Gemeenten moeten kazernes weggeven I I In de gemeente Terneuzen vallen opmerkelijk veel doden en gewonden in het verkeer. 22 ZEELAND VERKEERSSLACHTOFFERS Herdenk slavernij in twee dagen e3 vrijdag #cas20i3 TERNEUZEN KOPLOPER IN VERKEERSSLACHTOFFERS f Met Bosch Car Service komt u er wel. De rest laten we graag aan u over. Ernst Jan Rozendaal Gaat het tegenwoordig over de pers - zowel omroep als krant - dan gebeurt dat in de somberste bewoordingen. Don kere wolken pakken zich sa men boven het medialand schap, dat soort terminologie. Dagbladen zijn dode bomen, publieke omroepen zijn subsi- dieslurpers waarop maar eens flink moet worden bezuinigd. 'Regionale omroepen op zoek naar partners', luidde afgelopen woensdag nog een kop op de binnenlandpagina van de PZC. Door samenwerking zouden re gionale omroepen de teloor gang van de onafhankelijke journalistiek willen tegengaan. Ik wil de problemen van regio nale media niet bagatelliseren, maar vandaag lijkt me een te gengeluid wel op zijn plaats. Be halve vanuit vermeende of ge vreesde zwakte kun je name lijk ook samenwerken vanuit je kracht. Dat is wat Omroep Zee land en de PZC doen tijdens het festival Concert at Sea, dat vanmiddag begint op de Brou- wersdam. Hoewel het door Blof georgani seerde popfestival uit het hele land publiek trekt, zijn het van ouds de Zeeuwse omroep en de Zeeuwse krant die er het meeste aandacht aan besteden. Jaar in jaar uit kwamen we el kaar tegen in dezelfde pers ruimte - hartstikke gezellig, trouwens - stonden we in de zelfde rij voor een interview met de belangrijkste artiesten en lokten we belangstellenden naar onze websites die, als het om de verslaggeving van Con cert at Sea ging, verdacht veel op elkaar leken. Waarom dan niet de krachten gebundeld? Wie vandaag en morgen omroep- zeeland.nl/cas2013 ofpzc.nl/cas2013 op internet intypt, komt op één plek uit: een prachtig liveblog dat we samen maken, met meer en betere items dan ooit tevoren, waarop iedereen via sociale media kan reageren. Het is geen aanzet tot een fusie. Waar concurrentie de kwaliteit bevordert, blijven we proberen elkaar af te troeven. Op de Brou- wersdam hopen we gezamen lijk de rest te overtroeven. En de donkere wolken die bo ven dit project hangen, lijken me met een paraplu of poncho eenvoudig te pareren. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Marcel Modde MIDDELBURG - De Zeeuwse ge meenten dreigen tegen een forse belastingsclaim op brandweerkazer nes aan te lopen. Vanaf volgend jaar kan de btw op brandweerta- ken niet meer worden gedecla reerd bij het landelijke compensa tiefonds. De heffing kan mogelijk worden omzeild door de gebou wen 'om niet' in eigendom te ge ven van de Veiligheidsregio Zee land (VRZ), aldus directeur Cerrie Ruijs. De maatregel geldt voor panden jonger dan tien jaar. Volgens Ruijs vallen zo'n twintig kazer nes in Zeeland onder dat crite rium. De VRZ zou dan alleen juri disch eigenaar worden. Onder houd en bijkomende zaken blij ven een verantwoordelijkheid van de gemeenten. Het besluit het eigendom al dan niet over te dragen, ligt bij de gemeenten, be nadrukte Ruijs woensdag in de vergadering van het algemeen be stuur. Volgens VRZ-voorzitter Jan Lonink schuilt er geen kwaad in de regeling. Het bespaart ge meenten 'tonnen'. Het schrappen van het btw-voor- deel op brandweertaken heeft ook gevolgen voor de VRZ zelf. De organisatie krijgt 1,3 miljoen euro van het Rijk ter compensa tie, maar dat zou wel eens onvol doende kunnen zijn, zei Ruijs in een toelichting op de begroting 2014. „Hoe groot dat gat is, weten we nu nog niet. Dat hangt af van de investeringen die er nog aan zitten te komen, dus dat moeten we allemaal nog doorrekenen." Het meest directe gevolg is de ac cijns op de brandstofkosten van de brandweervoertuigen, die van af 2014 gewoon moet worden be taald. En dat is niet de enige onzeker heid die aan de begroting voor vol gend jaar kleeft. Vlissingen en Middelburg blijven bij hun weige ring een hogere bijdrage te beta len aan de veiligheidsregio voor brandweerzorg. Ook dat slaat een gat in het beschikbare budget. Vol gens portefeuillehouder financiën Rob van der Zwaag kan de VRZ die achterblijvende inkomsten maximaal twee jaar opvangen. Maar net als Ruijs verwacht hij dat er nog voor het eind van dit jaar een oplossing komt. Het alge meen bestuur heeft Gedeputeer de Staten gevraagd om een aanwij zingsbesluit en beide Walcherse gemeenten zo alsnog te verplich ten te betalen. Commissaris van de koning Han Polman is zijn overleg met de verantwoordelijke burgemeesters begonnen. René Roep van Vlissingen stemde giste ren als enige tegen de begroting voor 2014. Zijn Middelburgse col lega Harald Bergmann was niet aanwezig, maar hij liet via de voor zitter weten ook niet te kunnen instemmen met de begroting. De organisatie wil voor 2016 in to taal vier miljoen euro bezuinigen op de uitgaven en daarmee ook de bijdragen uit de (meeste) ge meenten beteugelen. Dat doel kan vooral worden bereikt door 'slimmer te werken', aldus Ruijs. Terneuzen is het onveiligst door Rolf Bosboom TERNEUZEN - In Terneuzen vallen beduidend meer doden en ern stig gewonden in het verkeer dan in andere Zeeuwse gemeenten. T\issen 1987 en 2012 - de periode waarover cijfers bekend zijn - ging het om 1599 mensen (143 do den, 1456 ziekenhuisgewonden). Nummer twee op de lijst, Schou- wen-Duiveland, volgt op ruime af stand met 1099. Derde is Sluis met 1022. Het verschil wordt voor al gemaakt door het aantal zwaar gewonden, dat in Terneuzen an derhalf keer hoger is. De minste doden en ziekenhuisge wonden vielen de afgelopen 25 jaar op Noord-Beveland (221) en Kapelle (293). De scores van de an dere acht gemeenten liggen rela tief bij elkaar, variërend van 512 (Reimerswaal) tot 795 (Goes). Terneuzen springt er al vanaf het begin negatief uit, met een piek in 2004-2006 - de eerste jaren na de opening van de Westerschelde- tunnel - toen drie jaar achtereen meer dan twintig procent van de Zeeuwse doden en gewonden daar te betreuren waren. Her Regionaal Orgaan Verkeers veiligheid Zeeland schrijft de sco re van Terneuzen mede toe aan de rol van verbindende schakel tussen Vlaanderen en de rest van Zeeland. „Er is veel vracht- en doorgaand verkeer", zegt secreta ris Robin Wildschut. „Doorgaand verkeer is vaker bij ongevallen be trokken dan bestemmingsverkeer. Dat speelt in Terneuzen zeker mee. Maar of dat alles kan verkla ren, weet ik niet." Co van Schaik, wethouder ver keer in Terneuzen, is verbaasd over de cijfers. Hij zegt dat al het mogelijke wordt gedaan om zijn gemeente zo verkeersveilig moge lijk te maken. „Bij elk ongeval van enige importantie maken we een analyse van de situatie en bekij ken we of we de veiligheid verder kunnen verbeteren. Meestal blijkt het niet het geval te zijn, maar ligt de oorzaak in het gedrag van mensen." Alle beruchte punten zijn inmiddels aangepakt. „Black spots hebben we niet meer." Morgen deel 3 van deze serie: Hoe veilig is het verkeer in de zomer? Het percentage verkeersslachtoffers (doden en ziekenhuis gewonden) over 25 jaar in enkele Zeeuwse gemeenten. 25—-- van het aantal slachtoffers Terneuzen Schouwen-Duiveland Goes Middelburg Noord-Beveland A* J* J? infographic Donja Odijk bron SWOV, Ministerie van Infrastructuur en Milieu Wij doen alles voor uw auto Autocenter Snoodijk Drieschouwen Zuid 18 - 4571 RW Axel Tel.: 0115-562045 - www.snoodijkauto.nl Bosch car Service Terneuzen Handelspoort 2 - 4538 BN Terneuzen Tel.: 0115-649280 - www.wisseautomotive.nl MIDDELBURG - Maak van de her denking van de slavernij een tweedaags evenement. Op 30 juni staan we stil bij het leed dat de slavernij heeft berokkend. De vol gende dag, 1 juli, kan het feest van de afschaffing van de slavernij worden gevierd. Dat voorstel doet Mart-Jan de Jong, emeritus hoog leraar sociologie van het Universi ty College Roosevelt in Middel burg. Vandaag verschijnt het boek Afschaffing van de slavernij, dat hij samen met Yael Wodnitzky schreef. De Jong verwijst met zijn voorstel naar de tweedaagse her denking van de oorlog. Afschaf fing van de slavernij kan volgens hem ook als een 'bevrijding' wor den gezien, maar dan wereldwijd. t •l

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 22