UIT 9
Over miniaturen gaat het deze
week. Verfijnd schilderwerk op
klein formaat. Te zien in Gale
rie Lijn 3 in Geersdijk.
DONDERDAG 27 JUNI 2013
Kunst vindt steeds nieuwe
mogelijkheden
In View Indicator #9 toont Van den
Berge een selectie van aan de galerie
verbonden kunstenaars. De nadruk
ligt op werk dat puur boeit door de
visuele ervaring. Zo vindt Ton van
Kints het schilderij opnieuw uit. Hij
verzaagt glanzend gelakte cirkelvormi
ge panelen en zet ze in elkaar. Dat le
vert een spannend kijkspel op. Laat
ste weekend.
T/m 29/6. Galerie vd Berge, Westwal
45, Goes. Do. t/m za. 12-17 uur.
Hetty de Wette geeft
impressionisme Zeeuws gezicht
Duinen, strand, inlagen en dijken zijn
volop aanwezig in de impressionisti
sche landschappen van Hetty de Wet
te. Elke vlek en penseelstreek is gela
den met spanning. De Wette zoekt
en vindt schoonheid en stilte in het
tijdloos verbeelden van het moment.
Het is alsof de verf zich vanzelf vormt
tot de voorstelling. Overzicht van der
tig jaar schilderen. Laatste weekend.
T/m 30/6. Stadhuismuseum, Meelstr.
6-8, Zierikzee. Di. t/m za. 10-17 uur.
Oranjezon verbeeld als
geheimzinnig natuurgebied
In schilderijen en tekeningen zet Jo
Dumon Tak Oranjezon neer als een
plek van geheimen. In zwart-wit te
kent hij op klein formaat natuurge
trouw stammen en takken maar laat
hij zoveel weg dat er een vervreem
dende sfeer ontstaan, mede door het
licht in de voorstelling te temperen.
T/m 7/7. Revolution Gallery, Lange
Noordstraat 41, Middelburg. Ma. t/m
vr. 8.30 -17.00 uur; za. 10.00 -17.00
uur, 1e zo. v/d mnd 13.00-17.00 uur.
Paddenstoelen als metafoor
voor herinneringen
Aram Tanis werd geborgen in
Zuid-Korea en groeide op in Neder
land. Onlangs werkte hij mee aan een
documentaire over zijn vader die als
8-jarig jongetje de Ramp van 1953
heeft beleefd. Dat was aanleiding
voor het verbeelden van zijn eigen
herinneringen in raadselachtige objec
ten en intrigerende foto's, waarin pad
denstoelen een hoofdrol spelen.
T/m 14/7. Stichting IK, Vlissingsestr.
239 a, Oost-Souburg. Za-zo 12-17 u.
WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊM
Verrassende visies op
vrouwelijk naakt
In Eva ontbloot zetten negen kunste
naars onthullende, aangrijpende, kriti
sche en soms confronterende visies
neer op het beeld van de vrouw als
object dat in kunst, media en samen
leving zo vaak domineert. Ook door
de variatie aan stijlen en technieken -
van schilderen tot borduren - een ex
positie die je gezien moet hebben.
T/m 11/8. Kunstruimte deWillem3,
Oranjestraat 4, Vlissingen. Do. t/m zo
13-17 uur.
Werk van Neeltje Meerman.
Werk van Nanny Luijsterburg.
Heerlijke hebbedingen in Lijn 3
Een mooi onderwerp om over te
schrijven als je in je camper
door Bourgondië trekt, ooit één
van de belangrijkste centra van
laatmiddeleeuwse miniatuur
schilderkunst. Met als lichtend
voorbeeld Les trés riches heures
du Due de Berry. Rijk geïllustreerde gebe
denboeken waren het, maar eigenlijk meer
hebbedingen dan hulpmiddelen om je met
de Schepper te verstaan.
De miniaturen van nu vind je niet meer
per se in boeken. Het zijn vaak heel kleine
schilderijtjes. Anthonia van Rappard van
Galerie Lijn 3 gaf vijftien van 'haar' kunste
naars opdracht miniaturen te maken. In de
galerie zijn er meer dan honderd te zien.
Heerlijke hebbedingen, die hun waarde in
eerste instantie ontlenen aan de verwonde
ring over en de bewondering voor de
scheppende hand van de kunstenaar. Het
gaat hier puur om liefdevol waarnemen en
een ambachtelijke benadering van het
weergeven. Daarbij zijn vooral de 17e eeuw-
se fijnschilders het voorbeeld.
Om ook nu nog bestaansrecht op te eisen,
kun je niet anders dan je met hen meten
en er dan voor zorgen dat je hen minimaal
evenaart. Of je moet een heel andere weg
zoeken. Dat doet Ray met zijn geraffineer
de abstract geometrische patronen. Ook Er-
ni Kwast kiest een ander pad, net als Jacobi-
na Trump in haar Kopstukken. Beiden wer
ken iets groter: in plaats van vijftien bij vijf
tien bijvoorbeeld dertig bij dertig centime
ter. Kwast zoemt in op een liggende baad
ster of een meisje met een roos en geeft
zo'n beeld vereenvoudigd weer in dromeri
ge kleuren, maar wel vast van vorm, ter
wijl Trump in haar Kopstukken speelt met
muts, oorijzers en ketting van vrouwen in
Zeeuwse dracht. Daarbij laat ze veel weg
en geeft ze de verf zelf alle ruimte.
De meeste exposanten echter voegen zich
in de traditie. En ondanks hun streven
naar nauwkeurig weergeven, zie je toch -
en dat is het boeiende - verschillen. De één
laat, ondanks het afzien van handschrift,
de verf net wat meer spreken dan de ander
en natuurlijk zit erjverschil in de onderwer
pen. Ik kwam heel wat flesjes, schelpen en
schaaltjes tegen, naast ruïnes en interieurs.
Er zijn ook kunstenaars, zoals Neeltje Meer
man, die erin slagen op tien vierkante cen
timeter een droomwereld op te roepen. Die
kan op sprookjes zijn gebaseerd, waarin
nimfen zich in geheimzinnige bossen op
houden, maar ik zie ook een kitesurfer, die,
gelet op de oranje gekleurde lucht boven
de woeste golven, er geen genoeg van
krijgt en opgaat in zijn eigen wereld.
In het klassieke genre steekt Nanny Luijs
terburg iedereen naar de kroon. Haar stille
vens zijn ongelooflijk verfijnd en uitgeba
lanceerd. Mijn favoriet is een wit doosje
met twee veertjes. Een en al lichtheid. Ook
een paar schelpjes, je loopt er op het strand
letterlijk vaak overheen, etaleert zij als kost
baarheden.
Pita Vreugdenhil schildert graag en goed
glanzend glas. Dat is zichtbaar in stillevens
met flesjes en knikkers, maar ze penseelt
net zo prachtig porseleinen schaaltjes. Ook
Michael Mansfield toont zich een meester
in het werken op klein formaat. Hij toont
vierkante paneeltjes waarop steeds een vo
geltje en wat vruchten staan afgebeeld.
Ik besluit met de opvallende bijdrage van
Loes Bötmans. Zij presenteert een ensem
ble van kleine pasteltekeningen waarop
steeds een dier centraal staat. Het zijn voor
al vogels die ze toont. Ze zet elk dier beeld-
vullend neer in een mooie combinatie van
lijn en kleur. Raak, maar niet te gedetail
leerd, met een natuurlijk gevoel voor de
rijkdom aan uitdrukkingsmogelijkheden
van het materiaal. Als altijd, wanneer het
om kunst gaat, staat of valt het resultaat
met het schilderen of tekenen zelf, wat
zichtbaar wordt in de mate waarin de ma
ker zijn of haar pretenties waarmaakt. In
Geersdijk is dat vaak goed gelukt.
T/m 7/8. 'Miniaturen, parels in de schilderkunst'.
Hofstede Galerie Lijn 3, Provinciale weg 1, Geers
dijk. Do. t/m zo 11 -17 uur.
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.