'Nederland bouwt te weinig basisscholen' 66 In prognoses heeft het niet ofte laat bouwen net zo veel effect als wel bouwen VERDIEPING 9 WOENSDAG 26 JUNI 2013 toekomst te mooi vier jaar, die op termijn naar groep van de basisschool gaan, zijn bekend. Wie verdere prognoses stelt, heeft het over kinderen die er nog niet zijn. „Je weet hoe veel mensen er in een gemeente wonen, je kent het aan tal geboorten en de gegevens van de wo ningvoorraden zijn bekend. Wat een ge meente gaat bouwen, is een politieke beslis sing." Daarna is het aan het prognosebe- drijf om er een zo reëel mogelijke voorspel ling aan te hangen. Zo ligt er bij Helmond de nieuwbouwwijk Brandevoort. Van der Klauw: „De wijkraad roept dat de wijk nooit afkomt, maar de ge meente stelt dat er slechts sprake is van uit stel. Vertraging vindt overal plaats. In prog noses heeft het niet of te laat bouwen van een wijk net zo veel effect als het wel bou wen." Zo kan een gemeente in een nieuwe wijk vast een school bouwen. Als de wijk vervol gens niet wordt voltooid, kan het aantal leerlingen voor die school alleen maar te genvallen. Prognoses stellen, is volgens Van der Klauw niets anders dan ontwikkelingen uit het verleden proberen door te trekken naar de toekomst. Van 1990 tot 2000 was het aantal geboorten redelijk stabiel. Na dien neemt dat sterk af. Een daling kan dui den op een trend, het begin van een trend of een incidentele dip. „Iedere gemeente bepaalt zijn eigen aannames. Als het aantal basisschoolkinderen in een gemeente zakt van duizend naar achthonderd, betekent dat eigenlijk een school van tweehonderd minder. Daar moeten gemeenten en school besturen van tevoren op inspelen", zegt Van der Klauw. In sommige gemeenten ko men er vijfhonderd woningen bij, waar de gemeente er op 1.500 had gerekend. „Je moet je dan afvragen of die duizend er nog wel zullen komen. En zo niet, wat dat dan voor gevolgen heeft voor onder meer de scholen." Scholen die met krimp hebben te maken, moeten zich eveneens achter de oren krab ben. Van der Klauw: „Als veertig leerlingen uit groep 8 de school verlaten en er aan de onderkant in groep 1 er twintig bij komen, zijn die twintig voor de komende acht jaar bepalend voor elk leerjaar." In een krim pende markt betekent een groeiende school in een gemeente bovendien extra problemen voor andere scholen. Van der Klauw: „Het aantal beschikbare kinderen in de gemeente neemt namelijk af. Als een school desondanks toch groeit, betekent dat extra pijn voor de twee of drie andere." Bram van der Klauw (Pronexus) Er worden te weinig basisscholen gebouwd. De huidige scholen zijn vaak oud en niet geschikt om nieuwe vormen van onder wijs aan te bieden. De PO-raad in Utrecht, de brancheorganisatie van het basisonderwijs, ergert zich er groen en geel aan. Nederland telt 7500 basisscholen die zijn ondergebracht in circa 10.000 gebouwen. De gemiddelde leeftijd is 35 jaar. Omdat er jaarlijks maar honderd nieuwe gebouwen bijkomen, loopt de gemiddelde leeftijd al jarenlang flink op. Voor een aantal scholen is het passen en meten om nieuwe vormen van onderwijs te introduceren. „Op een aantal scholen zit ten kinderen met computers op de gang of mogen ze er bij toerbeurt mee aan de slag. Dat voorbeeld is voor veel scholen herken baar", zegt woordvoerder Harm van Ger- ven. Het bouwen van scholen is een gemeente- taak. Gemeenten krijgen uit het Gemeente fonds geld voor onderwijs, maar zijn niet verplicht dat daaraan te besteden. Dat is de PO-raad al jaren een doorn in het oog. „Het gaat om 300 miljoen euro dat gemeen ten niet aan onderwijs uitgeven", weet Van Gerven. Wel komt daarin verandering; het kabinet wil volgend jaar 256 miljoen van het Gemeentefonds merken voor onder wijsdoelen. Onduidelijk is nog waar dat geld precies naartoe gaat. Verder speelt een rol dat gemeenten de bouw van een school betalen, maar niet de exploitatie. Het kan een gemeente goed uit komen te bezuinigen op een onderwijspro ject. Het schoolbestuur zit vervolgens met de gevolgen van de beslissingen van de ge meente. „Iets minder isoleren scheelt een gemeente in de bouwkosten, maar eert schoolbestuur niet in de energierekening." Het idee meer scholen te bouwen, lijkt te genstrijdig met de krimp van de bevolking. Als er minder leerlingen zijn, lijkt het lo gisch dat er minder scholen nodig zijn. „Maar dat wil nog niet zeggen dat die leer lingen in goede schoolgebouwen zitten. Een aspect van krimp is wel dat scholen fu seren. Als dat gebeurt, kiezen ze vaak voor nieuwbouw", aldus Van Gerven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9