Kan je ook zó fluiten? 32 CULTUUR Het was lange tijd onzeker, maar toch kan Muziekfestival Middelburg zijn vijftiende editie vieren. Artistiek leider Ramon Jaffé blikt vooruit. PROGRAMMA MUZIEKFESTIVAL MIDOELBURG 2013 Muziekfestival vol contrasten door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Ramon Jaffé.is opge lucht dat hét kamermuziekevene ment van Zeeland toch weer voor de deur staat. „Het was maar zeer de vraag of het dit jaar kon door gaan. Dat had uiteraard te maken met geld, maar ook met het feit dat een aantal leden van het be stuur na jarenlang trouwe dienst wilde stoppen. Ik ben heel blij dat het toch gelukt is om het Muziek festival te organiseren." Voor Jaffé, vermaard cellist van Letse afkomst en nu wonend in Duitsland, wordt het zijn derde jaar als artistiek leider van het vierdaagse festival, nadat hij jaren lang een van de vaste gasten was. jarenlang niet aan die muziek te wagen. „Als klassieke musici tan go spelen, klinkt het vaak niet echt als tango. Ik wilde niet een van hen zijn. Maar men vroeg er zo vaak om, dat ik dat als een te ken zag. Het grappige is dat de eer ste keer dat ik tango speelde op het festival in Middelburg was. Nu is het een belangrijk deel van mijn muziek geworden." Donderdagavond staan onder meer twee werken van Jaffés va der Don op het programma. „Ik heb daartoe besloten omdat hij dit jaar zijn tachtigste verjaardag viert. Een van de stukken schreef hij toen mijn dochter Serafina werd geboren. Zij is inmiddels veertien jaar en speelt eveneens cello. Ze staat ook op de poster van het festival. Serafina voert het stuk van mijn vader zelf uit. In Middelburg is het de tweede keer dat ze het zal spelen." Ramon Jaffé hoopt dat dit derde lustrum niet tevens de laatste edi tie van het Muziekfestival Middel burg wordt. „We gaan ons uiter ste best doen om het voort te zet ten en we zullen proberen nieuw bloed voor de organisatie te vin den. Het is zo'n mooi evenement in een prachtige stad, met die ge weldige sfeer in de Doopsgezinde kerk en de Zeeuwse Concertzaal. Het is het meer dan waard om dat te behouden." Ramon Jaffé (rechts) met zijn Mendelssohn Trio Berlin, dat verder bestaat uit Andreas Frölich en Uta Klöber. Het trio werkt ook mee aan het Muziekfestival Middelburg. Deze editie komen vanaf komen de woensdag uiteenlopende soor ten muziek - van oud tot heden daags - samen onder de noemer Concerten vol contrasten. „Ik wilde minder dan vorig jaar met specifieke thema's werken", zegt Jaffé. „De insteek was een vrijer programma, maar wel met de uitdaging om stukken bij el kaar te zoeken die compleet ver schillend zijn, maar op een of an dere manier toch goed op elkaar aansluiten. In het openingscon cert hebben we bijvoorbeeld Sta- bat Mater van Boccherini naast Suite Helenique voor saxofoon en orgel van Iturralde." Die variatie heeft tevens als oog merk om het publiek te verbre den. „Het zou mooi zijn als we met hét festival ook wat nieuwe vrienden kunnen maken. Dat kan zeker met het tangoprogramma op de vrijdagavond, dat aantrekke lijk is voor zowel liefhebbers van kamermuziek als tangoliefheb bers." Jaffé heeft een hartstocht voor fla menco en tango, al durfde hij zich WOENSDAG 26 JUNI 'Naar het zuiden': La Folia opus 1 nr 12 van Vivaldi, Sonata a 5 van Malipiero, Pavane opus 50 van Fauré, Suite helenique van Ittural- de en Stabat Mater G532 van Boc cherini. Doopsgezinde kerk, Lange Noord straat 62, 20.00 uur DONDERDAG 27 JUNI 'Naar Duitsland en het oosten': Zes van de Acht Stücke opus 83 van Bruch en Serafinas Traume en Ballade über Die Forelle van Don Jaffé, Klarinetkwintet in b-klein opus 11 van Brahms. Doopsgezinde kerk, 20.00 uur VRIJDAG 28 JUNI 'Milontan - Arte de Tango' door Mendelssohn Trio met dansers, werk van Piazzolla, Bragato en Jaf fé. Aansluitend salondansen in de foyer Zeeuwse Concertzaal, Verwe- rijstraat 14, 20.00 uur ZATERDAG 29 JUNI Monumentenwandeling en gratis toegankelijke concerten: 13.30-14.15 uur, Doopsgezinde kerk: Trio met Annemiek de Bruin (klarinet), Martijn Kooiman (cello) en Jan Gruithuijzen (piano). 14.45-15.30 uur, Engelse Kerk (Simpelhuisstraat 10): Strijkduo Mélange 16.00-16.55 uur, Kloveniersdoe len: Rossignol Kwartet 'Naar de oude en de nieuwe we reld', werk van Prokofjev, Rims- ky-Korsakov, Dvorak, Nyman en John Williams Zeeuwse Concertzaal, 20.00 uur Zie ook: www.kamer-muziek.nl door Rinus Willemsen Wa moet da kosten?, vraogt een ouwer mannetje mee 'n vaol kallot je op z'n bolle as tie wiest noar 'n ronde veugelkoöie, die wat achteran staot. „Twee vuuf- tig", zegt de vrouwe in 't kraom en kiekt 't ouwe baosje vraogend an. Die schudt z'n 'oöfd en 't is net of tie bie z'n eigen dienkt: „Dat is tie wel wèèrd, maor 'k gaon die toch maor eventjes lao- ten staon." Me binnen op de rommelmarkt. Niks biezonders. Op dezen tied van 't jaor is t 'r overal wel 'n rom melmarkt op 't ènde van de weeke. Is 't nie 'iere dan wel dao- re. Dat begint zoal bie Koningin nedag en gaot den 'eêlen zeumer deu tot de toeristen vertrokken binnen. 'Oe of het kwam, dan weete kik nie, maor dien rommel- mart van 'd Oöfplaote, stoeng al een paor weken op m'n kalènder in de keuken. Ik d'r naor toe mee 'n plastic zakje mee, want je weet maor nooit ee. Nog voo dan 'k bie 't eêste kraom kwam, liepen d'r al ménsen mee 't eên en ander naor udder auto te sleepen. 'n Rolle 'oendergaozje, 'n lampe, wat strandstoelen en 'n schilderieje in 'schoöne lieste. En dan nog wat tasjes an udder 'annen. Dan dien- ke kik altied bie m'n eigen: „Zie je wel joengen, je bin wee te laote. De schoóne diengen binnen d'r al uut. Was wat vroeger gekom- men." En onwillekeurig gao je dan wat deuloöpen mee de ge dachte: 't Is noe of nooit ee. Ze noemen 't noe wel rommel- mart, mao soms is da toch te vee gezeid. D'r liggen best 's schoöne diengetjes bie. Bakken en scheut els, kommen en vee gereêdschap. Ouwe diengen, maor ook nieuwe. Miskoöpen zeker. En kleêren, vreêd vee kleêren. Uut de mode, of de kinders binnen d'r uutge- groeid. Mao wien verkoopt d'r noe 'n veugelkoöie? Jao, groöter dan 'n kenaoriekoötje, iets meêr voor 'n pappegaoie. Misschiens wel 'n meter 'oöge. 't Mannetje mee z'n kallotje stoeng d'r mee studie nao te kie ken. Dat zag ik wel. Mao jao, 'n pappegaoie in de kaomer. Da's nog niks ook ee? Dat stuuft en die veugel mietert mee z'n snaovel bienao den 'elt van 't vreeten uut het bakje buuten de koöie. Die veugel maokt een troep in de kao mer. En wat ei je dao noe voo ge zelschap an? Op de meêste onge paste momènten doet ie z'n bek open en wat komt d'r dan voor on zin uut? Ook nie de schoonste praot ee? Jao, in 't begin kan je d'r nog 's om lachen. Mao nao een paor weken bin je dat al flienk beug en gooi je 'n doek over de koöie en dienk je bie j'n eigen: Gao je hie noe maor 'n bitje sla open. Afïijn, ik slènteren wat vèder over dien mart (d'r waoren zo'n kleine 300 kraomen ee), gaon een bakje koffie drienken en 'n koeke eten, dan schuuft dan mannetje mee z'n kallotje verbie. En jao 'oor, mee dien ronde veugelkoöie in z'n 'and. Die ziet me zitten en komt op m'n af: „Voo twi euro", zegt tie tevreejen. En nog com pleet ook. "Mao da drienkensbak- je is gebosten en 't voerbakje zit los. Da geef nie." En ik wiezen nao de bom. „Die is roestig", zeg ik. 't Mannetje knikt 's, binst an tie an taofel schuuft. „Da geef nie", gaot ie geamuseerd vérder, want kiek 's 'iere. Dan zet ie op taofel een steêne kenaorie en z'n rechtsen 'and zweeft langst den veugel. En die begint te fluiten. „Schoon ee?", zegt ie mee blien- kende oogjes, „kan je 't ook zö?" En ikke? Ik gaon mee 'n oud blauw schaoltje noar 'uus. Mee drie gaotje d'r in an de rand. Daor zal vroeger wel een 'iengseltje an gezeten 'én, dienk ik. Zo'n schaol tje om koekjes te presseteeren. Mee 'n gouwen randje, 'k Was t'r ook 'êêl ketènt mee en 't kostende nog minder als die veugelkoöie. 't Staot noe op m'n taofel in de kao mer. „Echt schoöne", zeggen alle ménsen die binrten kommen en 't verhaal 'oören. „En beter dan dien koöie." ARMANI JEANS. DiiKiRiiiaQ «.okW. MOSCHINO f Ganzepoortstraat 23 Goes T 0113 21 92 22 RicoModa.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 98