De zoektocht naar een zuinige auto vraagt om afwegen
AUTO 15
Ga er als ontwikkelingsafdeling
maar aan staan: een volledig
nieuwe auto ontwerpen en
toch alle bestaande elementen
en eigenschappen behouden.
Met die opdracht ontstond de
nieuwe Range Rover.
VRIJDAG 28 JUNI 2013
door Willem de Volder
Besparen op autokosten kan
door een goedkope auto te
nemen of een auto met
een motor die zuinig omspringt
met brandstof. Op papier, want
in de praktijk kan het duurder
uitkomen. Rijstijl en gebruik spe
len een rol in het verbruik. Ook
door aanschaf van een (semi-)
elektrische auto wordt niet per
definitie zuinig gereden. Vooral
oplaad- en rijgedrag vragen nog
aandacht, stelt onderzoeks- en
adviesbureau CE Delft in 'Opla
den voor de toekomst van plug
in hybrides en range extenders'.
Er is veel commentaar op de ma
nier waarop in Europa verbruiks
gegevens worden bepaald. Toch
zetten RDW, TNO en ANWB op
basis daarvan onlangs de ver-
bruiks- en kostengegevens van
diverse auto's op een rij. Daaruit
blijkt dat de zuinigste kleine ben
zineauto de Fiat 500 is. Met een
gemiddeld verbruik van 1 op
25,6 is deze op papier de win
naar. Daarbij moet worden opge
merkt dat het een tamelijk dure
auto is, wat aanschafprijs betreft.
De nummer twee, de Kia Pican-
to, rijdt weliswaar 'slechts' 1 op
24,4, maar is 20 procent goedko
per per kilometer. In de categorie
middelgrote benzineauto's staan
de hybride Lexus CT 20oh en de
Toyota Auris Full Hybrid gedeeld
eerste, met een verbruik van 1 op
26,3. De Lexus is fors duurder
dan de Toyota: zo'n 16 procent
per kilometer.
Zowel de Lexus als de Toyota is
qua verbruik zuiniger dan de zui
nigste kleine benzineauto. Hoe
dan ook, kiezen vraagt in alle ca
tegorieën om afwegen. Kijk voor
te maken autokosten op:
www.carsom.nl
MEEST VOORDELIGE AUTO'S IN 2013
Verbruik in km/l C02-uitstoot in g/km
Kleine benzineauto
Kia Picanto verbruik: 1 op 24,4 C02-uitstoot 95
Middelgrote benzineauto
Lexus CT 200/Toyota Auris verbruik: 1 op 26,3 C02-uitstoot: 87
Grote benzineauto
Opel Insignia verbruik: 1 op 17,9 C02-uitstoot 132
Kleine dieselauto
Kia Rio verbruik: 1 op 31,3 C02-uitstoot: 85
Middelgrote dieselauto
Fiat Qubo verbruik: 1 op 27,8 C02-uitstoot: 107
Grote dieselauto
Skoda Octavia verbruik: 1 op 26,3 C02-uitstoot: 99
Bron: ANWB
RANGE ROVER TDV6
ui.-.
Goed kijken: de nieuwe, vierde generatie Range Rover is te herkennen aan de Evoque-achtige lampen en 'kieuwen' pp de portieren, foto Automedia
Op alles voorbereid
door Tony Vos
lanten zijn zo tevreden over
de grote Range Rover, dat ze
alleen een update van het
model willen. Toch gaat het
merk met de vierde genera
tie verder. In de strijd om
een zo laag mogelijke
C02-uitstoot zijn carrosserie en onderstel
waar mogelijk van aluminium gemaakt.
Dat scheelt een paar honderd kilo.
Door de lichtere carrosserie volstaat
voortaan een V6 diesel, waar voorheen een
dikke V8 werd toegepast. Het positieve ge
volg voor de C02-uitstoot brengt een van-
afprijs van 114.400 euro met zich mee, die
liefst 22 mille onder de voorganger ligt.
Wat uitstraling betreft, is de Range Rover
overduidelijk zichzelf gebleven. Er zijn wat
nieuwe invloeden te zien van de compacte
Evoque, zoals de in de schermen doorge
trokken verlichtingen. Ook blijken de 'kieu
wen' op de flanken verplaatst van de voor
spatborden naar de deuren. De lengte van
5 meter en vooral de forse wielbasis van
2,92 meter scheppen de basis voor royale in-
terieurmaten. Het spreekt vanzelf dat Ran
ge Rover alle denkbare luxe aan boord
heeft om het leven prettiger te maken.
Wat vooral telt, is het comfort. Bestuurder
en passagier worden comfortabel opgevan
gen door ruim bemeten zetels, goed onder
steunend, met aangebouwde armleunin
gen. De gebruikte materialen zijn van de
hoogste kwaliteit, of het nu gaat om het
leer, het tapijt of de toegepast kunststoffen
en accenten. De invloed van de aanwezige
elektronica is onder meer te zien aan het in
strumentarium, dat volledig als een digi
taal scherm is uitgevoerd en tal van func
ties kent. Daarnaast zit een bijna net zo
groot scherm op de middenconsole. De in
stellingen, afhankelijk van de te berijden
ondergrond, geschieden met een draai-
knop tussen de stoelen. De auto kiest daar
bij zelfstandig de rijhoogte, het schakelpro
gramma van de automaat en het automa
tisch afremmen bij een flinke helling.
Hoewel de Range Rover heer en meester is
in modder en op rotsen, is het vooral een
zeer comfortabele reiswagen. Met een heer
lijke 3.0 liter V6 diesel, die niet alleen soe
pel en vlot presteert, maar ook in de prak
tijk weet te overtuigen met een gemiddeld
verbruik van 1 op 11. Hoog op de bok geze
ten, met een dito uitzicht, zorgt de Range
Rover voor onthaasting. Relaxed rijdend
over de snelweg of met een aanhanger van
3.500 kilo onderweg naar de jachthaven;
het is de Range Rover om het even.
RANGE ROVER EN CONCURRENTIE
Range Rover TDV6
Bagageruimte 550-2030 liter, gewicht 2266
kg. Diesel 3.0 liter, 258 pk. Vanaf 114.400
euro, Vogue 124.500 euro.
Audi Q7
Bagageruimte 775-2420 liter, gewicht 2420
kg. Diesel 4.2 liter, 340 pk. Vanaf 88.760 eu
ro, 4.2 TDi Proline 126.800 euro.
Mercedes GL
Bagageruimte 680-2300 liter, gewicht 2355
kg. Diesel 3.0 liter, 258 pk. Vanaf 95.350 eu
ro.
Porsche Cayenne
Bagageruimte 670-1780 liter, gewicht 2170
kg. Diesel 4.1 liter, 382 pk. Vanaf 83.400 eu
ro, diesel S 110.500 euro.
Volvo kan op eigen houtje
naar een parkeerplaats zoeken
Na autonoom rijden, volgt autonoom
parkeren. Volvo ontwikkelde een stu
diemodel dat zonder bestuurder een
geschikte parkeerplaats kan detecte
ren en geheel automatisch kan inpar
keren. De bestuurderloze auto rea
geert adequaat en veilig op voetgan
gers en andere voertuigen rondom
parkeergelegenheden. Een kwestie
van de auto achterlaten bij de ingang
van een parkeerplaats en zendappara
tuur in het wegdek wijst de weg.
Fiat-familie 500L heeft er
met Living weer een telg bij
De familie van de 500L van Fiat is
weer een stukje groter geworden.
Met de 500L Living biedt Fiat bij een
lengte van 4,35 meter binnenin 5 2
stoelen en een laadruimte van 638 li
ter. Daarmee gaan het karakter van
een middelgrote stationwagon en
een MPV in de nieuwkomer samen.
Fiat spreekt over drie versies: de Pop,
de Star en de Lounge. Nog deze zo
mer is de nieuwe 500L-auto bij de
Fiat-dealers te bewonderen.
Fiat 500L Living, foto Fiat
Subaru XV is er nu ook
met hybride aandrijving
Subaru komt met de XV Hybrid, een
productiemodel met hybride aandrij
ving. Behalve vierwielaandrijving be
schikt de auto ook over een elektro
motor, een aangepaste 2.0 liter benzi
nemotor en een speciaal voor deze
hybride ontwikkelde CVT-automaat.
Het verbruik dat bij deze auto circu
leert, is 5.0 liter per 100 kilometer.
Vooralsnog is deze Subaru XV Hybrid
bedoeld voor de Japanse markt.
Fiscaal interessante versie van
Peugeot 208 met 1.2 VTi-motor
Peugeot voegt een versie met een
1.2 VTi-motor aan het programma
van de 208 toe. Daarover hoeft fis
caal slechts 14 procent te worden
bijgeteld. Stootte de versie met de
handbak nog te veel C02 uit, met
een 2Tronic-automaat wordt dat pro
bleem nu vakkundig geëlimineerd.
De fiscaal aantrekkelijke versie van
de Peugeot staat vanaf 16.720 euro
(3d) in de prijslijst.