Tourdirectie twijfelde lang over start op Corsica Doe mee... PZC Cavendish zal zijn I 36 SPORT 'Afdaling na Alpe d'Huez crimineel' Bauke Mollema heeft het afgelopen jaar een ware metamorfose ondergaan. De Groninger, kopman van de Belkin-ploeg in de Tour, veranderde volgens kenners van een einzelganger in een leider. 1 door Edward Swier Ze beseft dat de waarschu wing misschien wat laat komt, maar Marie-Hélè- ne Djivas wil het toch nog even gezegd hebben. „Ieder een is welkom. Natuurlijk. Maar misschien is het", klinkt het voor zichtig uit de mond van de verte genwoordigster van het Corsicaan- se parlement, „niet zo verstandig als de Tourfans allemaal met een camp'er naar Corsica komen." De smalle kustwegen - vanaf za terdag decor van de start van de honderdste Tour de France - zijn er simpelweg niet op berekend. Het is overal draaien en keren en vrijwel nergens is de weg breed genoeg voor de mobiele huishou dens waarmee tegenwoordig hor den wielersupporters ruim drie weken door Frankrijk trekken. Het specifieke karakter van het ei land zorgde ervoor dat de Tourdi rectie voor de vorige 99 edities Corsica meed. En dan niet zozeer vanwege de ongerepte natuur en de beperkte infrastructuur. L'Ile de Beauté is namelijk een wel heel speciaal stukje Frankrijk. Corsica is toch vooral liefst op zichzelf. Weliswaar is de aanhang van de nationaliseringsbeweging in de loop der jaren op-Corsica ge slonken, en streeft nog slechts een kleine twintig procent naar onafhankelijkheid, het merendeel van de bevolking heeft nog altijd niet zoveel met Frankrijk en het gezag in Parijs. Dat de Tour het eiland nog nooit had aangedaan, zorgde evenwel toch enigszins voor wrevel. Want trots zijn ze er wel. Waren ze soms tweederangs omdat ze op een eiland woonden, vroegen veel Corsicanen zich af. Op het eiland dat op zoveel poli tieke punten verdeeld is werd al menigmaal vergaderd over een eventueel Grand Départ van de Tour. In december 2010 waren voor het eerst alle 51 gekozen par lementsleden voor de komst van de Tour naar het ruige eiland. Dji vas: „Dat was eerder nooit moge lijk gebleken." Daarmee was overigens nog aller minst zeker dat de Tour zou ko men. Organisator ASO had welis waar al eerder geïnformeerd of Corsica niet eens een keer de BERLIJN - De honderdste editie van de Ronde van Frankrijk is nog niet eens begonnen of er klinkt al kritiek op de organisatie. De Duitser Tony Martin vreest de bergetappe van 18 juli, waarin Al pe d'Huez tweemaal wordt be klommen. „Voor de toeschouwers een gewel dig spektakel, de afdaling na de eerste beklimming is crimineel", zegt de 27-jarige tijdritkampioen in Sport-Bild. „Het is onverant woord van de organisatie, die speelt met onze levens. De weg is oud, smal en hobbelig. Je hebt weinig controle over het voor wiel. Er is geen vangrail, als je een bocht mist kun je er zijn ge weest", vreest Martin. Een groep gedetineerden reed eerder deze maand de etappe tussen Bastia en Ajaccio, nadat ze daar maanden voor hadden getraind, foto AFP Tour wilde ontvangen, er waren wel de nodige twijfels of het mo gelijk zou zijn om de complete Tourkaravaan de oversteek te la ten maken. De Tour is meer dan een peloton van zo'n tweehon derd renners; de reclamekaravaan, de media, de teams en opbouw- ploegen tellen samen zo'n vijfdui zend man. Bovendien was de vraag of de wegen - Corsica telt feitelijk maar drie doorgaande rou tes - geschikt waren. „Men heeft", zégt Djivas diploma tiek, „de tijd genomen om de pro blemen, groot en klein, op te los sen. Starten op een eiland is altijd lastig. Het vraagt zoveel meer van de logistiek. En ook van de tech niek. Vroeger was dat een hoge drempel, maar tegenwoordig is bijna alles mogelijk." Corsica was het enige Franse de partement dat nog niet eerder de Tour op bezoek kreeg. Het was dus hoog tijd de kaart in te kleu ren. ASO houdt wel van dergelij ke stuntjes. Djivas: „We konden ze ervan overtuigen dat de hon derdste Tour een compleet Frans feestje zou kunnen worden." Tourbaas Christian Prudhomme wist echter ook dat er nog wel wat hobbels moesten worden ge nomen. De Tour is immers een groot mediacircus. Met name het vinden van een perszaal van mini maal 8000 vierkante meter bleek onmogelijk. In geen van de vier start- en aankomstplaatsen op Corsica is-een dergelijke zaal voor handen. De uiteindelijke oplos sing ligt in het water. Corsica Fer ries levert een boot waarop accom modatie én werkruimte voor de media is geschapen. Ook het veiligheidsvraagstuk kwam geregeld ter tafel tijdens de gesprekken met ASO. Vorig jaar nog vonden enkele aanslagen op het eiland plaats. Het risico be staat dat een evenement als de Tour misbruikt wordt door aan dachtszoekers en protestgroepen. Splintergroeperingen schroom den er in het verleden niet voor om bommen onder het gezag te leggen. Djivas: „We kunnen er op anticiperen, de kans op protesten zo klein mogelijk houden. Maar garanderen dat het niet gebeurt, dat kunnen we niet Het is echter wel een voordeel dat alle partijen voor de Tourstart hebben, ge stemd, ook de nationalisten." De kosten voor het binnenhalen van de Tour bedragen ruim 4,5 miljoen euro. Corsica verwacht een veelvoud 'terug te verdienen'. Deze week worden zo'n 400.000 Toursupporters verwacht, het geen een directe impuls is voor de lokale economie. De televisie beelden van de drie etappes die op het eiland worden verreden moeten voor de komende jaren zorgen voor een tweede golf toe risten. Het flink geaccidenteerde eiland hoopt met name het fiets- toerisme te ontwikkelen. Voor een fiets is, in tegenstelling tot een camper, altijd plek... met onze Lezerstour. U kunt zich nu inschrijven op onze website www.pzc.nl/lezerstour Mollema is echte prof geworden door Patrick Delait De kwaliteiten om als renner boven het maaiveld uit te ste ken had hij al. Bau ke Mollema kon ook vorig seizoen en de jaren daar voor al bovengemiddeld goed klimmen. Als tijdrijder trok hij eveneens zijn plan. Een twaalfde plaats in het eindklassement van de Giro in 2010 en een vierde in de Vuelta van 2011 logen er niet om: Bauke Mollema was een ren ner met potentie. Een toekomsti ge podiumkandidaat voor de Tour de France wellicht. Trainer Louis Delahaije van Team Belkin windt er geen doekjes om: de oude Bauke Molllema was goed, maar de nieuwe is zoveel be ter. „Bauke heeft dit seizoen een transformatie ondergaan. Hij is een echte prof geworden die niks meer laat liggen. Vorige zomer is hij voor het eerst vader geworden. Sommige renners gaan daardoor minder presteren, maar voor Bau ke geldt het omgekeerde. Hij heeft nu meer verantwoordelijk heidsgevoel." Stond de oude versie van Molle ma sceptisch tegenover hoogte stages, de nieuwe klopte in het voorjaar aan bij Delahaije met het verzoek de Tour de France voor te bereiden op de Sierra Nevada. Sa men met zijn Noorse ploegmaat Lars Petter Nordhaug en Tom Leezer, die enkele dagen over kwam, trainde Mollema van me dio mei tot begin juni bijna drie weken lang op grote hoogte. De vele klimkilometers en de spe ciale tijdrittrainingen wierpen hun vruchten af in de Ronde van Zwitserland. Mollema won in de generale repetitie op de Tour een etappe en klom na een sterke pres tatie in de afsluitende klimtijdrit naar de tweede plaats in het eind klassement. Delahaije vertrouwt er op dat de 26-jarige renner klaar is voor de Tour, waar hij zaterdag voor het eerst start als de uitge sproken kopman van zijn team. Een goede Mollema kan zijn ambi tie, toptien rijden in de honderd ste Tour, waarmaken, maar het kan ook volledig anders uitpak ken, zegt Delahaije. In de vorige Tour vertrok de Gro ninger ook met ambities, maar na diverse valpartijen gooide hij in de elfde etappe de handdoek in de ring. „Het is de grote kwaliteit van Bauke dat hij in zo'n situatie kan relativeren. Hij stelt zich een doel, doet er alles voor en als het dan toch niet lukt, gaat hij ge- door Ad Pertijs Elf zeges heeft Marcel Kit tel dit jaar alweer op zak. De 25-jarige Duitser van Argos-Shimano lijkt zich te hebben opgewerkt tot de snel ste man in de massaspurts. „Ik ben in ieder geval van niemand bang", zegt hij als zijn rol van voornaamste uitdager van Mark Cavendish ter sprake komt. Hoger wil Kittel nog niet van de toren blazen. Het zit ook niet in zijn aard. „Om succesvol te zijn in de spurts moet je vooral rustig blijven. Als ploeg en als sprinter." Marcel Kittel - groot, gespierd, vriendelijke oogopslag, sociaal be wogen - is geboren in Arnstadt, in het voormalige Oost-Duits- land, vlak bij Erfurt. „Natuurlijk zal ik onbewust iets van de oude Oost-Duitse sportcultuur hebben meegekregen. Sommige van mijn sportleraren hadden ook al les ge geven aan mijn vader, maar vol gens mij is er niets typisch Oost- Duits aan mij. Hard leren werken hoort gewoon bij het wielrennen. Ik was ook wel eens lui en haatte het om met mijn vader te gaan trainen als het koud was. Toen wa ren er zelfs momenten dat ik dacht dat wielrennen geen sport voor mij was. Later zei hij me dat hij toen dacht: als hij doorgaat na deze winter, gaat hij voor altijd door." Zijn vader gaf hem op de eerste plaats de liefde voor de wieler sport mee. „Hij was ook coureur. In 2002 nam hij me mee naar de Tour. We sliepen in een tent aan de voet van de Galibier. Het maak te een grote indruk op me. De re clamekaravaan, Lance Armstrong in zijn gele trui, welke jongen zou dat niet geweldig hebben gevon den." I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 36