Gors zoekt wegen om bezuiniging van 1,4 miljoen op te vangen 'Nee! Ik wilde dat het niet waar was' Goed nieuws ZEELAND 23 commentaar Zeeuwen reizen meer met auto havendagenterneuzen.nl 28 29 30 JUNI 2013 ËL_ VRIJDAG 28 JUNI 2013 sterkste man van de haven Corry Konings ALLE OPTREDENS i W iJHU GRATIS TOEGANKELIJK f j t r rra -jli r» door Ondine van der Vleuten MIDDELBURG - Gehandicaptenorga nisatie Gors moet een bezuiniging van zo'n 1,4 miljoen euro zien op te vangen, als gevolg van overheids maatregelen. Vertaald in arbeids plaatsen gaat het om meer dan der tig voltijdsbanen. Gors biedt aan huis en op ruim vijftig locaties in Zeeland zorg en ondersteuning bij wonen, wer ken, dagactiviteiten en vrijetijds bestedingen aan meer dan 900 kinderen, jongeren, volwassenen en senioren met een beperking. Het budget krimpt door bezuini gingen op vervoer en (per 2015) op extramurale begeleiding, die vanaf die datum niet meer onder de AWBZ maar onder de WMO valt. Gors werkt aan een plan van aanpak om gedwongen ontslagen te voorkomen en is in gesprek met de vakbonden. Natuurlijk ver loop en vervroegde pensionering bieden mogelijk enig soelaas. Ver der wordt de organisatie anders ingericht en wordt gekeken naar doelmatigere manieren van wer ken. Gors maakte deze week be kend dat de gehandicaptenorgani satie per 1 januari 2015 wil fuseren met SDW in Brabant. SDW bege leidt, ondersteunt en behandelt zo'n 1330 mensen met een verstan delijke beperking, in ruim vijftig woon- en dagbestedingslocaties. Ook deze fusie staat in het teken van pogingen om de financiële ge volgen van wijzigingen in de AWBZ-gefinancierde zorg en de WMO het hoofd te bieden. Door samen te gaan, bundelen Gors en SDW hun expertise, wordt de be drijfsvoering efficiënter, zijn er meer innovatiemogelijkheden en wordt er vanuit een stevige regio nale positie beter aangesloten bij de vragen die er liggen vanuit de gemeenten. Beoogd wordt de ex pertise, ook in termen van werk gelegenheid, te waarborgen. De weg is vrij voor een doorstart van fosforfabriek Therm- phos. De Nederland se Staat, Zeeland, Zeeland Seaports en een Oostenrijks be drijf hebben een principeover eenkomst getekend. Het be drijf, waarvan de naam angst vallig geheim wordt gehouden, belooft op termijn uitsluitend groene fosfor te leveren en werkt voor 15 september de plannen tot in detail uit. Lange tijd zag het er naar uit dat onenigheid over sanering van het vervuilde terrein roet in het eten zou gooien, maar kennelijk is die klif omzeild. Naar de inhoud van de principe overeenkomst en naar de naam van het bedrijf is het tot in de loop van vandaag gissen, want besloten is om eerst de Provin ciale Staten te informeren. Dat is gezien het belang voor de Zeeuwse burger een wat cu rieus besluit. Het goede nieuws is dat er mogelijk weer banen komen bij een fosforfabrikant op Zeeuwse bodem. En dat pe perdure sanering (voorlopig) mogelijk niet aan de orde is. MIDDELBURG - Zeeuwen worden gedwongen steeds meer kilome ters te maken met de auto, het openbaar vervoer of de fiets om bij de meest basale voorzieningen te komen. Dat is volgens het on derzoeksbureau Scoop een lo gisch gevolg van het opheffen en centraliseren van faciliteiten. Met name de soms grote afstan den tot spoedeisende hulp en kraamzorg baren zorgen, aldus Scoop. Vanuit Domburg kost het een half uur met de auto om bij het ziekenhuis in Goes te komen. Met het openbaar vervoer kost dat voor heel Walcheren meer dan een uur. Scoop zet de bevindin gen uiteen in het themarapport mobiliteit en bereikbaarheid. De PZC besteedt in drie delen aandacht aan verkeersveiligheid. Vandaag aflevering 2: verkeersslachtoffers. Toenmalig commissaris van de koningin Karla Peijs zei het al in 2008, naar aanleiding van diver se ontmoetingen met nabestaan den van verkeersslachtoffers: „Het verkeer in Zeeland moet vei liger. We willen geen Zeeuw meer kwijt." De afgelopen 25 jaar zijn we bijna duizend mensen 'kwijtgeraakt' in het Zeeuwse verkeer. Wat dat be tekent voor familieleden - en an dere betrokkenen - wordt pijnlijk en indringend duidelijk in het net verschenen boek Onderweg van Mirjam Warta. Zij laat broers en zussen van Zeeuwse verkeers slachtoffers vertellen over het plotselinge verlies van hun naaste en over hun zoektocht naar een weg om verder te gaan in het le ven. Het zijn veelal aangrijpende getui genissen, zoals van Monica, die zestien was toen haar broer Johan in de zomer van 1998 tussen Geersdijk en Wissenkerke tegen een boom botste. Politieagenten belden 's avonds laat aan bij het ouderlijk huis met het bericht van de fatale afloop. 'Ik zat daar maar op die bank met al leen het woord 'nee' in mijn hoofd. 'Nee, nee, nee!' Ik wilde dat het niet waar was. Ik was ervan overtuigd dat ze aan het verkeerde adres wa ren. Ik wilde dat wat hier gebeurde niet echt was.' Het boek vertelt ook de verhalen van de familieleden van Maartje, Paul, Kornelis, Kees, Michel, Jaap en Romke, om het leven geko men in de periode 1994-2011. Le vens die veel te vroeg zijn geëin digd. De twee jongsten waren pas 15 jaar, de oudste 44. Ruim dertig pagina's heeft Mir jam Warta ingeruimd voor het re laas over Maartje. Zij werd in 2006, vlak voor haar zestiende ver jaardag, op de - toen nog minder veilige - rotonde bij McDonald's in Goes aangereden door een vrachtwagen die haar over het hoofd had gezien. Haar twee broers en twee zussen, maar ook haar oma en haar vriend, vertellen over het af scheid, over het leven met en zon der Maartje. Zoals zus Jolijn: 'Een gebeurtenis als deze maakt je wel in één klap meer volwassen. Ik denk nu anders over het leven na, ik neem dingen serieuzer. Ook ben ik bewuster met bepaalde dingen bezig en probeer ik dingen te doen waarbij ik me prettig voel. Ik kijk niet meer zo ver in de toekomst, omdat ik weet Mirjam Warta: 'Onderweg. Broers en zussen van Zeeuwse verkeersslachtof fers vertellen' - Uitgeverij de Drvk- kery Schrijverspodium, 132 pagina's, €16,50. Bermmonument voor een verkeersslachtoffer foto Koen Suyk/ANP dat het morgen 'klaar' kan zijn. In het verkeer let ik tegenwoordig beter op, zeker op de plek waar het onge luk is gebeurd.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 67