Seks op leeftijd 6 GEZOND GRIJS GEBIED fl Nog niet zo lang geleden vormden geestelijk verzorgers een vooruitgeschoven post van de kerk. Die tijd is voorbij. Een kijkje in de keuken bij de afdeling Geestelijke Verzorging en Ethiek van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. „Troost, kracht en perspectief; daar gaat het om in ons werk." Marcel Olde Rikkert Tieners kunnen zich niet voorstellen dat hun ouders nog seks hebben, laat staan dat hun grootouders hét nog doen. In de media scoort seks tot op hoge leeftijd juist goed, mits verbeeld met een mooi jeugdig lichaam en di to partner. De wetenschap stelt dat het normaal is dat ouderen seks hebben: tot 30 procent van de mensen ouder dan 85 jaar zou ervan genieten. Maar wat is normaal voor oudere bloemen en bijen? Seks is een in gewikkelde lichamelijke, geeste lijke en sociale prestatie. Op alle drie de gebieden zijn de toppresta ties op jongere leeftijd groter, dus ook seks is het makkelijkst voor jongeren. Gelukkig maar. Seks moet immers nog steeds zorgen voor de overleving van de mens, dat vergeten we bijna. Daarna zal het de evolutie een zorg zijn. Op hogere leeftijd maken we min der geslachtshormonen aan. Daar mee vermindert de natuurlijke doping voor lust en verlangen. Zorg voor de kinderen, werk en fysieke veranderingen als afname in de bloedvoorziening van de ge slachtsorganen, hebben ook grote invloed, die voor mannen en vrou wen sterk verschilt Al met al lo pen de seksuele prestaties met de leeftijd net zo sterk uiteen als die van bijvoorbeeld het lopen. Som mige 75-plussers lopen de Vier daagse, anderen zijn aangewezen op een rollator. Nu we steeds ouder worden, wil len de media en veel bedrijven ons verleiden te blijven streven naar een jeugdig schoonheidside aal, ultieme individuele genotsbe leving en seks tot op hoge leeftijd. Seksualiteit in allerlei vormen overspoelt het internet, inclusief datingsites voor ouderen. Na de seksuele revolutie is de vrijheid zo groot geworden, dat we niet meer weten wat normaal is. Wetenschappelijk onderzoek biedt geen houvast. Een gemid deld persoon doet niet mee aan onderzoek over zo iets persoon lijks als seks of geeft sociaal wen selijke antwoorden. Seksuologen kreunen dat ze geen betrouwbare onderzoeksmethoden hebben. Zelfs zij zijn de weg kwijt Dit al les wijst op een sterke overschat ting van de eerder genoemde 30 procent seksueel actieve 85-plussers. Kortom, we kunnen het minder goed als we ouder worden, maar weten seks vooral minder goed te plaatsen. Na de periode waarin seks een uitermate nuttige en ple zierige rol vervulde in het leven van nog-niet-ouders, vraagt het een andere plaats bij ouder- en grootouderschap. Er kan veel tot op zeer hoge leeftijd, als we ons zelf ontworstelen aan de verwar rende 'normaalwaarden'. Het vormgeven van seks en liefde passend bij onze biologische, psy chische én sociale leeftijd, vraagt om een nieuwe revolutie. De gro te waarde van intimiteit op elke leeftijd én de lange jaren die we nog krijgen nadat we ons hebben voortgeplant, zijn die revolutionai re strijd meer dan waard. Marcel Olde Rikkert is professor in de geriatrie. Het kan iedereen gebeuren. Opeens beland je in het zie kenhuis met een diagnose die ofwel hoopvol is, ofwel de grond onder je voeten wegslaat. Je perspectief op het leven kan 180 graden ge draaid zijn. Geen mens zal hier onbewo gen door blijven. Opeens zijn er vragen waarop niet direct een antwoord te vinden is. Het is op dit vlak dat geestelijke verzorgers in een ziekenhuis hun werk doen. Iedere Nederlander heeft naast medische verzor ging ook recht op geestelijke verzorging. „Dat staat in artikel 3 van de Kwaliteitswet Zorginstellingen", vertelt Koen Jordens, geestelijk verzorger in het Catharina Zie kenhuis in Eindhoven. „Hierin wordt be schreven dat de gewenste geestelijke ver zorging beschikbaar en toegankelijk moet zijn voor patiënten en bewoners in zorgin stellingen. Deze wet vindt weer haar grond slag in artikel 6 van de grondwet, die vrij heid van godsdienst en levensbeschou wing centraal stelt." Vrijwel elk ziekenhuis beschikt daarom over een kapel of stilteruimte, waar patiën ten vanuit hun eigen geloofsovertuiging kunnen bidden of rituelen kunnen uitvoe ren. Maar het werkveld van geestelijk ver zorgers is breder. „Wij gaan individueel met patiënten in gesprek", vertelt Frank van de Poel, collega van Jordens. „We profi leren ons op het vlak van ethiek, leveren een bijdrage aan onderwijs en werken, waar dat wenselijk is, interdisciplinair." Als iemand het Catharina Ziekenhuis bin nenkomt, is het bij de intake een standaard vraag of iemand religieus is en of die per soon contact wil met een geestelijk verzor ger. Deze informatie wordt opgeslagen in het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Van de Poel: „Als mensen hier iets langer blijven, zie je soms dat iemand bij opname heeft aangegeven dat hij geen contact wil met een geestelijk verzorger, maar daar na derhand anders over denkt. Dan hebben we alsnog een gesprek. Of de verpleging tipt ons: misschien moeten jullie toch eens met patiënt X gaan praten. Dan blijkt dat vaak een waardevol contact op te leveren. Religie is allang niet meer het enige crite- door Moniek Hüsken illustratie Helen van Vliet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 38