1 Van Poppel is nu al een leeuw
c
c
u
SPORT 23
BASTIA CT CORSE
20Ï 3 - ARRIVED
Eiland vol gevaar
'Winnaar eerste rit? De teambus van Orica Greenedge!'
R
Y
P
T
inde "iwP
0
R
E
U
R
Corsica is prachtig. Maar ge
vaarlijk en verraderlijk even
eens. En niet alleen vanwege
zijn duizenden listige bochten
of smalle bergweggetjes. De af
scheidingsbeweging FNLC
schrikt het eiland regelmatig
op met bomaanslagen. De vele
kogelgaten in verkeersborden
en ruiten van bankgebouwen
moeten de Fransen er aan her
inneren dat 'Corse' de 'bezet
ter* liever kwijt dan rijk is.
Nu de Tour op het eiland is, is
iedereen zich ervan bewust
dat de FNLC het feestje gron
dig kan verpesten. Dat de vele
politiecontroles geen overbodi
ge luxe zijn, ondervond een
Belgische collega vrijdagavond
aan den lijve. Rijdend van Por
to Vecchia naar Bastia ontwaar
de hij in de lichtbundel van
zijn koplampen vijf gemasker
de mannen die verschrikt de
greppel indoken. Collega X (uit
angst voor represailles geanoni
miseerd) verwittigde direct de
instanties en voelt zich nu in
zekere zin een held. Mogelijk
heeft hij dé aanslag op de Tour
voorkomen. Maar het bleek
een illusie dat het gevaar daar
mee geweken was. Een bus en
een spandoek, meer is daar op
Corsica niet voor nodig.
pzc.
2. Vroeger bij Ikea
is hij als negentienjarige de jong
ste renner in 82 jaar tijd in de top
drie van een Tour-etappe.
Die ochtend stond hij er in start
plaats Porto-Vecchio nog een beet
je bedremmeld bij. Een vent als
een beer met jeugdpuistjes op het
voorhoofd. Ja, hij had goed gesla
pen aan de vooravond van zijn
veelbesproken Tour-debuut. En
nee, hij is niet extra gespannen.
Toch lijkt de jongste Van Poppel
onder de indruk van alle heisa bij
de start van de eerste Tourrit. Sa
men met broer Boy, die op zijn
25ste ook in de Tour debuteert, po
seert hij voor enkele fotografen
en deelt handtekeningen uit aan
fans. Totdat teammanager Daan
Luijkx ingrijpt. „Rijd maar naar
het podium jongens, ga de start-
lijst maar tekenen", zegt hij vader
lijk. Zijn eerste handtekening ooit
op een startlijst van de Ronde van
Frankrijk voelt niet apart, zegt
Danny even later. „Nee, het is de
buitenwereld die het bijzonder
maakt. Ik ben hier gewoon om te
koersen en om te leren."
Ploegleider Hilaire van der Schue-
ren zegt dan al dat het meer dan
dat alleen is. „Pas op, die kleine
kan wel wat. Als het vandaag een
sprint wordt, koersen we voor
hem." Daan Luijkx legt nog maar
eens uit dat het thuislaten van de
jongste Van Poppel 'leeftijdsdiscri
minatie' geweest zou zijn. „Qua
prestaties hoort hij gewoon in on
ze Tourselectie. Hadden we hem
dan niet mee moeten nemen al
leen maar omdat hij negentien is?
Danny is hier geen welpje tussen
de leeuwen. Kijk maar eens naar
zijn fysiek. Hij is zelf al een
leeuw."
Nog geen zeven uur later verbaast
Danny van Poppel in Bastia de
complete wielerwereld door ach
ter Marcel Kittel en Alexander Kri-
stoff meteen derde te worden in
zijn eerste Tourrit.
„Ik had het gezegd hè", glundert
Van der Schueren. Tweede ploeg
leider Jean-Paul van Poppel staat
even verderop. Hij oogt niet als
een trotse vader. „Nee, dat zie je
niet aan mij. Maar ik ben hier wel
heel erg blij mee", zegt de groene-
truiwinnaar van 1988. „Vooral om
dat Danny nu laat zien dat zijn se
lectie terecht is. Hij snoert met
een iedereen de mond die zei dat
hij te jong zou zijn voor de Tour."
Vader Van Poppel had zelf ook
zijn twijfels, erkent hij, toen Van
der Schueren zei dat zijn tweede
zoon mee naar de Tour moest.
„Natuurlijk, Danny trapte bij tests
wel 180 watt, maar dat is nog iets
anders dan een Tour-etappe rij
den. Daar komt meer bij kijken
dan alleen kracht."
„Het was gekkenwerk", zegt Dan
ny zelf. „Man, wat ging het hard.
Ik denk niet we de laatste vier ki
lometer onder de zeventig per
uur geweest zijn. Ik kon maar am
per een paar valpartijen ontwij
ken."
24 uur later keert de jongste Ne
derlandse Tourrenner ooit na de
tweede etappe in finishplaats
Ajaccio weer terug op aarde. In
het gezelschap van onder anderen
Marcel Kittel en Mark Cavendish
komt hij op 17.35 van winnaar Jan
Bakelants over de streep. In de
witte trui, omdat beste jongere
Kittel die als geletruidrager zelf
niet aan kon. „Pfïf, man wat was
dit zwaar", zucht Van Poppel.
„Maar als ik zie wie er allemaal
nog meer af moesten op die klim
is dit geen schande."
Het lachje keert terug. „Het was
wel fantastisch om een dag in die
witte trui te rijden. Mijn Tour is
al geslaagd. Kijken wat er nu alle
maal nog komt."
meldde ploegleider Matthew Whi
te. Om de ramp niet groter te ma
ken dan die al was, besloot de ju
ry in dit ene uitzonderlijk geval
om gevallen renners dezelfde tijd
te geven als winnaar Kittel. Nor
maal geldt die tijdsvergoeding al
leen voor een crash binnen de
laatste drie kilometer. De gerepa
reerde boog hoefde gisteren niets
te vrezen. De finish lag zo afgele
gen dat de teambussen er onmo
gelijk konden komen.
ajaccio - De bizarre situatie met
de klemgereden teambus van Ori-
ca-Greenedge onder de finish-
boog van de eerste Touretappe
leidde dit weekeinde tot een
hoop ongein op twitter.
Speciaal voor alle grappen werden
al snel de twitter-accounts
@OricaBusDriver en @Orica-
GreenEdgeBus in het leven geroe
pen. Een greep uit de tweets:
'Sportdirecteur Matt White zei te
gen me: rijd de bus zo dicht moge
lijk naar de finish. Karwei ge
klaard'.
'Gele trui voor Marcel Kittel, geel
meetlint voor buschauffeur Ori
ca'.
'De Tour wordt te groot om goede
parkeerplaatsen voor bussen te
vinden'.
'Ik geef toe dat ik busgroeihormo
nen heb gebruikt, maar alleen
omdat andere bussen dat ook de
den.'
'Winnaar eerste Tourrit? De team
bus van Orica Greenedge!'
Tour de France
3e etappe
MAANDAG 1 JULI 2013
Serriera
32m
door Ad Pertijs
Achter elke cryptische
omschrijving schuilt de
achternaam van een
renner in combinatie met
de naam van zijn ploeg.
De oplossing
volgende
Oplossing zaterdag 29 juni:
Klinkt vroeg in de hoofdstad
Fuglsang/Astana (vogelgezang,
Astana is hoofdstad Kazachstan)
Paniek in Bastia, als blijkt dat de bus van Orica Greenedge vast zit onder de finishstellage. foto Nicolas Bouvy/EPA
1 juli -
145,5km
Le Fango 11
Middel
landse
Zee
Cargèse 43km
X Serriera 79km
CORSICA
Sagone 29km
FRANKRIJK
Ajaccio
10km
Marsolino
443m
hoogteverschil en moeilijkheidsgraad
San Martino
g San Bastiano
415m