Gemeenten moeten
kazernes weggeven
In de gemeente Terneuzen
vallen opmerkelijk veel doden
en gewonden in het verkeer.
J3 J* J3 J3
Herdenk slavernij
in twee dagen
22 ZEELAND
#cas20i3
VERKEERSSLACHTOFFERS
vrijdag
TERNEUZEN KOPLOPER IN VERKEERSSLACHTOFFERS
Met Bosch Car Service
komt u er wel.
Ernst Jan Rozendaal
Gaat het tegenwoordig
over de pers - zowel
omroep als krant -
dan gebeurt dat in de
somberste bewoordingen. Don
kere wolken pakken zich sa
men boven het medialand
schap, dat soort terminologie.
Dagbladen zijn dode bomen,
publieke omroepen zijn subsi-
dieslurpers waarop maar eens
flink moet worden bezuinigd.
'Regionale omroepen op zoek
naar partners', luidde afgelopen
woensdag nog een kop op de
binnenlandpagina van de PZC.
Door samenwerking zouden re
gionale omroepen de teloor
gang van de onafhankelijke
journalistiek willen tegengaan.
Ik wil de problemen van regio
nale media niet bagatelliseren,
maar vandaag lijkt me een te
gengeluid wel op zijn plaats. Be
halve vanuit vermeende of ge
vreesde zwakte kun je name
lijk ook samenwerken vanuit je
kracht. Dat is wat Omroep Zee
land en de PZC doen tijdens
het festival Concert at Sea, dat
vanmiddag begint op de Brou-
wersdam.
Hoewel het door Blof georgani
seerde popfestival uit het hele
land publiek trekt, zijn het van
ouds de Zeeuwse omroep en
de Zeeuwse krant die er het
meeste aandacht aan besteden.
Jaar in jaar uit kwamen we el
kaar tegen in dezelfde pers
ruimte - hartstikke gezellig,
trouwens - stonden we in de
zelfde rij voor een interview
met de belangrijkste artiesten
en lokten we belangstellenden
naar onze websites die, als het
om de verslaggeving van Con
cert at Sea ging, verdacht veel
op elkaar leken. Waarom dan
niet de krachten gebundeld?
Wie vandaag en morgen omroep-
zeeland.nl/cas2013 of pzc.nl/cas2013
op internet intypt, komt op één
plek uit: een prachtig liveblog
dat we samen maken, met
meer en betere items dan ooit
tevoren, waarop iedereen via
sociale media kan reageren.
Het is geen aanzet tot een fusie.
Waar concurrentie de kwaliteit
bevordert, blijven we proberen
elkaar af te troeven. Op de Brou-
wersdam hopen we gezamen
lijk de rest te overtroeven.
En de donkere wolken die bo
ven dit project hangen, lijken
me met een paraplu of poncho
eenvoudig te pareren.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De Zeeuwse ge
meenten dreigen tegen een forse
belastingsclaim op brandweerkazer
nes aan te lopen. Vanaf volgend
jaar kan de btw op brandweerta-
ken niet meer worden gedecla
reerd bij het landelijke compensa
tiefonds. De heffing kan mogelijk
worden omzeild door de gebou
wen 'om niet' in eigendom te ge
ven van de Veiligheidsregio Zee
land (VRZ), aldus directeur Cerrie
Ruijs.
De maatregel geldt voor panden
jonger dan tien jaar. Volgens
Ruijs vallen zo'n twintig kazer
nes in Zeeland onder dat crite
rium. De VRZ zou dan alleen juri
disch eigenaar worden. Onder
houd en bijkomende zaken blij
ven een verantwoordelijkheid
van de gemeenten. Het besluit
het eigendom al dan niet over te
dragen, ligt bij de gemeenten, be
nadrukte Ruijs woensdag in de
vergadering van het algemeen be
stuur. Volgens VRZ-voorzitter
Jan Lonink schuilt er geen kwaad
in de regeling. Het bespaart ge
meenten 'tonnen'.
Het schrappen van het btw-voor-
deel op brandweertakén heeft
ook gevolgen voor de VRZ zelf.
De organisatie krijgt 1,3 miljoen
euro van het Rijk ter compensa
tie, maar dat zou wel eens onvol
doende kunnen zijn, zei Ruijs in
een toelichting op de begroting
2014. „Hoe groot dat gat is, weten
we nu nog niet. Dat hangt af van
de investeringen die er nog aan
Terneuzen is
het onveiligst
door Rolf Bosboom
TERNEUZEN - In Terneuzen vallen
beduidend meer doden en ern
stig gewonden in het verkeer dan
in andere Zeeuwse gemeenten.
Thssen 1987 en 2012 - de periode
waarover cijfers bekend zijn -
ging het om 1599 mensen (143 do
den, 1456 ziekenhuisgewonden).
Nummer twee op de lijst, Schou-
wen-Duiveland, volgt op ruime af
stand met 1099. Derde is Sluis
met 1022. Het verschil wordt voor
al gemaakt door het aantal zwaar
gewonden, dat in Terneuzen an
derhalf keer hoger is.
De minste doden en ziekenhuisge
wonden vielen de afgelopen 25
jaar op Noord-Beveland (221) en
Kapelle (293). De scores van de an
dere acht gemeenten liggen rela
tief bij elkaar, variërend van 512
(Reimerswaal) tot 795 (Goes).
Terneuzen springt er al vanaf het
begin negatief uit, met een piek
in 2004-2006 - de eerste jaren na
de opening van de Westerschelde-
tunnel - toen drie jaar achtereen
meer dan twintig procent van de
Zeeuwse doden en gewonden
daar te betreuren waren.
Her Regionaal Orgaan Verkeers
veiligheid Zeeland schrijft de sco
re van Terneuzen mede toe aan
de rol van verbindende schakel
tussen Vlaanderen en de rest van
Zeeland. „Er is veel vracht- en
doorgaand verkeer", zegt secreta
ris Robin Wildschut. „Doorgaand
verkeer is vaker bij ongevallen be
trokken dan bestemmingsverkeer.
Dat speelt in Terneuzen zeker
mee. Maar of dat alles kan verkla
ren, weet ik niet."
Co van Schaik, wethouder ver
keer in Terneuzen, is verbaasd
over de cijfers. Hij zegt dat al het
mogelijke wordt gedaan om zijn
gemeente zo verkeersveilig moge
lijk te maken. „Bij elk ongeval van
enige importantie maken we een
analyse van de situatie en bekij
ken we of we de veiligheid verder
kunnen verbeteren. Meestal blijkt
het niet het geval te zijn, maar
ligt de oorzaak in het gedrag van
mensen." Alle beruchte punten
zijn inmiddels aangepakt. Black
spots hebben we niet meer."
Morgen deel 3 van deze serie: Hoe
veilig is het verkeer in de zomer?
Het percentage verkeersslachtoffers (doden en ziekenhuis
gewonden) over 25 jaar in enkele Zeeuwse gemeenten.
25
van het aantal
slachtoffers
Terneuzen
Schouwen-Duiveland
Goes
Middelburg
Noord-Beveland
zitten te komen, dus dat moeten
we allemaal nog doorrekenen."
Het meest directe gevolg is de ac
cijns op de brandstofkosten van
de brandweervoertuigen, die van
af 2014 gewoon moet worden be
taald.
En dat is niet de enige onzeker
heid die aan de begroting voor vol
gend jaar kleeft. Vlissingen en
Middelburg blijven bij hun weige
ring een hogere bijdrage te beta
len aan de veiligheidsregio voor
brandweerzorg. Ook dat slaat een
gat in het beschikbare budget. Vol
gens portefeuillehouder financiën
Rob van der Zwaag kan de VRZ
die achterblijvende inkomsten
maximaal twee jaar opvangen.
Maar net als Ruijs verwacht hij
dat er nog voor het eind van dit
jaar een oplossing komt. Het alge
meen bestuur heeft Gedeputeer
de Staten gevraagd om een aanwij
zingsbesluit en beide Walcherse
gemeenten zo alsnog te verplich
ten te betalen. Commissaris van
de koning Han Polman is zijn
overleg met de verantwoordelijke
burgemeesters begonnen. René
Roep van Vlissingen stemde giste
ren als enige tegen de begroting
voor 2014. Zijn Middelburgse col
lega Harald Bergmann was niet
aanwezig, maar hij liet via de voor
zitter weten ook niet te kunnen
instemmen met de begroting.
De organisatie wil voor 2016 in to
taal vier miljoen euro bezuinigen
op de uitgaven en daarmee ook
de bijdragen uit de (meeste) ge
meenten beteugelen. Dat doel
kan vooral worden bereikt door
'slimmer te werken', aldus Ruijs.
Cvb (pi rö r>N
vfc fA <A qP) „A KN
infographic Donja Odijk bron SWOV, Ministerie van Infrastructuur en Milieu
De rest laten we graag aan u over.
Wij doen alles voor uw auto
Autocenter Snoodijk
Drieschouwen Zuid 18 - 4571 RW Axel
Tel.: 0115-562045 - www.snoodijkauto.nl
Bosch car Service Terneuzen
Handelspoort 2 - 4538 BN Terneuzen
Tel.: 0115-649280 - www.wisseautomotive.nl
MIDDELBURG - Maak van de her
denking van de slavernij een
tweedaags evenement. Op 30 juni
staan we stil bij het leed dat de
slavernij heeft berokkend. De vol
gende dag, 1 juli, kan het feest van
de afschaffing van de slavernij
worden gevierd. Dat voorstel doet
Mart-Jan de Jong, emeritus hoog
leraar sociologie van het Universi
ty College Roosevelt in Middel
burg. Vandaag verschijnt het boek
Afschaffing van de slavernij, dat hij
samen met Yael Wodnitzky
schreef. De Jong verwijst met zijn
voorstel naar de tweedaagse her
denking van de oorlog. Afschaf
fing van de slavernij kan volgens
hem ook als een 'bevrijding' wor
den gezien, maar dan wereldwijd.