De zoektocht naar een zuinige auto vraagt om afwegen AUTO 15 Ga er als ontwikkelingsafdeling maar aan staan: een volledig nieuwe auto ontwerpen en toch alle bestaande elementen en eigenschappen behouden. Met die opdracht ontstond de nieuwe Range Rover. VRIJDAG 28 JUNI 2013 door Willem de Volder Besparen op autokosten kan door een goedkope auto te nemen of een auto met een motor die zuinig omspringt met brandstof. Op papier, want in de praktijk kan het duurder uitkomen. Rijstijl en gebruik spe len een rol in het verbruik. Ook door aanschaf van een (semi-) elektrische auto wordt niet per definitie zuinig gereden. Vooral oplaad- en rijgedrag vragen nog aandacht, stelt onderzoeks- en adviesbureau CE Delft in 'Opla den voor de toekomst van plug in hybrides en range extenders'. Er is veel commentaar op de ma nier waarop in Europa verbruiks gegevens worden bepaald. Toch zetten RDW, TNO en ANWB op basis daarvan onlangs de ver- bruiks- en kostengegevens van diverse auto's op een rij. Daaruit blijkt dat de zuinigste kleine ben zineauto de Fiat 500 is. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 25,6 is deze op papier de win naar. Daarbij moet worden opge merkt dat het een tamelijk dure auto is, wat aanschafprijs betreft. De nummer twee, de Kia Pican- to, rijdt weliswaar 'slechts' 1 op 24,4, maar is 20 procent goedko per per kilometer. In de categorie middelgrote benzineauto's staan de hybride Lexus CT 20oh en de Toyota Auris Full Hybrid gedeeld eerste, met een verbruik van 1 op 26,3. De Lexus is fors duurder dan de Toyota: zo'n 16 procent per kilometer. Zowel de Lexus als de Toyota is qua verbruik zuiniger dan de zui nigste kleine benzineauto. Hoe dan ook, kiezen vraagt in alle ca tegorieën om afwegen. Kijk voor te maken autokosten op: www.carsom.nl MEEST VOORDELIGE AUTO'S IN 2013 Verbruik in km/l C02-uitstoot in g/km Kleine benzineauto Kia Picanto verbruik: 1 op 24,4 C02-uitstoot 95 Middelgrote benzineauto Lexus CT 200/Toyota Auris verbruik: 1 op 26,3 C02-uitstoot: 87 Grote benzineauto Opel Insignia verbruik: 1 op 17,9 C02-uitstoot 132 Kleine dieselauto Kia Rio verbruik: 1 op 31,3 C02-uitstoot: 85 Middelgrote dieselauto Fiat Qubo verbruik: 1 op 27,8 C02-uitstoot: 107 Grote dieselauto Skoda Octavia verbruik: 1 op 26,3 C02-uitstoot: 99 Bron: ANWB RANGE ROVER TDV6 ui.-. Goed kijken: de nieuwe, vierde generatie Range Rover is te herkennen aan de Evoque-achtige lampen en 'kieuwen' pp de portieren, foto Automedia Op alles voorbereid door Tony Vos lanten zijn zo tevreden over de grote Range Rover, dat ze alleen een update van het model willen. Toch gaat het merk met de vierde genera tie verder. In de strijd om een zo laag mogelijke C02-uitstoot zijn carrosserie en onderstel waar mogelijk van aluminium gemaakt. Dat scheelt een paar honderd kilo. Door de lichtere carrosserie volstaat voortaan een V6 diesel, waar voorheen een dikke V8 werd toegepast. Het positieve ge volg voor de C02-uitstoot brengt een van- afprijs van 114.400 euro met zich mee, die liefst 22 mille onder de voorganger ligt. Wat uitstraling betreft, is de Range Rover overduidelijk zichzelf gebleven. Er zijn wat nieuwe invloeden te zien van de compacte Evoque, zoals de in de schermen doorge trokken verlichtingen. Ook blijken de 'kieu wen' op de flanken verplaatst van de voor spatborden naar de deuren. De lengte van 5 meter en vooral de forse wielbasis van 2,92 meter scheppen de basis voor royale in- terieurmaten. Het spreekt vanzelf dat Ran ge Rover alle denkbare luxe aan boord heeft om het leven prettiger te maken. Wat vooral telt, is het comfort. Bestuurder en passagier worden comfortabel opgevan gen door ruim bemeten zetels, goed onder steunend, met aangebouwde armleunin gen. De gebruikte materialen zijn van de hoogste kwaliteit, of het nu gaat om het leer, het tapijt of de toegepast kunststoffen en accenten. De invloed van de aanwezige elektronica is onder meer te zien aan het in strumentarium, dat volledig als een digi taal scherm is uitgevoerd en tal van func ties kent. Daarnaast zit een bijna net zo groot scherm op de middenconsole. De in stellingen, afhankelijk van de te berijden ondergrond, geschieden met een draai- knop tussen de stoelen. De auto kiest daar bij zelfstandig de rijhoogte, het schakelpro gramma van de automaat en het automa tisch afremmen bij een flinke helling. Hoewel de Range Rover heer en meester is in modder en op rotsen, is het vooral een zeer comfortabele reiswagen. Met een heer lijke 3.0 liter V6 diesel, die niet alleen soe pel en vlot presteert, maar ook in de prak tijk weet te overtuigen met een gemiddeld verbruik van 1 op 11. Hoog op de bok geze ten, met een dito uitzicht, zorgt de Range Rover voor onthaasting. Relaxed rijdend over de snelweg of met een aanhanger van 3.500 kilo onderweg naar de jachthaven; het is de Range Rover om het even. RANGE ROVER EN CONCURRENTIE Range Rover TDV6 Bagageruimte 550-2030 liter, gewicht 2266 kg. Diesel 3.0 liter, 258 pk. Vanaf 114.400 euro, Vogue 124.500 euro. Audi Q7 Bagageruimte 775-2420 liter, gewicht 2420 kg. Diesel 4.2 liter, 340 pk. Vanaf 88.760 eu ro, 4.2 TDi Proline 126.800 euro. Mercedes GL Bagageruimte 680-2300 liter, gewicht 2355 kg. Diesel 3.0 liter, 258 pk. Vanaf 95.350 eu ro. Porsche Cayenne Bagageruimte 670-1780 liter, gewicht 2170 kg. Diesel 4.1 liter, 382 pk. Vanaf 83.400 eu ro, diesel S 110.500 euro. Volvo kan op eigen houtje naar een parkeerplaats zoeken Na autonoom rijden, volgt autonoom parkeren. Volvo ontwikkelde een stu diemodel dat zonder bestuurder een geschikte parkeerplaats kan detecte ren en geheel automatisch kan inpar keren. De bestuurderloze auto rea geert adequaat en veilig op voetgan gers en andere voertuigen rondom parkeergelegenheden. Een kwestie van de auto achterlaten bij de ingang van een parkeerplaats en zendappara tuur in het wegdek wijst de weg. Fiat-familie 500L heeft er met Living weer een telg bij De familie van de 500L van Fiat is weer een stukje groter geworden. Met de 500L Living biedt Fiat bij een lengte van 4,35 meter binnenin 5 2 stoelen en een laadruimte van 638 li ter. Daarmee gaan het karakter van een middelgrote stationwagon en een MPV in de nieuwkomer samen. Fiat spreekt over drie versies: de Pop, de Star en de Lounge. Nog deze zo mer is de nieuwe 500L-auto bij de Fiat-dealers te bewonderen. Fiat 500L Living, foto Fiat Subaru XV is er nu ook met hybride aandrijving Subaru komt met de XV Hybrid, een productiemodel met hybride aandrij ving. Behalve vierwielaandrijving be schikt de auto ook over een elektro motor, een aangepaste 2.0 liter benzi nemotor en een speciaal voor deze hybride ontwikkelde CVT-automaat. Het verbruik dat bij deze auto circu leert, is 5.0 liter per 100 kilometer. Vooralsnog is deze Subaru XV Hybrid bedoeld voor de Japanse markt. Fiscaal interessante versie van Peugeot 208 met 1.2 VTi-motor Peugeot voegt een versie met een 1.2 VTi-motor aan het programma van de 208 toe. Daarover hoeft fis caal slechts 14 procent te worden bijgeteld. Stootte de versie met de handbak nog te veel C02 uit, met een 2Tronic-automaat wordt dat pro bleem nu vakkundig geëlimineerd. De fiscaal aantrekkelijke versie van de Peugeot staat vanaf 16.720 euro (3d) in de prijslijst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15