Favorieten
28 ZEELAND
TOUR DE FRANCE A LA VOILE
De West-Zeeuws-Vlaamse kuststreek
verwelkomt de Tour de France a la Voile,
de zeilvariant van de Tour per racefiets.
Breskens wil het
hart
door René Hoonhorst
Een zeilevenement als de Tour
de France a la Voile kan Bres
kens op de kaart zetten. Als
unieke zeezeiljachthaven én als
toeristisch attractief dorp. Tiny
Maenhout, beleidsmedewerker toerisme
van de gemeente Sluis, is dan ook heel ge
lukkig met het binnenhalen van een etap
pe, een aankomst én een vertrek van top-
zeezeilers in Zeeuws-Vlaanderen.
De aandacht van binnen- en buitenland
se media - televisie (vooral Franse en En
gelse zenders), vakbladen en kranten we
reldwijd - zijn van onschatbare waarde
voor de bekendheid van Breskens, verze- -
kert Maenhout. Behalve aan aantrekkelijk
heden van Breskens zelf dankt Maenhout
de uitverkiezing van het vissersdorp ook
aan de faam van Piet Vroon als zeezeiler.
De Breskense reder zeilt al zo'n zeventig
jaar, waarvan hij er 58 als wedstrijdzeiler
actiefis.
Die lange carrière en, meer nog, de succes
sen die hij behaalde, maken van Vroon
een bekende figuur in de zeilerswereld.
Als oud-winnaar van de Fastnetrace en
vele andere beroemde zeilwedstrijden
gaan er voor Vroon makkelijker deuren
open. Niet dat de 83-jarige zeiler ('ik ben
tegenwoordig vooral ballast en waar
schijnlijk de minste zeiler aan boord,
maar niemand durft me dat te zeggen')
zich daar op laat voorstaan. De beschei
den Vroon blijft het liefst uit de schijn
werpers van de publiciteit.
Maar de jachthaven in woonplaats Bres
kens gaat de erevoorzitter aan het hart. Al
les wat Breskens in de publiciteit brengt,
helpt. En kan overheden misschien ook
eens overhalen om mogelijkheden te
scheppen voor het uitbreiden van de
jachthaven. Het mooie van de Tour de
France a la Voile vindt Vroon dat alle zei
lers over eenzelfde boot beschikken. De
professionele zeilers beschikken tijdens
races vaak over beter materiaal dan ama
teurs, maar bij de Tour varen alle deelne
mers in een schip van dezelfde klasse, dat
aan strenge regels over onder meer lengte
en gewicht moet voldoen. Vroon: „Als ie
dereen hetzelfde materiaal heeft, vaart ie
dereen in principe onder gelijke omstan
digheden. De professionals hebben alleen
een voorsprong, doordat ze meer en inten
siever hebben kunnen trainen."
Tiny Maenhout had Vroon al boven aan
haar gastenlijst staan. De gemeente Sluis
pronkt natuurlijk graag met een inwoner
die zijn sporen in het zeezeilen heeft ver
diend. Vroon wist eerst nog niet of hij ac
te de presence kon geven in de 'official vil
lage', die op het haventerrein wordt inge
richt. Hij neemt dit weekeind nog deel
aan een zeilwedstrijd in Groot-Brittan-
nië, maar beloofde de opgeluchte Maen
hout dat hij zijn uiterste best doet om
dinsdag op tijd aanwezig te zijn om wat
handen te schudden en te proosten op
het succes van de zeiltour.
Overigens heeft en had Breskens meer
zeilers en vooral ook scheepsbouwers van
naam in de gelederen. Frans Maas was ja
renlang zeilmaat van Vroon. Maas was
een uitmuntend stuurman, maar hij zorg
de er als scheepsbouwer van Standfast
vooral voor dat er telkens nieuwe stabie
le, snelle boten van de werf rolden. Rech
terhand Rinus Meeusen begon later voor
zichzelf en verwierf ook een reputatie als
scheepsbouwer en zeiler. De faam van
dergelijke vaklieden speelde een belangrij
ke rol bij de beslissing van de Amerikaan
se mastenbouwer Hall Spars om een fa
briek in Breskens te beginnen, weet
Maenhout.
Maenhout weet zeker dat Breskens met
de Tour de France a la Voile een prachtig
evenement heeft binnengehaald. Voor de
deelnemers en andere fanatieke zeilers na
tuurlijk. Maar ook voor het grote publiek,
benadrukt de beleidsmedewerker. Want
het op het haventerrein opgerichte zei
lersdorp en het perscentrum zijn voor
hen dan weliswaar niet toegankelijk,
maar in de vissershaven - waar een aantal
oude kotters te zien zijn - en op het Spui-
plein is het feest de eerste drie dagen van
volgende week.
De Tour de France a la Voile deed Bres
kens ook eind vorige eeuw al eens aan.
Maar het evenement is enorm gegroeid,
nadat Xmaury Sport Organisation (ASO,
dezelfde organisatie die onder meer ook
de Tour de France voor fietsers en Parijs-
Dakar organiseert) de kar trekt. De Tour
karavaan, die over land met de zeilwed
strijd meetrekt, komt aan op het Spui-
plein. Daar is ook een grote tourexpositie
te zien, waar allerlei informatie over zee-
zeilen, zeilboten en -schepen, bouwers
en leveranciers is te vinden.
Het op zee volgen van de wedstrijden is
alleen voorbehouden aan gelukkigen die
met een VIP-boot mee kunnen. Maar ook
vanaf het Spuiplein zijn de races te vol
gen door plaatsing van een megagroot
scherm. Voor zeil-leken worden de ont
wikkelingen en ontknopingen verklaard
door Hans Bouscholte. De enige Neder
landse winnaar van de Tour de France a
la Voile (in 1990), die ook tal van overwin
ningen bij Europese en wereldkampioen
schappen behaalde, is dé man die ieder
een kan uitleggen wat er gebeurt tijdens
de manoeuvres op het water.
De organisatie van de Tour de France a la
Voile rekent op de deelname van zo'n
twintig schepen. Vooralsnog staan er der
tien op de startlijst. De inbreng van Fran
se teams is het grootst. Een grote favoriet
voor de eindzege is de Groupama 34 met
schipper Franck Cammas, de winnaar
van de laatste Volvo Ocean Race. Eén van
zijn bemanningsleden is Fabien Henry,
de winnaar van de Tour de France a la
Voile van vorig jaar. Andere kanshebbers
zijn Daniel Souben (de nummer twee
van 2010) en Régis Berenguier. Hij maak
te vorig jaar deel uit van de winnende
equipe TPM Coych.
- -•
De Tour de France a la Voile wordt gevaren
met zeilboten die vallen onder de interna
tionale M34 classificatie. De M34 is een
Frans ontwerp van onder anderen de firma
Archambault.
Lengte: 10,34 meter
Maximum breedte: 2,98 meter
Waterverplaatsing: 1050 kilogram
Gewicht: 2600 kilogram
Voorzeil: 29 vierkante meter
Hoofdzeil: 42 vierkante meter
Spinnaker: 130 vierkante meter
Maximumsnelheid: zo'n achttien knopen
(ruim 33 kilometer per uur)
Bemanning: doorgaans acht personen. Hun
gezamenlijke gewicht mag de 624 kilogram
niet te boven gaan.