De welp
V
TOUR DE FRANCE
22 SPORT
Valpartijen omdat veel sprinters
en klassementsrenners eerder
dan gepland naar voren willen.
Gele trui
Ook slotdag op Corsica is lastig
De Cendt
SPORT-SUPPLEMENTEN.NL
AJACCIO/BASTIA - Het beeld was
hallucinant: terwijl het op hol ge
slagen peloton met een snelheid
van boven de 50 kilometer per
uur richting Bastia stoof, stond
tien kilometer verderop de team
bus van het Australische Orica
GreenEdge muurvast tussen fi-
nishboog en eindstreep van de
openingsetappe van de Tour de
France. Het veroorzaakte paniek
bij de renners, die via hun oortjes
te horen kregen dat vanwege de
blokkade de finish drie kilometer
naar voren zou worden verplaatst.
En het veroorzaakte veel stress bij
de organisatie, die met man en
macht probeerde de bus te 'bevrij
den'.
Op het laatste nippertje lukte dat
en kon er gewoon gespurt wor
den langs het strand van Arinella.
Het onheil was toen echter al ge
schied. In de ontstane consterna
tie sloegen veel renners tegen de
grond omdat iedereen (sprinters
en klassementsrenners) eerder
dan gepland naar voren probeer
den te rijden.
„Het was een complete slach
ting", foeterde Mark Cavendish,
één van de slachtoffers van de gro
te crash op ongeveer vijf kilome
ter van de meet. De Brit had nog
geluk. De kopman van Omega
Pharma Quick Step was welis
waar op slag kansloos, maar
kwam er verder zonder kleur-
scheuren vanaf.
Dat lag anders voor zijn ploeg
maat Tony Martin, die met een
hersenschudding, een gekneusde
long, een diepe vleeswond en
heel veel schaafwonden het groot
ste slachtoffer was van de val. Met
veel pijn en moeite kon hij giste
ren de tweede rit uitrijden. Ook
Alberto Contador ging hard neer
en klaagde over een pijnlijke lin
kerschouder.
Peter Sagan lag er ook tussen.
Sprinter André Greipel werd van
wege een bruuske beweging door
velen aangewezen als veroorzaker
van de crash. Feit was in ieder ge
val dat hij met een afgebroken ver
snellingsapparaat eveneens kon
fluiten naar de zege.
Tour-organisator ASO wees direct
met de beschuldigende vinger
naar de buschauffeur van Orica.
De man kwam veel later dan zijn
collega's aan in Bastia.
Op het moment dat hij op het
laatste moment nog naar de fi-
nishparking wilde rijden was de
finishboog al naar beneden ge
draaid. Dat gebeurt om de namen
van sponsors beter in de beeld te
brengen.
„Hij is zonder toestemming door
de finish gereden", stelde de jury
en bestrafte de man met een boe
te van 2000 Zwitserse franken
(1626 euro).
De teamleiding van Orica stelt
dat de bus wel degelijk permissie
had gekregen om onder de boog
door te rijden. „Hij is een heel goe
de chauffeur en is er kapot van",
vo
pe
ve
ne
To
on
de
m
se
en
fat
Lu
he
lij
op
Fr
Marcel Kittel werd zaterdag de
eerste geletruidrager van de hon
derdste Tour de France. Inmid
dels wordt het geel gedragen door
Jan Bakelants.
Voor het wielerpubliek anno 2013
is het vanzelfsprekend dat de lei
der van de Ronde van Frankrijk
in het geel gehuld is. Toch is dat
niet altijd zo geweest. In de eerste
twaalf Touren, van 1903 tot en
met 1914, was er helemaal geen
leiderstrui voor'de klassements
aanvoerder. Die werd pas na de
Eerste Wereldoorlog ingevoerd.
De allereerste geletruidrager uit
de geschiedenis van de Tour was
Eugene Christophe, een stoere
vent met een grote snor. L'an-
cient Gaullois, noemden de Fran
sen hem vanwege zijn uiterlijk.
Op 19 juli 1919 kreeg de destijds al
34-jarige Fransman de trui omge
hangen voor de start van de elfde
etappe van Grenoble naar
Genève. Dat gebeurde plompverlo
ren middenin die dertiende ron
de uit de geschiedenis, omdat
Tour-directeur Henri Desgranges
toen pas zwichtte voor het lang
durig aandringen van ploeglei
ders en journalisten om de klasse
mentsleider herkenbaar te ma
ken.
Christophe, die al sinds de derde
etappe aan de leiding stond, was
allesbehalve blij met de trui.
Hij klaagde dat het publiek
hem uitlachte en uitschold
voor kanarie. Ook vond Chris
tophe dat hij nu te herkenbaar
was voor zijn tegenstanders,
waardoor hij niet stiekem aan
kon vallen.
Toch leek Cricri, zoals de Fran
sen hem liefkozend noemden,
de Tour van 1919 te gaan win
nen. Totdat in de voorlaatste rit
van Metz naar Duinkerken
(468 kilometer) het noodlot
toesloeg. Halverwege de etap
pe, bij Valenciennes, brak Chri
stophe zijn voorvork. Volgens
de toen geldende reglementen
moesten renners zelf de repara
tie uitvoeren bij materiaalpech.
Dat kostte Christophe twee
uur. Weg gele trui, weg Tourze
ge. Die ging naar de Belg Fir-
min Lambot. Christophe ein
digde als derde.
Dat was des te zuurder voor de
Fransman omdat Christophe al
eerder in de Tour te maken
kreeg met een gebroken voor
vork. In 1913 verloor hij in Sain-
te Marie de Campan, aan de
voet van de Tourmalet, vier
uur omdat hij zijn vork eigen
handig moest lassen bij een
smid, nadat hij daar eerst ook
nog eens kilometers lang naar
toe had moeten lopen. Als "bo
nus' kreeg Christophe toen ook
nog een minuut straftijd van
de organisatie omdat hij het ge
waagd had de smid de blaas
balg vast te laten houden bij
zijn reparatiewerkzaamheden.
Christophe won de Tour uitein
delijk nooit. Het dichtste zat
hij er nog bij in 19a, toen hij
tweede werd in het eindklasse
ment.
Het is een relatief korte etappe
waarin het peloton waarschijnlijk
vanaf de eerste minuut erin vliegt
en geen moment tot rust komt.
Vier cols telt het parkoers, waar
van de laatste en de lastigste van
de tweede categorie is. De top van
die berg, de Col de Marsolino, ligt
op dertien kilometer van de
streep in Calvi.
De Belg Jan Bakelants vertrekt
vandaag in de gele trui. Marcel
Kittel, de Duitser van Argos-Shi-
mano, hult zich nu in het groen.
Na de rit verplaatst de tourkara
vaan zich per boot en vliegtuig
naar Nice, waar dinsdag een ploe
gentijdrit wordt verreden.
AJACCIO - Thomas De Gendt moet
zijn klassementsambities voor de
Ronde van Frankrijk al na de
tweede etappe opgeven. De Bel
gische kopman van Vacansoleil-
DCM kwam op ruim zeventien
minuten van ritwinnaar Jan Bake
lants over de streep. De Gendt
kampt naar eigen zeggen met
maag- en darmklachten. „Het is
lastig als je veel moet drinken en
je last hebt van je maag", zei hij
zondag tegen Sporza.
Het geluk spat van de daaropvol
gende omhelzing. „Oh jongen
toch, derde", kan Boy nog steeds
niet geloven wat er zojuist ge
beurd is. Danny zegt niets, hij
glundert alleen maar.
Het is zaterdagmiddag, net na af
loop van de chaotische finale van
de eerste etappe van de honderd
ste Tour de France. Danny van
Poppel heeft zojuist geschiedenis
geschreven. Met zijn derde plaats
Middelburg Goes-Vlissingen-Bergen op Zoom
Bus laat
eerste rit
ontsporen
door Ad Pertijs
door Jan Martens
25-
1ti\
11J<
door Jan Martens
AJACCIO - Op de derde en laatste
dag dat de tourkaravaan op Corsica
verblijft wordt vandaag vanuit Ajac-
cio koers gezet naar het noordelijk
gelegen Calvi. De rit over 145 kilo
meter telt amper een vlakke kilo
meter.
Boy van Poppel (links) draagt als leider in het jongerenklassement zondagochtend de witte trui. Naast hem Alexan
der Kristoff (groene trui), Juan Jose Lobato (bolletjes) en Marcel Kittel (geel), foto Yoan Valat/EPA
AJACCIO/BASTIA - Bij de teambus
van Vacansoleil-DCM is Boy van
Poppel de eerste. Bezweet, uithij
gend en met ogen vol ongeloof
hoort hij ploegleider Aart Vierhou
ten aan. „Danny is derde gewor
den, je moet naar hem toe." Met
een draait de oudste van de Poppel-
tjes om en rijdt zijn kleine broertje
tegemoet.