1 Van Poppel is nu al een leeuw c c u SPORT 23 BASTIA CT CORSE 20Ï 3 - ARRIVED Eiland vol gevaar 'Winnaar eerste rit? De teambus van Orica Greenedge!' R Y P T inde "iwP 0 R E U R Corsica is prachtig. Maar ge vaarlijk en verraderlijk even eens. En niet alleen vanwege zijn duizenden listige bochten of smalle bergweggetjes. De af scheidingsbeweging FNLC schrikt het eiland regelmatig op met bomaanslagen. De vele kogelgaten in verkeersborden en ruiten van bankgebouwen moeten de Fransen er aan her inneren dat 'Corse' de 'bezet ter* liever kwijt dan rijk is. Nu de Tour op het eiland is, is iedereen zich ervan bewust dat de FNLC het feestje gron dig kan verpesten. Dat de vele politiecontroles geen overbodi ge luxe zijn, ondervond een Belgische collega vrijdagavond aan den lijve. Rijdend van Por to Vecchia naar Bastia ontwaar de hij in de lichtbundel van zijn koplampen vijf gemasker de mannen die verschrikt de greppel indoken. Collega X (uit angst voor represailles geanoni miseerd) verwittigde direct de instanties en voelt zich nu in zekere zin een held. Mogelijk heeft hij dé aanslag op de Tour voorkomen. Maar het bleek een illusie dat het gevaar daar mee geweken was. Een bus en een spandoek, meer is daar op Corsica niet voor nodig. pzc. 2. Vroeger bij Ikea is hij als negentienjarige de jong ste renner in 82 jaar tijd in de top drie van een Tour-etappe. Die ochtend stond hij er in start plaats Porto-Vecchio nog een beet je bedremmeld bij. Een vent als een beer met jeugdpuistjes op het voorhoofd. Ja, hij had goed gesla pen aan de vooravond van zijn veelbesproken Tour-debuut. En nee, hij is niet extra gespannen. Toch lijkt de jongste Van Poppel onder de indruk van alle heisa bij de start van de eerste Tourrit. Sa men met broer Boy, die op zijn 25ste ook in de Tour debuteert, po seert hij voor enkele fotografen en deelt handtekeningen uit aan fans. Totdat teammanager Daan Luijkx ingrijpt. „Rijd maar naar het podium jongens, ga de start- lijst maar tekenen", zegt hij vader lijk. Zijn eerste handtekening ooit op een startlijst van de Ronde van Frankrijk voelt niet apart, zegt Danny even later. „Nee, het is de buitenwereld die het bijzonder maakt. Ik ben hier gewoon om te koersen en om te leren." Ploegleider Hilaire van der Schue- ren zegt dan al dat het meer dan dat alleen is. „Pas op, die kleine kan wel wat. Als het vandaag een sprint wordt, koersen we voor hem." Daan Luijkx legt nog maar eens uit dat het thuislaten van de jongste Van Poppel 'leeftijdsdiscri minatie' geweest zou zijn. „Qua prestaties hoort hij gewoon in on ze Tourselectie. Hadden we hem dan niet mee moeten nemen al leen maar omdat hij negentien is? Danny is hier geen welpje tussen de leeuwen. Kijk maar eens naar zijn fysiek. Hij is zelf al een leeuw." Nog geen zeven uur later verbaast Danny van Poppel in Bastia de complete wielerwereld door ach ter Marcel Kittel en Alexander Kri- stoff meteen derde te worden in zijn eerste Tourrit. „Ik had het gezegd hè", glundert Van der Schueren. Tweede ploeg leider Jean-Paul van Poppel staat even verderop. Hij oogt niet als een trotse vader. „Nee, dat zie je niet aan mij. Maar ik ben hier wel heel erg blij mee", zegt de groene- truiwinnaar van 1988. „Vooral om dat Danny nu laat zien dat zijn se lectie terecht is. Hij snoert met een iedereen de mond die zei dat hij te jong zou zijn voor de Tour." Vader Van Poppel had zelf ook zijn twijfels, erkent hij, toen Van der Schueren zei dat zijn tweede zoon mee naar de Tour moest. „Natuurlijk, Danny trapte bij tests wel 180 watt, maar dat is nog iets anders dan een Tour-etappe rij den. Daar komt meer bij kijken dan alleen kracht." „Het was gekkenwerk", zegt Dan ny zelf. „Man, wat ging het hard. Ik denk niet we de laatste vier ki lometer onder de zeventig per uur geweest zijn. Ik kon maar am per een paar valpartijen ontwij ken." 24 uur later keert de jongste Ne derlandse Tourrenner ooit na de tweede etappe in finishplaats Ajaccio weer terug op aarde. In het gezelschap van onder anderen Marcel Kittel en Mark Cavendish komt hij op 17.35 van winnaar Jan Bakelants over de streep. In de witte trui, omdat beste jongere Kittel die als geletruidrager zelf niet aan kon. „Pfïf, man wat was dit zwaar", zucht Van Poppel. „Maar als ik zie wie er allemaal nog meer af moesten op die klim is dit geen schande." Het lachje keert terug. „Het was wel fantastisch om een dag in die witte trui te rijden. Mijn Tour is al geslaagd. Kijken wat er nu alle maal nog komt." meldde ploegleider Matthew Whi te. Om de ramp niet groter te ma ken dan die al was, besloot de ju ry in dit ene uitzonderlijk geval om gevallen renners dezelfde tijd te geven als winnaar Kittel. Nor maal geldt die tijdsvergoeding al leen voor een crash binnen de laatste drie kilometer. De gerepa reerde boog hoefde gisteren niets te vrezen. De finish lag zo afgele gen dat de teambussen er onmo gelijk konden komen. ajaccio - De bizarre situatie met de klemgereden teambus van Ori- ca-Greenedge onder de finish- boog van de eerste Touretappe leidde dit weekeinde tot een hoop ongein op twitter. Speciaal voor alle grappen werden al snel de twitter-accounts @OricaBusDriver en @Orica- GreenEdgeBus in het leven geroe pen. Een greep uit de tweets: 'Sportdirecteur Matt White zei te gen me: rijd de bus zo dicht moge lijk naar de finish. Karwei ge klaard'. 'Gele trui voor Marcel Kittel, geel meetlint voor buschauffeur Ori ca'. 'De Tour wordt te groot om goede parkeerplaatsen voor bussen te vinden'. 'Ik geef toe dat ik busgroeihormo nen heb gebruikt, maar alleen omdat andere bussen dat ook de den.' 'Winnaar eerste Tourrit? De team bus van Orica Greenedge!' Tour de France 3e etappe MAANDAG 1 JULI 2013 Serriera 32m door Ad Pertijs Achter elke cryptische omschrijving schuilt de achternaam van een renner in combinatie met de naam van zijn ploeg. De oplossing volgende Oplossing zaterdag 29 juni: Klinkt vroeg in de hoofdstad Fuglsang/Astana (vogelgezang, Astana is hoofdstad Kazachstan) Paniek in Bastia, als blijkt dat de bus van Orica Greenedge vast zit onder de finishstellage. foto Nicolas Bouvy/EPA 1 juli - 145,5km Le Fango 11 Middel landse Zee Cargèse 43km X Serriera 79km CORSICA Sagone 29km FRANKRIJK Ajaccio 10km Marsolino 443m hoogteverschil en moeilijkheidsgraad San Martino g San Bastiano 415m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 23