De welp V TOUR DE FRANCE 22 SPORT Valpartijen omdat veel sprinters en klassementsrenners eerder dan gepland naar voren willen. Gele trui Ook slotdag op Corsica is lastig De Cendt SPORT-SUPPLEMENTEN.NL AJACCIO/BASTIA - Het beeld was hallucinant: terwijl het op hol ge slagen peloton met een snelheid van boven de 50 kilometer per uur richting Bastia stoof, stond tien kilometer verderop de team bus van het Australische Orica GreenEdge muurvast tussen fi- nishboog en eindstreep van de openingsetappe van de Tour de France. Het veroorzaakte paniek bij de renners, die via hun oortjes te horen kregen dat vanwege de blokkade de finish drie kilometer naar voren zou worden verplaatst. En het veroorzaakte veel stress bij de organisatie, die met man en macht probeerde de bus te 'bevrij den'. Op het laatste nippertje lukte dat en kon er gewoon gespurt wor den langs het strand van Arinella. Het onheil was toen echter al ge schied. In de ontstane consterna tie sloegen veel renners tegen de grond omdat iedereen (sprinters en klassementsrenners) eerder dan gepland naar voren probeer den te rijden. „Het was een complete slach ting", foeterde Mark Cavendish, één van de slachtoffers van de gro te crash op ongeveer vijf kilome ter van de meet. De Brit had nog geluk. De kopman van Omega Pharma Quick Step was welis waar op slag kansloos, maar kwam er verder zonder kleur- scheuren vanaf. Dat lag anders voor zijn ploeg maat Tony Martin, die met een hersenschudding, een gekneusde long, een diepe vleeswond en heel veel schaafwonden het groot ste slachtoffer was van de val. Met veel pijn en moeite kon hij giste ren de tweede rit uitrijden. Ook Alberto Contador ging hard neer en klaagde over een pijnlijke lin kerschouder. Peter Sagan lag er ook tussen. Sprinter André Greipel werd van wege een bruuske beweging door velen aangewezen als veroorzaker van de crash. Feit was in ieder ge val dat hij met een afgebroken ver snellingsapparaat eveneens kon fluiten naar de zege. Tour-organisator ASO wees direct met de beschuldigende vinger naar de buschauffeur van Orica. De man kwam veel later dan zijn collega's aan in Bastia. Op het moment dat hij op het laatste moment nog naar de fi- nishparking wilde rijden was de finishboog al naar beneden ge draaid. Dat gebeurt om de namen van sponsors beter in de beeld te brengen. „Hij is zonder toestemming door de finish gereden", stelde de jury en bestrafte de man met een boe te van 2000 Zwitserse franken (1626 euro). De teamleiding van Orica stelt dat de bus wel degelijk permissie had gekregen om onder de boog door te rijden. „Hij is een heel goe de chauffeur en is er kapot van", vo pe ve ne To on de m se en fat Lu he lij op Fr Marcel Kittel werd zaterdag de eerste geletruidrager van de hon derdste Tour de France. Inmid dels wordt het geel gedragen door Jan Bakelants. Voor het wielerpubliek anno 2013 is het vanzelfsprekend dat de lei der van de Ronde van Frankrijk in het geel gehuld is. Toch is dat niet altijd zo geweest. In de eerste twaalf Touren, van 1903 tot en met 1914, was er helemaal geen leiderstrui voor'de klassements aanvoerder. Die werd pas na de Eerste Wereldoorlog ingevoerd. De allereerste geletruidrager uit de geschiedenis van de Tour was Eugene Christophe, een stoere vent met een grote snor. L'an- cient Gaullois, noemden de Fran sen hem vanwege zijn uiterlijk. Op 19 juli 1919 kreeg de destijds al 34-jarige Fransman de trui omge hangen voor de start van de elfde etappe van Grenoble naar Genève. Dat gebeurde plompverlo ren middenin die dertiende ron de uit de geschiedenis, omdat Tour-directeur Henri Desgranges toen pas zwichtte voor het lang durig aandringen van ploeglei ders en journalisten om de klasse mentsleider herkenbaar te ma ken. Christophe, die al sinds de derde etappe aan de leiding stond, was allesbehalve blij met de trui. Hij klaagde dat het publiek hem uitlachte en uitschold voor kanarie. Ook vond Chris tophe dat hij nu te herkenbaar was voor zijn tegenstanders, waardoor hij niet stiekem aan kon vallen. Toch leek Cricri, zoals de Fran sen hem liefkozend noemden, de Tour van 1919 te gaan win nen. Totdat in de voorlaatste rit van Metz naar Duinkerken (468 kilometer) het noodlot toesloeg. Halverwege de etap pe, bij Valenciennes, brak Chri stophe zijn voorvork. Volgens de toen geldende reglementen moesten renners zelf de repara tie uitvoeren bij materiaalpech. Dat kostte Christophe twee uur. Weg gele trui, weg Tourze ge. Die ging naar de Belg Fir- min Lambot. Christophe ein digde als derde. Dat was des te zuurder voor de Fransman omdat Christophe al eerder in de Tour te maken kreeg met een gebroken voor vork. In 1913 verloor hij in Sain- te Marie de Campan, aan de voet van de Tourmalet, vier uur omdat hij zijn vork eigen handig moest lassen bij een smid, nadat hij daar eerst ook nog eens kilometers lang naar toe had moeten lopen. Als "bo nus' kreeg Christophe toen ook nog een minuut straftijd van de organisatie omdat hij het ge waagd had de smid de blaas balg vast te laten houden bij zijn reparatiewerkzaamheden. Christophe won de Tour uitein delijk nooit. Het dichtste zat hij er nog bij in 19a, toen hij tweede werd in het eindklasse ment. Het is een relatief korte etappe waarin het peloton waarschijnlijk vanaf de eerste minuut erin vliegt en geen moment tot rust komt. Vier cols telt het parkoers, waar van de laatste en de lastigste van de tweede categorie is. De top van die berg, de Col de Marsolino, ligt op dertien kilometer van de streep in Calvi. De Belg Jan Bakelants vertrekt vandaag in de gele trui. Marcel Kittel, de Duitser van Argos-Shi- mano, hult zich nu in het groen. Na de rit verplaatst de tourkara vaan zich per boot en vliegtuig naar Nice, waar dinsdag een ploe gentijdrit wordt verreden. AJACCIO - Thomas De Gendt moet zijn klassementsambities voor de Ronde van Frankrijk al na de tweede etappe opgeven. De Bel gische kopman van Vacansoleil- DCM kwam op ruim zeventien minuten van ritwinnaar Jan Bake lants over de streep. De Gendt kampt naar eigen zeggen met maag- en darmklachten. „Het is lastig als je veel moet drinken en je last hebt van je maag", zei hij zondag tegen Sporza. Het geluk spat van de daaropvol gende omhelzing. „Oh jongen toch, derde", kan Boy nog steeds niet geloven wat er zojuist ge beurd is. Danny zegt niets, hij glundert alleen maar. Het is zaterdagmiddag, net na af loop van de chaotische finale van de eerste etappe van de honderd ste Tour de France. Danny van Poppel heeft zojuist geschiedenis geschreven. Met zijn derde plaats Middelburg Goes-Vlissingen-Bergen op Zoom Bus laat eerste rit ontsporen door Ad Pertijs door Jan Martens 25- 1ti\ 11J< door Jan Martens AJACCIO - Op de derde en laatste dag dat de tourkaravaan op Corsica verblijft wordt vandaag vanuit Ajac- cio koers gezet naar het noordelijk gelegen Calvi. De rit over 145 kilo meter telt amper een vlakke kilo meter. Boy van Poppel (links) draagt als leider in het jongerenklassement zondagochtend de witte trui. Naast hem Alexan der Kristoff (groene trui), Juan Jose Lobato (bolletjes) en Marcel Kittel (geel), foto Yoan Valat/EPA AJACCIO/BASTIA - Bij de teambus van Vacansoleil-DCM is Boy van Poppel de eerste. Bezweet, uithij gend en met ogen vol ongeloof hoort hij ploegleider Aart Vierhou ten aan. „Danny is derde gewor den, je moet naar hem toe." Met een draait de oudste van de Poppel- tjes om en rijdt zijn kleine broertje tegemoet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 22