Tourdirectie twijfelde
lang over start op Corsica
Doe mee...
PZC
Cavendish zal zijn
I
36 SPORT
'Afdaling na Alpe
d'Huez crimineel'
Bauke Mollema heeft het afgelopen jaar
een ware metamorfose ondergaan. De
Groninger, kopman van de Belkin-ploeg
in de Tour, veranderde volgens kenners
van een einzelganger in een leider.
1
door Edward Swier
Ze beseft dat de waarschu
wing misschien wat laat
komt, maar Marie-Hélè-
ne Djivas wil het toch
nog even gezegd hebben. „Ieder
een is welkom. Natuurlijk. Maar
misschien is het", klinkt het voor
zichtig uit de mond van de verte
genwoordigster van het Corsicaan-
se parlement, „niet zo verstandig
als de Tourfans allemaal met een
camp'er naar Corsica komen."
De smalle kustwegen - vanaf za
terdag decor van de start van de
honderdste Tour de France - zijn
er simpelweg niet op berekend.
Het is overal draaien en keren en
vrijwel nergens is de weg breed
genoeg voor de mobiele huishou
dens waarmee tegenwoordig hor
den wielersupporters ruim drie
weken door Frankrijk trekken.
Het specifieke karakter van het ei
land zorgde ervoor dat de Tourdi
rectie voor de vorige 99 edities
Corsica meed. En dan niet zozeer
vanwege de ongerepte natuur en
de beperkte infrastructuur. L'Ile
de Beauté is namelijk een wel
heel speciaal stukje Frankrijk.
Corsica is toch vooral liefst op
zichzelf. Weliswaar is de aanhang
van de nationaliseringsbeweging
in de loop der jaren op-Corsica ge
slonken, en streeft nog slechts
een kleine twintig procent naar
onafhankelijkheid, het merendeel
van de bevolking heeft nog altijd
niet zoveel met Frankrijk en het
gezag in Parijs.
Dat de Tour het eiland nog nooit
had aangedaan, zorgde evenwel
toch enigszins voor wrevel. Want
trots zijn ze er wel. Waren ze
soms tweederangs omdat ze op
een eiland woonden, vroegen veel
Corsicanen zich af.
Op het eiland dat op zoveel poli
tieke punten verdeeld is werd al
menigmaal vergaderd over een
eventueel Grand Départ van de
Tour. In december 2010 waren
voor het eerst alle 51 gekozen par
lementsleden voor de komst van
de Tour naar het ruige eiland. Dji
vas: „Dat was eerder nooit moge
lijk gebleken."
Daarmee was overigens nog aller
minst zeker dat de Tour zou ko
men. Organisator ASO had welis
waar al eerder geïnformeerd of
Corsica niet eens een keer de
BERLIJN - De honderdste editie
van de Ronde van Frankrijk is
nog niet eens begonnen of er
klinkt al kritiek op de organisatie.
De Duitser Tony Martin vreest de
bergetappe van 18 juli, waarin Al
pe d'Huez tweemaal wordt be
klommen.
„Voor de toeschouwers een gewel
dig spektakel, de afdaling na de
eerste beklimming is crimineel",
zegt de 27-jarige tijdritkampioen
in Sport-Bild. „Het is onverant
woord van de organisatie, die
speelt met onze levens. De weg is
oud, smal en hobbelig. Je hebt
weinig controle over het voor
wiel. Er is geen vangrail, als je een
bocht mist kun je er zijn ge
weest", vreest Martin.
Een groep gedetineerden reed eerder deze maand de etappe tussen Bastia
en Ajaccio, nadat ze daar maanden voor hadden getraind, foto AFP
Tour wilde ontvangen, er waren
wel de nodige twijfels of het mo
gelijk zou zijn om de complete
Tourkaravaan de oversteek te la
ten maken. De Tour is meer dan
een peloton van zo'n tweehon
derd renners; de reclamekaravaan,
de media, de teams en opbouw-
ploegen tellen samen zo'n vijfdui
zend man. Bovendien was de
vraag of de wegen - Corsica telt
feitelijk maar drie doorgaande rou
tes - geschikt waren.
„Men heeft", zégt Djivas diploma
tiek, „de tijd genomen om de pro
blemen, groot en klein, op te los
sen. Starten op een eiland is altijd
lastig. Het vraagt zoveel meer van
de logistiek. En ook van de tech
niek. Vroeger was dat een hoge
drempel, maar tegenwoordig is
bijna alles mogelijk."
Corsica was het enige Franse de
partement dat nog niet eerder de
Tour op bezoek kreeg. Het was
dus hoog tijd de kaart in te kleu
ren. ASO houdt wel van dergelij
ke stuntjes. Djivas: „We konden
ze ervan overtuigen dat de hon
derdste Tour een compleet Frans
feestje zou kunnen worden."
Tourbaas Christian Prudhomme
wist echter ook dat er nog wel
wat hobbels moesten worden ge
nomen. De Tour is immers een
groot mediacircus. Met name het
vinden van een perszaal van mini
maal 8000 vierkante meter bleek
onmogelijk. In geen van de vier
start- en aankomstplaatsen op
Corsica is-een dergelijke zaal voor
handen. De uiteindelijke oplos
sing ligt in het water. Corsica Fer
ries levert een boot waarop accom
modatie én werkruimte voor de
media is geschapen.
Ook het veiligheidsvraagstuk
kwam geregeld ter tafel tijdens de
gesprekken met ASO. Vorig jaar
nog vonden enkele aanslagen op
het eiland plaats. Het risico be
staat dat een evenement als de
Tour misbruikt wordt door aan
dachtszoekers en protestgroepen.
Splintergroeperingen schroom
den er in het verleden niet voor
om bommen onder het gezag te
leggen. Djivas: „We kunnen er op
anticiperen, de kans op protesten
zo klein mogelijk houden. Maar
garanderen dat het niet gebeurt,
dat kunnen we niet Het is echter
wel een voordeel dat alle partijen
voor de Tourstart hebben, ge
stemd, ook de nationalisten."
De kosten voor het binnenhalen
van de Tour bedragen ruim 4,5
miljoen euro. Corsica verwacht
een veelvoud 'terug te verdienen'.
Deze week worden zo'n 400.000
Toursupporters verwacht, het
geen een directe impuls is voor
de lokale economie. De televisie
beelden van de drie etappes die
op het eiland worden verreden
moeten voor de komende jaren
zorgen voor een tweede golf toe
risten. Het flink geaccidenteerde
eiland hoopt met name het fiets-
toerisme te ontwikkelen. Voor
een fiets is, in tegenstelling tot
een camper, altijd plek...
met onze Lezerstour.
U kunt zich nu inschrijven op onze website
www.pzc.nl/lezerstour
Mollema is
echte prof
geworden
door Patrick Delait
De kwaliteiten om als
renner boven het
maaiveld uit te ste
ken had hij al. Bau
ke Mollema kon ook
vorig seizoen en de jaren daar
voor al bovengemiddeld goed
klimmen. Als tijdrijder trok hij
eveneens zijn plan. Een twaalfde
plaats in het eindklassement van
de Giro in 2010 en een vierde in
de Vuelta van 2011 logen er niet
om: Bauke Mollema was een ren
ner met potentie. Een toekomsti
ge podiumkandidaat voor de Tour
de France wellicht.
Trainer Louis Delahaije van Team
Belkin windt er geen doekjes om:
de oude Bauke Molllema was
goed, maar de nieuwe is zoveel be
ter. „Bauke heeft dit seizoen een
transformatie ondergaan. Hij is
een echte prof geworden die niks
meer laat liggen. Vorige zomer is
hij voor het eerst vader geworden.
Sommige renners gaan daardoor
minder presteren, maar voor Bau
ke geldt het omgekeerde. Hij
heeft nu meer verantwoordelijk
heidsgevoel."
Stond de oude versie van Molle
ma sceptisch tegenover hoogte
stages, de nieuwe klopte in het
voorjaar aan bij Delahaije met het
verzoek de Tour de France voor te
bereiden op de Sierra Nevada. Sa
men met zijn Noorse ploegmaat
Lars Petter Nordhaug en Tom
Leezer, die enkele dagen over
kwam, trainde Mollema van me
dio mei tot begin juni bijna drie
weken lang op grote hoogte.
De vele klimkilometers en de spe
ciale tijdrittrainingen wierpen
hun vruchten af in de Ronde van
Zwitserland. Mollema won in de
generale repetitie op de Tour een
etappe en klom na een sterke pres
tatie in de afsluitende klimtijdrit
naar de tweede plaats in het eind
klassement. Delahaije vertrouwt
er op dat de 26-jarige renner klaar
is voor de Tour, waar hij zaterdag
voor het eerst start als de uitge
sproken kopman van zijn team.
Een goede Mollema kan zijn ambi
tie, toptien rijden in de honderd
ste Tour, waarmaken, maar het
kan ook volledig anders uitpak
ken, zegt Delahaije.
In de vorige Tour vertrok de Gro
ninger ook met ambities, maar na
diverse valpartijen gooide hij in
de elfde etappe de handdoek in
de ring. „Het is de grote kwaliteit
van Bauke dat hij in zo'n situatie
kan relativeren. Hij stelt zich een
doel, doet er alles voor en als het
dan toch niet lukt, gaat hij ge-
door Ad Pertijs
Elf zeges heeft Marcel Kit
tel dit jaar alweer op zak.
De 25-jarige Duitser van
Argos-Shimano lijkt zich
te hebben opgewerkt tot de snel
ste man in de massaspurts. „Ik
ben in ieder geval van niemand
bang", zegt hij als zijn rol van
voornaamste uitdager van Mark
Cavendish ter sprake komt.
Hoger wil Kittel nog niet van de
toren blazen. Het zit ook niet in
zijn aard. „Om succesvol te zijn in
de spurts moet je vooral rustig
blijven. Als ploeg en als sprinter."
Marcel Kittel - groot, gespierd,
vriendelijke oogopslag, sociaal be
wogen - is geboren in Arnstadt,
in het voormalige Oost-Duits-
land, vlak bij Erfurt. „Natuurlijk
zal ik onbewust iets van de oude
Oost-Duitse sportcultuur hebben
meegekregen. Sommige van mijn
sportleraren hadden ook al les ge
geven aan mijn vader, maar vol
gens mij is er niets typisch Oost-
Duits aan mij. Hard leren werken
hoort gewoon bij het wielrennen.
Ik was ook wel eens lui en haatte
het om met mijn vader te gaan
trainen als het koud was. Toen wa
ren er zelfs momenten dat ik
dacht dat wielrennen geen sport
voor mij was. Later zei hij me dat
hij toen dacht: als hij doorgaat na
deze winter, gaat hij voor altijd
door."
Zijn vader gaf hem op de eerste
plaats de liefde voor de wieler
sport mee. „Hij was ook coureur.
In 2002 nam hij me mee naar de
Tour. We sliepen in een tent aan
de voet van de Galibier. Het maak
te een grote indruk op me. De re
clamekaravaan, Lance Armstrong
in zijn gele trui, welke jongen zou
dat niet geweldig hebben gevon
den."
I