UIT 9 Over miniaturen gaat het deze week. Verfijnd schilderwerk op klein formaat. Te zien in Gale rie Lijn 3 in Geersdijk. DONDERDAG 27 JUNI 2013 Kunst vindt steeds nieuwe mogelijkheden In View Indicator #9 toont Van den Berge een selectie van aan de galerie verbonden kunstenaars. De nadruk ligt op werk dat puur boeit door de visuele ervaring. Zo vindt Ton van Kints het schilderij opnieuw uit. Hij verzaagt glanzend gelakte cirkelvormi ge panelen en zet ze in elkaar. Dat le vert een spannend kijkspel op. Laat ste weekend. T/m 29/6. Galerie vd Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12-17 uur. Hetty de Wette geeft impressionisme Zeeuws gezicht Duinen, strand, inlagen en dijken zijn volop aanwezig in de impressionisti sche landschappen van Hetty de Wet te. Elke vlek en penseelstreek is gela den met spanning. De Wette zoekt en vindt schoonheid en stilte in het tijdloos verbeelden van het moment. Het is alsof de verf zich vanzelf vormt tot de voorstelling. Overzicht van der tig jaar schilderen. Laatste weekend. T/m 30/6. Stadhuismuseum, Meelstr. 6-8, Zierikzee. Di. t/m za. 10-17 uur. Oranjezon verbeeld als geheimzinnig natuurgebied In schilderijen en tekeningen zet Jo Dumon Tak Oranjezon neer als een plek van geheimen. In zwart-wit te kent hij op klein formaat natuurge trouw stammen en takken maar laat hij zoveel weg dat er een vervreem dende sfeer ontstaan, mede door het licht in de voorstelling te temperen. T/m 7/7. Revolution Gallery, Lange Noordstraat 41, Middelburg. Ma. t/m vr. 8.30 -17.00 uur; za. 10.00 -17.00 uur, 1e zo. v/d mnd 13.00-17.00 uur. Paddenstoelen als metafoor voor herinneringen Aram Tanis werd geborgen in Zuid-Korea en groeide op in Neder land. Onlangs werkte hij mee aan een documentaire over zijn vader die als 8-jarig jongetje de Ramp van 1953 heeft beleefd. Dat was aanleiding voor het verbeelden van zijn eigen herinneringen in raadselachtige objec ten en intrigerende foto's, waarin pad denstoelen een hoofdrol spelen. T/m 14/7. Stichting IK, Vlissingsestr. 239 a, Oost-Souburg. Za-zo 12-17 u. WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊM Verrassende visies op vrouwelijk naakt In Eva ontbloot zetten negen kunste naars onthullende, aangrijpende, kriti sche en soms confronterende visies neer op het beeld van de vrouw als object dat in kunst, media en samen leving zo vaak domineert. Ook door de variatie aan stijlen en technieken - van schilderen tot borduren - een ex positie die je gezien moet hebben. T/m 11/8. Kunstruimte deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Do. t/m zo 13-17 uur. Werk van Neeltje Meerman. Werk van Nanny Luijsterburg. Heerlijke hebbedingen in Lijn 3 Een mooi onderwerp om over te schrijven als je in je camper door Bourgondië trekt, ooit één van de belangrijkste centra van laatmiddeleeuwse miniatuur schilderkunst. Met als lichtend voorbeeld Les trés riches heures du Due de Berry. Rijk geïllustreerde gebe denboeken waren het, maar eigenlijk meer hebbedingen dan hulpmiddelen om je met de Schepper te verstaan. De miniaturen van nu vind je niet meer per se in boeken. Het zijn vaak heel kleine schilderijtjes. Anthonia van Rappard van Galerie Lijn 3 gaf vijftien van 'haar' kunste naars opdracht miniaturen te maken. In de galerie zijn er meer dan honderd te zien. Heerlijke hebbedingen, die hun waarde in eerste instantie ontlenen aan de verwonde ring over en de bewondering voor de scheppende hand van de kunstenaar. Het gaat hier puur om liefdevol waarnemen en een ambachtelijke benadering van het weergeven. Daarbij zijn vooral de 17e eeuw- se fijnschilders het voorbeeld. Om ook nu nog bestaansrecht op te eisen, kun je niet anders dan je met hen meten en er dan voor zorgen dat je hen minimaal evenaart. Of je moet een heel andere weg zoeken. Dat doet Ray met zijn geraffineer de abstract geometrische patronen. Ook Er- ni Kwast kiest een ander pad, net als Jacobi- na Trump in haar Kopstukken. Beiden wer ken iets groter: in plaats van vijftien bij vijf tien bijvoorbeeld dertig bij dertig centime ter. Kwast zoemt in op een liggende baad ster of een meisje met een roos en geeft zo'n beeld vereenvoudigd weer in dromeri ge kleuren, maar wel vast van vorm, ter wijl Trump in haar Kopstukken speelt met muts, oorijzers en ketting van vrouwen in Zeeuwse dracht. Daarbij laat ze veel weg en geeft ze de verf zelf alle ruimte. De meeste exposanten echter voegen zich in de traditie. En ondanks hun streven naar nauwkeurig weergeven, zie je toch - en dat is het boeiende - verschillen. De één laat, ondanks het afzien van handschrift, de verf net wat meer spreken dan de ander en natuurlijk zit erjverschil in de onderwer pen. Ik kwam heel wat flesjes, schelpen en schaaltjes tegen, naast ruïnes en interieurs. Er zijn ook kunstenaars, zoals Neeltje Meer man, die erin slagen op tien vierkante cen timeter een droomwereld op te roepen. Die kan op sprookjes zijn gebaseerd, waarin nimfen zich in geheimzinnige bossen op houden, maar ik zie ook een kitesurfer, die, gelet op de oranje gekleurde lucht boven de woeste golven, er geen genoeg van krijgt en opgaat in zijn eigen wereld. In het klassieke genre steekt Nanny Luijs terburg iedereen naar de kroon. Haar stille vens zijn ongelooflijk verfijnd en uitgeba lanceerd. Mijn favoriet is een wit doosje met twee veertjes. Een en al lichtheid. Ook een paar schelpjes, je loopt er op het strand letterlijk vaak overheen, etaleert zij als kost baarheden. Pita Vreugdenhil schildert graag en goed glanzend glas. Dat is zichtbaar in stillevens met flesjes en knikkers, maar ze penseelt net zo prachtig porseleinen schaaltjes. Ook Michael Mansfield toont zich een meester in het werken op klein formaat. Hij toont vierkante paneeltjes waarop steeds een vo geltje en wat vruchten staan afgebeeld. Ik besluit met de opvallende bijdrage van Loes Bötmans. Zij presenteert een ensem ble van kleine pasteltekeningen waarop steeds een dier centraal staat. Het zijn voor al vogels die ze toont. Ze zet elk dier beeld- vullend neer in een mooie combinatie van lijn en kleur. Raak, maar niet te gedetail leerd, met een natuurlijk gevoel voor de rijkdom aan uitdrukkingsmogelijkheden van het materiaal. Als altijd, wanneer het om kunst gaat, staat of valt het resultaat met het schilderen of tekenen zelf, wat zichtbaar wordt in de mate waarin de ma ker zijn of haar pretenties waarmaakt. In Geersdijk is dat vaak goed gelukt. T/m 7/8. 'Miniaturen, parels in de schilderkunst'. Hofstede Galerie Lijn 3, Provinciale weg 1, Geers dijk. Do. t/m zo 11 -17 uur. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 53