Kan je ook zó fluiten?
32 CULTUUR
Het was lange tijd
onzeker, maar toch
kan Muziekfestival
Middelburg zijn
vijftiende editie
vieren. Artistiek
leider Ramon Jaffé
blikt vooruit.
PROGRAMMA MUZIEKFESTIVAL MIDOELBURG 2013
Muziekfestival vol contrasten
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Ramon Jaffé.is opge
lucht dat hét kamermuziekevene
ment van Zeeland toch weer voor
de deur staat. „Het was maar zeer
de vraag of het dit jaar kon door
gaan. Dat had uiteraard te maken
met geld, maar ook met het feit
dat een aantal leden van het be
stuur na jarenlang trouwe dienst
wilde stoppen. Ik ben heel blij dat
het toch gelukt is om het Muziek
festival te organiseren."
Voor Jaffé, vermaard cellist van
Letse afkomst en nu wonend in
Duitsland, wordt het zijn derde
jaar als artistiek leider van het
vierdaagse festival, nadat hij jaren
lang een van de vaste gasten was.
jarenlang niet aan die muziek te
wagen. „Als klassieke musici tan
go spelen, klinkt het vaak niet
echt als tango. Ik wilde niet een
van hen zijn. Maar men vroeg er
zo vaak om, dat ik dat als een te
ken zag. Het grappige is dat de eer
ste keer dat ik tango speelde op
het festival in Middelburg was.
Nu is het een belangrijk deel van
mijn muziek geworden."
Donderdagavond staan onder
meer twee werken van Jaffés va
der Don op het programma. „Ik
heb daartoe besloten omdat hij
dit jaar zijn tachtigste verjaardag
viert. Een van de stukken schreef
hij toen mijn dochter Serafina
werd geboren. Zij is inmiddels
veertien jaar en speelt eveneens
cello. Ze staat ook op de poster
van het festival. Serafina voert het
stuk van mijn vader zelf uit. In
Middelburg is het de tweede keer
dat ze het zal spelen."
Ramon Jaffé hoopt dat dit derde
lustrum niet tevens de laatste edi
tie van het Muziekfestival Middel
burg wordt. „We gaan ons uiter
ste best doen om het voort te zet
ten en we zullen proberen nieuw
bloed voor de organisatie te vin
den. Het is zo'n mooi evenement
in een prachtige stad, met die ge
weldige sfeer in de Doopsgezinde
kerk en de Zeeuwse Concertzaal.
Het is het meer dan waard om dat
te behouden."
Ramon Jaffé (rechts) met zijn Mendelssohn Trio Berlin, dat verder bestaat uit Andreas Frölich en Uta Klöber. Het
trio werkt ook mee aan het Muziekfestival Middelburg.
Deze editie komen vanaf komen
de woensdag uiteenlopende soor
ten muziek - van oud tot heden
daags - samen onder de noemer
Concerten vol contrasten.
„Ik wilde minder dan vorig jaar
met specifieke thema's werken",
zegt Jaffé. „De insteek was een
vrijer programma, maar wel met
de uitdaging om stukken bij el
kaar te zoeken die compleet ver
schillend zijn, maar op een of an
dere manier toch goed op elkaar
aansluiten. In het openingscon
cert hebben we bijvoorbeeld Sta-
bat Mater van Boccherini naast
Suite Helenique voor saxofoon en
orgel van Iturralde."
Die variatie heeft tevens als oog
merk om het publiek te verbre
den. „Het zou mooi zijn als we
met hét festival ook wat nieuwe
vrienden kunnen maken. Dat kan
zeker met het tangoprogramma
op de vrijdagavond, dat aantrekke
lijk is voor zowel liefhebbers van
kamermuziek als tangoliefheb
bers."
Jaffé heeft een hartstocht voor fla
menco en tango, al durfde hij zich
WOENSDAG 26 JUNI
'Naar het zuiden': La Folia opus 1
nr 12 van Vivaldi, Sonata a 5 van
Malipiero, Pavane opus 50 van
Fauré, Suite helenique van Ittural-
de en Stabat Mater G532 van Boc
cherini.
Doopsgezinde kerk, Lange Noord
straat 62, 20.00 uur
DONDERDAG 27 JUNI
'Naar Duitsland en het oosten':
Zes van de Acht Stücke opus 83
van Bruch en Serafinas Traume en
Ballade über Die Forelle van Don
Jaffé, Klarinetkwintet in b-klein
opus 11 van Brahms.
Doopsgezinde kerk, 20.00 uur
VRIJDAG 28 JUNI
'Milontan - Arte de Tango' door
Mendelssohn Trio met dansers,
werk van Piazzolla, Bragato en Jaf
fé. Aansluitend salondansen in de
foyer
Zeeuwse Concertzaal, Verwe-
rijstraat 14, 20.00 uur
ZATERDAG 29 JUNI
Monumentenwandeling en gratis
toegankelijke concerten:
13.30-14.15 uur, Doopsgezinde
kerk: Trio met Annemiek de Bruin
(klarinet), Martijn Kooiman (cello)
en Jan Gruithuijzen (piano).
14.45-15.30 uur, Engelse Kerk
(Simpelhuisstraat 10): Strijkduo
Mélange
16.00-16.55 uur, Kloveniersdoe
len: Rossignol Kwartet
'Naar de oude en de nieuwe we
reld', werk van Prokofjev, Rims-
ky-Korsakov, Dvorak, Nyman en
John Williams
Zeeuwse Concertzaal, 20.00 uur
Zie ook: www.kamer-muziek.nl
door Rinus Willemsen
Wa moet da kosten?,
vraogt een ouwer
mannetje mee 'n vaol
kallot je op z'n bolle as tie wiest
noar 'n ronde veugelkoöie, die
wat achteran staot. „Twee vuuf-
tig", zegt de vrouwe in 't kraom
en kiekt 't ouwe baosje vraogend
an. Die schudt z'n 'oöfd en 't is
net of tie bie z'n eigen dienkt:
„Dat is tie wel wèèrd, maor 'k
gaon die toch maor eventjes lao-
ten staon."
Me binnen op de rommelmarkt.
Niks biezonders. Op dezen tied
van 't jaor is t 'r overal wel 'n rom
melmarkt op 't ènde van de
weeke. Is 't nie 'iere dan wel dao-
re. Dat begint zoal bie Koningin
nedag en gaot den 'eêlen zeumer
deu tot de toeristen vertrokken
binnen. 'Oe of het kwam, dan
weete kik nie, maor dien rommel-
mart van 'd Oöfplaote, stoeng al
een paor weken op m'n kalènder
in de keuken. Ik d'r naor toe mee
'n plastic zakje mee, want je weet
maor nooit ee. Nog voo dan 'k bie
't eêste kraom kwam, liepen d'r al
ménsen mee 't eên en ander naor
udder auto te sleepen. 'n Rolle
'oendergaozje, 'n lampe, wat
strandstoelen en 'n schilderieje in
'schoöne lieste. En dan nog wat
tasjes an udder 'annen. Dan dien-
ke kik altied bie m'n eigen: „Zie je
wel joengen, je bin wee te laote.
De schoóne diengen binnen d'r al
uut. Was wat vroeger gekom-
men." En onwillekeurig gao je
dan wat deuloöpen mee de ge
dachte: 't Is noe of nooit ee.
Ze noemen 't noe wel rommel-
mart, mao soms is da toch te vee
gezeid. D'r liggen best 's schoöne
diengetjes bie. Bakken en scheut
els, kommen en vee gereêdschap.
Ouwe diengen, maor ook nieuwe.
Miskoöpen zeker. En kleêren,
vreêd vee kleêren. Uut de mode,
of de kinders binnen d'r uutge-
groeid. Mao wien verkoopt d'r
noe 'n veugelkoöie? Jao, groöter
dan 'n kenaoriekoötje, iets meêr
voor 'n pappegaoie. Misschiens
wel 'n meter 'oöge.
't Mannetje mee z'n kallotje
stoeng d'r mee studie nao te kie
ken. Dat zag ik wel. Mao jao, 'n
pappegaoie in de kaomer. Da's
nog niks ook ee? Dat stuuft en die
veugel mietert mee z'n snaovel
bienao den 'elt van 't vreeten uut
het bakje buuten de koöie. Die
veugel maokt een troep in de kao
mer. En wat ei je dao noe voo ge
zelschap an? Op de meêste onge
paste momènten doet ie z'n bek
open en wat komt d'r dan voor on
zin uut? Ook nie de schoonste
praot ee? Jao, in 't begin kan je d'r
nog 's om lachen. Mao nao een
paor weken bin je dat al flienk
beug en gooi je 'n doek over de
koöie en dienk je bie j'n eigen:
Gao je hie noe maor 'n bitje sla
open.
Afïijn, ik slènteren wat vèder over
dien mart (d'r waoren zo'n kleine
300 kraomen ee), gaon een bakje
koffie drienken en 'n koeke eten,
dan schuuft dan mannetje mee
z'n kallotje verbie. En jao 'oor,
mee dien ronde veugelkoöie in
z'n 'and. Die ziet me zitten en
komt op m'n af: „Voo twi euro",
zegt tie tevreejen. En nog com
pleet ook. "Mao da drienkensbak-
je is gebosten en 't voerbakje zit
los. Da geef nie." En ik wiezen
nao de bom. „Die is roestig", zeg
ik. 't Mannetje knikt 's, binst an
tie an taofel schuuft. „Da geef
nie", gaot ie geamuseerd vérder,
want kiek 's 'iere. Dan zet ie op
taofel een steêne kenaorie en z'n
rechtsen 'and zweeft langst den
veugel. En die begint te fluiten.
„Schoon ee?", zegt ie mee blien-
kende oogjes, „kan je 't ook zö?"
En ikke? Ik gaon mee 'n oud
blauw schaoltje noar 'uus. Mee
drie gaotje d'r in an de rand. Daor
zal vroeger wel een 'iengseltje an
gezeten 'én, dienk ik. Zo'n schaol
tje om koekjes te presseteeren.
Mee 'n gouwen randje, 'k Was t'r
ook 'êêl ketènt mee en 't kostende
nog minder als die veugelkoöie. 't
Staot noe op m'n taofel in de kao
mer. „Echt schoöne", zeggen alle
ménsen die binrten kommen en 't
verhaal 'oören. „En beter dan
dien koöie."
ARMANI
JEANS.
DiiKiRiiiaQ «.okW. MOSCHINO f
Ganzepoortstraat 23 Goes T 0113 21 92 22
RicoModa.