TO©S
PZC
In de ArenA Business Club
COLOFON
Gaat u binnenkort
op vakantie?
2 IN HET NIEUWS
BELLEN IN DE AUTO
Dood door Whatsapp. Het
overkwam een automobiliste in
Assen. Hebben boetes wel effect?
PZC
PAUL KUSTERS
toosenhenk.rsi DG
Het mobieltje
wordt toch
vaak snel op de
bijrijdersstoel
gegooid
Speciaal voor u hebben wij
Het grote Vakantiepuzzelboek
samengesteld.
192 pagina's
puzzelplezier!
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118-43 4000
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145r4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel manager
Bert de Vries
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
T: 088-0139995
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088-0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruikmaken van de vakantie
service?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00
uur) nabezorging bij melding voor
12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonne
ment
Toets 3: informatie over abonneevoor
deel
Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Antwoordnr 10008, 5680 VB Best
Abonnementsprijzen
Het tarief voor een abonnement waarbij u
de krant 6 dagen per week thuis ontvangt,
bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is
gebaseerd op betaling per kwartaal en
automatische incasso.
Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het
complete tarievenoverzicht.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve
rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel
van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht
beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in
formatie: copyright@wegener.nl
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uit
voering van de abonnementsovereenkomst.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u
op de hoogte te houden van interessante
producten en diensten van andere onderdelen
van Wegener en zorgvuldig geselecteerde
partners. Indien u geen prijs stelt op informa
tie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken
bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta
tement op
www.pzc.nl
'Pakkans
is te klein'
door Peter Winterman
ASSEN/DEN HAAG - Berichtjes
typen op je telefoon en een auto
besturen gaan niet samen. Dat
wordt vandaag weer eens pijnlijk
duidelijk, als de rechtszaak in As
sen uitspraak doet tegen een 30-ja-
rige man uit Zwartsluis. Hij ver
oorzaakte eind vorig jaar een do
delijk ongeval. Terwijl de man
achter het stuur van zijn bestel
bus berichten aan het sturen was
via Whatsapp, merkte hij een file
op de A28 niet op. Hij ramde de
achterste auto met daarin een be
stuurster en haar zoon. De vrouw
overleed ter plaatse, nadat haar au
to werd gelanceerd en onder éen
voorliggende vrachtwagen
schoot. De bestelbuschauffeur be
landde met zijn wagen tegen de
vangrail. Op de achterbank lag
zijn iPhone. Hij was juist begon
nen met een berichtje: 'Ik heb
liev', maar kwam niet verder door
de klap.
Door niet-handsfree te bellen, val
len per jaar ongeveer veertig do
den en vierhonderd gewonden in
het verkeer. Dat schat de Stich-
Koos Spee, oud-officier
ting Wetenschappelijk Onder
zoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Bijna een derde van de Nederland
se automobilisten belt, sms't, in
ternet of mailt wel eens tijdens
het rijden. Dat percentage is de af
gelopen tien jaar nauwelijks afge
nomen, ondanks de hoge boete
op deze overtreding. „Hoge boe
tes hebben geen enkel afschrik
wekkend effect", stelt Koos Spee,
voormalig landelijk verkeersoffi
cier van justitie. In die functie stel
de Spee alles in het werk om het
verbod op niet-handsfree bellen
streng te controleren. „Een spe
ciaal team met onopvallende mo
toren houdt in de gaten of men
sen tijdens het rijden stiekem aan
het bellen of sms'en zijn. Bij een
herkenbaar politievoertuig wordt
het mobieltje toch vaak snel op
de bijrijdersstoel gegooid."
Volgens Spee zet de politie nu te
weinig capaciteit in om bellers in
de auto aan te pakken. „Door de
lage pakkans maken mensen zich
niet druk. Vaak wordt het gevaar
van bellen of berichtjes sturen
ook nog te laag ingeschat."
Dat wordt bevestigd door onder
zoeken van SWOV. Onder auto
mobilisten bestaat een 'algemeen
gevoel' dat het gevaarlijk is om
een mobiele telefoon vast te hou
den tijdens het rijden. Toch den
ken vooral jongeren dat ze 'nog
wel even snel' een berichtje kun
nen sturen of een telefoongesprek
kunnen voeren.
Zijn bellende bestuurders een
maal beboet, dan doen ze het niet
nog een keer. „Straffen werkt
dus", zegt Spee. „Maar je moet
eerst wel gepakt worden."
HOGE BOETE
Wie tijdens het rijden een tele
foon vasthoudt, is strafbaar. De
boete bedraagt 220 euro.
Handsfree bellen in de auto is niet
veel veiliger dan bellen met de te
lefoon aan het oor. Strafbaar is het
echter niet. Veilig Verkeer Neder
land adviseert gesprekken kort te
houden.
Als de telefoon in een houder
staat, mag de automobilist onder,
het rijden de knoppen bedienen.
Alleen als de bestuurder erg gaat
slingeren, kan hij bekeurd worden
voor gevaarlijk weggedrag.
Op lange saaie wegen kan het juist
veiliger zijn om te bellen. De chauf
feur blijft dan alerter dan wanneer
hij alleen maar rechtdoor hoeft te
rijden, blijkt uit onderzoek.
ABONNEE
VOORDEEL
www.pzc.nl/webwinkel
(categorie Boeken)
door Sandra Donker
AMSTERDAM - Natuurlijk is daar
Edwin van der Sar, voormalig top-
keeper van Ajax en thans direc
teur marketing bij zijn oude dup
pie. Maar niet geheel toevallig
staat naast hem, tijdens de offi
ciële opening van de nieuwbouw
van stadion ArenA, volkszanger
René Froger.
Want Ajax mag dan wel de hoofd
huurder zijn van het stadion in
Amsterdam, steeds meer geld
wordt er verdiend met zaken die
weinig met een voetbal te maken
hebben. Froger zorgde er, zo wil
hij zeifin alle bescheidenheid wel
even kwijt, met zijn Toppers in
negen jaar tijd 28 maal voor een
uitverkocht huis. Goed voor in to
taal 1,7 miljoen bezoekers.
De Amsterdam ArenA is al lang
niet meer alleen de thuisbasis van
voetbalclub Ajax. Jazeker, in het
midden ligt nog steeds, meestal
afgedekt, de grasmat met de witte
stip, maar in de ring erom heen is
het vooral business wat de klok
slaat. Nu is er in het volledig gere
noveerde hoofdgebouw van het
stadion de ArenA Business Club,
gisteren door de Amsterdamse
burgemeester Eberhard van de
Laan geopend. Het blinkt er, het
glanst, het licht is gedempt, de
bars zijn strak en hip, met veel
rood en zwart. Er kan vergaderd
worden, gedineerd. De nieuwe za
len zijn ook geschikt voor arties
ten van iets mindere bekendheid
dan de Toppers. In augustus is er
bijvoorbeeld het South East Festi
val met jazzmuscici als Toots
Tielemans en Hans Dulfer.
„Natuurlijk, Ajax blijft onze
hoofdhuurder, maar we willen
ook andere bezoekers veel bie
den", zegt Hans Zwarts, voorzit
ter van de raad van commissaris
sen van de ArenA. „Het gaat om
de beleving. Entertainment speelt
een grote rol."
Ook Van der Laan, bezitter van
seizoenskaart vak 421, is in zijn
nopjes met de uitbreiding. „De
Arena is goed voor Amsterdam.
De stad is er trots op. En het is nu
een stadion voor iedereen - dat is
ook wel eens anders geweest."