'Nee! Ik wilde dat het niet waar was' Goed nieuws
Gors zoekt wegen om bezuiniging
van 1,4 miljoen op te vangen
n
ZEELAND 23
commentaar
Zeeuwen reizen
meer met auto
VRIJDAG 28 JUNI 2013
door Ondine van der Vleuten
MIDDELBURG - Gehandicaptenorga
nisatie Gors moet een bezuiniging
van zo'n 1,4 miljoen euro zien op
te vangen, als gevolg van overheids
maatregelen. Vertaald in arbeids
plaatsen gaat het om meer dan der
tig voltijdsbanen.
Gors biedt aan huis en op ruim
vijftig locaties in Zeeland zorg en
ondersteuning bij wonen, wer
ken, dagactiviteiten en vrijetijds
bestedingen aan meer dan 900
kinderen, jongeren, volwassenen
en senioren met een beperking.
Het budget krimpt door bezuini
gingen op vervoer en (per 2015)
op extramurale begeleiding, die
vanaf die datum niet meer onder
de AWBZ maar onder de WMO
valt. Gors werkt aan een plan van
aanpak om gedwongen ontslagen
te voorkomen en is in gesprek
met de vakbonden. Natuurlijk ver
loop en vervroegde pensionering
bieden mogelijk enig soelaas. Ver
der wordt de organisatie anders
ingericht en wordt gekeken naar
doelmatigere manieren van wer
ken. Gors maakte deze week be
kend dat de gehandicaptenorgani
satie per 1 januari 2015 wil fuseren
met SDW in Brabant. SDW bege
leidt, ondersteunt en behandelt
zo n 1330 mensen met een verstan
delijke beperking, in ruim vijftig
woon- en dagbestedingslocaties.
Ook deze fusie staat in het teken
van pogingen om de financiële ge
volgen van wijzigingen in de
AWBZ-gefinancierde zorg en de
WMO het hoofd te bieden. Door
samen te gaan, bundelen Gors en
SDW hun expertise, wordt de be
drijfsvoering efficiënter, zijn er
meer innovatiemogelijkheden en
wordt er vanuit een stevige regio
nale positie beter aangesloten bij
de vragen die er liggen vanuit de
gemeenten. Beoogd wordt de ex
pertise, ook in termen van werk
gelegenheid, te waarborgen.
De PZC besteedt in drie delen
aandacht aan verkeersveiligheid.
Vandaag aflevering 2:
verkeersslachtoffers.
Toenmalig commissaris
van de koningin Karla
Peijs zei het al in 2008,
naar aanleiding van diver
se ontmoetingen met nabestaan
den van verkeersslachtoffers:
„Het verkeer in Zeeland moet vei
liger. We willen geen Zeeuw
meer kwijt."
De afgelopen 25 jaar zijn we bijna
duizend mensen 'kwijtgeraakt' in
het Zeeuwse verkeer. Wat dat be
tekent voor familieleden - en an
dere betrokkenen - wordt pijnlijk
en indringend duidelijk in het
net verschenen boek Onderweg
van Mirjam Warta. Zij laat broers
en zussen van Zeeuwse verkeers
slachtoffers vertellen over het
plotselinge verlies van hun naaste
en over hun zoektocht naar een
weg om verder te gaan in het le
ven.
Het zijn veelal aangrijpende getui
genissen, zoals van Monica, die
zestien was toen haar broer Johan
in de zomer van 1998 tussen
Geersdijk en Wissenkerke tegen
een boom botste. Politieagenten
belden 's avonds laat aan bij het
ouderlijk huis met het bericht
van de fatale afloop.
'Ik zat daar maar op die bank met al
leen het woord 'nee' in mijn hoofd.
'Nee, nee, nee!' Ik wilde dat het niet
waar was. Ik was ervan overtuigd
dat ze aan het verkeerde adres wa
ren. Ik wilde dat wat hier gebeurde
niet echt was.'
Het boek vertelt ook de verhalen
van de familieleden van Maartje,
Paul, Kornelis, Kees, Michel, Jaap
en Romke, om het leven geko
men in de periode 1994-2011. Le
vens die veel te vroeg zijn geëin
digd. De twee jongsten waren pas
15 jaar, de oudste 44.
Ruim dertig pagina's heeft Mir
jam Warta ingeruimd voor het re
laas over Maartje. Zij werd in
Bermmonument voor een verkeersslachtoffer foto Koen Suyk/ANP
2006, vlak voor haar zestiende ver
jaardag, op de - toen nog minder
veilige - rotonde bij McDonald's
in Goes aangereden door een
vrachtwagen die haar over het
hoofd had gezien.
Haar twee broers en twee zussen,
maar ook haar oma en haar
vriend, vertellen over het af
scheid, over het leven met en zon
der Maartje. Zoals zus Jolijn:
'Een gebeurtenis als deze maakt je
wel in één klap meer volwassen. Ik
denk nu anders over het leven na, ik
neem dingen serieuzer. Ook ben ik
bewuster met bepaalde dingen bezig
en probeer ik dingen te doen waarbij
ik me prettig voel. Ik kijk niet meer
zo ver in de toekomst, omdat ik weet
dat het morgen 'klaar' kan zijn. In
het verkeer let ik tegenwoordig beter
op, zeker op de plek waar het onge
luk is gebeurd.'
Mirjam Warta: 'Onderweg. Broers en
zussen van Zeeuwse verkeersslachtof
fers vertellen' - Uitgeverij de Drvk-
kery Schrijverspodium, 132 pagina's,
€16,50.
De weg is vrij voor
een doorstart van
fosforfabriek Therm-
phos. De Nederland
se Staat, Zeeland, Zeeland
Seaports en een Oostenrijks be
drijf hebben een principeover
eenkomst getekend. Het be
drijf, waarvan de naam angst
vallig geheim wordt gehouden,
belooft op termijn uitsluitend
groene fosfor te leveren en
werkt voor 15 september de
plannen tot in detail uit.
Lange tijd zag het er naar uit
dat onenigheid over sanering
van het vervuilde terrein roet
in het eten zou gooien, maar
kennelijk is die klif omzeild.
Naar de inhoud van de principe
overeenkomst en naar de naam
van het bedrijf is het tot in de
loop van vandaag gissen, want
besloten is om eerst de Provin
ciale Staten te informeren. Dat
is gezien het belang voor de
Zeeuwse burger een wat cu
rieus besluit. Het goede nieuws
is dat er mogelijk weer banen
komen bij een fosforfabrikant
op Zeeuwse bodem. En dat pe
perdure sanering (voorlopig)
mogelijk niet aan de orde is.
MIDDELBURG - Zeeuwen worden
gedwongen steeds meer kilome
ters te maken met de auto, het
openbaar vervoer of de fiets om
bij de meest basale voorzieningen
te komen. Dat is volgens het on
derzoeksbureau Scoop een lo
gisch gevolg van het opheffen en
centraliseren van faciliteiten.
Met name de soms grote afstan
den tot spoedeisende hulp en
kraamzorg baren zorgen, aldus
Scoop. Vanuit Domburg kost het
een half uur met de auto om bij
het ziekenhuis in Goes te komen.
Met het openbaar vervoer kost dat
voor. heel Walcheren meer dan
een uur. Scoop zet de bevindin
gen uiteen in het themarapport
mobiliteit en bereikbaarheid.