TO©S PZC In de ArenA Business Club COLOFON Gaat u binnenkort op vakantie? 2 IN HET NIEUWS BELLEN IN DE AUTO Dood door Whatsapp. Het overkwam een automobiliste in Assen. Hebben boetes wel effect? PZC PAUL KUSTERS toosenhenk.rsi DG Het mobieltje wordt toch vaak snel op de bijrijdersstoel gegooid Speciaal voor u hebben wij Het grote Vakantiepuzzelboek samengesteld. 192 pagina's puzzelplezier! Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145r4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonne ment Toets 3: informatie over abonneevoor deel Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in formatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl 'Pakkans is te klein' door Peter Winterman ASSEN/DEN HAAG - Berichtjes typen op je telefoon en een auto besturen gaan niet samen. Dat wordt vandaag weer eens pijnlijk duidelijk, als de rechtszaak in As sen uitspraak doet tegen een 30-ja- rige man uit Zwartsluis. Hij ver oorzaakte eind vorig jaar een do delijk ongeval. Terwijl de man achter het stuur van zijn bestel bus berichten aan het sturen was via Whatsapp, merkte hij een file op de A28 niet op. Hij ramde de achterste auto met daarin een be stuurster en haar zoon. De vrouw overleed ter plaatse, nadat haar au to werd gelanceerd en onder éen voorliggende vrachtwagen schoot. De bestelbuschauffeur be landde met zijn wagen tegen de vangrail. Op de achterbank lag zijn iPhone. Hij was juist begon nen met een berichtje: 'Ik heb liev', maar kwam niet verder door de klap. Door niet-handsfree te bellen, val len per jaar ongeveer veertig do den en vierhonderd gewonden in het verkeer. Dat schat de Stich- Koos Spee, oud-officier ting Wetenschappelijk Onder zoek Verkeersveiligheid (SWOV). Bijna een derde van de Nederland se automobilisten belt, sms't, in ternet of mailt wel eens tijdens het rijden. Dat percentage is de af gelopen tien jaar nauwelijks afge nomen, ondanks de hoge boete op deze overtreding. „Hoge boe tes hebben geen enkel afschrik wekkend effect", stelt Koos Spee, voormalig landelijk verkeersoffi cier van justitie. In die functie stel de Spee alles in het werk om het verbod op niet-handsfree bellen streng te controleren. „Een spe ciaal team met onopvallende mo toren houdt in de gaten of men sen tijdens het rijden stiekem aan het bellen of sms'en zijn. Bij een herkenbaar politievoertuig wordt het mobieltje toch vaak snel op de bijrijdersstoel gegooid." Volgens Spee zet de politie nu te weinig capaciteit in om bellers in de auto aan te pakken. „Door de lage pakkans maken mensen zich niet druk. Vaak wordt het gevaar van bellen of berichtjes sturen ook nog te laag ingeschat." Dat wordt bevestigd door onder zoeken van SWOV. Onder auto mobilisten bestaat een 'algemeen gevoel' dat het gevaarlijk is om een mobiele telefoon vast te hou den tijdens het rijden. Toch den ken vooral jongeren dat ze 'nog wel even snel' een berichtje kun nen sturen of een telefoongesprek kunnen voeren. Zijn bellende bestuurders een maal beboet, dan doen ze het niet nog een keer. „Straffen werkt dus", zegt Spee. „Maar je moet eerst wel gepakt worden." HOGE BOETE Wie tijdens het rijden een tele foon vasthoudt, is strafbaar. De boete bedraagt 220 euro. Handsfree bellen in de auto is niet veel veiliger dan bellen met de te lefoon aan het oor. Strafbaar is het echter niet. Veilig Verkeer Neder land adviseert gesprekken kort te houden. Als de telefoon in een houder staat, mag de automobilist onder, het rijden de knoppen bedienen. Alleen als de bestuurder erg gaat slingeren, kan hij bekeurd worden voor gevaarlijk weggedrag. Op lange saaie wegen kan het juist veiliger zijn om te bellen. De chauf feur blijft dan alerter dan wanneer hij alleen maar rechtdoor hoeft te rijden, blijkt uit onderzoek. ABONNEE VOORDEEL www.pzc.nl/webwinkel (categorie Boeken) door Sandra Donker AMSTERDAM - Natuurlijk is daar Edwin van der Sar, voormalig top- keeper van Ajax en thans direc teur marketing bij zijn oude dup pie. Maar niet geheel toevallig staat naast hem, tijdens de offi ciële opening van de nieuwbouw van stadion ArenA, volkszanger René Froger. Want Ajax mag dan wel de hoofd huurder zijn van het stadion in Amsterdam, steeds meer geld wordt er verdiend met zaken die weinig met een voetbal te maken hebben. Froger zorgde er, zo wil hij zeifin alle bescheidenheid wel even kwijt, met zijn Toppers in negen jaar tijd 28 maal voor een uitverkocht huis. Goed voor in to taal 1,7 miljoen bezoekers. De Amsterdam ArenA is al lang niet meer alleen de thuisbasis van voetbalclub Ajax. Jazeker, in het midden ligt nog steeds, meestal afgedekt, de grasmat met de witte stip, maar in de ring erom heen is het vooral business wat de klok slaat. Nu is er in het volledig gere noveerde hoofdgebouw van het stadion de ArenA Business Club, gisteren door de Amsterdamse burgemeester Eberhard van de Laan geopend. Het blinkt er, het glanst, het licht is gedempt, de bars zijn strak en hip, met veel rood en zwart. Er kan vergaderd worden, gedineerd. De nieuwe za len zijn ook geschikt voor arties ten van iets mindere bekendheid dan de Toppers. In augustus is er bijvoorbeeld het South East Festi val met jazzmuscici als Toots Tielemans en Hans Dulfer. „Natuurlijk, Ajax blijft onze hoofdhuurder, maar we willen ook andere bezoekers veel bie den", zegt Hans Zwarts, voorzit ter van de raad van commissaris sen van de ArenA. „Het gaat om de beleving. Entertainment speelt een grote rol." Ook Van der Laan, bezitter van seizoenskaart vak 421, is in zijn nopjes met de uitbreiding. „De Arena is goed voor Amsterdam. De stad is er trots op. En het is nu een stadion voor iedereen - dat is ook wel eens anders geweest."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2