Favorieten Vytour de france 28 JUNI - 28 JULI 2013 fi A4B4 28 ZEELAND TOUR DE FRANCE A LA VOILE De West-Zeeuws-Vlaamse kuststreek verwelkomt de Tour de France a la Voile, de zeilvariant van de Tour per racefiets. v%nr M34 EP Breskens wil het hart door René Hoonhorst Een zeilevenement als de Tour de France a la Voile kan Bres kens op de kaart zetten. Als unieke zeezeiljachthaven én als toeristisch attractief dorp. Tiny Maenhout, beleidsmedewerker toerisme van de gemeente Sluis, is dan ook heel ge lukkig met het binnenhalen van een etap pe, een aankomst én een vertrek van top- zeezeilers in Zeeuws-Vlaanderen. De aandacht van binnen- en buitenland se media - televisie (vooral Franse en En gelse zenders), vakbladen en kranten we reldwijd - zijn van onschatbare waarde voor de bekendheid van Breskens, verze kert Maenhout. Behalve aan aantrekkelijk heden van Breskens zelf dankt Maenhout de uitverkiezing van het vissersdorp ook aan de faam van Piet Vroon als zeezeiler. De Breskense reder zeilt al zo'n zeventig jaar, waarvan hij er 58 als wedstrijdzeiler actiefis. Die lange carrière en, meer nog, de succes sen die hij behaalde, maken van Vroon een bekende figuur in de zeilerswereld. Als oud-winnaar van de Fastnetrace en vele andere beroemde zeilwedstrijden gaan er voor Vroon makkelijker deuren open. Niet dat de 83-jarige zeiler ('ik ben tegenwoordig vooral ballast en waar schijnlijk de minste zeiler aan boord, maar niemand durft me dat te zeggen') zich daar op laat voorstaan. De beschei den Vroon blijft het liefst uit de schijn werpers van de publiciteit. Maar de jachthaven in woonplaats Bres kens gaat de erevoorzitter aan het hart. Al les wat Breskens in de publiciteit brengt, helpt. En kan overheden misschien ook eens overhalen om mogelijkheden te scheppen voor het uitbreiden van de jachthaven. Het mooie van de Tour de France a la Voile vindt Vroon dat alle zei lers over eenzelfde boot beschikken. De professionele zeilers beschikken tijdens races vaak over beter materiaal dan ama teurs, maar bij de Tour varen alle deelne mers in een schip van dezelfde klasse, dat aan strenge regels over onder meer lengte en gewicht moet voldoen. Vroon: „Als ie dereen hetzelfde materiaal heeft, vaart ie dereen in principe onder gelijke omstan digheden. De professionals hebben alleen een voorsprong, doordat ze meer en inten siever hebben kunnen trainen." Tiny Maenhout had Vroon al boven aan haar gastenlijst staan. De gemeente Sluis pronkt natuurlijk graag met een inwoner die zijn sporen in het zeezeilen heeft ver diend. Vroon wist eerst nog niet of hij ac te de presence kon geven in de 'official vil lage', die op het haventerrein wordt inge richt. Hij neemt dit weekeind nog deel aan een zeilwedstrijd in Groot-Brittan- $n». m »pr j nië, maar beloofde de opgeluchte Maen hout dat hij zijn uiterste best doet om dinsdag op tijd aanwezig te zijn om wat handen te schudden en te proosten op het succes van de zeiltour. Overigens heeft en had Breskens meer zeilers en vooral ook scheepsbouwers van naam in de gelederen. Frans Maas was ja renlang zeilmaat van Vroon. Maas was een uitmuntend stuurman, maar hij zorg de er als scheepsbouwer van Standfast vooral voor dat er telkens nieuwe stabie le, snelle boten van de werf rolden. Rech terhand Rinus Meeusen begon later voor zichzelf en verwierf ook een reputatie als scheepsbouwer en zeiler. De faam van dergelijke vaklieden speelde een belangrij ke rol bij de beslissing van de Amerikaan se mastenbouwer Hall Spars om een fa briek in Breskens te beginnen, weet Maenhout. Maenhout weet zeker dat Breskens met de Tour de France a la Voile een prachtig evenement heeft binnengehaald. Voor de deelnemers en andere fanatieke zeilers na tuurlijk. Maar ook voor het grote publiek, benadrukt de beleidsmedewerker. Want het op het haventerrein opgerichte zei lersdorp en het perscentrum zijn voor hen dan weliswaar niet toegankelijk, maar in de vissershaven - waar een aantal oude kotters te zien zijn - en op het Spui- plein is het feest de eerste drie dagen van volgende week. De Tour de France a la Voile deed Bres kens ook eind vorige eeuw al eens aan. Maar het evenement is enorm gegroeid, nadat Amaury Sport Organisation (ASO, dezelfde organisatie die onder meer ook de Tour de France voor fietsers en Parijs- Dakar organiseert) de kar trekt. De Tour karavaan, die over land met de zeilwed strijd meetrekt, komt aan op het Spui- plein. Daar is ook een grote tourexpositie te zien, waar allerlei informatie over zee- zeilen, zeilboten en -schepen, bouwers en leveranciers is te vinden. Het op zee volgen van de wedstrijden is alleen voorbehouden aan gelukkigen die met een VIP-boot mee kunnen. Maar ook vanaf het Spuiplein zijn de races te vol gen door plaatsing van een megagroot scherm. Voor zeil-leken worden de ont wikkelingen en ontknopingen verklaard door Hans Bouscholte. De enige Neder landse winnaar van de Tour de France a la Voile (in 1990), die ook tal van overwin ningen bij Europese en wereldkampioen schappen behaalde, is dé man die ieder een kan uitleggen wat er gebeurt tijdens de manoeuvres op het water. De organisatie van de Tour de France a la Voile rekent op de deelname van zo'n twintig schepen. Vooralsnog staan er der tien op de startlijst. De inbreng van Fran- h se teams is het grootst. Een grote favoriet voor de eindzege is de Groupama 34 met schipper Franck Cammas, de winnaar van de laatste Volvo Ocean Race. Eén van zijn bemanningsleden is Fabien Henry, de winnaar van de Tour de France a la Voile van vorig jaar. Andere kanshebbers zijn Daniel Souben (de nummer twee van 2010) en Régis Berenguier. Hij maak te vorig jaar deel uit van de winnende equipe TPM Coych. a la voile - W i De Tour de France a la Voile wordt gevaren met zeilboten die vallen onder de interna tionale M34 classificatie. De M34 is een Frans ontwerp van onder anderen de firma Archambault. Lengte: 10,34 meter Maximum breedte: 2,98 meter Waterverplaatsing: 1050 kilogram Gewicht: 2600 kilogram Voorzeil: 29 vierkante meter Hoofdzeil: 42 vierkante meter Spinnaker: 130 vierkante meter Maximumsnelheid: zo'n achttien knopen (ruim 33 kilometer per uur) Bemanning: doorgaans acht personen. Hun gezamenlijke gewicht mag de 624 kilogram niet te boven gaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 64