Pakketbezorgers van PostNL zijn boos
'Glastuinbouw weinig
kans op overleven'
Samsung SIM voor
de allerlaagste prijs!
50
hollands
nieuwe.
ECONOMIE 15
Bestel nu op:
hollandsnieuwe.nl/pzc
Voordeel voor lezers van de PZC
je betaalt slechts
per maand!
Samsung Galaxy Sill
t.w.v. €540,-
En iedere maand
DONDERDAG 27 JUNI 2013
door Wilko Voordouw
AMSTERDAM - De FNV-vakbonden
Zelfstandigen en Bondgenoten
trekken zich het lot aan van de pak
ketbezorgers van PostNL. „Donder
dagmiddag gaan we met de direc
tie van PostNL praten. Die mensen
moeten fatsoenlijk worden be
taald", zegt onderhandelaar Egon
Groen van Bondgenoten.
Het conflict rond de pakketbezor
gers van PostNL begon dinsdag
en leek aanvankelijk een lokaal
probleem in Amsterdam. Door
het verhuizen van een distributie
centrum werd de route van zo'n
tachtig pakketbezorgers - die niet
in dienst zijn bij PostNL, maar als
zelfstandige worden ingehuurd -
voor hen onaanvaardbaar lang.
Ook de tarieven werden tot hun
onvrede gewijzigd. Ze begonnen
een wilde staking. De directie van
het bedrijf beloofde met de actie
voerders te gaan praten om de
plooien glad te strijken.
Gisteren bleek echter dat er meer
aan de hand is. Ook bij het distri
butiecentrum in Katwijk en in
Amsterdam-Noord leidde de on
vrede tot protestacties.
De chauffeurs zijn het oneens
met de nieuwe routes en tariefaf
spraken die het pakketbedrijf aan
biedt, vertelt Werner van Baste-
laar van PostNL: „Het volume pak
ketten dat we moeten bezorgen
neemt toe. Dat betekent dat als
een chauffeur vroeger in een
straat twee pakjes bezorgde, er nu
misschien twintig moeten wor
den afgeleverd. Dan herzien we
de tarieven, zodat de chauffeur
per saldo hetzelfde blijft verdie
nen. We gaan uit van een omzet
Chauffeurs van PostNL staken omdat de zelfstandige ondernemers het niet eens zijn met onder meer de nieuwe tarieven voor pakketbezorging, foto ANP
van rond de 900 euro bruto per
week."
De pakketbezorgers zijn niet in
dienst bij PostNL. Ze worden als
zzp'ers (zelfstandige zonder perso
neel) ingehuurd. „Zo doen alle be
drijven in de distributie dat", zegt
Van Batelaar.
FNV-Zelfstandigen meldt dat in
het nieuwe systeem de tarieven
zo'n 20 tot 30 procent, dalen. „Dat
kan niet", zegt directeur Linde
Gongrijp.
FNV-Bondgenoten gaat nog een
stap verder, en noemt de chauf
feurs geen zelfstandigen, maar
schijnzelfstandigen. „Het zijn
mensen die slechts kunnen wer
ken voor één werkgever, dat is
PostNL. Het zijn mensen met een
busje, PostNL plakt er een sticker
op, de chauffeur krijgt een hesje
en dan mogen ze pakketjes gaan
bezorgen. Ze bouwen geen vakan
tiedagen op, van vakantiegeld of
ziektegeld is ook geen sprake."
De vakbond zou het liefst zien
dat deze mensen in vaste dienst
worden genomen, zeker omdat
het aantal te bezorgen pakketten
almaar toeneemt. Consumenten
bestellen immers steeds vaker en
steeds meer via internet.
Van Batelaar: „Dat kan niet. We
werken met een flexibele schil
van personeel om de pieken in de
bezorging te kunnen opvangen.
Zo'n piek is er bijvoorbeeld met
kerst, of voor sinterklaasavond."
FNV'er Groen noemt dit een on-
zinredenering: „Dit is een bewijs
dat een bedrijf als PostNL terug is
in het jaar 1870. Deze mensen
bouwen helemaal niets op, ze
worden uitgeperst. Zalando en al
die andere postorderbedrijven
zeggen dat de bezorging gratis is.
Als je dit ziet, dan weet je dat gra
tis niét bestaat. De rekening
wordt door de chauffeur betaald."
Reden genoeg voor de actievoer
ders om vandaag, na de besprekin
gen met PostNL, naar de Tweede
Kamer te gaan. Daar is een alge
meen overleg over de post. „Minis
ter Asscher heeft gezegd dat hij
een einde wil aan doorgeschoten
flex. Dit hier is er een typisch
voorbeeld van", zegt onderhande
laar Groen.
door Frank van Cooten
TERNEUZEN - Zeeuwse overheden
doen er verstandig aan niet te blij
ven investeren in glastuinbouw in
de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone.
Dat zegt Olaf van Kooten, hoogle
raar tuinbouwkunde.
Volgens Van Kooten heeft de glas
tuinbouw in ons land weinig over
levingskansen. „Het buitenland
biedt nu dezelfde kwaliteit tegen
een lagere prijs. Dan ga je het als
Nederlandse glastuinbouw afleg
gen. Of een tuinder moet zich
echt onderscheiden. Gezien deze
ontwikkelingen zeg ik tegen Bor-
sele, Terneuzen en Vlissingen: 'in
vesteer niet verder in Warm-
CO2'."
Dat bedrijf faciliteert de glastuin
bouw in de Kanaalzone. Maar om
dat zich daar nog maar drie kas-
senbedrijven hebben gevestigd,
blijven de inkomsten ver achter
bij de uitgaven. Via havenbedrijf
Zeeland Seaports moeten gemeen
ten en provincie nu extra geld vrij
maken voor een overbruggings
krediet van 6,5 miljoen euro.
Van Kooten raadt hen dat af. „De
helft van de glasgroenten is nu al
technisch failliet en van de sier
teelt een derde. Ze worden nog
kunstmatig overeind gehouden
door de Rabobank. Als de bank de
stekker eruit zou trekken, zouden
de prijzen helemaal kelderen."
Het Westland is met 2400 hectare
nog steeds de grootste speler in
Nederland, maar krijgt ook klap
pen. „Veel bedrijven staan op om
vallen", beaamt Angelique Kool
schijn van de gemeente West-
land. „We geloven wel dat veel
tuinders uit het dal aan het krui
pen zijn. Er is een enorme schaal
vergroting gaande, maar bij ons is
gebrek aan ruimtè. Ik weet niet of
ze dan naar Zeeuws-Vlaanderen
komen."
Jos van der Knaap, voorzitter sec
tie Westland van LTO Noord Glas
kracht, gelooft wel in de toekomst
van de glastuinbouw in Neder
land en ziet zeker kansen voor de
toekomst van WarmC02. „Ik ben
onlangs nog in Terneuzen ge
weest. De condities voor nieuwe
tuinders zijn meer dan goed. Voor
al het klimaat is fantastisch. Niet
te warm in de zomer en niet te
koud in de winter. Thinders wil
len zich daarom aan de kust vesti
gen."
Terneuzen kan het tuinders vol
gens Van der Knaap wel aantrek
kelijker maken.
„In een verordening van de ge
meente staat dat er geen overlast
van licht mag zijn. Maar tuinders
zijn in de winter genoodzaakt
voor de tomaten groeilicht toe te
voegen."
pagina 28 en 29:
Bij rood licht toch doorgereden
Bezorgkosten eenmalig €25,-
- Groot 4,8 inch HD scherm
- Supersiank design
- Snelle Quad-Core processor
- 275 belminuten, sms'jes of MB
- Extra 500 MB internet
Zakelijk abonnement? Ga naar hollandsnieuwe.nl/zakelijk