige Grand Prix met Nederlan
ders tijdens de TT, de Moto3, had
voor Iwema eindelijk iets positiefs
moeten brengen. Maar zijn goede
elfde startplaats was na één ronde
al verloren. Iwema reed de rest
van de race rond de 22e plaats en
viel daarna ook nog eens. De te
leurstelling was met bakken van
zijn gezicht te scheppen.
Bryan Schouten (18) uit Zevenber
gen was zeer uitgelaten. Hij werd
negentiende in de Moto3. Dat
smaakte naar meer.
„Ik voel me net Wil Hartog (ooit
winnaar van de TT), alleen heb ik
niet gewonnen. Ik heb genoten,
zag vanaf de motor iedereen jui
chen op de tribune, dat was fantas
tisch. De motor liep aan het einde
een beetje warm, dan verlies je
toch wat vermogen."